Gå til innhold

Utsette/hoppe over mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man hoppe over eller utsette mensen dersom man ikke går på ppiller fra før av?

Jeg har aldri gått på ppiller før og det passer dårlig å ha mensen i akkurat den uka jeg får den i neste måned. Hvordan gjør jeg det? Hvilken pille er best?

Anonymkode: 5871c...44f

Skrevet

Jeg kommer nå med egne erfaringer. 

Jeg startet på p-piller for mange mange år siden, og hoppet relativt mye over mensen - ja det er mulig, bare ikke ta "sukkerpillene" som du skal ta når du skal ha mensen, bare start rett på neste brett. Uansett, jeg gjorde dette ofte, og det ente med at jeg seriøst hadde mensen i 6 mnd, siden jeg hoppet over en del ganger. Jeg sluttet så helt på p-piller og startet ikke igjen før flere år senere. Nå brukte ikke jeg p-piller som prevensjon, men pga jeg hadde hørt at dette kunne hjelpe for mens-smerter. Så dette anbefales ikke, det kan tukle mye med hormonene dine og gi ubalanse i kroppen sin som kan ta veldig lang tid å bygge opp til normalen igjen. 

Hvis du vil starte på p-piller og ikke vet hva som passer deg ville jeg rådført meg med helsesøster eller fastlege, jeg startet på Mercilon, som er ganske vanlig for unge jenter, nå i dag går jeg på Yasmin, dette er mini-piller med svært få hormoner og forebygger uren hud. 

AnonymBruker
Skrevet

P-piller skal ikke brukes i ei uke for å hoppe over mensen. Mest sannsynlig vil det ikke gå heller, for det er vanlig med bivirkninger og mellomblødninger i starten. Som det skrives over her finnes det egne piller for å hoppe over mensen

Anonymkode: a5a47...258

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få resept på egne piller for å utsette mensen. Gikk på disse selv om sommeren da jeg var mindre, starter på p-piller på ungdomsskolen (kan legge til at jeg gikk i 5 klasse når jeg første gang fikk mensen).

Da ordnet min mor med å få slike piller som du kan utsette mensen med. Passer dårlig å ha mensen midt på sommeren med masse bading og slikt. 

Gå til legen å få resept på slike, det kan jeg anbefale.

Men kan også anbefale p-piller da. Gjorde mirakler for meg som slet med kramper som gjorde at jeg nesten besvimte, spydde og ble liggende meg grusome smerter! De hjelper mot kramper, men ogaå gjør det lett å utsette her og der som det skulle passe seg i forhold til ferie og andre viktige hendelser (som jul), hvor du ønsker å ikke måtte stresse med mensen :) 

Anonymkode: 5cece...937

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan få resept på egne piller for å utsette mensen. Gikk på disse selv om sommeren da jeg var mindre, starter på p-piller på ungdomsskolen (kan legge til at jeg gikk i 5 klasse når jeg første gang fikk mensen).

Da ordnet min mor med å få slike piller som du kan utsette mensen med. Passer dårlig å ha mensen midt på sommeren med masse bading og slikt. 

Gå til legen å få resept på slike, det kan jeg anbefale.

Men kan også anbefale p-piller da. Gjorde mirakler for meg som slet med kramper som gjorde at jeg nesten besvimte, spydde og ble liggende meg grusome smerter! De hjelper mot kramper, men ogaå gjør det lett å utsette her og der som det skulle passe seg i forhold til ferie og andre viktige hendelser (som jul), hvor du ønsker å ikke måtte stresse med mensen :) 

Kan legge til at jeg går på Microgynon. Gikk først på Mercilon, men min mor (hun jobber hos en gyn) fikk beskjed ar disse har større forekomst av blodpropp en Microgynon, så da byttet jeg type :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...