Gå til innhold

Hva skjer med kroppen vis du drikker daglig alkohol i 10-15 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi vel om alkoholisme dere? Det er ikke akkurat slik at litt alkohol hver dag skader kroppen nødvendigvis? For helsemyndighetene har anbefalinger om alkoholforbruk, så hvis man holder seg under dem burde man vel være ganske (om ikke helt) trygg. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Ja, selvfølgelig. Daglig drikking i seg selv er ikke skadelig i begrensete mengder. Oldefaren min levde til han var nærmere hundre, og hadde en liten dram hver kveld. 

Anonymkode: d1c77...e13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi vel om alkoholisme dere? Det er ikke akkurat slik at litt alkohol hver dag skader kroppen nødvendigvis? For helsemyndighetene har anbefalinger om alkoholforbruk, så hvis man holder seg under dem burde man vel være ganske (om ikke helt) trygg. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Den grensa gjelder ikke helt for de som har drukket daglig i mange år. I tillegg får man toleranse så man MÅ drikke mer. Og er man alkoholavhengig drikker man ikke «litt hver dag». Kanskje i perioder, kanskje i år, men ikke i årevis. Ingen klarer å holde en avhengighet nede hele livet.

Anonymkode: 20493...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har imidlertid en stor fransk studie publisert i The Lancet Public Health vist at overforbruk av alkohol er en betydelig risikofaktor for å utvikle demens. Særlig gjelder dette dem som rammes av demens før de er 65 år, såkalt tidlig demens.

Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol. Samlet sett var alkoholmisbruk assosiert med tre ganger større risiko for alle typer demens.

https://www.nrk.no/viten/hoyt-alkoholforbruk-oker-risikoen-for-demens-1.13927247

Anonymkode: 0ef54...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vanskelige grenseoppganger. Det er ikke lang tids forbruk som skal til for at det avspeiles i førhøyet GT, eller ALAT/ASAT, og langvarig daglig inntak kan i visse tilfeller føre til skade på mage- og tarmslimhinner, føre til metaplasi (celleforandringer) mellom spiserør og magesekk (kan føre til herni, gastroøsofagealt reflukssyndrom, Barretts øsofagus og i sjekdne tilfeller kreft), hemorrhoider og øsofagusvaricer. Over lang tid kan det føre til metabolsk syndrom, diabetes og forstørret lever. Komplikasjoner med bukspyttkjertel og galleganger kan også oppstå. Lette forstyrrelser i hormonbalanse og næringsomsetning kan sees.

Leverparametrene er lett reversible ved noen dagers avhold dersom det bare er en lett økning uten annen underliggende sykdom. Andre forandringer kan være vanskelige å reversere.

Man bør avstå fra alkohol én til to dager i uken, unngå mer enn to-tre enheter daglig, og ikke overstige 21 enheter i uken for menn, eller 15 enheter pr. uke for kvinner.

Nøyaktig hvor grensen går, har så store individuelle variasjoner at det er umulig å trekke en absolutt grense for hva som er et skadelig forbruk, men retningslinjene om 15 (21) enheter ukentlig er en grense for hvir vi vet med sikkerhet at skader oppstår over tid. Å holde seg under disse grenseverdiene gir ingen garantier ved daglig drikking, men det gir betydelig mindre risiko.

Daglig drikking er ikke å anbefale, men om det er små mengder, med noen hvite dager i mellom, behøver det ikke å medføre noen negativ helseeffekt.

Som min gamle patologiprofessot sa: "The only thing a glass of wine a day has ever led to, is two or more glasses of wine a day."

Anonymkode: d4e24...cbd

Takk for interessant informasjon! Er det slik at man kan bestille legetime for å sjekke om man har slike forhøyede verdier? Og uten å si at man drikker jevnlig og er bekymret? Jeg er litt bekymret for konsekvensene av drikkingen min, men jeg er ikke interessert i å fortelle det til legen min slik at det vil stå i pasientjournalen min resten av livet at jeg muligens har et alkoholproblem. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for interessant informasjon! Er det slik at man kan bestille legetime for å sjekke om man har slike forhøyede verdier? Og uten å si at man drikker jevnlig og er bekymret? Jeg er litt bekymret for konsekvensene av drikkingen min, men jeg er ikke interessert i å fortelle det til legen min slik at det vil stå i pasientjournalen min resten av livet at jeg muligens har et alkoholproblem. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Ja, du kan be om prøver for å vurdere ststus. I første rekke ASAT, ALAT, GT og Alp (oftest oppgitt som "fosfatase, alkalisk"). Disse måler direkte leverfunksjonen din. Legen vil sannsynligvis også kjenne på magen din om leveren har normal størrelse og konfigurasjon.

Etylglukuronid i urin kan avdekke alkoholinntak i et tidsrom fra 1 - 7 døgn før prøven.

Ved mistanke om kronisk høyt forbruk måler man CDT (som etter hvert vil erstattes av den langt mere spesifikke Phosphatidyletanol) i fullblod.

Du behøver ikke å si at du har et problem, hvis du ikke opplever det slik. Si at du har hatt en periode med litt høyt forbruk (og vær ærlig om omfanget), og at du derfor gjerne vil ha status på om leverfunksjonen din er affisert.

Bestill time hos legen. Du har ingen ting å tape, og alt å vinne.

Anonymkode: d4e24...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leversvikt er det som skjer over tid. Videre får tarmen også kjørt seg. Alkoholrelatert demens skjer som oftest ikke med "lette" alkoholdrikkere, men heller med de som drikker seg blackout full. Om jeg husker riktig, så har det med at glukosen plutselig samler seg i hodet, samt at kroppen har underskudd på tiamin...derfor bør du alltid spise før du drikker, spesielt om du tror du kommer til å bli ganske full. Wet brain, aka Wernicke-Korsakoff, aka alkoholrelatert demens. 

Skrumplever er nok det som aller, aller mest sannsynlig kommer til å "ta" en alkoholiker over tid. Kanskje hjertefeil, eller sykdommer forbundet med livsstilen og dårlig ernæring. 

 

Anonymkode: 52ec3...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...