Gå til innhold

Er vi sterile eller?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Arielle -ikke pålogget

Herlighet, når jeg leser mange av innleggene her om hvor lenge eggløsning egentlig varer, så tenker jeg at en av oss bare må være steril altså. Har ikke brukt prevansjon på 1 1/2 år, og jeg har alltid tenkt at eggløsning kommer akkurat midt i syklusen og vare noen dager. Nå tenker jeg at jeg umulig kunne ha truffet på de rette dagene i min "beregning" (som egentlig ikke var så mye beregning, men mest avgjort der og da på feelingen :) ) Vi har ikke prøvd å bli gravid altså, men det er altså disse dagene vi har brukt prevansjon eller ikke hatt sex for å ikke bli gravid. Det har ikke vært krise hvis vi ble gravid likevel. men kjære tid da, et og et halvt år uten prevansjon eller peiling på når eggløsning egentlig er UTEN å bli gravid... hr er det ugler i posen. Noen som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Åjada, har ikke brukt prevansjon på 5 år vi, og ennå ikke blitt gravide.... Og vi prøver, hver måned. Ingen feil på noen av oss :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det kan være så enkelt at dere ikke passer sammen, på det område. Det vil si at dere kanskje vil få problemer med å bli gravid sammen, og må kanskje ha hjelp utenifra. behøver ikke være noe feil på noen av dere, men enkelte passer bare ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første, hva mener du med "hvor mange dager EL egentlig varer"? Egget er fruktbart i ca 24 timer etter EL, men mannens "soldater" kan overleve i inntil 5 døgn, så om det er det du mener, så varer den fruktbare tiden kanskje noen dager, men EL varer ikke lenge i seg selv.

Men jeg tror ikke det er noen grunn til å tro at noen av dere er steril av den grunn. Mennesker som prøver aktivt, og forsøker å treffe denne "beryktede" EL bruker jo tidvis et år elelr to på å lykkes (etter ett år aktiv prøving kan man be om utredning) så at dere når dere har forsøke å unngå denne perioden sånn generelt ikke hr blitt gravid på halvannet år høres helt normalt ut. Men om du ikke vet når EL er, så er det en høyst usikker metode da... Men sterilitet ville jeg ikke på noen måte mistenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være greit å ta kontakt med fastlegen for utredning. Men det trenger ikke å være noe galt selv om dere ikke har fått klaff etter halvannet år med prøving.

Vi ble gravide etter nesten 2 år og det er ikke funnet noe galt med noen av oss i utredningen.. bare tok litt tid :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De har ikke prøvd, de har prøvd å la være, de har brukt prevensjon eller ikke hatt sex de dagene hun har tippa det har vært "farlig". Og ikke blitt gravid. Synes ikke det høres så rart ut nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Dere har sluttet med prevensjon og unngått å ha sex når du har EL. Det er mange som bruker denne typen "prevensjon" når man er i fast forhold og det ikke er krise om man blir gravid.

Jeg hadde skjønt problemet dersom dere hadde prøvd aktivt å bli gravid, hatt sex når du har EL osv. Det er da ingen grunn til å tro at dere er sterile ellerå tro at dere ikke kan få barn når dere er klare for å prøve å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bringebær

Jeg og sambo bruker ingen form for prevansjon og har ikke gjort det siden vi ble sammen for 2 år siden...

Jeg har ikke blitt gravid, og jeg lurer ofte på om det er noe galt med oss. Det kan jo hende at vi aldri har gjort det på riktig tidspunkt, men bekymringene er helt klart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig mer overrasket over at folk blir gravide jeg, enn at de ikke blir det! :roll:

For timing er jo kjempe viktig! Gjennomsnittlig levetid på egg er 18 timer, så da bør det være noen aktive svømmere i nærheten akkurat da. Og det er faktisk bare 30% sannsynlighet for at egget blir befruktet og fester seg, selv når man treffer EL, så det betyr at man skal treffe ganske godt.

Så hvis jeg var deg hadde jeg ikke bekymret meg i det hele tatt foreløpig. Men du kan jo gjøre en grei øvelse for å sjekke når du faktisk har eggløsning (jeg var bombesikker på når jeg hadde den, trodde jeg, og så kom den 3-4 dager før jeg trodde... :o ):

Ta tempen! Kjøp et digitalt termometer med to desimaler (koster ca 50-100 spenn på apoteket). Ta tempen i rumpe hver morgen til samme tid, med en gang du våkner og før du går på do. Ikke noe vits å tempe hele syklusen hvis du er sånn passe sikker (og egentlig ikke vil ha barn), men i uka du forventer EL. Du vil se en markant økning (3-5 desimaler) dagen etter EL. Helt sinnsvakt tydelig. Ta en titt her for mer info. Det er jo relativt billig og enkel måte å undersøke om du har EL på (husk også at kvinner har EL 10 ganger i året ca, så det er noen sykluser uten egg)

Tar dere utfordringen? :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, når jeg leser mange av innleggene her om hvor lenge eggløsning egentlig varer, så tenker jeg at en av oss bare må være steril altså. Har ikke brukt prevansjon på     1 1/2 år, og jeg har alltid tenkt at eggløsning kommer akkurat midt i syklusen og vare noen dager. Nå tenker jeg at jeg umulig kunne ha truffet på de rette dagene i min "beregning" (som egentlig ikke var så mye beregning, men mest avgjort der og da på feelingen  :) ) Vi har ikke prøvd å bli gravid altså, men det er altså disse dagene vi har brukt prevansjon eller ikke hatt sex for å ikke bli gravid. Det har ikke vært krise hvis vi ble gravid likevel. men kjære tid da, et og et halvt år uten prevansjon eller peiling på når eggløsning egentlig er UTEN å bli gravid... hr er det ugler i posen. Noen som har opplevd dette?

Å ja!

Nå er ikke vi prøvere...enda :tunge1: ...men vi hadde ubeskyttet sex i nær 2 år uten noen graviditet!

Nå er det dessuten over 1 år siden jeg sluttet på pillen igjen, og riktignok har jeg en slik liten fiffig computer, men det har til stadighet hendt av vi har vært "uforsiktige", men ingen graviditet allikevel! Så tror ikke det trenger å være noe galt...

Er du redd, råder jeg dere allikevel til å ta et lite legebesøk! :wink:

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...