Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.3.2018 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Hvis man I helsevesenet kan bli dømt for drap ved å gjøre feil er jeg redd for at ingen vil jobbe der mer.

Anonymkode: c9f19...12b

Nettopp. Ingen kommer til å ville bli helsepersonell hvis straffen for å gjøre feil er så streng. Hvorfor gidde bruke år, innsats og penger på å bli noe som fører til så grove straffer om man i en stresset hverdag skulle gjøre en tragisk feil. Det blir en advarsel og kanskje en bot på denne legen. Og jeg er enig, å leve med å ha gjort en slik feil er helt nok verre enn noen straff samfunnet kan gi deg rettslig.

Anonymkode: ed510...497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.3.2018 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hva du mener så får de maks 3 måneders fengselsstraff. Jeg mener at det er nok med en advarsel. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

Alle kan gjøre feil høres så lettvint ut.

Ja man kan bestille en pall for mye melk slik at det blir svinn eller glemme å sette telefon på lading,men dette er mer enn bare "alle kan gjøre feil". Det er et ungt liv som gikk tapt pga latskap og udugelighet.

Jeg mener de bør fratas jobben sin da de ikke er skikket til å jobbe med menneskeliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SunnivaOslo said:

Alle kan gjøre feil høres så lettvint ut.

Ja man kan bestille en pall for mye melk slik at det blir svinn eller glemme å sette telefon på lading,men dette er mer enn bare "alle kan gjøre feil". Det er et ungt liv som gikk tapt pga latskap og udugelighet.

Jeg mener de bør fratas jobben sin da de ikke er skikket til å jobbe med menneskeliv.

Siden du hater helsevesenet så mye synes jeg heller bare du skal la være å oppsøke det når du er syk. Leger er unntatt fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om overtid og må periodevis jobbe døgnet rundt for å å hjelpe alle som trenger det. Da må vi regne med at de vil gjøre feil.

Anonymkode: e2f8a...e67

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du hater helsevesenet så mye synes jeg heller bare du skal la være å oppsøke det når du er syk. Leger er unntatt fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om overtid og må periodevis jobbe døgnet rundt for å å hjelpe alle som trenger det. Da må vi regne med at de vil gjøre feil.

Anonymkode: e2f8a...e67

Jeg hater ikke helsevesenet og jobber med det (ikke i det) og mener helsevesenet er fantastisk,generelt sett.

Men,enkelte mennesker bør ikke ha det ansvaret de har. Hater jeg generelt alle ledere fordi noen ledere driver med underslag? Blir de sparket? Ja det blir de.

Jeg vet jo at legen og sykepleieren sikkert har det svært vanskelig nå og vil tenke seg om 2 ganger,men prosedyrer er der av en grunn. Her er prosedyrene ikke fulgt godt nok,det er sløvhet rett og slett. Jeg har sett saker der sløvhet har fått konsekvenser,både store og små og det er en uting,spesielt når det er snakk om menneskeliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SunnivaOslo said:

Men,enkelte mennesker bør ikke ha det ansvaret de har. Hater jeg generelt alle ledere fordi noen ledere driver med underslag? Blir de sparket? Ja det blir de.

Du ser ingen forskjell på et uhell som skjer fordi noen er stresset og utslitt, og noe folk gjør med vilje for egen vinning?

Anonymkode: e2f8a...e67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det er et ungt liv som gikk tapt pga latskap og udugelighet.

Kilde?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo

Helt idiotisk å foreslå fengsel for dette. 

Samtidig er det en helt hårreisende feil, så autorisasjonen kan sikkert inndras. Usikker på om den bør det, men jeg tror jeg mener det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser reaksjonen til folk om feilen var blitt gjort av en alternativbehandler. Men vent, det ville aldri skjedd da alternativbehandlere ikke driver og dreper folk.

Anonymkode: 714b5...031

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er leger, men de er også mennesker. Feil skjer i alle yrker, men i dette tilfelle gikk det ut over ett liv og ikke en ting eller vare. Leger er overarbeidet og det er ikke legen men systemet sitt feil. Når en lege kan gå så mange timer på jobb, en hektisk jobb hvor man skal og må huske på mye, så er det rart det ikke blir begått mer feil. Men det skal vi være glad for!

Anonymkode: 0b22d...8a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns jeg ser reaksjonen til folk om feilen var blitt gjort av en alternativbehandler. Men vent, det ville aldri skjedd da alternativbehandlere ikke driver og dreper folk.

Anonymkode: 714b5...031

https://www.dagbladet.no/nyheter/oddmund-67-ble-fortalt-av-alternativ-terapeut-at-kreften-i-beinet-var-forkalkning-ett-ar-seinere-dode-han/69119426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Guile said:

Her visste jo pasienten at han hadde kreft, men valgte en annen mer eller mindre seriøs behandling som var mislykket, så det var hans eget valg som drepte ham. Men nå vet men ikke om han hadde levd om han hadde fått konvensjonell behandling heller, det er veldig mange som dør av krefbehandling. I Djabrails tilfelle ble han drept av behandlingen, det er noe annet.
Det er veldig vanskelig for alternativterapeuter å drepe noen med behandling da de ikke bruker giftige medikamenter.

Anonymkode: 714b5...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her visste jo pasienten at han hadde kreft, men valgte en annen mer eller mindre seriøs behandling som var mislykket, så det var hans eget valg som drepte ham. Men nå vet men ikke om han hadde levd om han hadde fått konvensjonell behandling heller, det er veldig mange som dør av krefbehandling. I Djabrails tilfelle ble han drept av behandlingen, det er noe annet.
Det er veldig vanskelig for alternativterapeuter å drepe noen med behandling da de ikke bruker giftige medikamenter.

Anonymkode: 714b5...031

Ikke enig. Fra artikkelen:

"Han stolte i stedet på sin alternative terapeut i Sverige, som fortalte ham at kulen på høyre legg ikke var kreft, men en forkalkning som følge av «energimangel» og utmattelse".

Men uansett en digresjon, det er ikke relevant for denne saken. Jeg syns bare ikke det skulle stå uimotsagt at alternative behandlere ikke dreper, for det gjør de. Dvs "behandlingen" deres gjør jo sjelden verken fra eller til, men når de sørger for at pasienten ikke får skikkelig behandling så dreper de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ingen forskjell på et uhell som skjer fordi noen er stresset og utslitt, og noe folk gjør med vilje for egen vinning?

Anonymkode: e2f8a...e67

Jo. Men folk har fått sparken for utilsiktet feil.

Jeg mener det er skremmende når folk som jobber med menneskeliv gjør feil og at de slipper unna med det. Man leser ofte om at det oppdages at flere feil blir gjort i ettertid. Autorisasjonen burde trekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Guile said:

Ikke enig. Fra artikkelen:

"Han stolte i stedet på sin alternative terapeut i Sverige, som fortalte ham at kulen på høyre legg ikke var kreft, men en forkalkning som følge av «energimangel» og utmattelse".

Men uansett en digresjon, det er ikke relevant for denne saken. Jeg syns bare ikke det skulle stå uimotsagt at alternative behandlere ikke dreper, for det gjør de. Dvs "behandlingen" deres gjør jo sjelden verken fra eller til, men når de sørger for at pasienten ikke får skikkelig behandling så dreper de. 

Mener du at når leger feildiagnostiserer og pasienten dør pga manglende behandling er det også drap?

Anonymkode: 714b5...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Måtte i tilfelle være som i denne konkrete saken. Men selv da sitter det jævlig langt inne å kalle det drap, de prøvde, men fucket opp. 

Alternative behandlere driver med svindel, så det blir en helt annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2018 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Syns jeg ser reaksjonen til folk om feilen var blitt gjort av en alternativbehandler. Men vent, det ville aldri skjedd da alternativbehandlere ikke driver og dreper folk.

Anonymkode: 714b5...031

Forskjellen er at en alternativbehandler ikke er reelt helsepersonell, og bare driver med bedrageri og kvakksalveri. Alternativsvindlere har tatt ufattelig mange liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.3.2018 den 18.06, Guile skrev:

Helt idiotisk å foreslå fengsel for dette. 

Samtidig er det en helt hårreisende feil, så autorisasjonen kan sikkert inndras. Usikker på om den bør det, men jeg tror jeg mener det..

Det er ikke idiotisk å kreve fengsel for et drap. Det er idiotisk å ikke gjøre det.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2018 at 10:40 PM, Guile said:

Måtte i tilfelle være som i denne konkrete saken. Men selv da sitter det jævlig langt inne å kalle det drap, de prøvde, men fucket opp. 

Alternative behandlere driver med svindel, så det blir en helt annen diskusjon. 

Så det er drap om alternativbehandlere feildiagnostiserer fordi du mener det er svindel? Men når leger gjør det er det ikke drap? Hva med leger som har akupunkturutdannelse i tillegg; når de feildiagnostiserer og pasienten dør er det da drap?

Anonymkode: 714b5...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Kanskje du skal si noe om hva du mener? Du besvarer alt med nye spørsmål. Det er ikke diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hva du mener så får de maks 3 måneders fengselsstraff. Jeg mener at det er nok med en advarsel. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

Samme mening hvis det var din 5-åring dette gjaldt??

Anonymkode: 6762e...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...