Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/5/2018 at 10:44 PM, Uff da said:

Jeg syntes det er en sunn diskusjon, og ser at du har fått mange svar her, du skal også få ett av meg :) I utgangspunktet syntes jeg denne saken virket hårreisende. Hvorfor i alle dager skulle man tiltale en mor når hun har mistet det kjæreste hun eier? Jeg har lest og lest om saken, fulgt rettsreferatene og var på nippen til å dra til Gjøvik for å overvære deler av rettssaken. Denne saken engasjerer ikke bare meg men veldig mange, nettopp pga kompleksiteten. Etter hvert som jeg har fått kunnskap om begrunnelse for tiltalen ble jeg bare mer forvirret, fordi det jeg i utgangspunktet tenkte jeg skulle finne, altså at tiltalemyndigheten var helt på jordet, fant jeg rett å slett ikke. Jeg fant det motsatte. Jeg har prøvd å være objektiv men det klarte jeg kun til ett visst punkt. Jeg har også prøvd å snu på saken, endevendt og vridd, for å forstå mor. Jeg har selv god kunnskap om spiseforstyrrelser , og da mener jeg meget gode. Uansett hvor mye jeg vender og vrir og uansett hvor mye kunnskap,  så kan ingen av oss klare å setter oss inn i morens handlinger. Det at datteren kan/har blitt mobbet er diskutert ganske mye, her er det bevis som kan tyde på at datteren har følt seg mobbet men det er også motsatte bevis, at uskyldige ord kan ha blitt forsterket til mobbing av en overdramatiserende mor. Kan behandlingen ha vært lite hensiktsmessig? Javisst kan den det, men her er det snakk om forholdsvis mange behandlingsstedet, og noen av Norges beste på spiseforstyrrelser og da er det litt vanskelig å forstå at ingen blir gitt en ordentlig sjanse. Jeg har rett å slett prøvd å prøvd å forstå hvorfor mor har handlet som hun gjorde men det gjør jeg rett å slett ikke. Ja det er vanskelig med anoreksi, ja det er vanskelig med mobbing, ja det er vanskelig hvis man syntes man ikke får den riktige hjelpen. Dette forstår jeg......men..... det at du ikke tar den ene telefonsamtalen til ambulansen før det er for seint, den forstår jeg ikke. Når barnet ditt er så svakt at hun har problemer med å komme ut av sengen....da ringer du etter hjelp....når barnet ditt ber om legetime....da bestiller du legetime.....når barnet dit spørr: "når kommer jeg til å dø", da ringer du etter sykehuset...... når overarmen til barnet ditt måler 12 cm i omkrets........da burde du har ringt etter hjelp for lenge siden.....og ingen.....og da mener jeg INGEN kan forsvare det ved å påberope mobbing, anoreksia eller dårlige behandlere. Det er ingen formildende omstendigheter ved den avgjørelsen som mor tar, uansett årsak. Det mener jeg, så kan du selvfølgelig være uenig, det går helt fint. 

Jeg syntes forøvrig at du burde lese tråden fra første side hvis du ikke har gjort det, for mye av nyansering du etterlyser vil du finne selv om det kanskje er mer av det svart/hvite. Det at det blir svart/hvit avhenger nok av om man føler aktoratet har rett, eller om tiltalte har rett, er nok veldig vanskelig og holde seg i gråsonen/mittimellom. Ellers så syntes jeg majoriteten i denne tråden er særdeles oppegående. 

Jeg syntes du skal forsette å diskutere, selv om du kanskje føler du blir "sablet" ned enkelte ganger. Det at vi er uenige behøver ikke nødvendigvis være negativt, så lenge vi behandler hverandre med respekt:)

You said it!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen av dere som har fulgt denne saken grundig som kan skrive en kommentar i BT? Blir så frustrert av å lese de to kommentarene som står der allerede. Slik jeg ser det har et barn blitt mishandlet,men folk vil heller se en annen vei. Hvis jenten hadde blitt slått til døde hadde kommentarene vært fulle av sinne mot moren, men så lenge man trakasserer sitt eget barn over tid, nekter det legehjelp,og det tilslutt dør av manglende legehjelp så er det synd på moren.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, JaVel skrev:

Er det noen av dere som har fulgt denne saken grundig som kan skrive en kommentar i BT? Blir så frustrert av å lese de to kommentarene som står der allerede. Slik jeg ser det har et barn blitt mishandlet,men folk vil heller se en annen vei. Hvis jenten hadde blitt slått til døde hadde kommentarene vært fulle av sinne mot moren, men så lenge man trakasserer sitt eget barn over tid, nekter det legehjelp,og det tilslutt dør av manglende legehjelp så er det synd på moren.

La de nå holde på. Det blir svært - SVÆRT - vanskelig å skrive et saklig innlegg overfor en som deler av egen erfaring for å forsvare moren. Den andre kommentaren er ikke verdt et svar da den går til angrep på journalisten fremfor å diskutere saken.

Det er vanlig at man kommenterer rettssaker - og det ville vært svært usaklig å ikke diskutere en sak som er så unik som denne.

Jeg har likevel lyst å si dette på generell basis:

Jeg tror at de aller fleste foreldre vil det beste for sine barn. Jeg tror at et barn som blir rammet av spiseforstyrrelser er svært vanskelig å håndtere for foreldre. Jeg synes likevel at disse som forsvarer moren til Angelica ut fra sin egen situasjon glemmer at denne moren ikke har tatt noe som helst ansvar for at barnet ble overlatt til seg selv uten medisinsk behandling. Jeg tror de fleste foreldre ville gått svært langt for å få barnet innlagt og tvangsforet fremfor å isolere barnet uten legehjelp for å hjelpe det selv.

Og ja, jeg er faktisk helt enig i at det er flere som har sviktet her: Hvordan kunne denne moren få lov til å fjerne barnet fra all helsehjelp uten at noen avkrevde henne korrekt adresse? Hvordan kunne barnevern, leger og skoler la seg dupere på denne måten og hvordan kunne de svikte barnet? 

Men uansett hvor mange andre det var som sviktet: det var moren som fjernet barnet fra all hjelp og satt og så på at hun døde. At barnevern, skole og helsevesen må lære av dette og burde hatt seg en smekk på lanken fjerner ikke morens hovedansvar for sitt eget barn. Spesielt ikke når selvsamme mor fjerner all mulighet for at de hjelpende offentlige instanser kan få gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Hmmm....når jeg leser innleggene fra han som har hatt et anorektisk barn kommentarfeltet på BT tenker jeg på at både bv og leger må jo ha mye mer erfaring med spiseforstyrrelser enn moren hadde, så hvorfor var det ingen som la mere press på henne? Syns de har et større ansvar i og med at de har sett det før. Moren kunne kanskje tenkt at dette vil snu, mens offentlig helsevesen ig andre må vel ha innsett raskt at dette kunne bli ekstremt alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Husmusa70 skrev:

Hmmm....når jeg leser innleggene fra han som har hatt et anorektisk barn kommentarfeltet på BT tenker jeg på at både bv og leger må jo ha mye mer erfaring med spiseforstyrrelser enn moren hadde, så hvorfor var det ingen som la mere press på henne? Syns de har et større ansvar i og med at de har sett det før. Moren kunne kanskje tenkt at dette vil snu, mens offentlig helsevesen ig andre må vel ha innsett raskt at dette kunne bli ekstremt alvorlig?

De fikk jo ikke sjansen, hun flyttet, byttet behandlere, byttet skole for datteren, byttet adresse uten å flytte osv. Ingenting av dette er ulovlig å gjøre, så hva skulle samfunnet stille opp med? 

Vi kan alle være etterpåkloke og si at den og den burde grepet inn. Men hvem kunne forutse at moren skulle isolere datteren på en hytte i fjellheimen og la datteren sakte sulte i hjel? De to siste månedene Angelica levde var det kun moren som visste hvor tynn og utsultet hun var. Og moren gjorde ingenting annet enn å true og mase på datteren om å spise. Det kom frem i rettsaken at moren hadde mye kunnskap om anoreksi, så hun burde visst at dette ikke var tilstrekkelig. Datteren trengte sykehusbehandling og hun ville til lege selv, men moren nektet. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.5.2018 den 19.06, Duff skrev:

Retten kan vel avvise en anke eller er det kun høyesterett som kan det?

Jeg tenker at hennes valg om å ikke la seg avhøre i retten ikke var ett sjakktrekk mtp å komme noen vei med en anke. 

Moren har krav på ankebehandling i lagmannsretten pga den høye strafferammen i straffebudet hun er dømt etter. For ankebehandling i Høyesterett kreves samtykke, men saken er trolig prinsipiell både mht lovanvedelse (mishandling i den form hun er dømt for) og straffutmåling. Så jeg også tipper denne vil gå helt til Høyesterett. Høyesterett kan ikke prøve bevisene, så disse vil bli endelig avgjort i lagmannsretten. Men Høyesterett kan prøve om det faktum som er funnet bevist faller inn under familievold-bestemmelsen (mishandling) og hvor lang straff hun skal få.

Forsvarerne har jo argumentert sterkt    for at mishandlings-bestemmelsen ikke er anvendelig. Men om de skulle  få medhold i det, tror jeg uansett hun vil bli dømt etter tilleggstilalen - å etterlate noen i hjelpeløs tilstand... 

Endret av Mimmie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den BT-artikkelen og kommentarene under. Jeg blir helt sjokkert over at det ikke går inn hos enkelte,at atferden til moren i denne saken, faktisk er straffbar. Hvis en mann hadde nektet for eksempel sin kone legehjelp på tross av alvorlig sykdom, og holdt konen skjult for å unngå at andre skulle se hvor syk hun var, så hadde folk reagert med sjokk og vantro, men barn har tydeligvis ikke samme rettsvern, for mange.

  • Liker 41
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 timer siden, JaVel skrev:

Ang den BT-artikkelen og kommentarene under. Jeg blir helt sjokkert over at det ikke går inn hos enkelte,at atferden til moren i denne saken, faktisk er straffbar. Hvis en mann hadde nektet for eksempel sin kone legehjelp på tross av alvorlig sykdom, og holdt konen skjult for å unngå at andre skulle se hvor syk hun var, så hadde folk reagert med sjokk og vantro, men barn har tydeligvis ikke samme rettsvern, for mange.

Enig - og man ser veldig godt forskjell på de som har satt seg inn i saken, og de som har fulgt med mer overfladisk i kommentarfelt rundt denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
On 5/20/2018 at 11:07 PM, Frida said:

De fikk jo ikke sjansen, hun flyttet, byttet behandlere, byttet skole for datteren, byttet adresse uten å flytte osv. Ingenting av dette er ulovlig å gjøre, så hva skulle samfunnet stille opp med? 

Vi kan alle være etterpåkloke og si at den og den burde grepet inn. Men hvem kunne forutse at moren skulle isolere datteren på en hytte i fjellheimen og la datteren sakte sulte i hjel? De to siste månedene Angelica levde var det kun moren som visste hvor tynn og utsultet hun var. Og moren gjorde ingenting annet enn å true og mase på datteren om å spise. Det kom frem i rettsaken at moren hadde mye kunnskap om anoreksi, så hun burde visst at dette ikke var tilstrekkelig. Datteren trengte sykehusbehandling og hun ville til lege selv, men moren nektet. 

Ja jeg vet alt det, og jeg er egentlig enig, det blir morens ansvar uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
3 timer siden, Speilvegg skrev:

Full tekst er ikke tilgjengelig på Lovdata.no

Er det pga. av anken?

Den er tilgjengelig i full tekst på lovdata, men man får bare tilgang til å lese underrettsdommer dersom man har konto på lovdata. Dommen er lang og fremstår som svært grundig.

Et lite utdrag fra dommen (N02 er avdøde):

Tiltaltes oppfølging av den ukentlige veiing og kontroll hos fastlege, medførte ingen kontroll på 6 ½ uke i perioden fra 17. april til 2. juni 2015, når det ses bort fra veiingen i regi av barnevernet 22. mai 2015.

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (admin)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet utdrag:

Den siste form for krenkelse retten har funnet bevist, er at tiltalte flere ganger overfor N02 har truet med å ta sitt eget liv. På ettermiddagen 29. oktober 2015 skrev tiltalte til N02 at hun elsket henne svært høyt. N02 ga negativ tilbakemelding med «Særlig» og «Nei». Tiltalte svarte «Joooooo», og sendte deretter fem meldinger hvor hun forlangte svar fra N02: «Svar». Tiltalte skrev deretter «Jeg kjører utfor». Hun sendte så ytterligere 26 nye meldinger med innholdet «Svar». Tiltalte skrev deretter: «Jeg ringer sykehuset nå og sier hvor du er.» «Så kommer de og tar deg, men jeg er død!!!» «Når jeg legger på nå, ringer jeg sykehuset!!!» «Din egen feil» «Farvel min elskede lille venn ♥ Nå kjører jeg innover [sted4] tvald-2016-156747-03.png » «Ikke glem meg ♥ ♥ ♥ »

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (admin)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Foya skrev:

Et annet utdrag:

Den siste form for krenkelse retten har funnet bevist, er at tiltalte flere ganger overfor N02 har truet med å ta sitt eget liv. På ettermiddagen 29. oktober 2015 skrev tiltalte til N02 at hun elsket henne svært høyt. N02 ga negativ tilbakemelding med «Særlig» og «Nei». Tiltalte svarte «Joooooo», og sendte deretter fem meldinger hvor hun forlangte svar fra N02: «Svar». Tiltalte skrev deretter «Jeg kjører utfor». Hun sendte så ytterligere 26 nye meldinger med innholdet «Svar». Tiltalte skrev deretter: «Jeg ringer sykehuset nå og sier hvor du er.» «Så kommer de og tar deg, men jeg er død!!!» «Når jeg legger på nå, ringer jeg sykehuset!!!» «Din egen feil» «Farvel min elskede lille venn ♥ Nå kjører jeg innover [sted4] tvald-2016-156747-03.png » «Ikke glem meg ♥ ♥ ♥ »

Fy fader! Selv om jeg har fulgt med på saken blir jeg helt kvalm av å lese dette 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (admin)

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å si det, men jeg er dessverre ikke overrasket over det fæle innholdet i meldingene. Det er sånn jeg antok mor holdt på etter å ha fulgt referater fra rettsaken tett. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter det siste utdraget så tror jeg at jeg går enda en ekstra runde for å sjekke mine sovende barn. 

Hvordan i alle dager har det rablet og sviktet sånn for denne damen? Jeg nekter herved å kalle henne Angelicas mor. Mor og mamma er titler denne DAMA ikke fortjener.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zoey skrev:

Etter det siste utdraget så tror jeg at jeg går enda en ekstra runde for å sjekke mine sovende barn. 

Hvordan i alle dager har det rablet og sviktet sånn for denne damen? Jeg nekter herved å kalle henne Angelicas mor. Mor og mamma er titler denne DAMA ikke fortjener.

Men det er viktig at vi tar innover oss at mødre faktisk noen ganger gjør slike grusomme ting mot sine barn. Og ved å anerkjenne at det faktisk skjer, så kan vi kanskje klare å stoppe det neste gang noe tilsvarende skjer. 

Jeg har lest et par kommentarer på nett om noen som hadde en lik mor, og de skrev at det var bare på hengende håret at de kom fra det med livet i behold. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, parmanoia skrev:

Trist å si det, men jeg er dessverre ikke overrasket over det fæle innholdet i meldingene. Det er sånn jeg antok mor holdt på etter å ha fulgt referater fra rettsaken tett. 

Jeg kan ikke fatte og begripe de nærmeste rundt henne og A som fortsatt støtter henne etter alt som er kommet frem. Referatene fra rettssaken var ille nok men dommen er jo hårreisende rett og slett og er jo soleklart at mor er dømt skyldig.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, parmanoia skrev:

Men det er viktig at vi tar innover oss at mødre faktisk noen ganger gjør slike grusomme ting mot sine barn. Og ved å anerkjenne at det faktisk skjer, så kan vi kanskje klare å stoppe det neste gang noe tilsvarende skjer. 

Jeg har lest et par kommentarer på nett om noen som hadde en lik mor, og de skrev at det var bare på hengende håret at de kom fra det med livet i behold. 

Det er veldig sant. Kvinner går dessverre ofte under radaren ved både psykisk og fysisk misbruk, kun fordi de er mødre og dermed er ansett som myke omsorgspersoner uansett. 

Og det er skummelt. 

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...