Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere har alt leid hele herregården ? Og ønsker å hente inn igjen en del av pengene ved å tilby noen av gjestene overnatting for betaling ? Ergo må dere uansett betale for hele herregården selv om ingen ønsker å overnatte ? 

Hva med å heller lage til et bryllup som dere faktisk har råd til ? 

Anonymkode: 871c4...ac5

Det stemmer. Men de vi har snakket med har sagt at de ønsker å overnatte, og også at de er villige til å betale for det. Men nå har vi ikke så mange venner med dårlig økonomi eller som er studenter lenger heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville uansett ikke hatt fri bar, hadde heller hatt ett antall bonger til hver gjest, og det de ønsker utover dette må de betale selv.

Hadde heller ikke forventet de store gavene når gjestene skal legge ut for overnatting.

Vi var invitert i bryllup i Hellas for noen år siden, takket pent nei da dette var før sommerferien og ville kostet oss 20 000 bare i flybiletter, var vel langt under halvparten av gjestene som.kom. 

Anonymkode: 3ea4f...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at noen ikke forventer å betale noe for overnatting og ergrer seg over bryllup som ikke blir holdt i nærheten. Det er jo ikke uvanlig å bli invitert i bryllup til venner og familie andre steder i landet... Når brud og brudgom er fra ulike steder, må jo nødvendigvis de respektive familier og venneflokker også være det, og da kan jo ikke bryllupet holdet i nærheten av alle. Har man ikke råd er det helt greit å takke høflig nei til bryllup.

Personlig synes jeg slett ikke 850 kr. er noen upris, sammenlignet med for eksempel vanlige hotell-priser. Og viktig at man legger opp til at det er greit bare å være en natt. Ellers synes jeg løsning nr. 2 er minst like bra. Men nå har jeg heller aldri opplevd fri bar i de mange bryllupene jeg har vært i og oppfatter det som helt uproblematisk å betale drikke etter middagen selv. Vet likevel at det er veldig delte meninger om dette på KG.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cheerypie said:

Det stemmer. Men de vi har snakket med har sagt at de ønsker å overnatte, og også at de er villige til å betale for det. Men nå har vi ikke så mange venner med dårlig økonomi eller som er studenter lenger heller da.

Man har ikke nødvendigvis dårlig råd om man ikke ønsker å betale for å være gjest. 

 

Anonymkode: a2e55...615

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket en løsning hvor jeg fikk tilbud om å booke meg inn på rom til en rimelig penge, men dekket resten av maten selv gjennom helga, bortsett fra bryllupsmiddag og øl/vin på festen. Da kan man selv bestemme hvor mye penger man vil legge i resten av helga og evt bringe med egen mat om man skulle ha behov for det. 

Når det er sagt var jeg i bryllup i sommer på motsatt side av landet (paret er fra hver sin kant av landet), på et landlig hotell et lite stykke utenfor flyplassen. Jeg og samboer betalte da totalt 4000 i flybilletter, nesten 2000 i hotell for to netter, 1500 for gave, hundre kroner til nye antrekk og alle måltider utenom frokoster og bryllupsmiddagen. For min del var det en selvfølge å ta del i deres dag og koste på meg den turen. Var en kjempefin helg, ikke bare kjærlighetsfeiring for brudeparet, men for oss alle, og en helg selv samboeren min fortsatt snakker mye om, som ikke er noe gira på sånt. Så når det er snakk omnærme venner og at man får en god opplevelse av helga, gjør det ingenting at det koster litt som gjest. Blir ganske overrasket over alle som mener at man ikke skal betale noe for bryllupet som gjest.  Kan jo ikke forvente at alle skal gifte deg max 30 min unna der jeg bor.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ymra skrev:

Jeg stusser litt på at noen ikke forventer å betale noe for overnatting og ergrer seg over bryllup som ikke blir holdt i nærheten. Det er jo ikke uvanlig å bli invitert i bryllup til venner og familie andre steder i landet... Når brud og brudgom er fra ulike steder, må jo nødvendigvis de respektive familier og venneflokker også være det, og da kan jo ikke bryllupet holdet i nærheten av alle. Har man ikke råd er det helt greit å takke høflig nei til bryllup.

Personlig synes jeg slett ikke 850 kr. er noen upris, sammenlignet med for eksempel vanlige hotell-priser. Og viktig at man legger opp til at det er greit bare å være en natt. Ellers synes jeg løsning nr. 2 er minst like bra. Men nå har jeg heller aldri opplevd fri bar i de mange bryllupene jeg har vært i og oppfatter det som helt uproblematisk å betale drikke etter middagen selv. Vet likevel at det er veldig delte meninger om dette på KG.

Det trenger ikke være at man ikke har råd, men at man ikke gidder å bruke så mye på å være gjest i et bryllup. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å betale fem øre, kun gave og that's it.

Anonymkode: 121a6...60b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GiftMann38
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, dere! Vi skal gifte oss på sensommeren neste år, og driver og planlegger allerede. Det blir et middels stort bryllup med ca. 100 gjester, og vi skal ha det en hel helg på en herregård litt utenfor allfarvei. 

Så til problemet: Stedet er helt nydelig, og vi ønsker jo selvsagt at så mange som mulig ønsker å overnatte der med oss. Likevel ser vi jo at det blir temmelig dyrt hvis vi skal dekke alt (typ 200.000 mer enn vi har budsjettert med).

En del av gjestene kommer fra nærmeste bygd (ca. 30 min unna), mens mange kommer fra byen (nesten to timer unna) og andre igjen flyr fra andre steder i landet. 

Så vi lurer på å enten la gjestene betale for overnatting (eventuelt ordne med dette selv), og ta en relativt høy pris (ca. 850 per person per natt), men da er alt av mat og alkohol inkludert hele helgen. 

Alternativt kan vi ta en lavere pris for overnatting, men at gjestene da kun får dekket alkohol til maten under middagen og må betale for all drikke utover dette og eventuelt betale for frokost selv. 

Hva ville du som gjest ha foretrukket? Er dette så dyrt at du ville ha gruet deg for å reise? Tenker at det er jo litt trist hvis dette skal bli en enorm kostnad, særlig for dem som kommer utenbys fra, men vi har samtidig ikke mulighet for å legge ut en halv million for dette bryllupet. 

Håper noen kan komme med konstruktive tilbakemeldinger :) 

Anonymkode: 0c948...adb

Helt fair å invitere på bryllup og la gjestene stå for overnatting på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke 850,- per natt er så ille, og hadde glatt takket ja til hele helgen til en slik pris gitt at dere var venner som jeg ønsket å feire bryllupet til.

Jeg har vel vært i seks bryllup i løpet av livet, hvor tre har vært nær hjemme så jeg har reist hjem etter festen. De tre andre har krevd reise og overnatting. Helt fair.

Det forrige bryllupet jeg var i var på en herregård uti gokk på Østlandet med litt samme opplegg som du skisserer. Vi bor på Vestlandet, og måtte ta feiringen som en helgetur, og koste oss masse. For de gjestene som var fra området hadde brudeparet arrangert felles busstransport til og fra. Ca. 1 times kjøring hver vei, og det var heller ikke plass til overnatting for alle. Hadde det vært en mulighet, kanskje? Så får gjestene et mer reelt valg...

Anonymkode: 75567...2de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme servering til alle. Om dere velger fri bar eller bare drikke til maten + velkomstdrink er opp til dere. 

Så ordner dere er godt tilbud på overnatting, som de som bil kan benytte seg av. 

Jeg for min del er lite interessert i å betale for mye for å dra i bryllup. Er det veldig nære personer så gjør jeg det, så lenge jeg har råd. Er det mer perifere personer så orker jeg ikke å bruke opp det lille feriebudsjettet jeg har. 

Husk at dette er selvsagt en stor dag for deg og din kjære, og kanskje foreldre og evt andre. For de fleste av gjestene er det ikke det. Så hvis du vil ha mange gjester og det er viktig for deg, så kanskje bruk mindre penger på blomster, pynt, kjole, fancy lokaler og mat - og heller evt sponse folk med transport eller overnatting. Da er det større mulighet for at flere kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Og reisen dit måtte være max 30 minutter unna med bil. Bryllup er dørgende kjedelig uansett så aldri om jeg hadde giddet å betale noe for å vær gjest. Tipper mange av de dere inviterer kommer til å takke nei til invitasjonen.

Anonymkode: 121a6...60b

Slik tenker jeg også.

Det blir liksom nok med å kjøpe gaven og noe å ha på seg i bryllupet.

Jeg skjønner ikke at folk tenker at det er så jævilig stas å bli invitert i bryllup. 

Jeg går av pliktfølelse, ikke fordi jeg fryder meg over andres kjærlighet og har så innmarig stor tro på den. Folk skiller seg jo hele tia.

Bryllup er stress.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Cheerypie skrev:

Det stemmer. Men de vi har snakket med har sagt at de ønsker å overnatte, og også at de er villige til å betale for det. Men nå har vi ikke så mange venner med dårlig økonomi eller som er studenter lenger heller da.

Da betaler dere hotell for de som reiser langveisfra. De som bor nærme (i følge deg flesteparten), kan enten ordne med skyss eller selv betale overnatting, de slipper jo å betale reisen. 

På den måten koster bryllupet like mye for alle gjestene. 

Anonymkode: 2e350...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal JEG som gjest betale for å se at noen andre gifter seg? Ja, særlig :riste: Kan betale bensin, gave og alkohol. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

?? Det er da normalt å overnatte etter et bryllup? Eller pleier du å sette deg i bilen seint på natta og kjøre non-stop fra Umeå og hjem til Haugesund?

Anonymkode: b62ec...1a6

TS skrev at dette gjaldt en hel helg på en herregård som var litt øde/utenfor allfarvei. Samtidig har de fleste gjestene enten 30 min eller inntil 2 timer hjem, så det er kanskje ikke helt umulig å sørge for at man kan komme hjem om natten.

For meg blir det litt spesielt å skulle legge opp til et bryllup over en hel helg som brudeparet ikke har råd til og derfor ber gjestene betale for. 

For meg ville det vært mer spennende å måtte betale for reise og overnatting selv hvis destinasjonen var litt mer spennende enn en helg på en herregård som var øde, men likevel nært der jeg bor. (Forøvrig er det nok litt lenger fra Umeå til Haugesund..)

Anonymkode: 26af6...cd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Cheerypie skrev:

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Dette endrer jo saken litt. Du formulerer nå overnattingen mer som frivillig, og et tilbud til de langveisfarende, som uansett trenger overnatting. I første innlegg oppfattet jeg det litt mer som at du la opp til at bryllupet var «en herregårdshus». 

Ved frivillig tilbud om overnatting, ville jeg foretrukket «all in-pris». Men nå er jo jeg glad et glass vin da, kanskje vil de som ikke drikker tenke annerledes. Uansett bør dere som verter sørge for at det ikke er så vilt mye alkohol tilgjengelig at det sklir ut og blir utrivelig, hvis dere har noen slike på gjestelista ;)

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ville gjort, er vel å tilby de som vil det en eller annen pris for overnatting om de ønsker å overnatte. Fordi jeg vet hvordan det er å være gjest, og måtte streve med å finne et sted å overnatte. Om brudeparet fikser en deal, som er frivillig for gjestene åt ta, er det dødsbra! Men aldri noen sinne ville jeg tatt betalt for mat og drikke. Separer det, så kan de som vil betale for overnatting gjøre det utenom "pakka". 

Anonymkode: 76c49...ef3

Enig. Frivillig deal, bra. 

2 timer siden, Cheerypie skrev:

Jeg tror kanskje dere misforstår litt. Vi må jo velge den ene løsningen eller den andre. Vi kommer ikke til å forskjellsbehandle gjestene, men enten tilby en pakke der alt er inkludert, men som er dyrere, eller velge en løsning der alle gjestene selv dekker alkohol utover det som blir servert til maten, også de som overnatter. Vi leier hele godset, og må således uansett betale for overnattingsplassene, men for å kunne tilby fri bar (av øl og vin) så er vi avhengige av at en del av gjestene betaler inn igjen i form av at de dekker overnatting selv, hvis dere skjønner? 

Her skriver du jo egentlig rett ut at dere gambler på at et tilstrekkelig antall av gjestene (de som trenger overnatting) finansierer deres ønske om fri bar. Er det greit?

Det er ganske tydelig at dere egentlig ikke har råd til det bryllupet du ønsker, og forsøker å finne løsninger hvor gjestene kan betale for det.

Må dere gifte dere nå eller kan dere vente et år, så dere får spart nok? Må du ha den herregården som dere kanskje ikke har råd til?

Anonymkode: 26af6...cd1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale for ett hotellrom. Så lenge jeg slipper å betale for en utenlandsreise så kan jeg bruke en del på et bryllup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cheerypie skrev:

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Jeg ville ha betalt for gaven, og reist non stop hjem, uansett lengde. Hvis jeg måtte tatt fly, og må betale overnatting selv, så hadde jeg droppet bryllupet. Det blir veldig dyrt å ta fly + buss/tog + overnatting på stedet + matpenger + gave... Kan ikke dere spandere overnatting for de som må reise lengst? Evt, om de langveisfra kjenner de andre gjestene som bor i nærheten, så kan de avtale overnatting hos dem? Det finnes gode løsninger, men husk at det blir allerede dyrt for dem som kommer langveisfra, med tanke på pris på reise til og fra..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen verdens ting. Man skal da ikke måtte betale for å gå i bryllup. Da hadde det ikke blitt noen gave på brudeparet, det er helt sikkert. 

Anonymkode: a605a...248

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-100 kr uansett bryllup. Driter i den slags.

Anonymkode: 93e2f...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt når bryllup legges til steder utenfor allfarvei. For tilreisende med fly, og antagelig en del av gjestene fra byen, blir det et styr å komme seg til og fra. Å leie bil en hel helg som skal stå mer eller mindre stasjonert utenfor bryllupslokasjonen er som å kaste penger ut av vinduet, mens drosje vil bli utopisk dyrt. Når man da i tillegg slenger på overnatting for 1700 kr/dobbeltrom/natt... Nei, da får dere heller vise hvor kjipe dere som vertskap egentlig er med å ha betalbar etter middag. Og overnattingsprisen må naturligvis inkludere frokost. 

Endret av Rosalie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cheerypie skrev:

Vi kommer til å invitere alle til å komme fredag ettermiddag/kveld og bli værende hele helgen, men om de kun ønsker å delta i vielse/fest på lørdagen er dette selvsagt en mulighet. Stedet ligger et stykke fra der de fleste bor, og de må jo eventuelt besørge transport hjem på lørdagen dersom de heller vil det. Vi håper jo så mange som mulig har lyst å komme og være hele helgen, men det er lagt opp til at dette skal være valgfritt.

Jaja, håper dere har pengesterke venner og familie, samt venner som ikke har begynt å gå lei bryllup (noe man gjør rimelig rasjt etter at venner begynner å gifte seg. Er typisk stas med de to-tre første vennebryllupene, deretter sukker man litt inni seg når nok en invitasjon kommer - enda fler unødvendige utgifyer, enda en helg som går bort på noe som stort sett er rimelig kjedelig). For dere forventer jo faktisk at et par skal bruke 3500 kr bare i overnatting (men da får man drikke på bryllupsfesten OG frokost - Yey)? Galskap!

Anonymkode: 1f822...e5c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...