Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere! Vi skal gifte oss på sensommeren neste år, og driver og planlegger allerede. Det blir et middels stort bryllup med ca. 100 gjester, og vi skal ha det en hel helg på en herregård litt utenfor allfarvei. 

Så til problemet: Stedet er helt nydelig, og vi ønsker jo selvsagt at så mange som mulig ønsker å overnatte der med oss. Likevel ser vi jo at det blir temmelig dyrt hvis vi skal dekke alt (typ 200.000 mer enn vi har budsjettert med).

En del av gjestene kommer fra nærmeste bygd (ca. 30 min unna), mens mange kommer fra byen (nesten to timer unna) og andre igjen flyr fra andre steder i landet. 

Så vi lurer på å enten la gjestene betale for overnatting (eventuelt ordne med dette selv), og ta en relativt høy pris (ca. 850 per person per natt), men da er alt av mat og alkohol inkludert hele helgen. 

Alternativt kan vi ta en lavere pris for overnatting, men at gjestene da kun får dekket alkohol til maten under middagen og må betale for all drikke utover dette og eventuelt betale for frokost selv. 

Hva ville du som gjest ha foretrukket? Er dette så dyrt at du ville ha gruet deg for å reise? Tenker at det er jo litt trist hvis dette skal bli en enorm kostnad, særlig for dem som kommer utenbys fra, men vi har samtidig ikke mulighet for å legge ut en halv million for dette bryllupet. 

Håper noen kan komme med konstruktive tilbakemeldinger :) 

Anonymkode: 0c948...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer enn det du skisserer. Det er jo ikke dyrt :) høres kjempefint ut. 

Anonymkode: 8ca35...02a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjest skal så klart ikke betale. Dere kan skrive på invitajon at det er mulig med overnatting for en sum. Men de som ikke overnatter, betaler de drikke selv? 

Anonymkode: 1e9f1...8f6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over, ingenting. Jeg betaler ved å kjøpe gave til brudeparet. 

Skulle jeg betalt for overnatting måtte det vært et noe mer eksotisk reisemål utenfor Skandinavia eller dere måtte vært veldig nære for meg. 

Anonymkode: 26af6...cd1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, ingenting. Eventuelt om det var et interessant sted å reise og man hadde flere muligheter til å ordne overnatting i ulike prisklasser selv. 

Anonymkode: 7361f...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

800 kr for overnatting er da ikke mye! Hadde absolutt betalt det jeg om jeg var invitert i et bryllup. Man får tross alt masse god og kostbar mat, hadde vært takknemlig for invitasjon var jeg gjesten deres

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på mange faktorer.

Den viktigste er hvor nære man er. 850 er ingenting om det er nære venner eller familie. Men mye om det er perifere bekjente.

Dessuten har timingen mye å si. En sommer hadde jeg intet mindre enn 4 bryllup å delta i. Og da er viljen til å betale mindre.

Anonymkode: c5689...b86

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist bryllup jeg var i så ordnet paret med gruppepris på et hotell rett ved lokalet. Da ble det ikke store prisen siden de fleste kom langveis fra.

Så til hva jeg er villig til å betale for: det hele kommer an på relasjonen til brudeparet. Stort sett holder det med reisen dit og eventuell overnatting om jeg ikke kan sove over hos familie eller venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva man får for pengene.

850,- per pers er ikke mye for det du skisserer. Har blitt bedt i overnattingsbryllup der man må dekke alt selv. Reise, to overnattinger, gave (som de skrev de ønsket seg, frekt nok), frokost og en middag. Måtte dra, men det ble 10.000,- for meg og kjæresten. 

Bruden mente selvfølgelig at det var ok, for gjestene fikk jo en flott kjærlighetshelg! Hennes kjærlighetshelg, vel og merke..... Omringet av ukjente og kjipe mennesker man måtte sitte og jatte med.

Anonymkode: 08ad9...b95

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle jeg betalt for overnatting måtte det vært et noe mer eksotisk reisemål utenfor Skandinavia eller dere måtte vært veldig nære for meg. 

?? Det er da normalt å overnatte etter et bryllup? Eller pleier du å sette deg i bilen seint på natta og kjøre non-stop fra Umeå og hjem til Haugesund?

Anonymkode: b62ec...1a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

?? Det er da normalt å overnatte etter et bryllup? Eller pleier du å sette deg i bilen seint på natta og kjøre non-stop fra Umeå og hjem til Haugesund?

Anonymkode: b62ec...1a6

Alle bryllupene jeg har vært i har vært under en time hjemmefra og jeg har alltid hatt et edru familiemedlem som kjører hjem. Usikker på hva jeg ville gjort om det skulle vært langt unna. Jeg synes ikke noe særlig om bryllup.

Anonymkode: 7361f...184

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan dere har tenkt det hvis noen overnatter med full pakke og noen ikke overnatter? Skal de som ikke overnatter bli merket på en måte, så de må betale drikke og mat selv? Forøvrig synes jeg ikke prisen er så ille for en helg med mat og drikke inklusiv. Ville valgt alt inkludert hvis jeg skulle overnattet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 kroner er jo forsåvidt ikke mye, men så kommer reise (flybilettter), de som kommer langveis fra skal i tillegg til flyreise må kanskje leie bil for å komme seg helt fram, noen må kanskje ha barnevakt som skal ha betaling, dyr som skal på pensjon, frisør, nye klær, gave til brudeparet.....jo takk det kan bli ganske dyrt i sluttenden for mange av gjestene....og kanskje de også er invitert på flere bryllup eller større bursdager samme sommmeren...

Anonymkode: 8a91d...eb1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Cheerypie skrev:

Ts her! Takk for alle svar hittil! Vil bare understreke at de fleste av gjestene bor i området, og det vil selvsagt være helt opp til dem om de ønsker å overnatte eller om de vil kjøre hjem 2 timer på natta. Men vi ønsker likevel å tilby overnatting på stedet for dem som ønsker det, som for eksempel nære venner og familie (og kanskje besteforeldre som ikke orker å dra den lange veien hjem). Likevel er det som jeg skrev noen som uansett må fly inn, og det er jo dem jeg er bekymret for om dette blir for dyrt for, men samtidig så måtte de jo ha ordnet med overnatting uansett, og de står fremdeles fritt frem til dette. Så hvis jeg omformulerer det; ville dere foretrukket en dyrere pakke med alt inkludert, eller ville dere ha betalt for alkohol, men fått en rimelig overnattingsdeal? 

Alkohol syns jeg folk kan betale for selv (bortsett fra det som tilbys til maten), men ville ALDRI hatt fri bar. 

Anonymkode: c351e...fa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke dele gjester inn i slike pakker. De som tar drosje hjem eller ordner egen overnatting, har de fri bar? 

Tilgang til mat og drikke skal være lik for alle gjester. Hadde følt meg litt snytt om sidepersonen min hadde fri drikke, mens jeg måtte betale. 

Anonymkode: 1e9f1...8f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, annet enn gave.
Har takket nei til to invitasjoner ila mitt liv, som begge hadde koster flere tusen for hver.
Bryllup er gørr kjedelig, jeg betaler ikke for å kjede meg.
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort, er vel å tilby de som vil det en eller annen pris for overnatting om de ønsker å overnatte. Fordi jeg vet hvordan det er å være gjest, og måtte streve med å finne et sted å overnatte. Om brudeparet fikser en deal, som er frivillig for gjestene åt ta, er det dødsbra! Men aldri noen sinne ville jeg tatt betalt for mat og drikke. Separer det, så kan de som vil betale for overnatting gjøre det utenom "pakka". 

Anonymkode: 76c49...ef3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...