Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/uvirkelig-og-som-et-voldsomt-overgrep-mot-en-hel-familie-i-en-grenselos-sorg/69554501

Klsrt du må møte i retten når dattera di er død!!

Anonymkode: 8f3f4...a43

Innlegget er ryddet for spekulasjoner og krenkende utsagn.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får ingen sympati herfra iallfall. Virker jo helt rart at hun i det hele tatt stiller opp i avisa på denne måten. 

  • Liker 44
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg forutså, hun klapper sammen igjen slik at rettssaken igjen må utsettes.

selvsagt har hun det tungt, men hun må stå til ansvar her.

Til sammenligning har jeg en tynn niårig (!) sønn som veier like mye som Angelica gjorde. Jenta var så utrolig syk at å dra på ei hytte uten legehjelp er så utrolig fjernt- jeg har ikke ord.

Anonymkode: 11015...c25

  • Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hun visste at datteren var syk.Det er ikke tvil om det.Hun burde ha sørget for hjelp.Det er ingen tvil om det heller.Men om hun tenkte klart er en annen sak.Det er vel ingen som tror at hun ville at dette tragiske utfallet skulle skje!

Likevel så legges det til rette for at hun får det enklere i retten.Alt av grunner forsvaret har lagt frem av diagnoser og sykdom er underkjent av påtalemyndigheten.Så hun må faktisk gjennomføre rettsaken.Hun har heller ikke vært i mer enn et konfronterende avhør hos politiet.

En kan ha sympati med henne fordi hun mistet barnet sitt.Likevel er det viktig å få gjennomført denne rettsaken nå.Det må jo også være i tiltaltes interesse?? Å utsette og utsette må jo være en stor påkjenning.Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor moren ikke vil bli ferdig med rettsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at moren må være tilstede i rettssalen til enhver tid under rettssaken? Kan den ikke gjennomføres uten? 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at moren må være tilstede i rettssalen til enhver tid under rettssaken? Kan den ikke gjennomføres uten? 

Anonymkode: 15f24...780

Tydeligvis så kan den gjøres uten at hun er tilstede. Hun sitter ikke i rettssalen nå, men i et tilstøtende rom med ektemannen og følger med på rettssaken der.

»Kvinnen brøt ut i høylytt gråt da statsadvokat Arne I. Dymbe leste opp tiltalen mandag morgen. Etter ca. 30 minutter ropte kvinnen at hun holdt på å gå i bakken og at det svartnet for henne. Retten valgte å ta pause mens det ble avgjort at hun slapp å være til stede i rettssal 101 i Gjøvik tingrett under forhandlingene. Kvinnen følger isteden saken via videooverføring fra et annet rom der hun sitter sammen med sin ektemann.»

https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-tiltalt-mor-brot-sammen-1.13934397

Anonymkode: 1a8d8...e8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis så kan den gjøres uten at hun er tilstede. Hun sitter ikke i rettssalen nå, men i et tilstøtende rom med ektemannen og følger med på rettssaken der.

»Kvinnen brøt ut i høylytt gråt da statsadvokat Arne I. Dymbe leste opp tiltalen mandag morgen. Etter ca. 30 minutter ropte kvinnen at hun holdt på å gå i bakken og at det svartnet for henne. Retten valgte å ta pause mens det ble avgjort at hun slapp å være til stede i rettssal 101 i Gjøvik tingrett under forhandlingene. Kvinnen følger isteden saken via videooverføring fra et annet rom der hun sitter sammen med sin ektemann.»

https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-tiltalt-mor-brot-sammen-1.13934397

Anonymkode: 1a8d8...e8f

Så i utgangspunktet så skal hun egentlig være tilstede, men retten kan gjøre unntak? Eller hvordan fungerer det? 

Jeg kan ikke straffeprosess.

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/uvirkelig-og-som-et-voldsomt-overgrep-mot-en-hel-familie-i-en-grenselos-sorg/69554501

snakk om å være oppmerksomhetssyk og gjøre seg selv til offeret her. 

Klsrt du må møte i retten når dattera di er død!!

Anonymkode: 8f3f4...a43

Er visst konkludert av psykiateren at hun er oppmerksomhetssyk. 

«Sørheim konkluderer med at 46-åringen har en personlighetsforstyrrelse som bl.a. viser seg gjennom manipulering, krenkbarhet og utagering. Hun overdriver betydningen av sine kroppslige plager, og faguttalelser som går imot denne oppfatningen, bidrar til «oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde».

https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507

Anonymkode: 1a8d8...e8f

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barnevern og helsevesen + skole ..... de slipper tiltale fordi????

trodde det var slik at barn so

 hadde det vanskelig skulle ha en slags beskyttelse not sine foreldre i dette landet? 

Mer liksom ikke helt enkelt å forstå hvordan deres ansvar bare pulveriserte og dementerte som ble sittende på tiltalebenken var hun som sto alene 

yar ikke stilling til mors skyldsspørsmål her altså! Men hva med de som faktisk skulle være profesjonelle? Hva med fagpersonene?

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det hele er tragisk og at det må få konsekvenser. 

Likevel syns jeg det nesten høres ut som noen av dere her inne får det til å virke som om moren med overlegg har gjort dette mot sin datter. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/nyheter/sju-bekymringsmeldinger-ble-sendt-for-angelica-13-dode-av-avmagring-den-siste-ble-mottatt-fire-dager-for-seint/67498988

Mange har vært involvert, og ingen har tatt det hele og fulle ansvaret. Byråkrati og feilvurderinger preger hele denne prosessen. 

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler ikke på at denne mora er syk på den ene eller andre måten, men det interessante her er ikke bare hva hun har gjort eller ikke gjort feil, men hvorfor ingen andre har gjort jobben sin heller. For det er det rett og slett ingen som har gjort. 

Jeg har sett journal fra både fastlege og skolehelsesøster på en tenåringsjente som hadde enda lavere BMI enn Angelica hadde - og vekta er kun notert ned og ellers ikke kommentert med et ord. Ingen oppfølgingssamtaler, ingen henvisninger videre, ingen videre helsesjekk og ingen bekymringsmeldinger til barnevernet. Heller ikke skolen reagerte og jenta var fullstendig overlatt til seg selv.

Det er rett og slett ikke gitt at helsevesen eller andre etater gjør jobben sin i det hele tatt - og jeg mistenker at akkurat det spiller en stor rolle i Angelicas sykdomshistorie og senere dødsfall. 

Anonymkode: 7cbcd...319

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tviler ikke på at denne mora er syk på den ene eller andre måten, men det interessante her er ikke bare hva hun har gjort eller ikke gjort feil, men hvorfor ingen andre har gjort jobben sin heller. For det er det rett og slett ingen som har gjort. 

Jeg har sett journal fra både fastlege og skolehelsesøster på en tenåringsjente som hadde enda lavere BMI enn Angelica hadde - og vekta er kun notert ned og ellers ikke kommentert med et ord. Ingen oppfølgingssamtaler, ingen henvisninger videre, ingen videre helsesjekk og ingen bekymringsmeldinger til barnevernet. Heller ikke skolen reagerte og jenta var fullstendig overlatt til seg selv.

Det er rett og slett ikke gitt at helsevesen eller andre etater gjør jobben sin i det hele tatt - og jeg mistenker at akkurat det spiller en stor rolle i Angelicas sykdomshistorie og senere dødsfall. 

Anonymkode: 7cbcd...319

Du har rett - ALLE sviktet.

Endret av Ichiko
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at diagnosen var en annen. Sett atvdet bar snakk om somatisk sykdom og at fagpersoner i helsevesenet med viten og vilje gjorde en medisinsk feil som førte til barnets død. Ala han gutten som fikk injisert feil cytostatika i hjernen. Skulle da også foreldrene være de som hadde størst kompetanse på dette fagfeltet?

for meg skurrer det voldsomt. Jeg ser et helsevesen, skole og barnevern som ikke har vært istand til å hjelpe hverken barn eller foreldre. Og hvis barnet ble borte og ikke stilte til undersøkelser og oppfølging burde jo alle bjeller ha ringt!

det blir feil å kun skyte på mor her. Jeg syns det er direkte hjerterått ...

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett at diagnosen var en annen. Sett atvdet bar snakk om somatisk sykdom og at fagpersoner i helsevesenet med viten og vilje gjorde en medisinsk feil som førte til barnets død. Ala han gutten som fikk injisert feil cytostatika i hjernen. Skulle da også foreldrene være de som hadde størst kompetanse på dette fagfeltet?

for meg skurrer det voldsomt. Jeg ser et helsevesen, skole og barnevern som ikke har vært istand til å hjelpe hverken barn eller foreldre. Og hvis barnet ble borte og ikke stilte til undersøkelser og oppfølging burde jo alle bjeller ha ringt!

det blir feil å kun skyte på mor her. Jeg syns det er direkte hjerterått ...

Anonymkode: 37999...62f

Det eksempelet der kan jo ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett at diagnosen var en annen. Sett atvdet bar snakk om somatisk sykdom og at fagpersoner i helsevesenet med viten og vilje gjorde en medisinsk feil som førte til barnets død. Ala han gutten som fikk injisert feil cytostatika i hjernen. Skulle da også foreldrene være de som hadde størst kompetanse på dette fagfeltet?

for meg skurrer det voldsomt. Jeg ser et helsevesen, skole og barnevern som ikke har vært istand til å hjelpe hverken barn eller foreldre. Og hvis barnet ble borte og ikke stilte til undersøkelser og oppfølging burde jo alle bjeller ha ringt!

det blir feil å kun skyte på mor her. Jeg syns det er direkte hjerterått ...

Anonymkode: 37999...62f

Må man ha spesialkompetanse for å gi et barn mat?

  • Liker 44
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...