Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Pipaluk skrev:

For å si at han ble myrdet så må det ligge et fortsett bak! Hva er i såfall grunnen til at helsepersonell ønsker å drepe?

Ikke bare forsett. Det som ofte omtales som mord er i lovverket definert som overlagt drap. 

Anonymkode: ba760...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, Neinøff said:

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Konsekvensen av ditt forslag er at man kan straffeforfølges dersom noen man forsøker å yte livreddende førstehjelp dør eller ikke gjenvinner 100% funksjon.

Ønsker du deg virkelig et slikt samfunn? Tror du det øker sjansene for å få hjelp når man trenger det?

Anonymkode: 4d834...280

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pipaluk skrev:

Denne var en liten gutt som kjempet mot uhelbredelig hjernesvulst. Han var dødssyk og ville dødd uansett. Feilen som ble gjort bare forkortet livet hans. Det er viktig å ha i bakhodet. 

Likevel må feilbehandling straffes, selv om jeg er sikker på at å gjøre noe sånt er straff nok. 

 

Det tenker jeg også. Jeg syntes også hele saken er veldig spesiell. Familien mistet all min sympati da de valgte å snakke med dagbladet istedenfor å holde sønnen sin i hånden hans siste timer. Her lukter det griskhet lang vei. Vil de få tilbake sønnen sin ved å ta "hevn" på legen som sikkert er knust? Jeg ville vært mye mer opptatt av å kreve at noe slikt aldri skulle skje igjen og krevd endring i rutiner, noe Haukeland gjorde med en gang feilen ble oppdaget. Hva mer vil de ha? Offentlig gapestokk?

Leger er og blir mennesker og de kan gjøre feil. Det er ikke greit når det skjer, men jeg syntes ikke denne legen fortjener mer straff enn den vedkommende allerede har fått: Å alltid måtte leve med det at hen drepte et annet menneske.  

Og det er faktisk et poeng at denne gutten hadde 4 stadium kreft i hjernen og allerede var døende. Det er ikke greit at det skjedde, men nå syntes jeg faktisk den stakkars legen skal slippe mer. Hen har fått straff nok som det er. 

Edit: Hvis legen straffes kan vi også risikere at leger i framtiden blir så redd for å gjøre feil at pasienter dør fordi leger heller velger å være passiv framfor å handle. Er det virkelig det vi ønsker? Leger som alltid skal være livredd for å bli saksøkt når de gjør feil?

Endret av altflyter
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Det tenker jeg også. Jeg syntes også hele saken er veldig spesiell. Familien mistet all min sympati da de valgte å snakke med dagbladet istedenfor å holde sønnen sin i hånden hans siste timer. Her lukter det griskhet lang vei. Vil de få tilbake sønnen sin ved å ta "hevn" på legen som sikkert er knust? Jeg ville vært mye mer opptatt av å kreve at noe slikt aldri skulle skje igjen og krevd endring i rutiner, noe Haukeland gjorde med en gang feilen ble oppdaget. Hva mer vil de ha? Offentlig gapestokk?

Leger er og blir mennesker og de kan gjøre feil. Det er ikke greit når det skjer, men jeg syntes ikke denne legen fortjener mer straff enn den vedkommende allerede har fått: Å alltid måtte leve med det at hen drepte et annet menneske. 

Og det er faktisk et poeng at denne gutten hadde 4 stadium kreft i hjernen og allerede var døende. Det er ikke greit at det skjedde, men nå syntes jeg faktisk den stakkars legen skal slippe mer. Hen har fått straff nok som det er. 

Helt enig. Gutten var døende, og høyst sannsynlig hadde han dødd om ikke særlig lenge uansett. Legen har garantert hatt det helt forferdelig, og hun (tror det var en kvinne, men ikke sikker) kommer nok ikke til å gjøre lignende feil igjen. Det blir helt tullete å straffe denne legen for å gjøre en feil, noe alle kan gjøre. Leger er også mennesker.

Anonymkode: b8cb2...8ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Gutten var døende, og høyst sannsynlig hadde han dødd om ikke særlig lenge uansett. Legen har garantert hatt det helt forferdelig, og hun (tror det var en kvinne, men ikke sikker) kommer nok ikke til å gjøre lignende feil igjen. Det blir helt tullete å straffe denne legen for å gjøre en feil, noe alle kan gjøre. Leger er også mennesker.

Anonymkode: b8cb2...8ab

Jeg mener ikke at det var greit at han døde som følge av feilmedisinering, men jeg tenker at når det først skjedde, så er det faktisk bedre at det skjer med en som uansett bare hadde noen uker igjen, framfor en med gode prognoser. Det betyr faktisk noe i mine øyne. Fortsatt ikke greit, men det kunne også være så mye verre. 

Den legen er skadet for livet og det burde vært straff nok. Jeg har aldri forstått dette hevnbehovet, for det er slik jeg ser det. Dette var et forferdelig uhell. Ikke greit, men et uhell. En lege bør ikke straffes for feil, for det er dessverre en del av det å være menneske. Inntill vi har maskiner som kan yte all helsehjelp, så er det faktisk en realitet: Leger gjør feil!!! Som alle andre. Det får bare veldig mye mer fatale konsekvenser når en lege gjør den feilen. 

Du vil aldri få en lege som dobbeltsjekker mer i framtiden enn legen i denne saken.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare forsett. Det som ofte omtales som mord er i lovverket definert som overlagt drap. 

Anonymkode: ba760...b6c

Legen burde pålegges å bevise at drapet ikke var gjort med hensikt, om h*n skal slippe straff for forsettlig eller overlagt drap. I det minste er drapet uaktsomt. En hver som tar livet av et annet menneske bør sperres inne for resten av sin levetid, uten mulighet for anke og uten mulighet for permisjoner. Det er en skam at Legeforeningen bistår legen med forsvarer. Legeforeningen burde støttet aktoratet.

Anonymkode: 55bcd...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg mener ikke at det var greit at han døde som følge av feilmedisinering, men jeg tenker at når det først skjedde, så er det faktisk bedre at det skjer med en som uansett bare hadde noen uker igjen, framfor en med gode prognoser. Det betyr faktisk noe i mine øyne. Fortsatt ikke greit, men det kunne også være så mye verre. 

Den legen er skadet for livet og det burde vært straff nok. Jeg har aldri forstått dette hevnbehovet, for det er slik jeg ser det. Dette var et forferdelig uhell. Ikke greit, men et uhell. En lege bør ikke straffes for feil, for det er dessverre en del av det å være menneske. Inntill vi har maskiner som kan yte all helsehjelp, så er det faktisk en realitet: Leger gjør feil!!! Som alle andre. Det får bare veldig mye mer fatale konsekvenser når en lege gjør den feilen. 

Du vil aldri få en lege som dobbeltsjekker mer i framtiden enn legen i denne saken.

Nei for all del, at gutten døde var ikke greit. Men det kommer ingenting godt ut av å straffe denne legen, hun har i grunn fått en stor nok straff allerede, rett og slett å måtte leve med feilen hun gjorde.

Anonymkode: b8cb2...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå fastslått at legen og sykepleieren gjorde grove feilvurderinger som kostet Djabrail livet. Dette må selvsagt få konsekvenser. Hva tenker dere er en passende straff?

Her er det legen som har overordnet ansvar, så jeg tenker 15 år for uaktsomt drap må til slik at dette ikke skjer igjen. Men sykepleieren har også gjort grove feil, men bør få noe minndre enn legen pga mindre ansvar, jeg vil anta at 10 år er passende.

https://www.nrk.no/hordaland/legen-og-sykepleieren-har-rekonstruert-feilen-som-kostet-djabrail-_6_-livet-1.13936298

Anonymkode: 2641e...ce2

Heldigvis er det ikke legfolk på et nettforum som skal avgjøre om legen og sykepleieren skal få noe mer straff enn det de alt har fått, og heller ikke hvilken straff de skal få. 

Saken og dødsfallet skyldtes en systemfeil på sykehuset i tillegg til menneskelig svikt. 

Anonymkode: 43586...419

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Neinøff skrev:

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Det er mer greit at uhell skjer. Vil du virkelig ha et samfunn hvor leger nekter å hjelpe deg i tilfelle det skjer et uhell og legen blir tiltalt for drap?

 

Anonymkode: 0625e...626

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det ikke legfolk på et nettforum som skal avgjøre om legen og sykepleieren skal få noe mer straff enn det de alt har fått, og heller ikke hvilken straff de skal få. 

Saken og dødsfallet skyldtes en systemfeil på sykehuset i tillegg til menneskelig svikt. 

Anonymkode: 43586...419

Legen må selvfølgelig dømmes for drapet. De ansvarlige for eventuell systemfeil bør dømmes som medskyldige, og også de bør få lange fengselsstraffer, dog ikke nødvendigvis livslangt.

Anonymkode: 55bcd...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer greit at uhell skjer. Vil du virkelig ha et samfunn hvor leger nekter å hjelpe deg i tilfelle det skjer et uhell og legen blir tiltalt for drap?

 

Anonymkode: 0625e...626

Det er en del av legens ansvar at slike "uhell" aldri skal skje. Dette legeansvaret er stort, og det brukes stadig som unnskyldning for å gi legene lønn som ruinerer sykehusene.

Anonymkode: 55bcd...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forventer vi at noen skal tørre å ta en så tøff jobb som behandler av alvorlig syke er, dersom de skal risikere fengselsstraff for feil de gjør i jobben sin? Ønsker vi et samfunn hvor ingen tør behandle alvorlig syke, jobbe som kirurger, være ambulansepersonell eller lignende, av frykt for konsekvenser dersom de gjør feil? 

Jeg har selv gjort feil i min jobb, men jobber ikke innen helse så den eneste konsekvensen var økonomisk. Det er menneskelig å gjøre feil. Legen og sykepleieren her ønsket kun å hjelpe. Den ytterste sanksjonen burde være fratakelse av lisensen dersom feilen er grovt uaktsom. Hvis ikke er det å måtte leve med hva man har gjort, i et forsøk på å hjelpe, mer enn nok. 

Dette er nok ikke lett for behandlerne heller. 

Anonymkode: 12b93...0bd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en advarsel holder. Det er menneskelig å begå feil og det skjer i alle yrker

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hva du mener så får de maks 3 måneders fengselsstraff. Jeg mener at det er nok med en advarsel. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

Hadde du følt det samme om det var din sønn som hadde dødd av feilbehandling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan forventer vi at noen skal tørre å ta en så tøff jobb som behandler av alvorlig syke er, dersom de skal risikere fengselsstraff for feil de gjør i jobben sin? Ønsker vi et samfunn hvor ingen tør behandle alvorlig syke, jobbe som kirurger, være ambulansepersonell eller lignende, av frykt for konsekvenser dersom de gjør feil? 

Jeg har selv gjort feil i min jobb, men jobber ikke innen helse så den eneste konsekvensen var økonomisk. Det er menneskelig å gjøre feil. Legen og sykepleieren her ønsket kun å hjelpe. Den ytterste sanksjonen burde være fratakelse av lisensen dersom feilen er grovt uaktsom. Hvis ikke er det å måtte leve med hva man har gjort, i et forsøk på å hjelpe, mer enn nok. 

Dette er nok ikke lett for behandlerne heller. 

Anonymkode: 12b93...0bd

Selvfølgelig er dette leit også for behandlerne, men dette er intet argument for å akseptere slike feil. Det må være nullvisjon for feil i helsevesenet, og alvorlige feil må få alvorlige konsekvenser for de skyldige. Dessverre slipper leger alt for lett unna når de gjør feil, noe de fleste gjør stadig vekk. Det er på tide å opprette et eget etterforskningsorgan i politiet som skal oppdage og påtale feil i helsevesenet.

Anonymkode: 55bcd...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger tjener dårlig sammenlignet med andre med tilsvarende lang utdannelse, ikke noe risikotillegg overhode. Mye gratis overtid og i tillegg medregnet overtid hver uke inkl i grunnlønn. Tror legen får et 30 dager betinget straff eller noe i den duren, om det i det hele blir rettsak. Det er hovedsakelig systemfeil, det burde vært bedre systemer for at slike feil ikke kan skje. 

Anonymkode: 6ef68...33b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe hvis det blir et eget politi for å ta leger skal jeg slutte på dagen og heller gjøre noe annet, butikkmedarbeider osv. Virker fantastisk. Ikke noe ansvar. Tror ingen gidder å jobbe som leger da. 

Anonymkode: 6ef68...33b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng i straffe bare for å gi noen skylda. Poenget her må være å se hvor store hvor store overtramp de gjorde her, ikke bare konsekvensene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei for all del, at gutten døde var ikke greit. Men det kommer ingenting godt ut av å straffe denne legen, hun har i grunn fått en stor nok straff allerede, rett og slett å måtte leve med feilen hun gjorde.

Anonymkode: b8cb2...8ab

Kunne ikke vært  mer enig med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten ble myrdet. Legen og sykepleieren fortjener lovens strengeste straff.

Anonymkode: 0dc26...704

Hva med de som la opp arbeidet så det ble et så stort arbeidspress at de tvang helsearbeiderne til å jobbe raskt og dermed øke sannsynligheten for alvorlige feil?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...