Gå til innhold
LilleSnupp

CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet vol. 2

Anbefalte innlegg

Lille_Krokodille
2 timer siden, Lin10 skrev:

Jeg kan ikke se at hun bruker noen som helst. Det er her jeg ser det annerledes. Hun er en blogger som deler noe av sitt liv. Det nytter egentlig ikke å diskutere det, så jeg avslutter her. Det som jeg stiller meg undrende til, er at mange av dere støtter opp om en virksomhet, som dere her inne tar så avstand av. Hun er blogger, hun er mamma. Hun komme ikke til å slutte bilder av familien sin. Allikevel følger dere henne, mens dere kritiserer hennes levebrød. Dobbelmoralen sin det...

Tenk så fint å få en fra Kripos til å skrive litt her inne om hvorfor barn ikke skal eksponeres på nett..... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym90059005

Tidslinje morsdag:  

09.30 - Mor vekkes med sang og mat som kommer inn på rommet.(Speilegg m.m. tilberedt av far og barn).

09.40-10.00 - Mor inntar badet og klargjør seg for fotografering med sminking og oppsett av hår. I tillegg kan vi anta at far rigger fotoutstyr/lys samtidig(om ikke det ble gjort i går kveld), mens de små må vente/leke/se barne-tv. Eggene begynner på dette tidspunkt å bli litt kalde, men pytt pytt.

10.00-10.25 - Fotosession. Først noen fellesbilder, så må de små forlate rommet/sengen, mens far og mor kjører noen tøysebilder og romantiske halvveis påkledde bilder. 

10.30-11.30 - Endelig tid for mat, sultne kropper spiser og koser seg i sengen. Stekepanne og syltetøy i skjønn forening. Gode kalde speilegg.

11.30-12.30 - Etterarbeid i form av utvelgelse av bilder/redigering/lys/skygge og skriving av bloggtekst. 

12.40 - Publisering av innlegg...

SUM: En herlig privat morgenstund hos Eriksens på morsdagen. Content produsert og litt skjult reklame i samme slengen. Krydret med litt heftig eksponering.

Endret av Anonym90059005

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FruJohansen

Nei, det viser en 100% reell risiko som man frivillig tar ved å legge ut bilder og informasjon om barna sine på internett. Denne risikoen er en stor del av debatten om eksonering av barn. Du syns Kripos er "fanatiske" da? Og Datatilsynet? 

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
frk.Helene Hare
Akkurat nå, Lille_Krokodille skrev:

Tenk så fint å få en fra Kripos til å skrive litt her inne om hvorfor barn ikke skal eksponeres på nett..... 

Det hadde vært en idé å presentere for foreldre til barn opp til ungdomsskolealder (da pleier de å kunne si fra selv). Det deles til tider totalt ukritisk i SoMe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sandin

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at et menneske kan være så nesegrus beundrer av CBE som Lin10 ser ut til å være, og velger nå å tenke at det er en som synes det er litt artig å live opp debatten med meninger man egentlig ikke har. 

CBE fremstår som en parodi på seg selv i det morsdagsinnlegget, og det er faktisk veldig godt gjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogspike
19 minutter siden, Lana01 skrev:

Den faren finnes overalt i samfunnet. Jeg mener det er usmakelig å trekke spesifikke  barn inn i dette. Kan diskuteres på generelt grunlag i egen tråd. 

Men det er jo disse spesifikke barna det gjelder. Det er de som blir utsatt for denne risikoen. Risikoen blir ikke mindre av at man ikke sier det høyt. 

Nei, det er ikke særlig «delikat». Ja, det er usmakelig. Men det er virkeligheten. Man kan ikke iscenesette andre mennesker. Alle har ikke gode hensikter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Lin10
11 minutter siden, FruJohansen skrev:

Nei, det viser en 100% reell risiko som man frivillig tar ved å legge ut bilder og informasjon om barna sine på internett. Denne risikoen er en stor del av debatten om eksonering av barn. Du syns Kripos er "fanatiske" da? Og Datatilsynet? 

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Endret av Lin10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
neiognei
1 minutt siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

http://barneombudet.no/2018/11/21/hvor-gar-grensen-for-barns-rett-til-privatliv/

Ikke at du kommer til å se, for du er jo opptatt av CBE sine rettigheter, ikke barna sine. 

Endret av neiognei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conradine
1 minutt siden, Skogspike skrev:

Men det er jo disse spesifikke barna det gjelder. Det er de som blir utsatt for denne risikoen. Risikoen blir ikke mindre av at man ikke sier det høyt. 

Nei, det er ikke særlig «delikat». Ja, det er usmakelig. Men det er virkeligheten. Man kan ikke iscenesette andre mennesker. Alle har ikke gode hensikter. 

Enig! 

Dessuten handler det jo ikke om å "trekke spesifikke barn inn i diskusjonen", men om å påpeke at en spesifikk bloggers handlinger kan være med på å øke risikoen for at bilder av barna hennes kan bli misbrukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pøbelsara
3 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger ut veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Hvor går grensen da, når bilder av barn i nattøy på soverom i seng er greit? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
INGNTNG
2 minutter siden, Lin10 skrev:

Hadde det vært en slik fare som du mener det er å legge ut bilder på SoMe, så hadde det vært forbudt ved lov. Barn i Norge har et godt rettsvern, de har også sitt eget barneombud. Jeg er selvfølgelig ikke for at man legger veldig private, sensitive, lettkledde bilder. Ei heller bilder som viser de en situasjonen som kan oppleves krenkende. Det er en forekjell på bildebruken, og jeg kan ikke se at CBE tråkker over den grensen. 

Det er ikke du eller noen andre som avgjør hva som oppleves som krenkende for bloggerbarna. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogspike
Akkurat nå, Lin10 skrev:

Jeg synes CBE tråkker over den grensen. Flere i denne tråden synes det. Flere i samfunnsdiskusjoner synes det. 

Hva hvis disse jentene også synes det, når de forstår rekkevidden av dette? 

Og hvordan kan man, som omsorgspersoner, forsvare denne risikoen for seg selv? Både når det gjelder barnas egne meninger når de blir eldre og det at man risikerer at bildene blir brukt av pedofile? Hvordan får man det til å bli greit?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FruJohansen

Hvordan er det IKKE krenkende for et barns integritet å publisere nok mateiale for 30.000 treff på Google om ett enkelt barn? 

Det er mye som er skadelig, som ikke er forbudt. Røyking i hjemmet f.eks. I noen saker forventer man muligens at voksne mennesker bruker fornuft, i stedet for å lovregulere. 

Og ja, barn har rettsvern. Alle som har med dette vernet å gjøre, fraråder å dele informasjon og bilder om barn på nettet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

MissLucy
33 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Så man kan ikke nevne reelle problemstillinger knyttet til deling av informasjon om/bilder av barn fordi det er usmakelig?

hvis det er vår omtale av mulige konsekvenser av det bloggeren driver på med som er usmakelig, så vet jeg jamen ikke hvilket ord som er mest treffende for de handlingene bloggeren er ansvarlig for, som kan føre til disse konsekvensene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lin10
5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Hvor går grensen da, når bilder av barn i nattøy på soverom i seng er greit? 

Dette vet du ikke kan diskuteres her inne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Revenge of Cthulhu

Vi har ikke lov til å eksponere andre, voksne mennesker i SoMe uten å be om tillatelse først, men det er greit å eksponere de som ikke kan snakke for seg eller forstå konsekvenser av det bloggermamma tror er greit? Jeg fatter ikke denne blinde, lite reflekterte holdningen til ivaretakelsen av barns beste som leses i trådene her. Det er usmakelig, egoistisk og fankern ta meg frekt å innbille seg at eksponering til en større krets enn nærmeste famikie er til det beste for noen avkom, samme hvem de er sine. Og attpåtil forsøke å argumentere FOR det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Firestone

Dette vet du ikke kan diskuteres her inne. 

Kan det ikke diskuteres hva bloggeren selv deler? Eller mente du at det ikke kan diskuteres hvor din grense går? P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snaskesnusken
13 minutter siden, Lin10 skrev:

Du kan ikke se at bedriften eksponerer egne barn for klikk og salg? Innehar bloggeren mer kunnskap enn Datatilsynet og Kripos som advarer mot å eksponere mindreårige på bloggen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BearMama

Er det bare meg eller eksponerer hun bare barna mer og mer?

Hun som skulle skjerme dem mest mulig....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Perelandra

Tråden er ryddet for persondebatt, brukerdebatt, spekulasjoner, innlegg fra utestengt bruker, og svar til dette. 

På grunn av mange regelbrudd, og gjentatte ryddinger på kort tid, stenges tråden permanent. 

Perelandra, mod. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her