Gå til innhold

Merkelig reaksjon på egg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året, etter en fødsel faktisk, har jeg plutselig begynt å reagere rart på egg. 

I starten skjønte jeg ikke hva det var, men enkelte dager kunne jeg plutselig litt utpå dagen bli ekstremt kvalm og svimmel, samt slite med magen. Etterhvert så jeg en sammenheng med at dette skjedde de dagene jeg hadde spist egg til frokost, så da måtte jeg jo teste ut det litt.  Og  etter jeg har spist egg i naturlig form så tar det noen timer og så er det på an med skrekkelig kvalme og resten av det jeg beskrev ovenfor. 

Jeg sluttet da naturlig nok å spise egg, men er jo så glad i det at jeg med jevne mellomrom må sjekke om det går nå. Dessverre må jeg meddele at jeg fortsatt blir dårlig de dagene jeg spiser egg.. :( testet det på nå på søndag, og før det hadde jeg ikke spist egg på samme måneder. 

 

Men, jeg merker ingenting når jeg spiser annen mat som inneholder egg. Så jeg kan fint spise både pannekaker og sukkerbrød. 

 

Nå sitter jeg her skikkelig kvalm, svimmel og vondt i magen igjen. Gjett hva jeg hadde til middag? Ikke egg nei, men kylling! Tåler jeg ikke der heller? Hva er dette for noe merkelige greier? Har du vært borti noe lignende? Er dette en normal måte å være "allergisk" på? 

 

Har aldri tidligere hatt noen allergier eller intoleranser mot noe somhelst av mat. 

 

Håper da inderlig det med kyllingen var tilfeldig! 

Anonymkode: 872ac...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver er ikke en allergi. Det er en manglende evne til å fordøye. Og, ja, den kan spre seg til en rekke matvarer utover egg som har sammenfallende egenskaper med egg. I tilfellet fjærkre (som du beskriver) mistenker en at folk flest reagerer på tamt, fabrikkanlegg fjærkre (eller på dietten til oppdrettsfugl). Så får du tak i egg fra «hjemmedyrket» fjærkre så kan det meget mulig hende at reaksjonen uteblir. ;) 

Reaksjonen behøver verken å omfatte alle typer og former for egg eller å vare livet ut. Sånne ting kommer og går gjerne. Har du forsøkt rå egg, Ts? Reagerer du på det? Reagerer du også på en ts eggerøre? Finn tålegrensen din og hold deg til den over tid. Etter 1/2 år kan du reteste matvaren. 

Anonymkode: 960dd...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er ikke en allergi. Det er en manglende evne til å fordøye. Og, ja, den kan spre seg til en rekke matvarer utover egg som har sammenfallende egenskaper med egg. I tilfellet fjærkre (som du beskriver) mistenker en at folk flest reagerer på tamt, fabrikkanlegg fjærkre (eller på dietten til oppdrettsfugl). Så får du tak i egg fra «hjemmedyrket» fjærkre så kan det meget mulig hende at reaksjonen uteblir. ;) 

Reaksjonen behøver verken å omfatte alle typer og former for egg eller å vare livet ut. Sånne ting kommer og går gjerne. Har du forsøkt rå egg, Ts? Reagerer du på det? Reagerer du også på en ts eggerøre? Finn tålegrensen din og hold deg til den over tid. Etter 1/2 år kan du reteste matvaren. 

Anonymkode: 960dd...364

Nettopp derfor jeg skrev allergi i hermetegn, fant ikke noe bedre ord men skjønte samtidig at det ikke var en allergi ;) , men takk! Dette var oppklarende! Spise rå egg... usj... kanskje på tide med et gjensyn med barndommens eggedosis? 

Skal også se om jeg finner noen som driver med mindre utsalg av egg og se om det hjelper! 

Anonymkode: 872ac...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2018 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Det siste året, etter en fødsel faktisk, har jeg plutselig begynt å reagere rart på egg. 

I starten skjønte jeg ikke hva det var, men enkelte dager kunne jeg plutselig litt utpå dagen bli ekstremt kvalm og svimmel, samt slite med magen. Etterhvert så jeg en sammenheng med at dette skjedde de dagene jeg hadde spist egg til frokost, så da måtte jeg jo teste ut det litt.  Og  etter jeg har spist egg i naturlig form så tar det noen timer og så er det på an med skrekkelig kvalme og resten av det jeg beskrev ovenfor. 

Jeg sluttet da naturlig nok å spise egg, men er jo så glad i det at jeg med jevne mellomrom må sjekke om det går nå. Dessverre må jeg meddele at jeg fortsatt blir dårlig de dagene jeg spiser egg.. :( testet det på nå på søndag, og før det hadde jeg ikke spist egg på samme måneder. 

 

Men, jeg merker ingenting når jeg spiser annen mat som inneholder egg. Så jeg kan fint spise både pannekaker og sukkerbrød. 

 

Nå sitter jeg her skikkelig kvalm, svimmel og vondt i magen igjen. Gjett hva jeg hadde til middag? Ikke egg nei, men kylling! Tåler jeg ikke der heller? Hva er dette for noe merkelige greier? Har du vært borti noe lignende? Er dette en normal måte å være "allergisk" på? 

 

Har aldri tidligere hatt noen allergier eller intoleranser mot noe somhelst av mat. 

 

Håper da inderlig det med kyllingen var tilfeldig! 

Anonymkode: 872ac...859

Da sitter egg reaksjonen din mellom ørene. Når du kan spise egg i pannekaler ol. Så er ikke gg synderen og skyld i allt mulig. 

Anonymkode: 6fff9...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot egg og kan ikke spise ting som kan inneholde spor av egg, eller feks proteinpulver som har syntetisk eggehvite lignende protein. Ikke ting som er penslet heller. Eller som stekes i panne som en eller annen gang har stekt egg. Får ikke ubehag etter noen timer heller, blir sjuk umiddelbart. 

Anonymkode: 2222e...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Plannergirl skrev:

Jeg er også slik, men kan spise økologiske egg. Anbefaler deg å prøve dette. 

Har dette kommet plutselig på deg og? Er det andre matvarer du reagerer på?  

Anonymkode: 872ac...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sitter egg reaksjonen din mellom ørene. Når du kan spise egg i pannekaler ol. Så er ikke gg synderen og skyld i allt mulig. 

Anonymkode: 6fff9...5d6

Nå var jo faktisk dette med at det har noe å gjøre med fordøyelsen ganske oppklarende, og da er der kanskje ikke så rart at man reagerer forskjellig alt ettersom hvordan maten er bearbeidet og behandlet.

 

I går spiste jeg softis. Tenkte jo ikke på en gang at is i stor grad består av egg, før jeg noen timer senere spydde samtidig som jeg måtte benytte toalettet. Så dersom det er sånn at hjernen min da satte igang prosesser som følge av at den oppfattet at jeg spiste egg, og resten av meg ikke tenkte over det, så synes jeg ikke vi samarbeider så veldig bra. Men for all del, dette vet du sikkert bedre enn meg :ironi: 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er allergisk mot egg og kan ikke spise ting som kan inneholde spor av egg, eller feks proteinpulver som har syntetisk eggehvite lignende protein. Ikke ting som er penslet heller. Eller som stekes i panne som en eller annen gang har stekt egg. Får ikke ubehag etter noen timer heller, blir sjuk umiddelbart. 

Anonymkode: 2222e...834

Jeg har allerede skrevet at jeg klar over at det ikke er en allergi ja. 

Anonymkode: 872ac...859

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sitter egg reaksjonen din mellom ørene. Når du kan spise egg i pannekaler ol. Så er ikke gg synderen og skyld i allt mulig. 

Anonymkode: 6fff9...5d6

Faktisk så tar du feil. Det er stor forskjell på å spise egg, kokt, stekt osv en å spise en ting med litt egg i , som kaker o.l

Anonymkode: f37cc...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tålt alt av matvarer men etter nr to kom så fiser jeg som et uvær om jeg spiser paprika og løk samtidig. For eksempel ved taco så må jeg droppe en av dem hvis ikke eser jeg/ magen opp så jeg ser ut som om jeg er sju mnd på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes er litt rart er det at jeg også synes at paprika har luktet forferdelig det siste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sitter egg reaksjonen din mellom ørene. Når du kan spise egg i pannekaler ol. Så er ikke gg synderen og skyld i allt mulig. 

Anonymkode: 6fff9...5d6

Dette var sånt man trodde på 80-tallet. Oppdater deg på moderne medisin før du svarer, du.. :ler: 

Anonymkode: 960dd...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dette kommet plutselig på deg og? Er det andre matvarer du reagerer på?  

Anonymkode: 872ac...859

Det kom vel gradvis i tenårene tror jeg. Reagerer kun på enkelte grønnsaker (kryssallergi med bjørkepollen) ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagert plutselig på egg for noen uker siden(hevelse i svelg og pusteproblemer). Har ikke skjedd tidligere, jeg har ofte blitt dårlig i magen men ikke tenkt over at det var egg før den siste reaksjonen skjedde. Det som skjedde var at jeg i noen uker hadde spist ett kokt egg til frokost hver dag men den dagen spiste jeg 2 kokte egg og da smalt det. Jeg har ikke turt å spise noe med egg etter det da jeg har hørt at neste reaksjon kan bli verre. Har tatt det opp med legen men blodprøvene viste ikke noe, så venter på videre utredning. 

Det er fult mulig å reagere kun når man spiser feks kokt, stekt egg m.m men ikke når man spiser feks kake. Det sitter ikke i hodet i hvertfall 🙄 Man kan også reagere på kylling, det er skjeldent, men det er jo eggallergi i voksen alder også. Gå til legen du å få svar før du får en mer alvorlig reaksjon.

Anonymkode: 6c486...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...