Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #61 Del Skrevet 11. april 2018 På 4.4.2018 den 19.29, Lord Friendzone skrev: Tog er mitt foretrukne transportmiddel på både korte og nokså lange distanser (f.eks. fra Oslo til Sørlandet), og klart bedre enn buss. På toget er det lite støy, bedre komfort, stort sett plass til å vandre litt rundt, cafévogn, mye bedre toalett, lite vibrasjoner, og jevne, myke bevegelser. Busstur betyr derimot nitrist toalett (ofte uten vann i springen), null plass til å strekke på beina, krappe svinger, kanskje humpete veier, mye mer start / stopp, og mer støy fra motor og hjul. Bråkete og irriterende medpassasjererr kan man støte på uansett kollektiv reisemåte, så det ser jeg ikke som en spesifikk ulempe med tog. Jeg forstår at enkelte langdistansetog km være bedre enn lokaltogene fra Oslo og utover altså. Tog fra Oslo - hit og dit - kl 15-16 på en hverdag er et M-A-R-E-R-I-T-T Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 11. april 2018 #62 Del Skrevet 11. april 2018 8 minutter siden, Neinøff skrev: (...) Tog fra Oslo - hit og dit - kl 15-16 på en hverdag er et M-A-R-E-R-I-T-T Jada, det samme har jeg erfart de mange gangene jeg har tatt lokaltoget inn til Oslo i morgenrushet. Da er det ståplass som gjelder. Men på tog opplever jeg slike omstendigheter som mindre plagsomme enn på buss og trikk. På toget er det mer «rake vegen», og langt jevnere bevegelser. Så for min del blir det igjen et spørsmål om alternativene egentlig er så mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #63 Del Skrevet 11. april 2018 11 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Jada, det samme har jeg erfart de mange gangene jeg har tatt lokaltoget inn til Oslo i morgenrushet. Da er det ståplass som gjelder. Men på tog opplever jeg slike omstendigheter som mindre plagsomme enn på buss og trikk. På toget er det mer «rake vegen», og langt jevnere bevegelser. Så for min del blir det igjen et spørsmål om alternativene egentlig er så mye bedre. Alternativene er nok ikke bedre, men behøver det å bety at man skal synes at togene, slik de er idag, er gode nok? Og må man like tog bare fordi buss er like ille? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #64 Del Skrevet 11. april 2018 Og jeg tar ikke toget ofte, nettopp fordi jeg hater tog. Hvis jeg må ta det passer jeg på at det er utenom rushen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 11. april 2018 #65 Del Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, Neinøff skrev: Alternativene er nok ikke bedre, men behøver det å bety at man skal synes at togene, slik de er idag, er gode nok? Og må man like tog bare fordi buss er like ille? Neida, du behøver ikke å digge tog, men man må jo komme seg frem på et vis. Derfor er det fortsatt relevant å vurdere tog opp mot alternative transportmidler. Forøvrig er jeg enig i det som ble nevnt tidligere i tråden, og at noen tog har dårlig konfigurasjon på setene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #66 Del Skrevet 11. april 2018 23 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Neida, du behøver ikke å digge tog, men man må jo komme seg frem på et vis. Derfor er det fortsatt relevant å vurdere tog opp mot alternative transportmidler. Forøvrig er jeg enig i det som ble nevnt tidligere i tråden, og at noen tog har dårlig konfigurasjon på setene. Ja, man må frem. Men hovedproblemet er egentlig ikke toget i seg selv, men passasjerene. Og det med at folk går på, før du har fått gått av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halvehimmelen Skrevet 11. april 2018 #67 Del Skrevet 11. april 2018 Nå finnes det ikke tog i nærheten der jeg bor fordi jeg holder til i Finnmark, men nyter alltid å ta toget når jeg er sørpå. Ville kanskje følt annerledes om det dersom jeg tok toget hver dag i rushtrafikken, men generelt nyter jeg kollektivtrafikk. Liker å sitte med musikk på ørene og følge med på både det som skjer på utsiden av toget og menneskene inni. På toget får du jo faktisk brukt tiden til noe også, dersom man ønsker det. Det er det verre med dersom man kjører selv. Jeg er ganske misunnelig på alle som har muligheten til å ta tog for å komme seg noe sted, i grunn kollektivtrafikk generelt, for slik er det ikke her jeg bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian d'Ibelin Skrevet 11. april 2018 #68 Del Skrevet 11. april 2018 2 timer siden, Neinøff skrev: Ikke? Forstår du ikke hvorfor noen faktisk må ta toget enkelte stedet? Wow! WOW, Du er ikke klar over at man kan ta buss til alle steder hvor toget går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. april 2018 #69 Del Skrevet 11. april 2018 Tog er en behagelig reisemåte, mye bedre enn buss. Det er gjerne bedre plass, og jeg kan gå meg en tur mellom vognene hvis jeg trenger å røre på meg. Siden toglinjene svinger mindre enn veier, kan jeg sitte i ro uten å bli slengt hit og dit, og jeg kan lese ombord uten å bli reisesyk. Ulempen med tog er at det er begrenset hvor jeg kan reise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #70 Del Skrevet 11. april 2018 budsjett. I visse tilfeller tenker mennesker å ta hensyn til miljøet. Dessuten hvorfor ikke sitte med en god bok, om man klarer å blokkere alt rundt en så. Praktisk om man bor nærme en togstasjon og jobber nærme en togstasjon. Anonymkode: 2aa7d...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. april 2018 #71 Del Skrevet 11. april 2018 Togreiser kan også være veldig romantisk! Da min avdøde kjæreste og jeg hadde vært sammen i litt over tre måneder, dro vi på togreise gjennom Sverige og Norge. Vi dro først med toget fra Oslo til Stockholm, og videre derfra gjennom store deler av Sverige opp til Kiruna. Derfra fortsatte turen til via Malmbanen til Narvik og Norge. Fra Narvik tok vi buss til Fauske hvor vi fortsatte med tog sørover og hjem igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #72 Del Skrevet 11. april 2018 2 timer siden, Balian d'Ibelin skrev: WOW, Du er ikke klar over at man kan ta buss til alle steder hvor toget går. Eh, nei. Man kan ikke det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 11. april 2018 #73 Del Skrevet 11. april 2018 45 minutter siden, Perelandra skrev: Togreiser kan også være veldig romantisk! Da min avdøde kjæreste og jeg hadde vært sammen i litt over tre måneder, dro vi på togreise gjennom Sverige og Norge. Vi dro først med toget fra Oslo til Stockholm, og videre derfra gjennom store deler av Sverige opp til Kiruna. Derfra fortsatte turen til via Malmbanen til Narvik og Norge. Fra Narvik tok vi buss til Fauske hvor vi fortsatte med tog sørover og hjem igjen. 😓😓 Hver sin smak! Det høres ut som et mareritt for min del. Da jeg og kjæresten var nyforelska gikk vi turer. Alene. Langs vannet. Men igjen - hva man liker er individuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #74 Del Skrevet 11. april 2018 På 4.4.2018 den 18.59, Neinøff skrev: Jo, det er det. Hvorfor? Fordi toget sjelden kommer når det skal. Fordi toget er innstilt. Fordi det kom 0,2 mm snø, så da greier ikke toget å kjøre. Fordi det stopper på alle stasjoner. Derfor er toget tregt. Er det en "funfact" at det ikke går fly overalt? Jaha? Selvsagt er det bedre med kollektivt inn mot Oslo sentrum, enn det er med bil, men det betyr ikke at tog ikke er dritt. Jeg har utrolig sjeldent vært borti sånne problemer. Kanskje toget er 15 min forsinket, men det er da fullstendig levbart. Jeg bor på et sted med mye snø å her går togene hele vinteren. Men du har jo bestemt deg for å hate tog så jeg gidder egentlig ikke å diskutere hvorfor tog er bedre enn alt annet 😂 det er min mening å ferdig med det Anonymkode: e923f...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. april 2018 #75 Del Skrevet 11. april 2018 11 minutter siden, Neinøff skrev: 😓😓 Hver sin smak! Det høres ut som et mareritt for min del. Da jeg og kjæresten var nyforelska gikk vi turer. Alene. Langs vannet. Men igjen - hva man liker er individuelt. Vi pleide å fleipe om at den togturen var testen på om forholdet vårt ville vare videre. Overlevde forholdet to døgn sammen på tog, hadde det gode muligheter til å bli varig. Her en sang om tog og kjærlighet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #76 Del Skrevet 11. april 2018 På 4.4.2018 den 17.44, AnonymBruker skrev: Er enig med det meste, men hva er problemet med folk som sover? Jeg pendla 4 timer om dagen for en liten stund siden og måtte ta tog klokken 5 på morgenen. Ikke pokkern om jeg holdt meg våken i tilfelle noen skulle finne min soving ubehagelig 😂 Anonymkode: c2043...0ba Soving tett innpå fremmede er bare ekkelt. Både på tog, fly og andre kollektive transportmidler. Jeg har opplevd sikling på mine klær og fising/promping. For å ikke glemme en togtur på natt-toget mellom Bergen og Oslo for noen år siden: Min medpassasjer (voksen mann, pent kledd, ca. 45 år), sov tungt og hadde tydeligvis massevis av drømmer. Han vekslet mellom å lage babylyder og klå seg på ballene/i skrittet - innenfor buksa. Og jada, han sov. Det var ikke fake. Anonymkode: 6bb55...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #77 Del Skrevet 13. april 2018 På 11.04.2018 den 13.32, Perelandra skrev: Togreiser kan også være veldig romantisk! Da min avdøde kjæreste og jeg hadde vært sammen i litt over tre måneder, dro vi på togreise gjennom Sverige og Norge. Vi dro først med toget fra Oslo til Stockholm, og videre derfra gjennom store deler av Sverige opp til Kiruna. Derfra fortsatte turen til via Malmbanen til Narvik og Norge. Fra Narvik tok vi buss til Fauske hvor vi fortsatte med tog sørover og hjem igjen. takk for en flott måte å reise sammen som kjæreste par. Anonymkode: 2aa7d...60b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #78 Del Skrevet 15. april 2018 Tog? Eller buss? Syns det er buss nesten hver gang jeg bestiller togbillett. Bane Nor jobber jo konstant med reparasjoner og utbedringer hver eneste f-ings helg og ferie hele året. Virker hvertfall sånn. Bedre med bil. Anonymkode: cd53e...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #79 Del Skrevet 15. april 2018 bli kjent med naboen, sjekke opp nabo dama, lese en god bok... ja, mange fordeler Anonymkode: 2aa7d...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 15. april 2018 #80 Del Skrevet 15. april 2018 Jeg elsker tog! Mulig jeg ville sett annerledes på det dersom jeg var avhengig av tog til jobb hver dag. Tar kun tog på ferie. Har reist med tog over hele Europa på ferie. Ikke interrail, men vi planlegger ferien med tog som viktigste framkomstmiddel. Det fine med tog er at man kommer i prat med lokalbefolkningen og at det er store vinduer (større enn i buss). Det kjennes ikke så aller verst å sitte i tog med aircondition mellom Slovakia og Ungarn med en kald øl, og bli fortalt historie av folk som har opplevd den. Vi har ikke vært i Storbritannia, så vi sjekker mulighetene for togferie der nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå