Gå til innhold

Hva skjer med kroppen vis du drikker daglig alkohol i 10-15 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min parter har drukket alkohol ca hver dag fra han va rundt 18-20 til nå og han er 34 år. Det er snakk om alt fra 2 bokser øl til kanskje 6 bokser øl og 2 flasker vin pr dag. Det varierer veldig men noe alkohol er det hver dag. (noen ganger et lite glass brennevin). Han blir ikke synlig beruset men regner med han har høy promille men at kroppen har blitt vandt med det. Han er i veldig dårlig form, lett overvektig og han har røde områder i ansiktet..regner med det kommer av alkoholforbruket, men hva er det?

Men spørsmålet er hva vil skje med kroppen når han fortsetter sånn?

På forhånd takk for svar

Anonymkode: 6a281...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyresvikt, leversvikt, dialyse, alkoholdemens, tidlig død, 

Anonymkode: 286bd...660

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nyresvikt, leversvikt, dialyse, alkoholdemens, tidlig død, 

Anonymkode: 286bd...660

Nuvel, dette rammer ikke alle. Bra for kroppen er det selvsagt ikke, og det er risiko for alt du nevner. Men noen lever forbausende bra/lenge. Min far er en som drikker litt hver dag, nå er han over 60 år og fortsatt usedvanlig sprek og ved god helse. 

TS, du nevner overvekt og dårlig form, dette vil jo gjøre oddsene dårligere for din partner. Hva med å foreslå at du blir med på en time til fastlegen? Jeg tror jeg hadde strukket meg langt for å få mannen til å innse at han løper en risiko her, men til syvende og sist må han jo ville ha en livstilsendring selv. Det kan hjelpe å høre det utenfra, en utvidet helsesjekk vil kunne gi svar på hvordan ståa er. 

Anonymkode: e9fe4...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik i mange år etter en periode i internasjonale operasjoner. Kom liksom ikke helt hjem og roet nervene med alkohol.  Så kom barna, omentrent samtidig som jeg merket at hukommelsen ikke var slik den var før og jeg begynte å legge på meg.  Jeg sluttet plutselig og har ikke sett meg tilbake. Livet uten alkohol er fantastisk. 6 år siden nå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min parter har drukket alkohol ca hver dag fra han va rundt 18-20 til nå og han er 34 år. Det er snakk om alt fra 2 bokser øl til kanskje 6 bokser øl og 2 flasker vin pr dag. Det varierer veldig men noe alkohol er det hver dag. (noen ganger et lite glass brennevin). Han blir ikke synlig beruset men regner med han har høy promille men at kroppen har blitt vandt med det. Han er i veldig dårlig form, lett overvektig og han har røde områder i ansiktet..regner med det kommer av alkoholforbruket, men hva er det?

Men spørsmålet er hva vil skje med kroppen når han fortsetter sånn?

På forhånd takk for svar

Anonymkode: 6a281...5b9

Jeg kan ikke si så mye om kroppen, men som barn av en alkoholiker kan jeg si at alkoholindusert demens ikke er en walk in the park hvertfall. Her startet det når vedkommende var passert 50, da gjorde høyt alkoholinntak over flere tiår seg synlig.

Det sies at hjernecellene dør av alkohol, men jeg tror at frem til et visst punkt vil nye celler genereres, slik at det holdes i sjakk. Så blir man eldre, og mister evnen til å regenerere fort nok, og etterhvert dør det mange flere hjerneceller enn det lages nye.

Skanning av hjernen på eldre alkoholikere viser rett og slett hull, der hjernen er "spist opp", på samme måte som hos demenspasienter.

Moren min var en god mamma da jeg var barn, og jeg visste faktisk ikke hvor masse hun drakk før i voksen alder (min medavhengige pappa brukte mye innsats på å skjule forbruket for verden inkl oss barna).

Nå er hun snart 60, og har blitt så slem og rett og slett tilbakestående, og alle vi tre barna har kuttet kontakten de siste årene. Hun vil ikke ha hjelp, hun har ikke et problem, hun dro på rehabilitering "for vår skyld, så vi skulle slutte å mase", og gikk rett tilbake til flaska da hun kom hjem.

Jeg vet hun er syk, alkoholisme er en sykdom, men hun ødelegger oss rundt seg. Og nå er jeg sikker på at det ikke er noen vei tilbake, hjernen hennes er permanent skadet, så personligheten er like horribel selv i perioder der hun ikke drikker. :(

Han kommer bare til å bli værre. Har du gitt ham et ultimatum om avrusning? Har dere barn? Kom deg unna. :(

Anonymkode: ce8d3...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ut over funksjonen til alle kroppens organer. Men selvfølgelig kommer det an på hvor store mengder alkohol som kroppen skal ta seg av. Sannsynligvis vil det gå utover leveren først med de sykdomstegn det kan føre med seg, varicer (åreknuter) i spiserøret og mer og mer ødelagte blodårer i beina. Dette vil komme gradvis, men når man når ca 50-60 år vil det eskalere og bli fatalt.

Anonymkode: b18e4...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min parter har drukket alkohol ca hver dag fra han va rundt 18-20 til nå og han er 34 år. Det er snakk om alt fra 2 bokser øl til kanskje 6 bokser øl og 2 flasker vin pr dag. Det varierer veldig men noe alkohol er det hver dag. (noen ganger et lite glass brennevin). Han blir ikke synlig beruset men regner med han har høy promille men at kroppen har blitt vandt med det. Han er i veldig dårlig form, lett overvektig og han har røde områder i ansiktet..regner med det kommer av alkoholforbruket, men hva er det?

Men spørsmålet er hva vil skje med kroppen når han fortsetter sånn?

På forhånd takk for svar

Anonymkode: 6a281...5b9

Kroppen blir tilvendt alkohol og får abstinenser dersm den ikke får tilført alkohol, altså man lider av alkoholisme. 

Hjernen påvirkes det samme gjør leveren og alle kroppens organer. Han vil høyst sannsynlig få et forkortet liv. 

Anonymkode: 2dfd5...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt han ultimatum og han valgte alkoholen. Nå er jeg bare med han fordi jag har omsorg for han. Vi bor ikke sammen. Han vet at han har et problem men ønsker ikke hjelp. Han er egentlig en ganske grei kar men det er vondt å se han ødelegge helsa si på den måten.

HI

Anonymkode: 6a281...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har høy risiko for leverskader, hepatitt, pankreatitt, problemer med gallegangen/gallesten, diabetes mellitus type 2 og alle komplikasjoner som følger med metabolsk sykdom, hjerte og karsykdommer/hjertesvikt/infarkt, nyresvikt, kreft i munn, svelg, mage, endetarm og tykktarm, demens og slag. Han har mest sannsynlig kroniske infeksjoner i kroppen på dette tidspunktet. Dersom han fortsetter å drikke så er han heldig om han lever lenger enn til 65. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kronisk infeksjoner i kroppen? hva er det og hva glør det?

 

HI

Anonymkode: 6a281...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil dø i 50 åra av hjerteinfarkt eller noe.
Og andre organer vil også bli svekket - er allerede svekket kraftig.
Og han vil eldes mye fortere, mer rynker, dårligere kropp, lavere libido osvosvosv

Anonymkode: b71c0...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å tolke mengdene du nevner: 2-6 øl pluss 2 flasker vin per dag? Og han blir ikke synlig beruset? Dette er langt fremskreden alkoholisme, og kroppen hans vil sannsynligvis ikke klare dette så mye lengre. Han bør i hvert fall sjekke leveren med en gang. Dette er et organ som tilgir og reparerer seg selv inntil et visst punkt. Men mest sannsynlig har han fått alvorlige skader allerede. 

Hvordan stiller han seg selv til alkoholforbruket sitt? Vil han ha hjelp til å slutte?

Anonymkode: d1c77...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig hva kroppen klarer. 

Jeg har en bekjent som drikker sprit hver eneste dag. Ca 3-4 flasker pr uke. Han har gjort dette i kanskje snart 20 år. Han er i slutten av 50 årene. Har ikke noen merkbare skader enda, men jeg regner med at det dukker opp om ikke så lenge. 

Anonymkode: 657e3...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet at han har et problem men ønsker ikke å gjøre noe med det.  Noen dager kan han drikke 2 flasker vin pluss et par øl og noen dager drikker han bare 2 øl.  Har sett han brisen noen ganger. En gang spydde han på meg i sofaen.  Men har aldri sett han ravende full.. 

 

HI

Anonymkode: 6a281...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde et alkoholproblem. Han drakk ca 6 halvlitere øl hver kveld i flere år. Det gikk utover hjertet, levera, blodtrykket osv. Han har hatt blodpropp og jeg trodde hjertet hans skulle stoppe i fjor. Han har utrolig dårlig! Legen ba han slutte å drikke, for han var i ferd med å miste førerkortet. Han sluttet på dagen, og han er i mye bedre form i dag! Som en helt ny mann, selv om han har noen helseproblemer enda. 

Alkohol er definitivt ikke bra for kroppen i det hele tatt!

Anonymkode: a4731...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endrer du personlighet etter mange års drikking? 

Anonymkode: 6a281...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endrer du personlighet etter mange års drikking? 

Anonymkode: 6a281...5b9

Ja, definitivt.

Anonymkode: 9aa3f...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi vel om alkoholisme dere? Det er ikke akkurat slik at litt alkohol hver dag skader kroppen nødvendigvis? For helsemyndighetene har anbefalinger om alkoholforbruk, så hvis man holder seg under dem burde man vel være ganske (om ikke helt) trygg. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå snakker vi vel om alkoholisme dere? Det er ikke akkurat slik at litt alkohol hver dag skader kroppen nødvendigvis? For helsemyndighetene har anbefalinger om alkoholforbruk, så hvis man holder seg under dem burde man vel være ganske (om ikke helt) trygg. 

Anonymkode: 4279f...dd7

Her er det vanskelige grenseoppganger. Det er ikke lang tids forbruk som skal til for at det avspeiles i førhøyet GT, eller ALAT/ASAT, og langvarig daglig inntak kan i visse tilfeller føre til skade på mage- og tarmslimhinner, føre til metaplasi (celleforandringer) mellom spiserør og magesekk (kan føre til herni, gastroøsofagealt reflukssyndrom, Barretts øsofagus og i sjekdne tilfeller kreft), hemorrhoider og øsofagusvaricer. Over lang tid kan det føre til metabolsk syndrom, diabetes og forstørret lever. Komplikasjoner med bukspyttkjertel og galleganger kan også oppstå. Lette forstyrrelser i hormonbalanse og næringsomsetning kan sees.

Leverparametrene er lett reversible ved noen dagers avhold dersom det bare er en lett økning uten annen underliggende sykdom. Andre forandringer kan være vanskelige å reversere.

Man bør avstå fra alkohol én til to dager i uken, unngå mer enn to-tre enheter daglig, og ikke overstige 21 enheter i uken for menn, eller 15 enheter pr. uke for kvinner.

Nøyaktig hvor grensen går, har så store individuelle variasjoner at det er umulig å trekke en absolutt grense for hva som er et skadelig forbruk, men retningslinjene om 15 (21) enheter ukentlig er en grense for hvir vi vet med sikkerhet at skader oppstår over tid. Å holde seg under disse grenseverdiene gir ingen garantier ved daglig drikking, men det gir betydelig mindre risiko.

Daglig drikking er ikke å anbefale, men om det er små mengder, med noen hvite dager i mellom, behøver det ikke å medføre noen negativ helseeffekt.

Som min gamle patologiprofessot sa: "The only thing a glass of wine a day has ever led to, is two or more glasses of wine a day."

Anonymkode: d4e24...cbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...