Gå til innhold

Ferdig med kofte, hva gjør man? vask, damp, osv...

sti9

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er snart ferdig med en nancy kofte i alpakka ull. Jeg har lest litt rund om hva man skal gjøre når den er ferdig, noen vasker den for hånd, andre i maskin, noen damper med strykejern. Hva er best jeg gjør med alpakka ull for å få finest resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IKKE VASK DEN I MASKIN!! Når jeg er ferdig med ullplagg pleier jeg bare å dampe det med strykejern for å jevne ut maskene. Det fungerer slik at ''for store'' masker trekker seg sammen, og arbeidet blir jevnere og finere. Det fungerer godt på ull :) 

Jeg har veldig dårlig erfaring med å vaske hjemmestrikk i maskinen. Garn som står at det skal tåle maskin, har krympet osv. Hadde aldri tatt sjansen på det. Hvis maskinen din har ''håndvask''-program, pleier det å gå fint, men aldri ellers og aldri med sentrifugering :) Kan også tipse deg om at ull ofte ikke trenger vaskes, hvis det er rent ull. Det er ofte nok å bare lufte det! Det høres sprøtt ut, men å henge ull opp på en kleshenger og la det henge over natta - gjør ofte at all lukt osv forsvinner fordi ull er selvrensende :) Det gjør jeg mye for å unngå å vaske ihjel plaggene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skylt den opp for hånd, presset ut alt vann med hendene uten å vri, så legge den som en pølse på et stort håndkle, rulle hele håndkle sammen til en rull og så presset ut resten av vannet i håndkledet. Deretter dandere kofta pent slik du vil ha den på baderomsgulvet og la den tørke over natta. Dette gjør jeg med det meste jeg har strikket (bortsett fra sjal, som jeg spenner opp i tillegg). På mønstestrikk syns jeg dette ofte blir bedre enn damping med strykejern, men vet mange sverger til det. En av delene må du hvertfall gjøre for å få mønsteret finest og jevnest mulig.

Min maskin tåler for øvrig all hjemmestrikk jeg har prøvd, men den er ny og har ullvugge og jeg har hatt lav sentrifugering. Likevel blir jeg ofte litt engstelig hvis jeg har strikket et større plagg som skal vaskes for første gang. Hvis jeg var usikker på maskinen, ville jeg strikket en prøvelapp og prøvd å vaske den i maskinen før jeg prøvde med et helt plagg. Min forrige maskin ville ikke klart hjemmestrikk uten å krympe (bortsett fra superwash).

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt jeg har strikket i maskin, aldri hatt uhell med det. Ett strikketøy er gjerne tatt med ulike steder, på hytten, i bilen, på flyet, hos en venninne, på jobb osv, er tatt i med klamme hender og slengt litt rundt, falt på gulvet, hatt katten liggende oppå o.l., så jeg syns det krever en vask før man tar plagget i bruk. Etter vask danderer jeg plagget i den fasongen det skal ha på et håndkle og lar det tørke flatt på baderomsgulvet. Ull trenger ikke vaskes ofte som nevnt over, spesielt hvis det ikke er nærmest huden, men det kan begynne å lukte uansett hvor mye du lufter, så før eller siden vil de fleste plagg trenge vask. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.3.2018 den 10.07, sti9 skrev:

Hei! jeg er snart ferdig med en nancy kofte i alpakka ull. Jeg har lest litt rund om hva man skal gjøre når den er ferdig, noen vasker den for hånd, andre i maskin, noen damper med strykejern. Hva er best jeg gjør med alpakka ull for å få finest resultat?

Alpakka damper du ikke, da blir den stygg. Ren ull kan dampes. 

Alpakka er så mangt, du må lese magebåndet på garnet og finne ut om det står ullvugge på den. Jeg vasker all strikk for hånd, i Milo og sentrifugerer på 1600 omdreininger i maskinen. 

Så legger jeg plagget opp på et tynt håndkle på tørkestativet og former plagget slik at det blir pent når det har blitt tørt. 

Jeg vasker gjerne når alt av montering minus oppklippingen er ferdig. Men det er fordi jeg har "klippeangst".

Anonymkode: fb445...5a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...