Gå til innhold

Hvordan sjekker dere feberen på 3åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillegutt på 3 har dessverre hatt høy feber siden i går natt, han har fått jevnlig paracet gjennom dagen osm har gjort at allmenntilstanden har vært fin og han har spist og drukket ok , men siden 15:30 tuden har ikke feberen nesten ville gå end noe særlig , etter paracet gitt kl 15:45 hadde han fremdeles 39 i feber kl 17 . 

 

Så han har fått en paracet nå nylig kl 20:30 og sovnet med engang ,men legevakten ba meg sjekke tempratur før jeg la meg , så er spm hvordan sjekker dere tempratur på et barn som sover ? Har pleid å sjekke i endetarmen men kun når han er våken . 

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager skrivefeilene , gikk litt fort med autocorrect. 

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt kjernetemperaturstermometer. De på apoteket sa at den er mer enn nøyaktig nok (forskjell på max 0.1). Det tar 2 sek, og måles i tinningen. Kun sykehus/lege trenger termometer i rumpen.

Anonymkode: dfc3e...42a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ha et øretermometer når man har barn i hus. Det kan du måle feberen på barnet med mens det sover uten å vekke. Kjøp deg et i morgen.

Det jeg linker til, er det jeg har selv. Kjempebra å ha, tar noen sekunder å måle feberen på en rask og hygienisk måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pannetermometer så da kan jeg måle når de sover. En grei måte å føle seg frem til om barn har feber på er også å kysse de i pannen. Dersom det svir litt i leppene er det et tegn på at de er for varm, men det er selvfølgelig ikke veldig nøyaktig. Jeg gjør gjerne det dersom jeg ser at et av barna mine er slappe og virker redusert, før jeg måler feberen, og jeg pleier å ha rett. 

Men har han vondt siden du gir jevnlig paracet? Jeg har alltid fått beskjed av legen om at jeg kan gi paracet om barnet virker plaget, har vondt osv, men jeg gir ikke paracet bare pga feber (dersom du har fått råd av legen om å gi uansett skal du selvfølgelig følge dette, det er vanlig f.eks ved barn med feberkramper). Feber i seg selv er jo ikke farlig, det er jo kroppens måte å bli kvitt sykdommen på. Man bør kontakte lege dersom febernedsettende ikke har effekt, men det høres jo ut som du har gjort, siden du sier at legevakten har sagt at du skal måle på natt.

Jeg pleier å ha ungene i sengen sammen med meg når de er syke, har bedre kontroll da. 

Anonymkode: 2c0bd...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Million skrev:

Man bør ha et øretermometer når man har barn i hus. Det kan du måle feberen på barnet med mens det sover uten å vekke. Kjøp deg et i morgen.

Det jeg linker til, er det jeg har selv. Kjempebra å ha, tar noen sekunder å måle feberen på en rask og hygienisk måte.

Tusen takk for tips, det har jeg helt glømt , skal kjøpe et allerede imorgen .

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker pannetermometer så da kan jeg måle når de sover. En grei måte å føle seg frem til om barn har feber på er også å kysse de i pannen. Dersom det svir litt i leppene er det et tegn på at de er for varm, men det er selvfølgelig ikke veldig nøyaktig. Jeg gjør gjerne det dersom jeg ser at et av barna mine er slappe og virker redusert, før jeg måler feberen, og jeg pleier å ha rett. 

Men har han vondt siden du gir jevnlig paracet? Jeg har alltid fått beskjed av legen om at jeg kan gi paracet om barnet virker plaget, har vondt osv, men jeg gir ikke paracet bare pga feber (dersom du har fått råd av legen om å gi uansett skal du selvfølgelig følge dette, det er vanlig f.eks ved barn med feberkramper). Feber i seg selv er jo ikke farlig, det er jo kroppens måte å bli kvitt sykdommen på. Man bør kontakte lege dersom febernedsettende ikke har effekt, men det høres jo ut som du har gjort, siden du sier at legevakten har sagt at du skal måle på natt.

Jeg pleier å ha ungene i sengen sammen med meg når de er syke, har bedre kontroll da. 

Anonymkode: 2c0bd...ba5

Ja har pleid å vente med paracet men når han ofte kommer over 39,2 etc så blir allmentilstanden hans slapp og får ofte vondt i kroppen og vil da gjerne ikke ha drikke heller , så legevakten ba meg gi paracet når feberen steg over 39 sånn at han fortsatte å ta veske og kansje spiste litt. 

Han samsover alltid med oss når han er syk , sånn at vi kan følge ekstra med om natten , synes det er så skummelt også når det kommer til natt og feber :( , men er ikke så lenge til imorgen og da er fastlegen vår tilbake så vi skal nok ta en tur innom får å få tatt en crp . 

 

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker pannetermometer så da kan jeg måle når de sover. En grei måte å føle seg frem til om barn har feber på er også å kysse de i pannen. Dersom det svir litt i leppene er det et tegn på at de er for varm, men det er selvfølgelig ikke veldig nøyaktig. Jeg gjør gjerne det dersom jeg ser at et av barna mine er slappe og virker redusert, før jeg måler feberen, og jeg pleier å ha rett. 

Men har han vondt siden du gir jevnlig paracet? Jeg har alltid fått beskjed av legen om at jeg kan gi paracet om barnet virker plaget, har vondt osv, men jeg gir ikke paracet bare pga feber (dersom du har fått råd av legen om å gi uansett skal du selvfølgelig følge dette, det er vanlig f.eks ved barn med feberkramper). Feber i seg selv er jo ikke farlig, det er jo kroppens måte å bli kvitt sykdommen på. Man bør kontakte lege dersom febernedsettende ikke har effekt, men det høres jo ut som du har gjort, siden du sier at legevakten har sagt at du skal måle på natt.

Jeg pleier å ha ungene i sengen sammen med meg når de er syke, har bedre kontroll da. 

Anonymkode: 2c0bd...ba5

Ved veldig høy feber hos små barn, over 39,5, så bør man gi febernedsettende. Dette ble sagt av barnelege. 

Har du prøvd Ibux Ts? Finnes i flytende form. 

Enkelte barn responderer dårlig på Paracet, men har god effekt av Ibux. Har selv et barn som får høy feber når hun blir syk, og bikker fort 40. Paracet får sjelden ned temperaturen, men Ibux gjør. Fikk dette forklart en gang hun var innlagt på barneavd

Anonymkode: c67da...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved veldig høy feber hos små barn, over 39,5, så bør man gi febernedsettende. Dette ble sagt av barnelege. 

Har du prøvd Ibux Ts? Finnes i flytende form. 

Enkelte barn responderer dårlig på Paracet, men har god effekt av Ibux. Har selv et barn som får høy feber når hun blir syk, og bikker fort 40. Paracet får sjelden ned temperaturen, men Ibux gjør. Fikk dette forklart en gang hun var innlagt på barneavd

Anonymkode: c67da...826

Takk for tips , men jeg selv er alergisk  mot ibux , så har ikke gitt det før til han i tilfelle han også er allergisk , sist vi var hos legevakten ba de meg høre med fastlegen neste gang , men så var han heldigvis ikke syk igjenn så turen dit trengte vi ikke , men skal høre med henne imorgen . 

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Har termometer man tar over pannen og til tinningen, koster litt, men er absolutt verdt det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ett termometer i rumpa. Enkelt å greit. Ta det ut når det piper. 

Anonymkode: 5ea5a...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man må bruke termometer i baken på de små enda.. det fins for panne og andre steder.  Samme med paracet. Det fins flytende og det fins tyggetabletter.  Stakkars.. hadde ikke likt det selv. Om det er andre muligheter. Og ja jeg har barn. Og begynte med andre ting allerede 1året..

Anonymkode: 3e485...4ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor man må bruke termometer i baken på de små enda.. det fins for panne og andre steder.  Samme med paracet. Det fins flytende og det fins tyggetabletter.  Stakkars.. hadde ikke likt det selv. Om det er andre muligheter. Og ja jeg har barn. Og begynte med andre ting allerede 1året..

Anonymkode: 3e485...4ff

Samme i bhg og skole.. kjøpe ett vanlig pannetermometer eller øretermometer..istedenfor at barnet skal ligge naken og mptte gå gjennom det met alt og alle....

Anonymkode: 3e485...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor man må bruke termometer i baken på de små enda.. det fins for panne og andre steder.  Samme med paracet. Det fins flytende og det fins tyggetabletter.  Stakkars.. hadde ikke likt det selv. Om det er andre muligheter. Og ja jeg har barn. Og begynte med andre ting allerede 1året..

Anonymkode: 3e485...4ff

Fordi å måle rektalt gir mest nøyaktig svar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker øretermometer, fordi han ikke ville bruke vanlig termometer i endetarmen da han var yngre. Nå går det bedre, så vi bruker det innimellom da jeg synes det gir et mer riktig resultat. Om man legger barnet på siden, så går det jo å bruke det selv om det sover.

Anonymkode: 556cc...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt kjernetemperaturstermometer. De på apoteket sa at den er mer enn nøyaktig nok (forskjell på max 0.1). Det tar 2 sek, og måles i tinningen. Kun sykehus/lege trenger termometer i rumpen.

Anonymkode: dfc3e...42a

Kjernetemperatur kan ikke måles i tinningen. Den måles i kroppens kjerne, altså inn i rompa. 

Anonymkode: 0ccdf...acb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker et sånn termometer som man nåler i pannen. Det er stor margin på det da ca 0,5 til 0,8. Bruker det mest til å følge trenden. Dersom jeg føler hun blir for svak og feberen for stor så måler jeg rektalt. Er gjort på null komma niks og det er den målingen dem setter pris på ved legevakt.

setter også alltid paracet rektalt. Ikke det kjekkeste vi vet men den fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjernetemperatur kan ikke måles i tinningen. Den måles i kroppens kjerne, altså inn i rompa. 

Anonymkode: 0ccdf...acb

Det er feil. Nå er termometerne hbor man måler i panne/tinning blitt kjempesikre. Bedre enn å måle i øret eller munnen. 

Anonymkode: dfc3e...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Nå er termometerne hbor man måler i panne/tinning blitt kjempesikre. Bedre enn å måle i øret eller munnen. 

Anonymkode: dfc3e...42a

Link til din påstand ? 

Det beste er å måle kjernetempen rektalt, mye færre feilkilder. dette blir gjort på sykehusene hvor diagnosen tilsier at temperatur er viktig å følge med på 

Anonymkode: 0ccdf...acb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt på nytt mens barnet lå på siden som tips fra noen andre her :) , heldigvis synker tempraturen den var 39 da han fikk paracet kl 20:30 og nå 22:30 nede i 38,4 så det er jo bra , 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker øretermometer, fordi han ikke ville bruke vanlig termometer i endetarmen da han var yngre. Nå går det bedre, så vi bruker det innimellom da jeg synes det gir et mer riktig resultat. Om man legger barnet på siden, så går det jo å bruke det selv om det sover.

Anonymkode: 556cc...cd5

 

Takk til alle for tips og annbefalinger , kommer nok til å kjøpe et termometer enten til øret eller pannen imorgen på vei hjem fra legen , selvom jeg kommer til å måle rektalt i våken tilstand , ettersom barnet ikke har noe imot det . TS

Anonymkode: 21bb0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...