Gå til innhold

Hvorfor bruker noen burqa og niquab, mens andre "bare" bruker hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/2/2018 at 10:23 PM, abrasiveRefraction said:

Hvorfor går noen med miniskjørt mens andre dekker til knærne? Hvorfor dekker noen til skuldrene mens andre går med singlett? Hvorfor har noen dyp utringing mens andre har høyhalset genser?

Folk har forskjellige grenser. Noen elsker å vise seg fram mens andre vil ikke blotte seg for alle og enhver. Kultur, religion og oppvekst påvirker dette. Men personlige preferanser spiller også en rolle. Noen vil gjøre opprør mot familien med å kle seg på en annen måte enn dem. Mens andre bryr seg mer om komfor. Hvem man omgås har også mye å si, man vil gjerne passe inn. 

Det er nesten ingen som går med heldekkende hodeplagg i Norge, og jeg kjenner ikke til noen studier på deres parforhold. 

Det finnes drittsekker i alle religioner. Hvorfor er noen så besatt av en gruppe som består av færre enn 200 mennesker? La nå stakkarene være i fred og fokuser hatet ditt på noen grupper som i det minste består av et antall som er statistisk signifikant. La meg foreslå sykklister eller folk som går på rulleski.

Hvorfor er det så viktig for deg å forhindre et kritisk blikk på kjønnsrollene i islam? 

Tror du det hadde blitt akseptert av mennene dersom det var menn som måtte gå rundt med burka og være ærbare, mens kvinnene kunne gå i helt vestlige klær og fly på byen? Da hadde det blitt opprør umiddelbart!

Anonymkode: e479b...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig for deg å forhindre et kritisk blikk på kjønnsrollene i islam? 

Tror du det hadde blitt akseptert av mennene dersom det var menn som måtte gå rundt med burka og være ærbare, mens kvinnene kunne gå i helt vestlige klær og fly på byen? Da hadde det blitt opprør umiddelbart!

Anonymkode: e479b...fbb

Dette er en tråd om bekledning. Det har fint lite med kjønnsroller å gjøre.

Jeg synes det er trist at du har slike nedsettende holdninger mot kvinner. De er absolutt i stand til å gjøre opprør dersom de føler for det. Mange muslimske kvinner kler seg halvnakne på byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tibbie said:

Det finnes forskjellige "grener" innen islam, akkurat som med kristendommen. I tillegg tolker folk den hellige bok forskjellig, og noen er rett og slett litt mer ekstrem enn andre - som i alle religioner.

Dessverre tror jeg at få av kvinnene med niquab og burka har valgt det selv. De bor i regioner styrt av eiesyke menn. Det kan umulig være spesielt godt å leve i et slikt plagg, spesielt i asiatiske og afrikanske sommertemperaturer.

Håper på flere feminister, sånn at slike menn får et mer rettferdig syn på kjønn.

Faktisk er relativt mange av de som bærer nikab norske konvertitter, flere av dem er også single. Så en dokumentar om noen av dem. 

Anonymkode: 750b8...75c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2018 at 12:27 PM, abrasiveRefraction said:

Dette er en tråd om bekledning. Det har fint lite med kjønnsroller å gjøre.

Jeg synes det er trist at du har slike nedsettende holdninger mot kvinner. De er absolutt i stand til å gjøre opprør dersom de føler for det. Mange muslimske kvinner kler seg halvnakne på byen.

Selvsagt har bekledning med kjønnsroller å gjøre. Det er ikke tilfeldig at det er nettopp kvinnene som skal pakkes inn og nettopp kvinnene som du beskriver som "halvnakne". Det handler om kvinnekontroll, og kvinnekontrollen er grundig beskrevet i islam. Det er tross alt en religion skapt av menn, for menn, og bare menn kan være religiøse ledere i islam.

Anonymkode: e479b...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har bekledning med kjønnsroller å gjøre. Det er ikke tilfeldig at det er nettopp kvinnene som skal pakkes inn og nettopp kvinnene som du beskriver som "halvnakne". Det handler om kvinnekontroll, og kvinnekontrollen er grundig beskrevet i islam. Det er tross alt en religion skapt av menn, for menn, og bare menn kan være religiøse ledere i islam.

Anonymkode: e479b...fbb

Vel man finner niqab og hijab også blant jødene.

https://jezebel.com/5602542/the-burqa-banfor-orthodox-jewish-women

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irrelevant. Man finner mye rart overalt. Det betyr ikke at man skal akseptere det!

Anonymkode: e479b...fbb

Det er vel en kvinnerett å kle seg som man vil! At vi aksepterer det eller ikke spiller ingen rolle!

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel en kvinnerett å kle seg som man vil! At vi aksepterer det eller ikke spiller ingen rolle!

Anonymkode: 427e2...031

Ja, for islam er jo kjent for valgfrihet og kvinnerettigheter? Islam er en LOVRELIGION. Med klare regler for hva man skal spise, hvem man kan gifte seg med, hvordan man skal gå kledd osv. Tror du kvinner har rett til å gifte seg med hvem de vil i islam? Du kan selvsagt akseptere at det slett ikke er valgfrihet i islam, men det er da slett ikke noe å forsvare!

Anonymkode: e479b...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for islam er jo kjent for valgfrihet og kvinnerettigheter? Islam er en LOVRELIGION. Med klare regler for hva man skal spise, hvem man kan gifte seg med, hvordan man skal gå kledd osv. Tror du kvinner har rett til å gifte seg med hvem de vil i islam? Du kan selvsagt akseptere at det slett ikke er valgfrihet i islam, men det er da slett ikke noe å forsvare!

Anonymkode: e479b...fbb

Jeg forsvarer retten til å velge og utøve den religionen man selv ønsker.

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsvarer retten til å velge og utøve den religionen man selv ønsker.

Anonymkode: 427e2...031

Hvor mye valg har en egentlig hvis man for eksempel er født på landsbygda i Pakistan? Tror man hadde blitt lynsjet hvis man som kvinne hadde informert sine landsbybeboere om at en hadde forlatt islam og nå ville skilles fra ektemannen. Hvis du legger til analfabetisme og stålkontroll på jenter fra de er en neve stor, har de ikke noe valg hvis de ønsker å beholde livet. Samme med For eksempel Saudi-Arabia, hvis du åpenlyst sier at du ikke tror på islam, har du 3 dager på å ta tilbake troen, hvis ikke ender du opp som halshugget etter fredagsbønnen, så det valget som du så fint snakker om, er ikke tilstedeværende for flere 100-millioner kvinner i den muslimske verden.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye valg har en egentlig hvis man for eksempel er født på landsbygda i Pakistan? Tror man hadde blitt lynsjet hvis man som kvinne hadde informert sine landsbybeboere om at en hadde forlatt islam og nå ville skilles fra ektemannen. Hvis du legger til analfabetisme og stålkontroll på jenter fra de er en neve stor, har de ikke noe valg hvis de ønsker å beholde livet. Samme med For eksempel Saudi-Arabia, hvis du åpenlyst sier at du ikke tror på islam, har du 3 dager på å ta tilbake troen, hvis ikke ender du opp som halshugget etter fredagsbønnen, så det valget som du så fint snakker om, er ikke tilstedeværende for flere 100-millioner kvinner i den muslimske verden.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Alikevell så forsvarer jeg den retten. Brudd på lov håndheves av rettsaparatet og påtalemyndigheten, ikke av meg eller deg!

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alikevell så forsvarer jeg den retten. Brudd på lov håndheves av rettsaparatet og påtalemyndigheten, ikke av meg eller deg!

Anonymkode: 427e2...031

Jeg er også for religionsfrihet men hvis du tror at en kvinne på landsbygda i et eller annet muslimskland har denne friheten, så tar du veldig feil.Brudd på lov? Hva med at rettsapperatet sier at du ikke har lov å endre religion og at hvis du gjør det kan du bli henrettet?

Anonymkode: e2fdd...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også for religionsfrihet men hvis du tror at en kvinne på landsbygda i et eller annet muslimskland har denne friheten, så tar du veldig feil.Brudd på lov? Hva med at rettsapperatet sier at du ikke har lov å endre religion og at hvis du gjør det kan du bli henrettet?

Anonymkode: e2fdd...eb9

Fordi alt er relativt så syntes jeg at det er synd med slik urett i forhold til det som er min moral, men jeg mener at også rettferd er relativt!

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi alt er relativt så syntes jeg at det er synd med slik urett i forhold til det som er min moral, men jeg mener at også rettferd er relativt!

Anonymkode: 427e2...031

Dette er ren intellektualisme. Høres vakkert ut, men er lite effektivt i det virkelige liv.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ren intellektualisme. Høres vakkert ut, men er lite effektivt i det virkelige liv.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Det virkelig liv er også relativt, med tanke på hva som er normalt og normativ. Det at vi skal kan ha mening om hva som er rett og galt er på sin plass, men at det vi mener  er rett og galt skal kunne gjelde andre som har ulike forutsetninger enn oss er feil. Dette gjelder også for trosretninger islam og dets følgere.

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virkelig liv er også relativt, med tanke på hva som er normalt og normativ. Det at vi skal kan ha mening om hva som er rett og galt er på sin plass, men at det vi mener  er rett og galt skal kunne gjelde andre som har ulike forutsetninger enn oss er feil. Dette gjelder også for trosretninger islam og dets følgere.

Anonymkode: 427e2...031

At andre mennesker på denne kloden blir torturert og drept fordi de har ytret seg "feil", er galt uansett hvor mye man enn sier at alt er relativt.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At andre mennesker på denne kloden blir torturert og drept fordi de har ytret seg "feil", er galt uansett hvor mye man enn sier at alt er relativt.

Anonymkode: e2fdd...eb9

Ja det er galt, det sier jeg ikke i mot.

Anonymkode: 427e2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...