Gå til innhold

Hvordan finner jeg riktig symaskinnål til jersey-stoff? Og hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en veldig enkel Singer Start symaskin (den aller billigste med minst funksjoner). Er helt nybegynner, sydde et forkle på skolen for 20 år siden, har aldri rørt en symaskin etter det. Jeg vil gjerne lære meg litt mer, og har nå fått penger i gave av mannen slik at jeg kan kjøpe inn litt stoff og utstyr. 

Har hovedsaklig lyst til å sy litt tøy til baby feks., har skjønt at det finnes gode bøker og enkle mønstre. Men, da trenger jeg jersey-stoff, og dermed jersey-nål! Jeg har googlet og funnet to forskjellige, en som bare heter jersey, og en som heter noe med ballpoint. Hvilken velger jeg? Og hvordan vet jeg riktig størrelse? Har dere noen nettbutikk å anbefale? 

Anonymkode: 2c89d...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ballpoint og jersey er det samme (stretch brukes vel også som begrep tror jeg). Nålen har avrundet tupp og kutter dermed ikke fibrene i stoffet slik universalnålen gjør.
Jeg synes 80 er passe størrelse til jersey :)

Jeg er handler jersey og ribb fra f.eks. Stoffbutikken.no og Stofflykke.no og er veldig fornøyd med de!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flere spisse nåler, kan du gjøre en butt ved å slipe spissen med fint smergelpapir (eller hva som helst som funker - mulig neglefil går bra). Vips! Du har en jerseynål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nalla skrev:

Ballpoint og jersey er det samme (stretch brukes vel også som begrep tror jeg). Nålen har avrundet tupp og kutter dermed ikke fibrene i stoffet slik universalnålen gjør.
Jeg synes 80 er passe størrelse til jersey :)

Jeg er handler jersey og ribb fra f.eks. Stoffbutikken.no og Stofflykke.no og er veldig fornøyd med de!

Tusen takk for tips! :) Ikke så lett når man ikke vet hva tallene betyr :) 

12 timer siden, T-Rex skrev:

Har du flere spisse nåler, kan du gjøre en butt ved å slipe spissen med fint smergelpapir (eller hva som helst som funker - mulig neglefil går bra). Vips! Du har en jerseynål.

Det var lurt, har ikke mer enn de tre nålene som fulgte med, men hvis jeg noensinne ender opp med en overflod av vanlige nåler er det supert å vite :) 

Anonymkode: 2c89d...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en veldig enkel Singer Start symaskin (den aller billigste med minst funksjoner). Er helt nybegynner, sydde et forkle på skolen for 20 år siden, har aldri rørt en symaskin etter det. Jeg vil gjerne lære meg litt mer, og har nå fått penger i gave av mannen slik at jeg kan kjøpe inn litt stoff og utstyr. 

Har hovedsaklig lyst til å sy litt tøy til baby feks., har skjønt at det finnes gode bøker og enkle mønstre. Men, da trenger jeg jersey-stoff, og dermed jersey-nål! Jeg har googlet og funnet to forskjellige, en som bare heter jersey, og en som heter noe med ballpoint. Hvilken velger jeg? Og hvordan vet jeg riktig størrelse? Har dere noen nettbutikk å anbefale? 

Anonymkode: 2c89d...dfa

Det hjelper ikke om du finner en nål, dersom nålen ikke passer til maskinen. Det er første bud. Finn noen som selger tilbehør til Singer. Så ser du hva de har å tilby. Noen nåler kan være universal men langt fra alle. 

Tøy til baby trenger ikke å være i jersey. Å sy i Jersey krever øvelse og god maskin for å få det vellykket og pent.

Anonymkode: a53b2...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke om du finner en nål, dersom nålen ikke passer til maskinen. Det er første bud. Finn noen som selger tilbehør til Singer. Så ser du hva de har å tilby. Noen nåler kan være universal men langt fra alle. 

Tøy til baby trenger ikke å være i jersey. Å sy i Jersey krever øvelse og god maskin for å få det vellykket og pent.

Anonymkode: a53b2...354

Glemte en ting, kjøp deg et billig jersey strekklaken og øv deg på å sy i det. 

Anonymkode: a53b2...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med nåla til butikken, så hjelper de deg med å finne riktig størrelse. Litt vanskelig å anbefale deg noe uten å vite hvor du bor. Stoff og stil er bankers hvis du har det i nærheten, men ethvert sted som selger stoff har nåler tilgjengelig :)

Anonymkode: 92454...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...