Gå til innhold

Dikt som skal leses av barn i en begravelse... trenger hjelp til å finne passende dikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oldebarnet på 9 skal lese dikt i begravelse, trenger hjelp til å finne et passende et. Det må være på bokmål, ikke for langt og lettlest. Setter stor pris på svar!:)

Anonymkode: 62fda...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå ikke ved min grav og gråt over meg. 
Jeg er ikke der,jeg sover ei.

Jeg er de tusen vinder som blåser. 
Jeg er solskinn over skogens åser.

Jeg er nysnøens milde kjærtegn. 
Jeg er det kalde, friske høstregn.

Når du våkner i et hastig morgenfokk, 
er jeg den raske, stigende flokk

Av stille fugl i sirkelflukt, 
jeg er stjerneglans over havets bukt.

Ikke stå ved min grav, 
vær ikke lei. 
Jeg er ikke der, 
jeg døde ei!

 

Norsk oversettelse av Mary Frye sitt dikt

Anonymkode: 550ee...1ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Jeg tørker tårer ved kisten din.
Du er ikke der, men i sjelen min.
Du lever fortsatt i solens skinn,
i snøens glitter, i våre sinn.

Med rynket hud og med hår i hvitt.
Du ledet meg med trygge skritt.
Fortalte klokt og bygde bro.
Fra deg til meg, fra da til no.

Du holdt meg på ditt trygge fang.
Eventyr og barnesang.
Spant tråder inn i sinnet mitt.
En styrkens vev når alt er stritt.

En rose ligger på kisten din.
Den hvisker varmt i den kalde vind.
Sov søtt du kjære bestefaren (oldemoren, bestemoren etc) min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Jeg husker så godt
Mine oldeforeldres stue
Med kaker og drops
En hyggelig skue
Du satt der med kryssordet
Og et lyttende øre
Alt jeg fortalte
Hadde du tid til å høre
Jeg føler meg så heldig
Som hadde en oldefar (mor) som deg
Dine kloke ord og råd
vil hjelp meg videre på min vei 

Endret av Springfjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lurt å la et barn, som antagelig aldri har opplevd en begravelse før, stå og lese dikt? Stemningen ved en begravelse er tung og barnet kan bli overveldet. Dårlig gjort å få barnet til å gjøre noe det ikke har forutsetning til å skjønne rekkevidden av. 

Anonymkode: fbbb1...1b6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så lurt å la et barn, som antagelig aldri har opplevd en begravelse før, stå og lese dikt? Stemningen ved en begravelse er tung og barnet kan bli overveldet. Dårlig gjort å få barnet til å gjøre noe det ikke har forutsetning til å skjønne rekkevidden av. 

Anonymkode: fbbb1...1b6

Vel dette barnet ønsket det selv, og blir situasjonenen sånn at hn ikke vil når vi er i kirken så dropper vi det, ingen problem. Dette barnet har faktisk snakket høyt foran store forsamlinger før ( i mikrofon på konserter).

Anonymkode: 62fda...e86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Springfjær skrev:

Jeg tørker tårer ved kisten din.
Du er ikke der, men i sjelen min.
Du lever fortsatt i solens skinn,
i snøens glitter, i våre sinn.

Med rynket hud og med hår i hvitt.
Du ledet meg med trygge skritt.
Fortalte klokt og bygde bro.
Fra deg til meg, fra da til no.

Du holdt meg på ditt trygge fang.
Eventyr og barnesang.
Spant tråder inn i sinnet mitt.
En styrkens vev når alt er stritt.

En rose ligger på kisten din.
Den hvisker varmt i den kalde vind.
Sov søtt du kjære bestefaren (oldemoren, bestemoren etc) min. 

Dette leste min sønn, som da var 10 år, i begravelsen til oldemoren. Avsluttet med legge en rose på kisten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha et barn med en sterk psyke for å gjenomføre diktet skikkelig uten at det bare ender med grining og at barnet løper ut og skaper forvirring og uorden. 

Lite respektfullt i en begravelse.

Anonymkode: 45958...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mounira76 skrev:

Dette leste min sønn, som da var 10 år, i begravelsen til oldemoren. Avsluttet med legge en rose på kisten. 

Hvordan taklet han å stå foran alle? 

Anonymkode: 62fda...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha et barn med en sterk psyke for å gjenomføre diktet skikkelig uten at det bare ender med grining og at barnet løper ut og skaper forvirring og uorden. 

Lite respektfullt i en begravelse.

Anonymkode: 45958...37b

Men kjære vene slapp av. Mitt søskenbarn var 6 år når han leste et dikt til vår bestefar. Gikk helt fint. De hadde snakket mye om begravelsen og bestefar på forhånd så han var veldig klar over hvordan det var og at han bare kunne gå ned igjen hvis han følte at han ikke klarte det.

Anonymkode: eb8a6...1fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal ha et barn med en sterk psyke for å gjenomføre diktet skikkelig uten at det bare ender med grining og at barnet løper ut og skaper forvirring og uorden. 

Lite respektfullt i en begravelse.

Anonymkode: 45958...37b

? Jeg kjenner barnet mitt såpass godt at det vet jeg ikke vil skje, hn er langt mer moden enn mange andre på den alderen. Synes det er dårlig gjort å skrive at det er lite respektfullt i en begravelse! Den avdøde hadde satt stor pris på det og nå har vi funnet et passende dikt av yndlingsforfatteren. Kommer til å takke for alle som har hjulpet meg med det jeg har lurt på. Og avslutter tråden med dette.

Anonymkode: 62fda...e86

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan taklet han å stå foran alle? 

Anonymkode: 62fda...e86

Det gikk helt fint. Han leste høyt og tydelig, og gråt litt da han satte seg igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mounira76 skrev:

Det gikk helt fint. Han leste høyt og tydelig, og gråt litt da han satte seg igjen. 

Og jeg tenker at du som mor var ekstra stolt.... eller?

Anonymkode: 45958...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg tenker at du som mor var ekstra stolt.... eller?

Anonymkode: 45958...37b

Hva i all verden er problemet ditt da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

? Jeg kjenner barnet mitt såpass godt at det vet jeg ikke vil skje, hn er langt mer moden enn mange andre på den alderen. Synes det er dårlig gjort å skrive at det er lite respektfullt i en begravelse! Den avdøde hadde satt stor pris på det og nå har vi funnet et passende dikt av yndlingsforfatteren. Kommer til å takke for alle som har hjulpet meg med det jeg har lurt på. Og avslutter tråden med dette.

Anonymkode: 62fda...e86

Tullinger må bare stikke hodet frem. Glem dem.

Bare :hjerte: og lykke til med alt rundt begravelsen.:hjerte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg du er grei. 

Kanskje barna skulle få slippe å lese et jævla dikt i en begraveøse. Mulig det er vanskelig nok fra før???? 

Anonymkode: 81f33...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel dette barnet ønsket det selv, og blir situasjonenen sånn at hn ikke vil når vi er i kirken så dropper vi det, ingen problem. Dette barnet har faktisk snakket høyt foran store forsamlinger før ( i mikrofon på konserter).

Anonymkode: 62fda...e86

Men konsert er en helt annen setting. Da er folk glade, de gir applaus. I begravelse er folk alvorlige og triste. Det er ille nok for en voksen å lese dikt i begravelse, men for et barn som ikke vet hva h*n går til kan det føles enda verre. Det er din oppgave å skjerme barnet og ikke utsette dem for mer enn de kan mestre. Men hvis du tror barnet kan mestre det så.. 

Anonymkode: fbbb1...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet vil og ønsker det her det helt greit at det får lese et dikt i begravelsen! I min ene bestemors begravelse spilte det ene oldebarnet fløyte, da var hun 8år gammel. Det ble litt feil og en falsk tone her og der men det gjorde absolutt ingenting! 

TS, du kan jo eventuelt stå klar til å overta lesingen dersom 9åringen din syns det blir for vanskelig etter å ha startet, eller så kan jo presten lese det ferdig f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Og jeg tenker at du som mor var ekstra stolt.... eller?

Anonymkode: 45958...37b

Men hva i alle dager er det du sliter med egentlig??? 

Anonymkode: eb8a6...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎03‎.‎2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Men konsert er en helt annen setting. Da er folk glade, de gir applaus. I begravelse er folk alvorlige og triste. Det er ille nok for en voksen å lese dikt i begravelse, men for et barn som ikke vet hva h*n går til kan det føles enda verre. Det er din oppgave å skjerme barnet og ikke utsette dem for mer enn de kan mestre. Men hvis du tror barnet kan mestre det så.. 

Anonymkode: fbbb1...1b6

Men kjære vene da. Jeg har som prest ingen problemer med å slippe barn til for å lese dikt i begravelser om de ønsker det selv, og dette skjer faktisk ganske ofte også. Forskning viser dessuten at om man er aktivt delaktige i forbindelse med begravelser av noen nære, uansett om man er barn eller voksne, så takler man selv mye bedre sorgen også og minker sannsynligheten for for eksempel langsiktig depresjon betydelig. Les for eksempel boka "Den underlige uka" av Danbolt (fagbok) om temaet...

 

For så vidt er begravelser triste og tunge, i alle fall tidvis, men ikke bare. Begravelser kan bære preg av lett stemning og gode minner, være fredfull, og til og med bære med seg latter og smil. Så man trenger ikke gjøre det verre enn det er heller.

Endret av præstn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...