Gå til innhold
LilleSnupp

CBE AS - debatt rundt hennes virksomhet vol. 2

Anbefalte innlegg

LilleSnupp

.. fortsetter der den forrige slapp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surikatt
4 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg lurer veldig på en ting. Når man synes det er så trist at folk bruker tid på et forum for å lete etter feil hos andre - hvorfor insisterer man på å ikke følge reglene? Er det fordi man ikke skjønner reglene? Ikke liker dem? 

Hvis man ikke liker reglene, kan man prøve å endre dem. Hvis man bare insisterer på å fortsette å bryte dem eller bevege seg i gråsonen, er det da så rart at folk sier at de ikke synes det er greit?

Hvor mange feil kan man gjøre og fortsatt regne med å bli tilgitt? 2? 237?

Ikke godt å si men de som alltid vet best og aldri gjør feil, trenger vel ikke å bekymre seg for dette? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Liver

Syns også det er så rart at bedriften ikke bare kan følge lovene som er laget. Heller merk for mye enn for lite, ellers kan det nesten virke trassig.

Vist man ser på for eksempel reklamering generelt, så har denne bedriften endret seg gjennom tidene. Nå kan man ikke lengre reklamere for at Prince mild er sundt for deg, og at kvinnen trives best på kjøkkenet. Det er fordi tidene endres og at publikumet/fagfolk blir mer kritisk. Det samme skjer med blogging som yrke, men tror ikkje CBE er klar for endringene de må gjøre for å holde seg innen lovverket og beholde opplyste lesere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pøbelsara
Skrevet (endret)

Hvis de synes reglene er så gale, så kan de jo engasjerer seg og jobbe for å endre reglene da. ikke at jeg tror de får gjennomslag for det, da forbrukerlovgivningen jo er til for å beskytte forbrukerne, ikke influencere. Men de må jo slutte å jukse/trikse.  jeg synes det er så rart at de holder på sånn. De er voksne folk, de/hun har hatt en eventyrlig kommersiell suksess. Og så får de altså oppmerksomhet for måten de driver på og beskjed om at de har hatt en rekke lovbrudd i virksomheten sin. Og så FURTER de istedet for å forholde seg til reglene?. Det skjønner jeg  altså ikke hvorfor de gjør. De får mye kritikk og et frynsete rytke i mange kretser, men likevel insisterer de på å fortsette med dårlig merking, ikke-merking og utprøving av gråsoner. 

Og at de gidder å juge for bagateller? De greiene som det er dokumentert at lå i goodie-bagen de fikk på UI-kick-off, skal jo merkes. Reglene er helt klare. Likevel lar de være. 

Og at ikke UI presiserte at fremvisning av all spons, skal merkes? Tar UI bare ansvar for å dra mest mulig penger ut av annonsører og INTET ansvar for at deres influencere følger reglene?

Å undervurdere folk er ikke spesielt smart. 

Endret av pøbelsara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skribent
9 minutter siden, LilleSnupp skrev:

.. fortsetter der den forrige slapp.

Minner om «Rapporter og ignorer» når det kommer innlegg som utelukkende handler om brukere eller motiver for å delta i debatten. 

For min del er det helt åpenbart problematisk med brudd på tydelige lover og regler, men minst like viktig med bevissthet rundt rollene bloggeren innehar som ikke nødvendigvis rammes direkte av paragrafer. Privat, bedrift, mor, medmenneske etc - som offentlig person har man et større ansvar enn Hvermannsen.

Jeg lurer også på hvorfor ikke åtte års praksis har vært nok til at bloggeren kan sitt levebrød til fingerspissene. Dette gjelder blant annet:

- norsk (norsk grunnskole)

- engelsk (norsk grunnskole og alle digitale plattformer...)

- sammenfall form/innhold

- poseringer, generell estetikk, stil - hvor vil du hen?

- lover og regler

- elementære kommunikasjonsmodeller; hvem er du, hvem snakker du til, hvordan vil du nå frem med det du vil nå frem med osv.

- refleksjon rundt eksponering av egne barn, både hva angår kommersiell utnyttelse og generelt invaderende atferd uten barnas viten

- etiske vurderinger rundt alt som er nevnt, og flere andre høyaktuelle tema som forbruk, miljø, bærekraft, om å være forbilde/påvirker, etc osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogspike
5 minutter siden, Skribent skrev:

Minner om «Rapporter og ignorer» når det kommer innlegg som utelukkende handler om brukere eller motiver for å delta i debatten. 

For min del er det helt åpenbart problematisk med brudd på tydelige lover og regler, men minst like viktig med bevissthet rundt rollene bloggeren innehar som ikke nødvendigvis rammes direkte av paragrafer. Privat, bedrift, mor, medmenneske etc - som offentlig person har man et større ansvar enn Hvermannsen.

Jeg lurer også på hvorfor ikke åtte års praksis har vært nok til at bloggeren kan sitt levebrød til fingerspissene. Dette gjelder blant annet:

- norsk (norsk grunnskole)

- engelsk (norsk grunnskole og alle digitale plattformer...)

- sammenfall form/innhold

- poseringer, generell estetikk, stil - hvor vil du hen?

- lover og regler

- elementære kommunikasjonsmodeller; hvem er du, hvem snakker du til, hvordan vil du nå frem med det du vil nå frem med osv.

- refleksjon rundt eksponering av egne barn, både hva angår kommersiell utnyttelse og generelt invaderende atferd uten barnas viten

- etiske vurderinger rundt alt som er nevnt, og flere andre høyaktuelle tema som forbruk, miljø, bærekraft, om å være forbilde/påvirker, etc osv.

Flott oppsummert! 👏🏼

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Skribent
4 minutter siden, Asti skrev:

Berg Eriksen skriver "... Spesielt trist synes jeg det er med anonyme mennesker som bruker altfor mye tid i sosiale medier på å være stygge med folk de ikke kjenner, og som er ute etter å finne feil hos andre. Som gjør det til en regel at det ikke er greit å feile ...". Dokumentasjon: https://imgur.com/a/WuNby

Om det er KG og seg selv hun sikter til, så handler det om at cbe.no/Treasures har en historikk med løgner og juks over flere år, samt andre kritikkverdige forhold som de har vist liten vilje å endre på:   https://imgur.com/a/3mO86 

Jeg tenker at det får være Berg Eriksen sitt problem, hvis hun ikke forstår mer av hvorfor folk/samfunn reagerer. Jeg er glad for at folk gjennomskuer uærlig drift, og sier i fra. 

Tenker vel også at det ikke trengs nitidig leting over lang tid for å finne feil, de springer enhver person i øynene ved det minste klikk innom. Være seg glimt av barna, umerkede kommersielle samarbeid, unaturlige poseringer, tung sminke, svært dårlig språk osv.

Man kan godt overse elendig språk og kunstige bilder sånn i seg selv (hvem av oss er perfekte?), men Caroline Berg Eriksen har ett formål med bloggen - det er å leve av den, og forsørge mann og barn. Det er med andre ord en forretningsvirksomhet. Vi kan med rimelighet forvente mer av henne enn av andre bloggere, som blogger uten en «pengemaskin» i ryggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Touchy
33 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg lurer veldig på en ting. Når man synes det er så trist at folk bruker tid på et forum for å lete etter feil hos andre - hvorfor insisterer man på å ikke følge reglene? Er det fordi man ikke skjønner reglene? Ikke liker dem? 

Hvis man ikke liker reglene, kan man prøve å endre dem. Hvis man bare insisterer på å fortsette å bryte dem eller bevege seg i gråsonen, er det da så rart at folk sier at de ikke synes det er greit?

Hvor mange feil kan man gjøre og fortsatt regne med å bli tilgitt? 2? 237?

Selv bruker de tiden til å granske de forumene som de mener bruker tid på å lete etter feil hos andre 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Surikatt

Tips forbrukertilsynet, så får de noe å tenke på. Hadde jeg brutt loven gjentatte ganger og nektet å innrette meg etter den, hadde jeg blitt sagt opp. De kan ikke si opp seg selv men samme lover og regler gjelder også for dem. Da får andre gripe inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skribent
Skrevet (endret)
1 time siden, Touchy skrev:

Selv bruker de tiden til å granske de forumene som de mener bruker tid på å lete etter feil hos andre 

Hadde bloggeren og mannen enda lært av dette, ønsket å lære, sett på det som en mulighet til å ta temperaturen på et mulig publikum osv. Det virker tvert i mot som om det passer bedre å innta rollen som forsvarsløse. Det er i beste fall ironisk. 

Skal ikke gå altfor tungt mediefaglig i dybden, men fremtiden (inkl nåtiden og allerede noe av fortiden) er dialog. Ikke lenger noen få som formidler noe til mange og som får noen spesiell status/inntjening av det, men en hel verden som på lik linje kan snakke med alle de andre i verden (noe forenklet formulert, åpenbart).

Internett er et slags nådeløst demokrati, ikke uten utfordringer, men de som ønsker å basere et levebrød på denne etter hvert velkjente teknologien (!) bør spandere på seg (evt trygle om spons på) noen vekttall innen faget. Lars-Kristian Eriksen og Caroline Berg Eriksen (inkl deres felles forretningsvirksomhet) kan utelukkende tjene på å skaffe seg den kompetansen. Den er svært mangelfull pr dags dato.

Endret av Skribent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Juliannaos

Er så mye som har blitt så mye klarere for meg nå, mye takket FrkIA som var i den andre tråden om CBE. Den kick-offen UI bloggerne var med på hadde magasinet Elle som sponsor. Selv om tråden ikke gjelder henne; så ser jeg at Ida Wulf ofte har dette bladet tilfeldigvis med på bilder. Ikke merket som REKLAME. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anna Nas
10 timer siden, Asti skrev:

Berg Eriksen skriver "... Spesielt trist synes jeg det er med anonyme mennesker som bruker altfor mye tid i sosiale medier på å være stygge med folk de ikke kjenner, og som er ute etter å finne feil hos andre. Som gjør det til en regel at det ikke er greit å feile ...". Dokumentasjon: https://imgur.com/a/WuNby

Om det er KG og seg selv hun sikter til, så handler det om at cbe.no/Treasures har en historikk med løgner og juks over flere år, samt andre kritikkverdige forhold som de har vist liten vilje å endre på:   https://imgur.com/a/3mO86 . Jeg tenker at det får være Berg Eriksen sitt problem, hvis hun ikke forstår mer av hvorfor folk/samfunn reagerer. Jeg er glad for at folk gjennomskuer uærlig drift, og sier i fra. 

Jeg vet ikke eksakt hvilke feil CBE.no skriver om (imgur), men det slår meg at bedriftseierne, sikkert i likhet med mange andre bloggbedriftseiere, mener de må behandles mer varsomt enn bedrifter i andre bransjer. Faktum er jo at for bedrifter flest er det ikke greit å feile, hverken med gjentatte lovbrudd, gråsonestrategier eller slett forretningsmoral over lang tid.

CBE.no har sluppet utrolig billig unna grove feil de har gjort, og det er på tide de slutter å sutre over at de ikke får holde på akkurat som de vil uten at noen kommenterer det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scorpion57

Fra dagens innlegg, og ja:link:run, føler meg truffet

hva gjør deg trist? det er mye i verden som gjør meg trist, jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne. For å si det sånn, er vi utrolig heldige som bor i et fredelig land, med alle de mulighetene vi har her. Derfor synes jeg også det er veldig trist  at mange velger å bruke så mye tid og energi på å trykke hverandre ned, i stedet for å bygge hverandre opp. Spesielt trist synes jeg det er med anonyme mennesker som bruker altfor mye tid i sosiale medier på å være stygge med folk de ikke kjenner, og som er ute etter å finne feil hos andre. Som gjør det til en regel at det ikke er greit å feile. Jeg håper dette stopper med vår generasjon, men dessverre tror jeg ikke det. Det koster så lite å ikke forhåndsdømme eller å gi noen du ikke kjenner en sjanse før du baksnakker. Det koster så lite å tenke seg om to ganger! Og det koster så lite å gi et lite smil til en du ikke kjenner. 

Mye bedre å drive med lureri og løgn og fremelske den materielle verden, legge igjen mest mulig søppel(som er et av verdens største problem) "Gi en sjanse før du baksnakke?" ha ha...prøver man å diskutere blir man slettet.  i heldigste fall blir man tråkket hardt ned på med nebbete, arrogante tåkete svar, . Hva med å blokkere folk som stiller spørsmål ved det du "selger".   Det er greit å feile en gang, to ganger...hvor mange trenger du? Gi et smil til en du ikke kjenner...først se etter hva slags klær, sminke, veske personen bærer  før smilet dras.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her