Gå til innhold

#Metoo skader kvinners karrieremuligheter innen finans


Gjest GiftMann38

Anbefalte innlegg

Gjest GiftMann38

Som noen av oss har hevdet lenge så blir risikoen med å jobbe ved siden av kvinner for stor når man kan fratas både stilling og karriere kun ved rykter og påstander uten videre krav til bevisføring.

For min del har jeg også før #metoo fulgt regelen om å aldri være alene med en annen kvinne enn min kone og det ser ut som at flere begynner å følge den praksisen:

"...and from men in VC that they won’t have one-on-one meetings with female founders."

"To some, including the men I spoke with, it seems like the MeToo movement is not just about stopping harassment, but essentially trying to achieve the impossible: desexualize the workplace, which goes against Darwin. Chemistry between human beings can’t be stopped, so what’s the answer? To many men, that answer is protecting themselves by avoiding socializing with or hiring women."

https://hbr.org/2018/03/is-metoo-backlash-hurting-womens-opportunities-in-finance

Endret av GiftMann38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitt at en potensielt kan få livet snudd på hodet om en kvinnelig ansatt velger det kan jeg forstå at en ønsker å være ekstra forsiktig. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
6 minutter siden, grinchen said:

Ingen kvinner lyver da med andre ord dummeste jeg har hørt! Jeg sier ikke at alle disse kvinnene lyver eller at de fleste gjør det.

Men jeg kan lett se for meg at noen lyver for å fjerne rivaler til lederstillinger, for oppmerksomhet ,etc. Det skal ikke være nok å bare komme med en anklage mot noen for å ødelegge deres karriere. Det er derfor man har et upartisk rettssystem.

Det er akkurat dette som er problemet. Man er i praksis dømt når den første anklagen blir kjent. Da er det bedre å gjøre som stadig flere av oss gjør: Minimerer risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele me too kampanjen er en flopp og rett og slett pinlig for kvinnen

Anonymkode: cf43f...53e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ansette menn er sikrere uansett, da de statistisk sett jobber mer, er mindre sykemeldt og ikke kan bli gravide.
Sånnsett kan MeToo være bra for bransjen på sikt, luker ut unødvendige utgifter for firmaene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
9 minutter siden, AnonymBruker said:

hele me too kampanjen er en flopp og rett og slett pinlig for kvinnen

Anonymkode: cf43f...53e

Den er i det minste dypt problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre også lagt meg til denne vanen av å sørge for at jeg ikke er alene med kvinner fra jobben, bare i tilfelle rottefelle. Sansynligheten for at noe skjer er jo ekstremt liten, men jeg har ikke tenkt å risikere ryktet mitt, stillingen min og fremtiden min på å omgås kvinner på arbeidsplassen unødvendig. Jeg skjønner det godt hvis sjefen også ansetter menn over kvinner, da det blir mindre syting og særkrav, mindre utgifter til sykdom i snitt samt han sparer oss på gulvet samt seg selv for den sjansen det er å kunne bli anklaget.

Anonymkode: cb66e...d8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hele me too kampanjen er en flopp og rett og slett pinlig for kvinnen

Anonymkode: cf43f...53e

Ja, pinlig å stå opp mot seksuell trakassering og overgrep :ironi:.

 

Skjerp deg. 

Anonymkode: ce174...eec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, pinlig å stå opp mot seksuell trakassering og overgrep :ironi:.

 

Skjerp deg. 

Anonymkode: ce174...eec

Pinlig å kalle alt som finnes for seksuell trakasering og overgrep. Nei, det er faktisk ikke seksuell trakassering eller overgrep om en full fyr tar deg på rumpen en gang på byn, fordi vet du hva? Da har nesten samtlige menn i Norge også blitt trakassert, jeg har ikke tall på hvor mange ganger en klåfingra dame i 40-årene har klådd på meg på byn. Da sier man bare klart i fra og så får man personen kastet ut om hin ikke gir seg. Det kalles upassende og dårlige manerer, IKKE seksuell trakassering.

Og så er det hele greien med å dra frem ting som skjedde for alle herrens år siden. Saker som skjedde for 10-20-30 år siden som nå plutselig skal dras fram med den største sikkerhet, av folk som knapt kan huske hva de spiste til frokost for 5 dager siden. Nei, hele dette hylekoret er bare patetisk og viser igjen at svært mange kvinner syter og klager alt for mye.

Anonymkode: cb66e...d8f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare pluss å være kvinne i finansbransjen. Ikke måte på hvor mye respekt du har fått etter at menn generelt fikk et solid ballespark i forhold til egen oppførsel. 

Diskriminering er fortsatt ikke lov. Så om noen menn er så pissredde at de ikke lenger tørr å ansette kvinner kommer de nok ikke særlig langt... Særlig når vi ser at nyutdannede kvinner jevnt over har presentert mye bedre på skolen, og kommer med bedre snitt, enn gutta. Kan ikke huske å ha sett en diskrimineringssak de siste årene som ikke har vunnet frem.

Og når guttunger starter trår på tråd i et forsøk å å skremme kvinner, og resten av hylekoret slenger seg på, kan jeg ikke annet enn å kose meg. Det kan ikke være lett å være mann i disse dager. 

Og for å være ærlig bryr jeg meg ikke om at en del av dere blir feilaktig beskyldt og får karrieren lagt i grus, heller. Takk for hundrevis av år med diskriminering og trakassering andre veien... 

Anonymkode: ed9c2...41b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pinlig å kalle alt som finnes for seksuell trakasering og overgrep. Nei, det er faktisk ikke seksuell trakassering eller overgrep om en full fyr tar deg på rumpen en gang på byn, fordi vet du hva? Da har nesten samtlige menn i Norge også blitt trakassert, jeg har ikke tall på hvor mange ganger en klåfingra dame i 40-årene har klådd på meg på byn. Da sier man bare klart i fra og så får man personen kastet ut om hin ikke gir seg. Det kalles upassende og dårlige manerer, IKKE seksuell trakassering.

Og så er det hele greien med å dra frem ting som skjedde for alle herrens år siden. Saker som skjedde for 10-20-30 år siden som nå plutselig skal dras fram med den største sikkerhet, av folk som knapt kan huske hva de spiste til frokost for 5 dager siden. Nei, hele dette hylekoret er bare patetisk og viser igjen at svært mange kvinner syter og klager alt for mye.

Anonymkode: cb66e...d8f

Det er selvfølgelig seksuell trakassering å bli tatt på rumpa på byen mot ens vilje, og alle menn som har blitt klådd på uønsket på byen har også blitt seksuelt trakassert. Det er ikke sånn at om alle mennesker stjeler så er det ikke å stjele lengre fordi alle gjør det. Skjønner du? 

Tenk å kalle det patetisk at 1 av 10 kvinner i Norge blir voldtatt. Tenk å kalle det patetisk å si at det ikke er greit at man ikke kan gå ut å få ha kroppen sin i fred. Nei, det som er patetisk er at en del menn tror kvinnekroppen er fritt vilt. 

Anonymkode: ce174...eec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FactsOverFeelings skrev:

Å ansette menn er sikrere uansett, da de statistisk sett jobber mer, er mindre sykemeldt og ikke kan bli gravide.
Sånnsett kan MeToo være bra for bransjen på sikt, luker ut unødvendige utgifter for firmaene.

Satse på at de aldri får barn generelt og må være hjemme fra jobb pga sykt barn

Anonymkode: b997e...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, pinlig å stå opp mot seksuell trakassering og overgrep :ironi:.

 

Skjerp deg. 

Anonymkode: ce174...eec

Er det noen her som har sagt at seksuell trakassering skal godtas. Vi har faktisk et system som tar seg av sånt det heter rettsystemet. Men må jo blitt funnet skyldig innenfor rimelig tvil der. Det er vel det dere har et problem med fordi det fratar dere muligheten til å beskylde uskyldige?

Det er vel ikke egentlig å stå opp mot seksuelt overgrep og trakasering å poste beskyldninger anonymt på nettet heller. Det ville vært å rapportere dette til politiet! Vi har et system av lover i den vestlige verden vi trenger ikke din instigering til heksejakt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, grinchen skrev:

Er det noen her som har sagt at seksuell trakassering skal godtas. Vi har faktisk et system som tar seg av sånt det heter rettsystemet. Men må jo blitt funnet skyldig innenfor rimelig tvil der. Det er vel det dere har et problem med fordi det fratar dere muligheten til å beskylde uskyldige?

Det er vel ikke egentlig å stå opp mot seksuelt overgrep og trakasering å poste beskyldninger anonymt på nettet heller. Det ville vært å rapportere dette til politiet! Vi har et system av lover i den vestlige verden vi trenger ikke din instigering til heksejakt.

Jeg har som barn opplevd seksuelle overgrep av en ansatt i kommunen. Mange andre jenter ble også utsatt for det samme. Til tross for sterke bevis ble saken henlagt som nesten alle andre slike saker. Hadde du ønsket at ditt barn skulle bli utsatt for overgrep av en mann i en slik stilling fordi du synes det er greit å vente til personen blir dømt før personen blir fjernet fra stillingen? Det synes ikke sjefen til vedkommende ihvertfall, og godt er det. Vedkommende ble sparket. Og dette er for maaaange år siden. Synes du det er heksejakt at denne mannen ble fjernet fra stillingen? 

Anonymkode: ce174...eec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er selvfølgelig seksuell trakassering å bli tatt på rumpa på byen mot ens vilje, og alle menn som har blitt klådd på uønsket på byen har også blitt seksuelt trakassert. Det er ikke sånn at om alle mennesker stjeler så er det ikke å stjele lengre fordi alle gjør det. Skjønner du? 

Tenk å kalle det patetisk at 1 av 10 kvinner i Norge blir voldtatt. Tenk å kalle det patetisk å si at det ikke er greit at man ikke kan gå ut å få ha kroppen sin i fred. Nei, det som er patetisk er at en del menn tror kvinnekroppen er fritt vilt. 

Anonymkode: ce174...eec

Du mener vel at det er ikke sånn at om alle mennesker finner en tikrone på bakken så er det det samme som at alle mennesker stjeler 10 kroner fra noen andre. Skjønner du?

Anonymkode: cb66e...d8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og for å være ærlig bryr jeg meg ikke om at en del av dere blir feilaktig beskyldt og får karrieren lagt i grus, heller.

Den setninga sier vel det meste...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har som barn opplevd seksuelle overgrep av en ansatt i kommunen. Mange andre jenter ble også utsatt for det samme. Til tross for sterke bevis ble saken henlagt som nesten alle andre slike saker. Hadde du ønsket at ditt barn skulle bli utsatt for overgrep av en mann i en slik stilling fordi du synes det er greit å vente til personen blir dømt før personen blir fjernet fra stillingen? Det synes ikke sjefen til vedkommende ihvertfall, og godt er det. Vedkommende ble sparket. Og dette er for maaaange år siden. Synes du det er heksejakt at denne mannen ble fjernet fra stillingen? 

Anonymkode: ce174...eec

Anekdotisk bevis og appell til følelser.... Hva jeg ville følt i en slik situasjon er egentlig irrevelant retts systemet er langt fra perfekt, men det er den beste modellen vi har. Alternativet er mobb- justis og det er virkelig skremmende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MonsIvar said:

Den setninga sier vel det meste...

Det er den generelle holdningen nyfeminister har til menn flest. De bryr seg fint lite om at det er menn som har bygget landet, menn som sørget for at de kan leve slik de gjør i dag og menn som gjør at velferdsstaten går rundt så de kan gå på kafe med venninnene og prate om hvor forferdelige menn er.

Anonymkode: cb66e...d8f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel at det er ikke sånn at om alle mennesker finner en tikrone på bakken så er det det samme som at alle mennesker stjeler 10 kroner fra noen andre. Skjønner du?

Anonymkode: cb66e...d8f

Er det å bli klådd på ufrivillig det samme som å finne en 10-kroning på bakken? Har du forresten noen gang tenkt over at om en kvinne klår på deg er hun sannsynligvis mye mindre i størrelse enn deg og du med enkelthet kan få henne bort, men om en kvinne blir klådd på av en mann er han gjerne 30 cm høyere og 40 kilo tyngre? Har du tenkt på at mange menn på byen blir aggressive og til og med voldelige mot kvinner når man ber dem slutte å klå?

Synes du det er greit at jeg og andre kvinner blir utsatt for vold på byen av menn som blir sint fordi de ikke kan ta seg til rette med kroppen vår? 

Anonymkode: ce174...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...