Gå til innhold

Sliter psykisk.. Hvor skal man begynne for å få hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I veldig lang tid har jeg opplevd mye motgang, som har ført til at jeg i stor grad har mistet livsgleden og ser på alt med et negativt syn. Helt siden moren min døde for 10 år siden har det bare ballet på seg. Flere dødsfall nært i familien, forhold som skranter, uheldig med jobber, dårlig selvbilde, for å nevne noe. Jeg orker snart ikke mer. Jeg har et par venner jeg snakker mye med, og det ikke tvil om at jeg har vært svært uheldig med alt jeg har opplevd. Og jeg lurer da på hvordan jeg kan få hjelp? Oppsøker jeg psykolog selv, eller går jeg til legen? Har ikke peiling. Er forresten 20år.

Anonymkode: 5743e...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontakt med fastlegen din :) han kan henvise deg videre til psykolog. 

Anonymkode: 34505...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I veldig lang tid har jeg opplevd mye motgang, som har ført til at jeg i stor grad har mistet livsgleden og ser på alt med et negativt syn. Helt siden moren min døde for 10 år siden har det bare ballet på seg. Flere dødsfall nært i familien, forhold som skranter, uheldig med jobber, dårlig selvbilde, for å nevne noe. Jeg orker snart ikke mer. Jeg har et par venner jeg snakker mye med, og det ikke tvil om at jeg har vært svært uheldig med alt jeg har opplevd. Og jeg lurer da på hvordan jeg kan få hjelp? Oppsøker jeg psykolog selv, eller går jeg til legen? Har ikke peiling. Er forresten 20år.

Anonymkode: 5743e...bb5

Det er riktig at du må gå til fastlegen din for å få henvisning til psykolog. Men etter at du har fått selve henvisningen (som er en slags "billett" for å kunne få bestille time hos offentlig psykolog, må du kontakte aktuelle psykologer direkte selv. Gjerne ved å ringe dem eller skrive et brev. Fastlegen kan gi deg en liste over psykologer du kan kontakte. I hvert fall var det sånn da jeg fikk henvisning selv. 

Anonymkode: 3f289...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at du må gå til fastlegen din for å få henvisning til psykolog. Men etter at du har fått selve henvisningen (som er en slags "billett" for å kunne få bestille time hos offentlig psykolog, må du kontakte aktuelle psykologer direkte selv. Gjerne ved å ringe dem eller skrive et brev. Fastlegen kan gi deg en liste over psykologer du kan kontakte. I hvert fall var det sånn da jeg fikk henvisning selv. 

Anonymkode: 3f289...16f

Slik er det ikke alltid. :-)  

Har selv blitt henvist til psykolog på DPS via lege og fikk innkalling i posten uten selv å måtte gjøre noe mer enn å få henvisningen hvor legen skrev litt om hvilke behov jeg hadde. Så enten kan TS dra til lege og be om å bli henvist eller så kan hun kontakte psykolog direkte selv men da blir det en privat og dermed også ganske så dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Lill3My skrev:

Slik er det ikke alltid. :-)  

Har selv blitt henvist til psykolog på DPS via lege og fikk innkalling i posten uten selv å måtte gjøre noe mer enn å få henvisningen hvor legen skrev litt om hvilke behov jeg hadde. Så enten kan TS dra til lege og be om å bli henvist eller så kan hun kontakte psykolog direkte selv men da blir det en privat og dermed også ganske så dyrt. 

Ikke nødvendigvis. Hos privat med driftsavtale betaler en det samme som hos DPS til man får frikort. Så det er bare opp til TS om hun ønsker å gå på en poliklinikk ved sykehuset eller i mer "private" omgivelser. 

Anonymkode: b7550...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter veldig psykisk selv både med spiseforstyrrelser og tankene mine, jeg gikk til fastlege og ba om å bli henvist til PDS siden jeg ville ha en person som satt av mer tid til å prate med meg enn legen. Legen bruker jo bare 10 min per pasient sånn i gjennomsnitt. Jeg synes det fungerer veldig bra hos PDS, på min første time så hadde vi en kartleggings-opplegg, der de bruker en hel time på å bli kjent med deg. Ikke bare problemene dine, men deg som person. Du får en fast person som du snakker med hver gang, og liker du ikke vedkommende så blir du overført direkte til en annen. Hvis du har hørt om BUP (Barne ungdom psykolog) så er PDS det samme bare for de over 18 år. Fungerer, og man kan få det støttet om situasjonen er kritisk også. 

Anonymkode: 74ce8...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...