Gå til innhold

Hvordan får man slutt på krangler som dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og da er vi i gang igjen. Herregud, at dette aldri skal stoppe. Jævla intelligenskrig. Mongo-mennesker.

Anonymkode: 0c7d8...b7e

Denne tråden dreier seg kun om en eneste ting; Enkeltes kamp for å kunne få lov til å klage og hakke på andre.

Da må det være lov å påpeke at intelligens ikke har noe som helst å gjøre med staving. Og igjen, at det å gjøre narr av skrivefeil er hakking og nedrig oppførsel.

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne tråden dreier seg kun om en eneste ting; Enkeltes kamp for å kunne få lov til å klage og hakke på andre.

Da må det være lov å påpeke at intelligens ikke har noe som helst å gjøre med staving. Og igjen, at det å gjøre narr av skrivefeil er hakking og nedrig oppførsel.

Anonymkode: 24d36...03a

Ja, det er nedrig oppførsel, men det er forståelig. Det er jo rart at en del menn ikke forstår at man selv blir behandlet nedrig når man til stadighet skal minne kvinner på det "faktum" (sin egen konservative, dogmatiske og ikke minst følsomme forestilling) at menn er rasjonelle og kvinner emosjonelle. Det vitner mer om at man hegner om dogmer for å redde eget skinn, enn det gjør om fornuft. Selv skulle jeg ønsket at menn og kvinner snart kunne begrave denne stridsøksa og heller høre på hverandre og se hverandre som mennesker, ikke som noe generelt.

Anonymkode: 0c7d8...b7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nedrig oppførsel, men det er forståelig. Det er jo rart at en del menn ikke forstår at man selv blir behandlet nedrig når man til stadighet skal minne kvinner på det "faktum" (sin egen konservative, dogmatiske og ikke minst følsomme forestilling) at menn er rasjonelle og kvinner emosjonelle. Det vitner mer om at man hegner om dogmer for å redde eget skinn, enn det gjør om fornuft. Selv skulle jeg ønsket at menn og kvinner snart kunne begrave denne stridsøksa og heller høre på hverandre og se hverandre som mennesker, ikke som noe generelt.

Anonymkode: 0c7d8...b7e

Jeg er kvinne og jeg er rasjonell. Nettopp derfor unngår jeg å ta ut følelsene mine på andre. Jeg klarer å forstå hvorfor andre blir såret og går i forsvar. 

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og jeg er rasjonell. Nettopp derfor unngår jeg å ta ut følelsene mine på andre. Jeg klarer å forstå hvorfor andre blir såret og går i forsvar. 

Anonymkode: 24d36...03a

Det kalles integritet. Det har du, da :) Det er sjeldent, både hos kvinner og menn.

Anonymkode: 0c7d8...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og jeg er rasjonell. Nettopp derfor unngår jeg å ta ut følelsene mine på andre. Jeg klarer å forstå hvorfor andre blir såret og går i forsvar. 

Anonymkode: 24d36...03a

Og la meg legge til; de menn og kvinner som ikke oppfører seg rasjonelt, kan heller ikke forvente at andre skal si at de gjør det. Kontakt med virkeligheten er første bud for rasjonell oppførsel.

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles integritet. Det har du, da :) Det er sjeldent, både hos kvinner og menn.

Anonymkode: 0c7d8...b7e

Nåvel. Her inne så...

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver et innlegg om hvor smarte menn er, bør man helst unngå skrivefeil i annenhver setning. Ellers virker innlegget mot sin hensikt. Voksne mennesker som ikke behersker grunnleggende rettskriving fremstår for meg som minde intelligente. 

Du har også feil i enkelte resonnementet. For eksempel, grunnen til at menn har oppfunnet flest ting tidligere, er at kvinner ikke hadde noen rettigheter eller stemme før nylig. Ta for eksempel Hedie Lamar, som har funnet opp en del ting, men ble ikke hørt fordi hun var kvinne og pen. 

Anonymkode: 19cd4...3b3

Nå var det vel innlegget som fornærmer deg en tilbakemelding på kritikk av menns manglende intelligens om jeg ikke husker feil, brorparten av de jeg mener fortjener anerkjennelse beveger seg ikke en gang i kretser med nesen rettet oppover. Det er nettopp kvinners behov for og påpeke egen fortreffelighet og overlegenhet som irriterer og var grunnlaget for svaret mitt.

Men klipp og lim fungerer alltid bra.

Det er bare og beklage manglende norskkunnskap, ligger litt i min natur som er mer praktisk rettet. Du veit livets harde skole, kun realfag og alt det der. 

Kvinner er definitivt på¨vei inn i realfag, Mai-Britt Moser, Mari Curie osv. har vel fått den kreden de fortjener skulle jeg tro. Men det finnes definitivt dyktige mennesker som ikke har fått sin anerkjennelse, også mennesker som har blitt frarøvet seg statusen de burde ha fått enten de er menn eller kvinner. Bruk av offerkortet for 1800 talls kvinner hører ikke til i denne tråden, faktisk ikke hjemme i dagens debatt i det hele tatt. Det er like dumt som at jeg skal stå ansvarlig for slavehandelen fordi jeg er hvit mann. Eller at du skal stå ansvarlig for omskjæring av jentebarn i Afrika fordi du er kvinne.     

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, waco skrev:

Hvorfor ønsker du å forandre mannen din da, - dersom det er sant at du ikke ønsker deg en annen mann?

Liker du at mannen din forteller deg hva han ønsker seg av en annen dame?

Jeg ønsker ikke å forandre mannen min. Jeg ønsker å forandre måten vi kommuniserer og løser problemer sammen på. Vi kunne dette før, men vi har sklidd ut i et dårlig mønster som jeg forsøker å arbeide for å forbedre. 

Om jeg liker at mannen min forteller meg hva han ønsker seg av en annen dame? Ser ikke helt hva du mener her? Jeg går ikke rundt og forteller han hva jeg ønsker i en annen mann. Jeg forteller han at jeg Ikke ønsker en annen mann. 
Det er han som går og forteller meg at jeg kanskje bør finne en annen mann. Noe jeg føler han bruker som en slags unnskyldning for å slippe å gidde å jobbe for noe som helst i forholdet. Han bruker det på sett og vis mot meg. Det blir litt som illustrert under her:

Jeg: "Du, når du går midt i samtalen vår så føler jeg at du ikke følger med på det jeg har å si. Jeg føler meg svært lite viktig og lite respektert." Så kan han svare:: "Men hvis det er sånn du føler det, så kanskje det er bedre at du går og finner deg en annen mann da!!!" 

Det blir litt for latterlig, og jeg føler han bruker det hele som en unnskyldning for å slippe å løfte en finger.


 

Anonymkode: c3a8a...e16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å forandre mannen min. Jeg ønsker å forandre måten vi kommuniserer og løser problemer sammen på. Vi kunne dette før, men vi har sklidd ut i et dårlig mønster som jeg forsøker å arbeide for å forbedre. 

Om jeg liker at mannen min forteller meg hva han ønsker seg av en annen dame? Ser ikke helt hva du mener her? Jeg går ikke rundt og forteller han hva jeg ønsker i en annen mann. Jeg forteller han at jeg Ikke ønsker en annen mann. 
Det er han som går og forteller meg at jeg kanskje bør finne en annen mann. Noe jeg føler han bruker som en slags unnskyldning for å slippe å gidde å jobbe for noe som helst i forholdet. Han bruker det på sett og vis mot meg. Det blir litt som illustrert under her:

Jeg: "Du, når du går midt i samtalen vår så føler jeg at du ikke følger med på det jeg har å si. Jeg føler meg svært lite viktig og lite respektert." Så kan han svare:: "Men hvis det er sånn du føler det, så kanskje det er bedre at du går og finner deg en annen mann da!!!" 

Det blir litt for latterlig, og jeg føler han bruker det hele som en unnskyldning for å slippe å løfte en finger.


 

Anonymkode: c3a8a...e16

Det er på ingen måte greit å gå midt i en samtale. Det er respektløst og du burde ikke være sammen med en fyr som gjør noe sånt.

Samtidig, dersom du er den som forteller han hvordan ting skal være og klager på at han ikke gjør som du vil, så er det også respektløst. Da burde ikke han være sammen med deg.

Disse tingene er ting dere kun kan gjøre noe med på egenhånd. Dersom du bestemmer og maser, så må du slutte med det. Dersom han forsvinner og ikke gidder å høre, så må han slutte med det.

Det blir ikke bedre av å fortsette.

Og hvis man selv oppfører seg bra og den andre bare fortsetter, så må man faktisk ta konsekvensen av dette og forlate forholdet. Ikke skylde på drømmer og håp og hus og unger og økonomi, men faktisk gå.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal menn ha skryt hele tiden for løpende oppgaver i hjemmet? 

Det arbeidet må deles og gjøres. Det  er ikke så at mannen hjelper til. Han skal ta sin  del uten mas fra kona.

Jeg forventer meg ikke skryt for at jeg har tatt  oppvasken eller kjørt gutten til trening. For meg er det mest tilfredstillende om begge det og  gjør det som må gjøres. Han kan gjerne gjøre  på sitt sett, men gjør det. Hvorfor skal det være så vanskelig? 

 

 

 

Anonymkode: b221d...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger tips til klassisk konflikthåndtering anbefaler jeg sjiraffspråk:

http://ringblomst.no/wordpress/?page_id=64 

Fant tilfeldigvis denne linken, men det er bare å Google. Bruker denne med mine elever og prøver å bruke den når jeg kommuniserer (krangler) hjemme. Den avveptner kommunikssjonen fint. 

Anonymkode: 89f77...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2018 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Og la meg legge til; de menn og kvinner som ikke oppfører seg rasjonelt, kan heller ikke forvente at andre skal si at de gjør det. Kontakt med virkeligheten er første bud for rasjonell oppførsel.

Anonymkode: 24d36...03a

Nei. Første bud er "klare mål". Tror det var Weber som definerte rasjonalitet. Husker ikke helt, men det er hvertfall den mest utbredte definisjonen. Kontakt med virkeligheten står ikke på lista. 

Anonymkode: 4c925...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at alt han (ikke) gjør er symboler på at han ikke bryr seg om deg? Så når han ikke tar oppvasken, så demonstrerer han på en måte at han gir faen i alt du bryr deg om, og når han går i forsvarsposisjon og ikke hører på deg så gjenntar han "Jeg gir faen i deg og alt du bryr deg om"? 

Anonymkode: 4c925...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Første bud er "klare mål". Tror det var Weber som definerte rasjonalitet. Husker ikke helt, men det er hvertfall den mest utbredte definisjonen. Kontakt med virkeligheten står ikke på lista. 

Anonymkode: 4c925...8b7

Du beviser min påstand.

Tror det var...vet ikke helt...snappet det opp på førsteåret i studiene tror jeg...bryr meg ikke...aner ikke...nevner det likevel.

Andre bud er å lese litt grunnleggende filosofi og ikke bare sette sin lit til wiki. 

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du beviser min påstand.

Tror det var...vet ikke helt...snappet det opp på førsteåret i studiene tror jeg...bryr meg ikke...aner ikke...nevner det likevel.

Andre bud er å lese litt grunnleggende filosofi og ikke bare sette sin lit til wiki. 

Anonymkode: 24d36...03a

Beviser hva? 1.året? Leste du Weber i ex.phil? Hvilken grunnleggende filosofi ville du begynt med om du var meg? 

Anonymkode: 4c925...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at alt han (ikke) gjør er symboler på at han ikke bryr seg om deg? Så når han ikke tar oppvasken, så demonstrerer han på en måte at han gir faen i alt du bryr deg om, og når han går i forsvarsposisjon og ikke hører på deg så gjenntar han "Jeg gir faen i deg og alt du bryr deg om"? 

Anonymkode: 4c925...8b7

Ja, det kan du godt si. Hensikten min med å ta opp et problem er å få det bedre. Og når problemet avfeies, fornektes eller på andre måter unngås, så får jeg det ikke bedre. Og mye av hensikten med et forhold er vel at man skal gjøre sitt beste for at den andre skal ha det bra, synes jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...det betyr ikke at man skal og klarer å tilfredsstille en kjærestes minste vink. Men om det er noe man ikke kan hjelpe til med å løse, så blir det lettere å akseptere hvis det kommer en grunn for det som jeg kan forstå.

Anonymkode: c4deb...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beviser hva? 1.året? Leste du Weber i ex.phil? Hvilken grunnleggende filosofi ville du begynt med om du var meg? 

Anonymkode: 4c925...8b7

Aristoteles, Den nikomakiske etikk.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du godt si. Hensikten min med å ta opp et problem er å få det bedre. Og når problemet avfeies, fornektes eller på andre måter unngås, så får jeg det ikke bedre. Og mye av hensikten med et forhold er vel at man skal gjøre sitt beste for at den andre skal ha det bra, synes jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

1 time siden, AnonymBruker skrev:

...det betyr ikke at man skal og klarer å tilfredsstille en kjærestes minste vink. Men om det er noe man ikke kan hjelpe til med å løse, så blir det lettere å akseptere hvis det kommer en grunn for det som jeg kan forstå.

Anonymkode: c4deb...01f

Du bommer så grovt. Hadde målet vært å løse et problem, hadde du overlatt til han å være med på problemløsningen. 

Hvis ikke du hadde lekset opp for han hvordan han skulle gjøre ting, er der mulig at han hadde sagt at han kunne lage mat de gangene kummen er full av oppvask. Det pssser f.eks. perfekt å lage mat i stekeovn samtidig som man vasker opp.

Det er helt utrolig hvor mye mennesker kan og vil og ønsker å gjøre for hverandre dersom de slipper å bli behandlet som unger.

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bommer så grovt. Hadde målet vært å løse et problem, hadde du overlatt til han å være med på problemløsningen. 

Hvis ikke du hadde lekset opp for han hvordan han skulle gjøre ting, er der mulig at han hadde sagt at han kunne lage mat de gangene kummen er full av oppvask. Det pssser f.eks. perfekt å lage mat i stekeovn samtidig som man vasker opp.

Det er helt utrolig hvor mye mennesker kan og vil og ønsker å gjøre for hverandre dersom de slipper å bli behandlet som unger.

Anonymkode: 24d36...03a

Å stille et spørsmål er å lekse opp og behandle ham som et barn? 

Han er ikke hjemme de gangene jeg lager middag, ellers hadde det helt klart vært en løsning. 

Er det slik å forstå at alle spørsmål er mas og nedlatende? At hvis man er nødt til å stille et spørsmål, så er det et tegn på at man har funnet en partner man ikke er kompatibel med og bare burde gi opp? Det skal ikke være nødvendig å tilpasse seg i et forhold? Jeg lurer oppriktig. Jeg blir også stilt spørsmål av ham uten at jeg tar meg nær av det. Jeg har tilpasset meg et liv med mann og barn, og har få problemer med at livet mitt nå ser annerledes ut enn om jeg fortsatt hadde vært singel og barnløs. Da jeg sa ja til mann og sa ja til å få barn med ham, sa jeg samtidig nei til å sette mine egne behov først i alle sammenhenger. Jeg tror mitt problem faktisk er det motsatte, at mine behov kommer altfor langt bak i køen. Slik har det endt opp med at han har en krevende jobb og en krevende hobby, mens jeg har det meste av hjemmepliktene og lite tid igjen til mitt når alt annet er unnagjort. Dette er selvfølgelig mye min egen skyld, for det er et mønster her jeg har tillatt å vokse fram selv om jeg ikke trivdes med det. Og det er et mønster det er vanskelig å komme ut av, når mannen min avfeier at det har blitt slik og jeg tydeligvis ikke har rett til å stille spørsmål uten at det innebærer å herse med ham.

Tenk hvis han forstod at en kvinne som ikke er utslitt av ansvar, er en kvinne det er hyggeligere å leve med? At en kvinne som tas på alvor, som støttes, kanskje har et annet overskudd til moro og sex? At det å hjelpe en ektefelle er en slags investering som lønner seg?

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...