Gå til innhold

Flere her som går på Grete Roede- kurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, får satse på at jeg trives så med den forhåpentlig nye vekten at det motiverer meg til å gå vedlikeholdskurs. 

Anonymkode: 9e784...d18

Det er der folk snubler. Alle vil gå ned i vekt. Det er kjempedeilig å være normalvektig. Det går fint å gjøre vanskelige ting en kort periode. Men veldig få klarer å holde seg til et strengt kosthold/treningsregime over tid. Hvis du skal få til dette, må du finne en ny måte å spise, tenke, føle og bevege deg på, som du både trives med og som holder deg normalvektig. Det ligger i sakens natur at det er noe du må du gjøre selv.

Grete Roede er Norges slankedronning, ikke en kvinnelig Jesus. Slankeindustrien er big business. Å få folk til å tro at opplegget deres virker, for så å klandre seg selv fordi det ikke gjør det, og så komme tilbake og legge igjen mer penger, igjen og igjen, er genialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har erfaring med GR; fører dere matlogg på datamaskin, nettbrett eller telefon. Jeg fører logg på datamaskin men syns det er veldig tungvint. Plages med å få loggen til å fungere på telefon (iphone).

ts

Anonymkode: 9e784...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hulderen skrev:

Hva går Hold Vekten- kursene ut på? Hva er det der som gjør at du klarer å holde vekten nede? Selv har jeg akkurat gått ned 9,5 kg på egenhånd (og ved hjelp av "Vi som skal ned i vekt"-trådene her på KG). Jeg har aldri tatt noe slankekurs. Men jeg vet at det blir tøft fremover å holde min nye vekt, og frykter å gå opp igjen. Så jeg vurderer om jeg skal gjøre noe for å få hjelp fra andre. 

På hold vekten er det enten månedlige møter der du veier deg foran kursleder eller du rapporterer vekt via nettet. Du skal sakte men sikkert øke kaloriinntak til det du trenger for å vedlikeholde vekten. 

Jeg registrerer fremdeles maten på nettet hver dag og på den måten får jeg en oversikt over hva som fungerer og hva som ikke fungerer (f.eks ift metthetsfølelse). Det å fremdeles ha Veiedag hindrer meg også i å skeie helt ut og tenke «jeg tar det inn igjen på en uke». Det er mye større fleksibilitet på hold vekten og du får en gradvis overgang fra det vanlige kurset som er ganske strengt kalorimessig til en livsstil som kan vare. Kursleder er også tilgjengelig når som helst.

Hold vekten koster det samme som et vanlig kurs men det varer i et halvt år (tror jeg det er). Jeg har tenkt å fortsette helt til jeg stoler på at jeg klarer dette på egenhånd 

Det høres kanskje banalt ut at noe sånt skal hjelpe, men for meg som har hatt jo-jo vekt i minst 25 år (og da snakker vi pluss/minus 10-15-20 kg) så fungerer dette. Jeg må rett og slett lære måtehold over tid - og det tar tid å endre en tankegang og et forhold jeg har hatt til mat over så lang tid

Anonymkode: 7f5f5...626

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringle skrev:

Det er der folk snubler. Alle vil gå ned i vekt. Det er kjempedeilig å være normalvektig. Det går fint å gjøre vanskelige ting en kort periode. Men veldig få klarer å holde seg til et strengt kosthold/treningsregime over tid. Hvis du skal få til dette, må du finne en ny måte å spise, tenke, føle og bevege deg på, som du både trives med og som holder deg normalvektig. Det ligger i sakens natur at det er noe du må du gjøre selv.

Grete Roede er Norges slankedronning, ikke en kvinnelig Jesus. Slankeindustrien er big business. Å få folk til å tro at opplegget deres virker, for så å klandre seg selv fordi det ikke gjør det, og så komme tilbake og legge igjen mer penger, igjen og igjen, er genialt.

Her er jeg veldig enig. Tror nok hun har tjent masse penger bare på det at folk "feiler" gang etter gang, nettopp fordi opplegget hennes ikke fungerer over tid. Det er jo snakk om en livsstilsendring for varig vekttap, ikke en kortvarig diett. Det trenger heller ikke å være så hardt/vanskelig som de fleste tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 15 kilo side august bare ved å redusere kaloriene. Jeg er 93 kilo og skal ned til 72. Målet er å få det til til 1.des. Aldri gått på Grethe Roede. 

Anonymkode: 46b45...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, imponerende! Motiverer meg å høre! Lykke til videre! 

Jeg er 93 kilo og håper å komme ned til 75.  I følge planen skal jeg ligge på rundt 1600 kcal. Dette er min første uke. 

Anonymkode: 9e784...d18

Jeg skal også ned til 75. Masse lykke til, du kommer til å klare det kjempefint!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Jeg har gått på to GR kurs. Hvis jeg i det hele tatt gikk ned f.eks 500 g den ene uken så gikk jeg opp 1 kg uken etter.

Jeg skulle ha ca 1600 kcal i døgnet. Gikk m.a.o ikke sulten. 

Siden jeg ikke hadde effekt av GR kursene, la jeg fram problemet for fastlegen min, og ble henvist til overvektsklinikken. Er bare i startfasen der, og har vært der en gang. Fikk med meg knekkebrød-dietten, og følger man den så skal man ha 1200 kcal i døgnet. Der så jeg hvorfor jeg ikke gikk ned på GR. Jeg har nå begynt å gå ned i vekt når jeg følger knekkebrød-dietten. Den dietten er forresten utarbeidet av sykehuset i Vestfold, og ikke noe humbug. 

Når jeg gikk på GR så loggførte jeg maten på tlf, og vekt og mål på pc'n. Nå bruker jeg Lifesum til å loggføre mat og mål. 

Anonymkode: ae535...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på to GR kurs. Hvis jeg i det hele tatt gikk ned f.eks 500 g den ene uken så gikk jeg opp 1 kg uken etter.

Jeg skulle ha ca 1600 kcal i døgnet. Gikk m.a.o ikke sulten. 

Siden jeg ikke hadde effekt av GR kursene, la jeg fram problemet for fastlegen min, og ble henvist til overvektsklinikken. Er bare i startfasen der, og har vært der en gang. Fikk med meg knekkebrød-dietten, og følger man den så skal man ha 1200 kcal i døgnet. Der så jeg hvorfor jeg ikke gikk ned på GR. Jeg har nå begynt å gå ned i vekt når jeg følger knekkebrød-dietten. Den dietten er forresten utarbeidet av sykehuset i Vestfold, og ikke noe humbug. 

Når jeg gikk på GR så loggførte jeg maten på tlf, og vekt og mål på pc'n. Nå bruker jeg Lifesum til å loggføre mat og mål. 

Anonymkode: ae535...25b

Mener du at kaloriinntaket på GR kurset da var for høyt? 1200 kalorier i døgnet er ekstremt lite så hver litt forsiktig med å anbefale det for andre. Du må huske at du er under oppfølging av overvekstklinikken og sykehuset, så det blir noe helt annet for din del. 

Jeg gikk ned 60 kg (på egenhånd) og spiste mellom 1600-2000 kalorier daglig. Så 1600 kalorier behøver ikke være for høyt. Jeg går forresten sulten om jeg må ned på 1600 kalorier i døgnet. Har holdt vekta også, men gikk aldri tilbake til gamle vaner da, bare sluttet å telle kalorier og begynte å høre på kroppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 10.03, Inwe skrev:

Mener du at kaloriinntaket på GR kurset da var for høyt? 1200 kalorier i døgnet er ekstremt lite så hver litt forsiktig med å anbefale det for andre. Du må huske at du er under oppfølging av overvekstklinikken og sykehuset, så det blir noe helt annet for din del. 

Jeg gikk ned 60 kg (på egenhånd) og spiste mellom 1600-2000 kalorier daglig. Så 1600 kalorier behøver ikke være for høyt. Jeg går forresten sulten om jeg må ned på 1600 kalorier i døgnet. Har holdt vekta også, men gikk aldri tilbake til gamle vaner da, bare sluttet å telle kalorier og begynte å høre på kroppen.

For meg var kaloriinntaket på GR for høyt. Jeg gikk ikke ned da jeg skulle ha 1600 kcal, men går nå ned når jeg er på 1200 kcal. Man velger selv om man vil gå rundt og sulte på den dietten da man kan spise ubegrenset med grønnsaker. Noe som kan spises når man er fysen på ett eller annet. Jeg har også shakedager innemellom, da jeg går på Nutrilet. De dagene spiser jeg også grønnsaker. 

Anonymkode: ae535...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg var kaloriinntaket på GR for høyt. Jeg gikk ikke ned da jeg skulle ha 1600 kcal, men går nå ned når jeg er på 1200 kcal. Man velger selv om man vil gå rundt og sulte på den dietten da man kan spise ubegrenset med grønnsaker. Noe som kan spises når man er fysen på ett eller annet. Jeg har også shakedager innemellom, da jeg går på Nutrilet. De dagene spiser jeg også grønnsaker. 

Anonymkode: ae535...25b

Nå misforsto du meg, jeg sa ikke at kaloriinntaket ikke var for høyt for deg. Jeg sa du måtte passe deg for å tipse andre som ikke har oppfølfelig av fagfolk om å spise så lite som du gjør nå. Stort sett må man ikke så langt ned som du nemlig, ikke er det sunt å ligge så lavt heller (igjen, du har oppfølging så det blir noe annet). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...