Djungelvrål Skrevet 7. mars 2018 #1 Del Skrevet 7. mars 2018 Kjøpte en 9 år gammel bruktbil for 3 uker siden. Nå lyser en lampe, og det står følgende i manualen: ENGINE FAULT WARNING This light signifies a fault within the engine. On the Mini dashboard, if the fault light is flashing, reduce speed and moderate engine load. High engine load will result in damage to the catalytic converter. If the symbol remains a constant illumination, a degradation in vehicle emissions will occur. In either case, vehicle can be driven, but seek assistance from a vehicle technician as soon as possible. https://www.drivingtesttips.biz/mini-dashboard-engine-warning-lights-meanings.html Er det tiende bildet fra toppen. Skjønner at det har noe med katalysatoren å gjøre. Fikk med en garanti som skal sikre meg for dyre reparasjoner for inntil 40 000 kr. Egenandelen er på max 4000 kr. Noen som har peiling på hva som kan feiler bilen og om det er noe bruktbilbutikken er pliktet til å fikse gratis siden det har gått såpass kort tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Del Skrevet 7. mars 2018 Fant dette ved googling: http://eurosportautomotive.com/6-reasons-your-mini-coopers-check-engine-light-is-on/ Et annet treff viser at dette betyr at bilens utslipp (eksos) ikke er så bra som de skal, og dette kan i så fall ha en lang rekke årsaker. Det kan være noe så banalt som at luftfilteret bør byttes. Uansett tror jeg ikke det er snakk om noe som er dyrt å fikse, selv om jeg ikke tør å garantere det. Anonymkode: b515f...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Del Skrevet 7. mars 2018 Det koster ca 600-1000 kr for å kjøre diagnose. Umulig å si hva problemet er, men du vil få prisoverslag på reparasjon etter diagnosen. Anonymkode: 13cf4...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Del Skrevet 7. mars 2018 Når den lampa der lyser, fungerer ikke rensingen av eksosen og bilen slipper ut mer CO2 (eller var det NOx?) enn den skal iht. maksimumskrav. Det er ikke farlig. Det går faktisk an å få den lampa deaktivert..(men ikke på merkevareverkstedet..) Men hvis bilen engang skal passerer EU-kontroll bør det nok fikses. Vet ikke helt hvor dyrt det er. Anonymkode: c0648...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Del Skrevet 7. mars 2018 Du må jo bare få bilen på verksted. Det er kun da du vil vite hva det er og kostnad rundt dette. Vi kjøpte brukt for et år siden, og klutchen røk etter en uke. Det ble dekka av firmaet vi kjøpte av. Kjøpte en annen bruktbil privat noen år før det, og da røk turboen etter 3 dager. Det ble dekket av forrige eier. Jeg vil tro du står ganske sterkt i å få dekka det av forhandler. Anonymkode: 2b626...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Del Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det koster ca 600-1000 kr for å kjøre diagnose. Umulig å si hva problemet er, men du vil få prisoverslag på reparasjon etter diagnosen. Anonymkode: 13cf4...bda Hvis det er så dyrt, kan det vel lønne seg å heller kjøpe diagnoseverktøy. Anonymkode: b515f...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Del Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det er så dyrt, kan det vel lønne seg å heller kjøpe diagnoseverktøy. Anonymkode: b515f...e84 Det er da ikke så dyrt det. Man må vel også kunne lese av diagnosen og forstå det rett Anonymkode: 13cf4...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 7. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når den lampa der lyser, fungerer ikke rensingen av eksosen og bilen slipper ut mer CO2 (eller var det NOx?) enn den skal iht. maksimumskrav. Det er ikke farlig. Det går faktisk an å få den lampa deaktivert..(men ikke på merkevareverkstedet..) Men hvis bilen engang skal passerer EU-kontroll bør det nok fikses. Vet ikke helt hvor dyrt det er. Anonymkode: c0648...a1d Det står jo at man bør kjøre minst mulig i tillegg til å kjøre sakte til man får bilen på verksted, da kan det vel ikke bare være at den slipper ut for mye co2. Det er jo ikke skadelig for bilen vel? Det er 1,5 år til den skal EU-godkjennes igjen og den hadde en service i juni i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. mars 2018 #9 Del Skrevet 7. mars 2018 Jeg hadde en bil som stadig kom med feilmeldinger, innimellom lyste også lampen. Fant aldri feilen, etterhvert begynte bilen også å slå seg av mens vi kjørte, så da måtte vi bytte den ut. Var en Fiat, og ikke et uvanlig problem for den modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Del Skrevet 8. mars 2018 Kjøpte du en ni år gammel Mini? Mini er skikkelig upålitelige biler, som bare blir verre over tid. Venn deg til varsellamper. Anonymkode: 7b6f8...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 8. mars 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte du en ni år gammel Mini? Mini er skikkelig upålitelige biler, som bare blir verre over tid. Venn deg til varsellamper. Anonymkode: 7b6f8...99c Vel , jeg har forstått det som at Mini er kvalitetsbiler. Lampa sluttet å lyse idag, var oppom bruktbilutsalget for det da, han søkte på feilen men fikk bare opp en uspesifisert feil siden lampa hadde slukket. Han sa det kunne være ørten forskjellige ting som var feil ved en slik varsel og at jeg bare måtte stikke oppom igjen hvis den lyste slik at bilen fikk en diagnose. Endret 8. mars 2018 av Peonjenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Del Skrevet 9. mars 2018 7 timer siden, Peonjenta skrev: Vel , jeg har forstått det som at Mini er kvalitetsbiler. Bruktbilselger som sa det? https://jalopnik.com/is-mini-good-or-terrible-a-cargument-1823586246 Anonymkode: 7b6f8...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #13 Del Skrevet 9. mars 2018 Ta det med forhandler. Vi kan da ikke hjelpe deg. Anonymkode: 0ee66...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 9. mars 2018 #14 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Det kan være sensorene i forbindelse med katalysatoren det er noe galt med. Hos meg lyser motorstyringslampa, og jeg vet at det skyldes feil på sensor. Ta deg en tur innom og få diagnostisert det om lampa begynner å lyse igjen. Katalysatoren kan fungere som den skal, men sensorene som skal kontrollere det kan ha sluttet å fungere. Endret 9. mars 2018 av Hanne67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 9. mars 2018 #15 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Når motorlampen lyser er det som regel på grunn av noe feil i motorstyringen. Motorstyring er bla.a innsprøytingsdyser, drivstoffpumpe, gasspjeldstillingsføler, lambdasonder, veiv- og kamakselposisjonssensor, luftmassemåler etc. Få et verksted til å lese av og slette feilkoder. Dersom lampen(og koden) kommer igjen er det en vedvarende feil som bør diagnostiseres og utbedres etterhvert. Endret 9. mars 2018 av Husholdning1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå