Gå til innhold

Tanker på vei mot målet


Butter

Anbefalte innlegg

31+0 Oppsummering uke 31

Dager igjen til termin: 66, 76,7 % passert

Formen: Fremdeles fin. Litt vondt i «mageskinnet» som enkelte steder føles sårt. Ellers begynner endel ellers avslappende stillinger på sofaen å bli litt vonde ettersom tarmer m.m presses oppover. Men dette er vel småtterier. 

Trening: En løpetur, to styrkeøkter og en yogaøkt (tredjetrimester yoga). Løpingen blir stadig tyngre og må gå opp alle bakker som ikke er knøttsmå. Men er fremdeles glad så lenge jeg kan løpe. Styrkeøkter har gått greit, men det har vært andre bekjente på styrkerommet på jobb, så har blitt litt ufokusert.

Liv i magen: jada, men hun var litt stille tirsdag til torsdag ettermiddag. Ikke nødvendigvis så få bevegelser, men de virket så puslete. Begynte til og med å telle bevegelser i en time etter lunsj på torsdag samt notere styrke. Telte 18 på en time, men mage av de var litt puslete. På mandag derimot kommenterte folk på jobb hvordan de så magen bevege seg gjennom strikkegenseren. Men jeg tror vi fant årsaken. Det virker rett og slett som om hun har brukt tiden på å snu seg, plutselig hørte mannen hjerte et annet sted, lengre nede en normalt og sparkene kom plutselig lengre opp. De glidende bevegelsene går også mer loddrett enn vannrett. 

Innkjøp: barnevogn med utstyr, stellebord, bilstol og toppen til Stokke tripp-trapp stol er i hus. Vi har også godt tak i bæresele ❤️. Veldig gøy å få så mye i hus 😊😊. I tillegg hadde vi besøk av et vennepar i dag som kom med babynest og masse tøy og sengeklær. 

Forventninger: gleder meg veldig, men er på mange måter veldig greit å bare ha meg selv å tenke på. Synes faktisk det er veldig skummelt og plutselig skulle ha ansvaret fullt og helt (sammen med mannen da), som er totalt avhengig av meg/oss. 

Legetime: jordmor til mandag. Gleder meg da lenge siden sist nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.4.2019 den 17.01, tweet skrev:

Så deilig å lese om noen med de samme tankene som meg, om hvilket liv gutten vår kommer til å få, hvor lite kontroll vi har på verden rundt og alt. Det er virkelig en skummel verden og så mye vi ikke har kontroll på. 

Jeg er så redd for å feile i oppdragelsen. Tenk hvis det beste jeg kan ikke er bra nok, tenk hvis han arver min psykiske lidelse, tenk hvis han møter slemme voksne i bhg/skolen, tenk hvis han sliter med noe og ikke tør å si fra til meg.. Så mange «tenk hvis»! 

Hjelp, sier jeg bare! 😅

«Godt» å være to da 😝😫. Føler mange er redd for mye angående barnet sitt, men gjerne mer konkrete ting. Jeg bekymrer meg selvsagt også for det, men er også, som det fremgår, redd for hva slags verden jenta vår kommer til å vokse opp i samt om hun blir «lykkelig» - hva nå akkurat det innebærer. 

Ja, det er mange «hvis». Som forelder skal man selvsagt være bekymret, men får prøve å ikke bekymre meg alt for mye for det jeg ikke kan kontrollere - samtidig som jo, nettopp det er det skumleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+2

Jordmortime i dag. Mannen var med. Alt stod bra til. 

Symfysemålet hadde flatet litt ut, men det var ikke noe jordmor kommenterte. Kun jeg som så og spurte om. Hun sa det kunne komme av at jenta vår ligger anderledes - hvilket jeg også tenker. Etter «snuoperasjonen» forrige uke, kommenterte jeg faktisk selv at magen virket mindre. Var også legen som målte forrige gang, og har hørt at målene kan variere litt ettersom det er lege eller jordmor som måler. Jeg lå uansett innenfor normalen. Likevel glad for at vi skal på UL neste tirsdag. Fikk forresten bekreftet at hun ligger i hodeleie, men hodet har ikke festet seg, så hun kan snu litt på seg - hvilket jeg jo har merket 😊.

Hun reagerte for øvrig noe voldsomt etter klemmingen på magen - tror mannen fikk litt sjokk av hvor store bevegelser hun kna lage 😂.

Noe protein i urinen, men ettersom blodtrykket er normalt/lavt (120/55) er heller ikke det noe å bekymre seg for.

Ellers er det deilig med bare en dag igjen på jobb før PÅSKEFERIE 🌞😊🐤🐥❤️.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+5

To måneder til termin og tre uker til jeg er høygravid!! ❤️😄 Helt utrolig. Sliter enda med å ta det innover meg at jeg FAKTISK er gravid og at jeg FAKTISK skal bli MAMMA!

Forresten er det deilig med påskeferie 🐥. I går var vi og handler seng, madrass og litt tilbehør. Vi kjørte også rundt og hentet babypakker samt handlet inn til påske. Blei mye gåing i tillegg til at jeg hadde gått en times tur på formiddagen. Så kjente det godt i bena da vi kom hjem. 

I dag har jeg hatt en løpetur. Følte formen var veldig fint. 5 km på 34 min. Omstendighetene tatt i betraktning veldig fornøyd 😄😊😄. Løpeturen var for øvrig deilig. Ellers i dag har vi hatt foreldre og besteforeldre på lunsjbesøk. Bakte rundstykker og lagde eggerøre, men gjorde det ellers enkelt. Koselig. Men merker mamma sliter mer og mer med å henge med, både fordi hun hører utrolig dårlig og fordi hun ikke tar enkle koblinger så hun rett og slett må ha ting inn med teskje. Formen hennes er vel generelt heller ikke så god. Vondt og se. Jeg synes og det er trist at mine foreldre aldri kan bli de besteforeldrene de var for mine nevøer som de blir for jenta vår. Jeg synes det er trist både for henne og for dem. Min søster hadde t.o.m hintet overfor mamma at hun neppe kan bære rundt på en baby- litt sånn for å forberede henne. Men etter mye svimling og fall den siste tiden tror jeg rett og slett ikke vi tørr. 

Ellers fikk jeg og mannen blomster og påskegodt. Vi fikk også en kjole og en skjønn kosedress fra svigermor som hun hadde kjøpt i syden.

Jenta vår var stille til morgningen i dag og store deler av dagen. Typisk når folk vil se og kjenne magen bevege seg 😂. I kveld derimot har hun vært i «storform» og ligger og tråkker oppover i magen min. Har til og med lugget på sofaen og holdt rundt foten hennes ❤️

Fantastisk vær i dag forresten. Satt noen timer ute i nydelig varmt vær «før»:folket tok turen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+0 oppsummering uke 32

Dager igjen til termin: 59 dager igjen og 79,2 % passert

Formen: fremdeles fin, blir nok litt fortere sliten enn før, men ikke plagsomt. Sånn som på onsdag etter all handlingen. Eller på torsdag da jeg hadde løpt 5km og hatt folk til lunsj i fire timer. Normalt hadde jeg vel gått en tur for å få 10 000 skritt, men kjente behovet for å slappe av. Selvom ikke besøket var anstrengende. Legger meg også litt tidligere enn vanlig, selv nå som vi har fri. Ellers er det deilig med påske! 🐥

Trening: To løpeturer på 5km, to yogaøkter og en styrkeøkt. Har også i snitt klart å opprettholde en antall skritt i snitt pr dag på over 10 000. 😄. Jeg er faktisk ganske stolt, selvom tempoet synker når jeg løper.

Liv i magen: Fremdeles varierer det fra dag til dag, men stort sett er det ganske kraftige bevegelser i morgen/formiddagstimene, litt lettere bevegelser i løpet av dagen og mange og kraftige etter åtte-ni på kvelden.

Innkjøp: Seng, madrass, sengetøy og tisselaken. Har også hentet div. babypakker pluss at jeg har begynt å vaske og kikke gjennom endel av det vi fikk. Mye fint, i tillegg er deg greit at det ikke bare er det aller minste tøyet, så har vi litt til den største boomen med gaver antageligvis har gitt seg. Fikk også en body/sparkebukse og en søt, liten kjole fra svigermor som har vært ute og reist.

Forventninger: gleder meg mer og mer, samtidig som jeg også kjenner på frykten over å få ansvaret for et lite menneske og alt jeg ikke vet. Jeg er også spent på om vi får ei «sove»jente eller ikke og hvordan jeg og vi vil takle omstillingen. Under besøket gav vi forresten beskjed om at vi selvfølgelig vil vise henne frem etter fødsel (dagen etter), men at vi trenger tid og ro på oss og derfor ikke kan ha masse besøk. Svigermor, som er litt mer sosial og ekstrovert enn oss, virket litt furten. Heldigvis bor hun ikke i gangavstand til oss og hun kjører heller ikke bil 😝. Mamma sier hun forstår og at det har de tenkt på selv, jeg er allikevel litt bekymret ettersom de bor i den ene delen av huset på sommeren og hva hun og vi legger i å «renne ned dørene» erfaringsmessig har vist seg å være ulikt ☹️. Jeg vil for all del presisere at dette om begrenset besøk ikke har du å gjøre med st vi ikke vil la besteforeldre møte jenta vår og bruke tid sammen med henne, men at vi går inn i en rolle vi ikke aner noe om og vi vet heller ikke hvordan hun er. Så det viktigste blir å ha overskudd og bruke tid og bli kjent med henne.

Legetime: hadde legetime på mandag. Se innlegget 15.04. Selvom det er godt med liv (i skrivende stund kjennes det omtrent ut som om hun spaserer rundt i magen min og opp mot ribbena 😂) ser jeg selv på bilder at magen ikke vokser like mye lengre, og mtp at navlesnoren ikke er helt gunstig festet er jeg glad vi skal på tilvekstkontroll til tirsdag, slik at jeg, forhåpentligvis kan ta det med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2019 den 10.07, bondekone skrev:

Jeg er så imponert over den treningen din! 

Hehe, takk 😄. Må faktisk si at jeg er imponert over meg selv også #littstolt 😂😂.

Tørr jeg gratulere deg med en liten spire også ❤️❤️❤️? Var akkurat inne og sniktitter i dagboken din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Butter skrev:

Hehe, takk 😄. Må faktisk si at jeg er imponert over meg selv også #littstolt 😂😂.

Tørr jeg gratulere deg med en liten spire også ❤️❤️❤️? Var akkurat inne og sniktitter i dagboken din. 

Stolt skal du være! Ja, du kan absolutt gratulere!❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bondekone skrev:

Stolt skal du være! Ja, du kan absolutt gratulere!❤

Så gøy! Lykke til videre ❤️😊❤️!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+2 

Siste dag i påskeferien - synes den har flydd av gårde. Nå har jeg heldigvis bare fem uker igjen på jobb, hvorav kun to er fulle uker. Det er litt motiverende. 

Været i påsken har vært nydelig og i dag har jeg og mannen gått «topp»tur. Ikke akkurat skikkelig topptur, men kommunenes høyeste punkt, godt over 200 MOH. Veldig fin tur, men kjente det litt/godt i pusten og bena på det bratteste. Ble imidlertid belønnet med en fantastisk utsikt - faktisk helt «hjem» og en velfortjent matpause. Ble nok imidlertid siste tur på skogssti på lenge. Kjenner jeg er redd for å dette også. Så satt veldig pris på denne turen 🌞😄😊.

Ellers er jeg spent på i morgen. Selvom SF målet var litt utflytende er jeg relativt sikker på at alt er bra, selvom jeg ikke tror hun er spesielt stor. Jeg tenker selvfølgelig på og er til dels forberedt på worst case (som vel nå ikke er verre enn at hun må ut?), men gleder meg mest på til å (forhåpentligvis) få bekreftet at alt er OK og ikke minst å få se henne igjen 😄😄😄❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+3

Sov dårlig i natt. Var i utgp ikke så bekymret foran denne kontrollen, men etter at hun har vært litt rolig to kvelder på rad fikk jeg det i natt for meg at noe var galt og at akkurat kom til å komme for sent på sykehuset i dag til å redde henne. Tok heldigvis veldig feil 😊❤️. Full ny gjennomgang for å sjekke at ingenting var oversett forrige gang. Alt fremdeles helt topp! Vekstavvik på kun - 3%. Estimert vekt pr. idag er 1850 gram og estimert vekt ved termin er 3400, hvilket er perfekt ❤️. Så nå ble et vordende mammahjerte rolig.

I dag har hun enten vært naturlig veldig aktiv, eller så er hun blitt fyrt veldig opp av ultralyden, for i dag har det vært full fres i magen i hele dag ❤️😄😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+6

Dagen startet fantastisk med koselige bevegelser fra den lille inne i magen, deretter en løpetur før jobb på omkring 5,5 km. Jeg er så fantastisk takknemlig over å kjenne at kroppen min fremdeles fungerer til å løpe! ❤️❤️😊🌞.

Jobben begynte også greit, helt til jeg skulle ha telefonvakt ☹️. Går greit normalt sett med telefonvakt, så lenge samtalene er såkalt normale, men kjenner at jeg ikke helt har overskudd til å ta de lange, kverrulerende og lite fruktbare telefonsamtalene, i tillegg til at jeg nok er en smule hormonell. Og de var det mange av i dag. Kjip måte og avslutte arbeidsuken på og kjente jeg var provosert store deler av veien hjem!

Ellers er jeg alene hjemme i kveld- selvom det er deilig og koselig med mannen hjemme er det også deilig å slappe av alene. Og hvem vet når neste gang blir (sett bort ifra mine tre uker før termin som man for det første ikke vet hvor lange blir samt at jeg frukter at mine foreldre da ferierer her.....). Jeg skal lage pitapizza med BLÅMUGGOST! Sikle....

Ellers merker jeg at innstillingen og fokus mer og mer går fra å være gravid og å lese om ALT om graviditet til å rette seg mer mot fødsel og tiden etterpå. Jeg gleder meg, men er også redd. Livredd. Redd for alt jeg ikke vet. Plutselig skal vi hjem fra sykehuset, med ansvar for et menneske som ikke var der da vi kom inn på sykehuset (sånn bortsett fra i magen da). Og hun er VÅR og VÅRT ansvar. Hvordan skal jeg vite hva som er passe med klær, når hun er sulten, hvordan skal jeg bade henne, hvordan skal jeg forstå hennes behov, hva trenger jeg å vite - sånn generelt om alt det jeg ikke vet???!?! Jeg gleder meg så til å møte henne - samtidig som det sånn sett er mye «enklere» å bare ha henne inni magen.....

Nå tenkte jeg å finne meg et glass med kullsyrevann, kose meg med en kopp te og i ro og fred kose meg med boken min, mens lille romsterer inni magen min ❤️❤️.

Endret av Butter
Stavefeil pluss tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33+0 oppsummering uke 33

Dager igjen til termin: 52, og 81,6  % fullført

Formen: fremdeles fin, men merker jeg begynner å bli trøttere. Har også vært bittelite granne småuggen et par dager.

Trening: to løpeturer denne uken på ca 5 km hver, to yogaøkter (yoga for tredje trimester så veeeldig rolig) og en styrkeøkt. Har og vel i snitt mellom 10 og 11 000 skritt pr. dag.

Livi magen: Stort sett som før, men kjenner det begynner å bli trangere. Ellers har hun denne uken hatt flere dager med MASSE aktivitet - særlig på tirsdag da vi var på ultralyd. Begynner også å legge merke til at jeg fra hennes side begynner å kjenne selv de minste bevegelsene. Hvis noen skal kjenne eller se roer hun seg selvfølgelig. 

Innkjøp: har denne uken bare kjøpt inn klær til meg selv. Vanlige gensere og topper som ikke er helt små har gått bra til nå, men begynt i det siste å bli litt korte. Så trengte det, pluss litt tøy som jeg kan gå med nå mot sommeren. Ellers fikk jeg i går telefon om at tripp-trapp-stolen er kommet.

Høygravid: nei, men begynner å nærme seg! 

Legetime: hadde ultralyd på tirsdag og alt var fint. Blodtrykket litt på vei opp hos meg, men nå egentlig mer innenfor normalen. Kombinert med at jordmor fant litt protein i urin uken før der igjen håper jeg bare det ikke er i ferd med å fyke opp...Neste time hos jordmor er 15.05, men før det skal vi på fødsels- og foreldreforberedende kurs.

Forventninger: tidligere kretset tankene mye rundt det å være gravid samt redselen for å miste. Fokus har i det siste rettet seg mer og mer mot fødsel og tiden etter fødsel. Lastet ned «fødselsboken» og har begynt å lese litt. Jeg skjønner ut ifra det jeg leser der at jeg har en stor jobb å gjøre med å forberede meg mentalt. Har hittil bare tenkt at det er greit å vite alt om det praktiske omkring fødsel, men skjønner altså nå at jeg må mentalt forberede meg i mye større grad og at fødsel handler om mye mer enn smerte. Det er jeg jo egentlig veldig glad for. Ble brukt ord som «fødselsglede» og å «hente frem urkraften».

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33+4

I går hentet vi bunnen til tripp-trapp stolen, bleiebøtten vi fikk. Vi kjøpte også litt enkelt, tynt ulltøy. Tror ikke hun trenger så mye, men så på skrivet fra sykehuset at de anbefaler litt. Så kjøpte vi babycall ❤️. Midt oppi det hele merket jeg at mine to kredittkort var borte. Vet at jeg hadde de ute et sted for å finne/sjekke visaen som lå bak. Men skjønner ikke hvor jeg gjorde av korta?!?! Enten glemt på jobb eller glemt/mistet på bussen. Pregnancy brain!!?!? 

Vel formen min er jo egentlig, forholdene tatt i betraktning, helt topp. Men både denne gangen og onsdagen i påsken merket jeg at å traske rundt i butikker gjør meg sliten. Særlig kombinert med styr med å sperre kortene. 

Lille gull var vill i går kveld og i dag morges.

Løpetur på km på formiddagen. Gikk topp! Men fikk noe strekk i venstre side på magen etterpå, som heldigvis gikk over.

Ellers blir tydeligvis Lillegull døsig når jeg sitter ute i solen. Ikke en bevegelse under lunsjen i dag da jeg satt i solkroken. Har heldigvis våknet til i dag/ettermiddag. Uten at jeg kan si at det har vært den villeste dagen.

Ellers i dag har jeg puslet litt inne og ute, slappet av og kost meg med GoT. Nettopp begynt på bok 2. Hvor mye rekker jeg før hun kommer? Og ikke minst hvor mye lesing blir det etterpå?!?!??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33+6

Skikkelog tung dag på jobb i dag -tungt på en helt annen måte enn jeg er vant med! Ble overlesset med over 300 søknader - det å registrere disse er i utgp en «punsjejobb» som er skikkelig kjedelig. Deilig å «slappe av med» innimellom, men gud så kjedelig og søvndyssende en hel dag. I tillegg er det likevel ikke bare punsjejobb, for å gjøre en god jobb må msn faktisk «leke» litt detektiv. Og da rekker jeg ikke så mange på en dag. Men ifølge sjefen greier de ny det. Ja, de gjør jo for så vidt det, men herregud så mye det er å rydde opp i etterpå i arbeidet deres.....😤

Var så trøtt da jeg gikk fra jobb. Hjem for å vaske og etter det følte jeg meg egentlig segneferdig, men motiverte meg til en halvtimes spasertur, både for å kvikne litt til, rense tankene og få beveget meg litt. Prøver fortsatt å (i snitt) ha 10- 11 000 skritt om dagen. Hjalp, som vanlig, godt med en tur ut 😊😊.

Ellers er det mange tanker som svirrer rundt i hodet om dagen. Fødsel, tiden etter på, resten av livet...

Fødsel begynner jo så smått (stort?) å nærme seg. Med hva det nå måtte innebære. Men den største endringen blir jo livet etterpå. Gleder meg så til å møte jenta vår, men er så spent på hvordan livet blir. Hvordan hun er. Jeg er også spent på meg selv, hvordan jeg takler lite søvn, mindre avslapping, mindre alenetid, ikke samme mulighet til å prioritere meg selv. Bare for å presisere, jeg gleder meg MASSE til hun kommer, men reflekterer samtidig over dette. Hittil i livet tror jeg at jeg har hatt en tendens til å ikke forholde meg til/ta store endringer helt innover meg. Jeg synes enda det er vanskelig å fatte at det faktisk er en baby inni magen min, som om noen uker er datteren min. Men dette må jeg jo faktisk ta innover meg. Men hvem vet, kanskje det bare blir helt naturlig?

Enda koser jeg meg hvertfall enda med å kjenne alle bevegelsene hennes inni meg. Selvom jeg om noen uker har henne på utsiden hos meg, tror jeg faktisk jeg kommer til å savne henne inni meg....❤️❤️😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34+0 Oppsummering/oppdatering uke 34

Dager igjen til termin: 45 og 84,1 % fullført

Formen: Er fremdeles veldig fin. Men som før, terskelen for hva som er nok er nok litt lavere enn før. Men så lenge alt er «normalt» er egentlig formen super. Noen ganger kjenner jeg meg ikke gravid en gang (bortsett fram heftig sirkus inni magen 😂).

(Andre) plager: har egentlig særdeles lite plager. Sliter litt med magesyre og lignende som kommer opp i halsen om natten om jeg ikke ligger med hodet høyt nok. Derimot å ligge med hodet for høyt, gir meg vondt i nakken. Beste sofastilling er heller ikke så god da ting «skvises» sammen. Fordøyelsen går det (relativt) bra med for tiden, men passer på å få i meg svisker, blåbær, Biola og nok fiber. Ikke så mye vann i kroppen heller, ringene sitter nesten løsere enn før, men kan se rundt anklene at sokkene strammer litt mer enn normalt, dog ikke plagsomt.

Vekt: har godt opp ca 6 kg fra startvekt, og 7 kg dersom man tar med det jeg gikk ned først. Har den siste månedene lagt på meg mindre enn en kilo, men det virker som om frøkna trives i magen. Vekstkontrollen viste jo også at hun vokser som normalt. Jeg har jo ikke noe spesielt økt matlyst, så med tanke på at kroppen trenger litt mer drivstoff sml før, så er det kanskje ikke så rart. 

Treninig: 2 løpeturer på 5km hver, bruker fremdeles sånn ca 35 min på 5km. To styrkeøkter, og kun en yogaøkt. Ligger fremdeles litt over 10 000 i snitt på skritt pr. dag. 😄😄.

Innkjøp: gratis bleiebøtte fra Barnas hus, babycall, bunnen til tripp trapp stol og litt lett, tynt ulltøy etter anbefaling fra sykehuset.

Høygravid: snart

Liv i magen: stort sett er det en eller annen form for liv dagen lang. Noen mer aktive perioder enn andre, men går sjeldent mer lange tiden mellom hver gang jeg kjenner noe. Var derfor litt unntak på onsdag, men satt meg vel ned akkurat da hun er på sitt mest rolige også. På det mest aktive er også bevegelsene kraftige! 

Legetime: JM 15.05 og innskriving på sykehuset 21.05!!! Først er imidlertid fødsels- og foreldreforberedende kurs 06. og 13.05. Gleder meg!

Forventninger: mye som forrige gang. Gleder meg derfor til kurs. Se også gårdsdagens innlegg. Det kan kanskje virke litt pessimistisk, men er ikke det jeg er. Jeg gleder meg, men gjør meg samtidig tanker om min og vår nye tilværelse. Aller først gleder jeg meg imidlertid nå til permisjonen begynner. Håper fortsatt formen holder så jeg får litt «ferie» før hun kommer. Jeg er altså heller ikke helt fødeklar da jeg gleder meg veldig til noen rolige dager for meg selv hvor jeg håper på litt turgåing, yoga, lesing i solen, kanskje et par cafebesøk og annen egenpleie. Samt litt småpusling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34+2

Første del av foreldre- og fødselsforberedende (ff-kurs) i dag. Mye interessant og nyttig, selvom jeg hadde lest om endel på forhånd. Men synes også det var veldig greit og fint at mannen fikk litt god informasjon. Selvom det er jeg som skal føde, amme m.m er det jo også et slags samarbeidsprosjekt og det presiserte jordmor som hadde kurset. Tror nesten han hadde mer nytt sv kurset enn meg 😂😂😂.

Vi gikk igjenom tema som

- fødsel, når kontakte føden, fødestilling, hvordan man jobber med rien og ikke mot den, pusting, fødselsfaser, smertelindring osv.

- tiden rett etter fødsel

- amming og barsel 

Selvom jeg vel ikke på forhånd heller trodde at de to første ukene etter fødsel var noen dans på roser, ble det virkelig klart for meg/oss nå. Da er det egentlig amming og amming og amming det går i 😂, om man vil amme da. Og det håper jeg jo på. Jordmor presiserte for øvrig at det er bra og amme, men kjærlighet er viktigere.

Etterpå var meg og mannen ute og spiste og koste oss litt, før vi dro hjem, jeg gikk en tur og så så vi den siste episoden av game of thrones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34+5

Her går det egentlig fremdeles fint. Men har vært litt stresset idag, litt kjipt eller hva jeg skal si, når dette skulle være neste milepælen min (ja jeg ser hele tiden frem til neste 😛) - 40 dager til termin og PR definisjon HØYGRAVID ❤️.

Husker ei venninne ei gang sa, etter hennes jente hadde vært så stille, at jeg nok bare måtte venne meg til variasjon. Og når det gjelder lurekoppen A**, aner hun ikke hvor rett du hadde. Jeg har jo ikke så mye å sammenligne med, men for A** stemmer det IKKE at dagene skal være sammenlignbare - det har de aldri vært. Noen dager holder hun på kontinuerlig fra jeg står opp til jeg legger meg, så jeg ikke skjønner når hun sover. Andre dager langt mer rolig, som i går og i dag. Vel, har kjent henne flere ganger i dag osv, men sammenlignet med i forgårs feks, mye færre antall bevegelser og mer puslete. Ja, kjente mange flere enn de «obligatoriske» ti på to timer (sikkert 20-30), men så skal man jo heller sammenligne dag til dag. Nå vet jeg jo at hun er sånn, men blir like stresset hver gang. I dag var det like før jeg ringte føden, men når jeg tross alt har kjent henne gjennom hele dagen, bare litt lite, og 30 bevegelser på to timer eller noe, blir jeg liksom akkurat nok beroliget til ikke å ringe....

Ifølge venninnen min, som jeg akkurat meldte med, synes hun også at dagene varierte veldig og umulig å sammenligne. Synes det er godt å høre at også gjelder andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 35+0 Oppsummering/oppdatering uke 35

Dager igjen: 38 og 86,6 % fullført

Formen: fremdeles fin. Føler jeg trenger litt mer søvn, men litt mer avslapping. Kjenner også litt behov for å roe litt ned, men ellers tipp topp. Noen ganger føler jeg at jeg kan «spankulere» fremover i full fart akkurat som før! 😄.

Andre plager: det samme som forrige uke, men faktisk litt mindre utpreget. Så på det ukentlige bildet jeg tok i dag at det så ut som om magen har sunket litt. Og det er visst heller ikke så uvanlig rundt uke 36.

Trening: har blitt litt mindre trening denne uken, eller litt mer yoga og litt mindre av de tyngre tingene. Men det skyldes at det denne uken har skjedd endel andre ting, slik at jeg har valgt å fokusere på litt mer rolig trening. Vel, det har blitt en løpetur, en styrkeøkt, tre yogaøkter og en svømmetur. Sistenevnte er lenge siden, og det var utrolig deilig. Selvom jeg ikke er særlig plaget av en tyngre kropp og mage, føltes det veldig godt å bli nesten vektløs i vannet. Hadde en svømmetur på 1300 meter og brukte ca 37 minutter 😄.  Jeg går fremdeles endel og har fremdeles et snitt antall skritt på over 10 000 PR dag (ca 10 200).

Vekt: har stått ganske stille i ca en måned nå. Den siste uken har jeg gått litt opp og ned, men siden vekten gikk ned igjen dag virker det kun som normale svigninger. 

Innkjøp: har fått nattposen. Har også kjøpt inn en sinksalve pluss fått babypakker fra Komplett apotek. Så har jeg fått nok en pakke til meg fra Leske. Sistnevnte altså ikke til bittelille, men til meg så jeg kan kose meg med noe leskende i glasset 😄.

Høygravid: JA!!!! 🌞😊😄😃

Legetime: fremdeles 15.05 hos jordmor pluss innskrivingssamtale. Kurset på mandag var bra, skrev et eget innlegg om det. Del 2 er til mandag 13.05. Blir spennende. 

Liv i magen: Mye som forrige uke, bortsett fra usedvanlig rolig torsdag. Hun var også litt stille på onsdag og deler av gårsdagen. I  går formiddag valgte jeg faktisk å telle antall bevegelser over en to timers periode på jobb. Ikke optimalt sted, men måtte rett og slett bare få litt oversikt. Telte 34 bevegelser på to timer. Uten at jeg teller til vanlig, rett og slett fordi det ikke er behov for det, er nok det relativt stilte sml det jeg er vant med, men nok til å midlertidig berolige meg. Så bestemte jeg meg heller for å følge litt mer med fremover. Hun våknet imidlertid til live igjen i går ettermiddag/kveld. Og i dag morges har det vært flotte, kraftige bevegelser igjen ❤️. Det virker kanskje litt som om hun har flyttet litt på seg. Har hun sunket ned og hodet festet seg? Litt tidlig å si enda, må se om hun blir værende.

Nå må jeg tusle av gårde, skal ut en tur før vi skal på barselbesøk til S. Så punktet forventinger må få et eget innlegg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+1

Forventninger: Mye som forrige gang. Gleder meg veldig til permisjonen begynner og håper fremdeles på at jeg kan få minst en ukes tid for meg selv. Begynner også mer og mer og rette tankene mot fødsel, og merker at jo mer jeg leser (ikke skrekkhistorierer) så «gleder» jeg meg (eller vel kanskje ikke akkurat «gleder» meg.....😝) til selve fødslene. Ja, det gjør vondt (aldri trodd noe annet), men fødsel så mye mer. Smerte med mening, kjenne på hva både kvinnekroppen som sådan kan klare og ikke minst min kropp, opplevelsen av å faktisk sette et nytt liv til verden osv. Det nærmeste jeg kommer av hva jeg fysisk har prestert med kroppen (og for så vidt psyken) min tidligere er det å gjennomføre halvmaraton med et resultat jeg var fornøyd med. Både opptreningen, at jeg faktisk over tid måtte prioritere det å sette av tid til å trene, men også selve løpene, det å holde ut selvom kroppen begynner å få det vondt. Skjønner at fødsel og halvmaraton er to ulike ting, men begge deler er jo noe som på sett og vis gjør fysisk vondt og som man da må ha en indre, oppbyggende dialog med seg selv om underveis, så jeg håper at jeg kan hente noe derfra. 

Jeg leste også nettopp Kristin Gjelsvik sin fødselshistorie, og selvom den på en måte er en slags skrekkhistorie, ble jeg så inspirert. At selv med alt hun måtte gjennom først, var det likevel en helt rå og fantastisk opplevelse. 

Jeg er altså ikke så redd for smertene lengre da jeg har skjønt at en fødsel er så mye mer. På den annen side aner jeg jo egentlig ikke hva jeg går til da jeg aldri har opplevd noe lignende. Så mulig jeg nesten er litt hovmodig nesten i tankegangen nå?

Det jeg begynner å bli mest redd for er dersom det skulle oppstå alvorlige komplikasjoner - og verst av alt, om det skjer noe alvorlig med henne. 

Ellers var det koselig på barselbesøk i går. Holdt henne tre ganger hvor av en gang var vellykket 😂. Kjente jeg fikk litt panikk der jeg fikk overlevert en liten baby som jeg ikke ante hvordan jeg skulle holde, og som i tillegg ville tilbake til mammaen sin. Hva gjør jeg galt?!? Neste baby jeg skal holde er min! Panikk- tenk om jeg ikke greier å holde babyen min en gang. Den siste gangen jeg forsøkte sov hun- og det var veldig koselig ❤️😄

Nå skal jeg straks ut på løpetur. Over en uke siden forrige gang nå, så håper det går bra. Har en stund hatt som mål og ta det uke for uke, men nå er rett og slett målet å løpe frem til permisjon begynner. Jeg har altså utvidet målet mitt igjen 😂. Etter det tror jeg det blir gåtur, yoga og evt styrke her hjemme uten vekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...