Gå til innhold

P pillene gjør meg gal


Trolljente

Anbefalte innlegg

Noen råd, vær så snill?

 

Jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) så heldig som jeg er, og går på Almina 28 p piller. 

Vanlige mentale bivirkninger for p piller er nettopp humørsvingninger og depresjon, noe som jeg allerede sliter regelmessig med og jeg føler at jeg har blitt gradvis verre etter jeg begynte på p piller. Jeg starter på min andre pakke til uka, og jeg ser ikke frem til det nå som jeg merker at jeg tror at dette er pga pillene.

Før p piller, så prøvde jeg hormonspiral.. den gjorde livet mitt vondt på flere måter så den gikk fort ut. :P Men følte meg ikke direkte deprimert da, og heller ikke ille i humørsvingninger i det hele tatt, jeg bare ble lei og oppgitt pga smerter, mistet mensen som jeg ikke ville miste, etc. Men riktignok hadde jeg ikke den inne så lenge heller.

Hva skal jeg gjøre? Jeg har tenkt at det nok bare er vinterdepresjon og ja, jeg har hatt det tidligere før jeg ble syk men dette her er ustabilitet som er så hurtig og intens at jeg blir sliten og bare vil være alene, så jeg ikke plager noen andre. Jeg føler meg aldri helt, helt rolig. Slapper aldri helt av, med mindre jeg får en orgasme kanskje. Men sexlysten min er jo dårlig nå også pga p pillene, tror jeg. Eller depresjonen. Jeg vet ikke hva som er fra hva engang. 

Jeg skal gjennom fastlegen og få en psykolog igjen (sukk). 

Er det noen andre p piller som kan gi mindre bivirkninger, som fortsatt gir regelmessig mensen? Jeg har hørt at Yasmin skal være bra?

Eller en fertilitetscomputer...?!?!

Kobberspiral har jeg tenkt på, men tråden på hormonspiralen var et stort problem med kjæresten under sex, og jeg når lett til livmorhalsen min med bare fingrene hvis jeg har de helt inn, siden jeg tror ikke at jeg er så dyp. Så uansett hvor kort den tråden hadde blitt klipt eventuelt, så hadde den stikket ut som en brodd isteden og det hadde ikke vært noe særlig bedre. 

 

(hjeeelp 😔)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Cerazette? Jeg begynte med disse for jeg ble gal av hormonspiral..De bivirkninger jeg får er flokete(!) hår og litt lavere sexlyst. Men beste bivirkning er å ikke få mensen lenger, derfor fortsetter jeg med denne pillen. 

Anonymkode: f453e...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Cerazette? Jeg begynte med disse for jeg ble gal av hormonspiral..De bivirkninger jeg får er flokete(!) hår og litt lavere sexlyst. Men beste bivirkning er å ikke få mensen lenger, derfor fortsetter jeg med denne pillen. 

Anonymkode: f453e...b85

Helt enig. Cerazette er ett godt alternativ. Jeg ble helt skrullete av trionetta og p-ringen. Spiralen ville ikke sitte og bare tull. 

Anonymkode: d67ef...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens JEG ble dypt deprimert av Cerazette... Bivirkningene av hormonell prevensjon er så forskjellig fra individ til individ at man nesten bare må prøve.

Anonymkode: 2e475...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bruk fertilitetscomputere i allefall. Det er å be om å bli gravid. 

Kobberspiral, kondom og pessar er hormonfri. 

Anonymkode: 8174c...b58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ble redd meg selv på almina /loette. Fikk kraftig forverring av depresjon og angst. svært mørk i hodet, og jeg begynte seriøst å se ting som ikke var der. Skremmende piller !! måtte bare slutte. yasminelle var ikke bedre heller. cerazette er også noe dritt..  conludag fikk jeg veldig uren hud av.. kondom er best !!

Anonymkode: eb1b0...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil anbefale kondom, hvis du er ekstra utsatt for depresjon. Jeg er også det, men må gå på prevensjon pga. endometriose. Da er p-ring eneste alternativ fordi alt annet gir meg mens. Men depresjonen blir verre også med p-ring, så jeg tar ssri i tillegg. Kan det være et alternativ med antidepressiva for deg og? 

Anonymkode: 21197...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er atomkatastrofe om du skulle bli gravid anbefaler jeg Natural Cycles fertilitetsmonitor app! Om du klarer å følge opplegget til punkt og prikke er det like sikkert som p-piller og det er ingen hormoner eller bivirkninger! På "røde dager" kan du bruke kondom.
Om det derimot skulle være atomkatastrofe om du ble gravid bør du bruke p-stav eller hormonspiral, ettersom de har LANGT større sikkerhet (målt i faktisk bruk, ikke perfekt bruk) enn alle andre p-preparater som avhenger av at du aktivt gjør noe selv for å gjennomføre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Joppeline skrev:

Om det ikke er atomkatastrofe om du skulle bli gravid anbefaler jeg Natural Cycles fertilitetsmonitor app! Om du klarer å følge opplegget til punkt og prikke er det like sikkert som p-piller og det er ingen hormoner eller bivirkninger! På "røde dager" kan du bruke kondom.
Om det derimot skulle være atomkatastrofe om du ble gravid bør du bruke p-stav eller hormonspiral, ettersom de har LANGT større sikkerhet (målt i faktisk bruk, ikke perfekt bruk) enn alle andre p-preparater som avhenger av at du aktivt gjør noe selv for å gjennomføre det. 

Hm, men hvis fertilitetscomputere skal være like sikre som p piller hvis man bruker de riktig (som man jo skal uansett), så er det vel greit.

Ja, er bedre å ha hormonspiral (men ikke for meg), eller p stav hvis man sliter med å følge opp riktig med piller eller måle fertilitetsnivået sitt.. Men jeg sliter ikke med å ta pillen hver dag, og har ikke blitt gravid på det, er veldig nazi.

Så kanskje fertilitetscomputer er et bra valg for meg kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens JEG ble dypt deprimert av Cerazette... Bivirkningene av hormonell prevensjon er så forskjellig fra individ til individ at man nesten bare må prøve.

Anonymkode: 2e475...f26

Veldig sant. Uff... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregelmessig mens, kraftig kviseutbrudd som faktisk aldri gikk over og vektoppgang er hva jeg opplevde av Yasmin, skrekk og gru. Loette(?) var også helt døden for kroppen, hadde mens 3 uker i mnd. P-ring gjorde meg deprimert og jeg mistet all sexlyst.

Alltid slitt med ekstrem pms, så jeg tåler tydeligvis ikke hormoner så bra. Jeg bruker pessar, og vil anbefale det om p-pillene bare lager fysisk og psykisk faenskap, det er det ikke verdt. 

Anonymkode: 5581e...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med borderline er det risikabelt å bruke hormonprevensjon i det hele tatt. Du risikerer at humørsvingningene blir verre og at det i ytterste konsekvens kan være skadelig for deg.

Kan du ikke bruke barrieremetode eller kobberspiral?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Hei, for å oppdatere litt her.

Jeg har nå brukt Daysy fertilitetscomputer i en god del måneder og det funker som bare det. En app syntes jeg ikke er nok i seg selv som en her skrev, og det er tross alt mye enklere å ta temperaturen med noe som automatisk lagrer det og som du kan registrere mensen på og synkronisere rett til mobilen.

Ja, det hadde vært utrolig skummelt og ganske «atomkatastrofe» hvis jeg hadde blitt gravid. Men dette er enda sikrere enn p piller, og syntes absolutt ikke at det å bruke en fertilitetscomputer er å «be om å bli gravid». Ganske misinformasjon der. :) 

Man har full kontroll over hvor man er i syklusen sin i tillegg, som i gjengjeld gir mer innsikt i hvorfor man oppfører seg som man gjør med tanke på de naturlige hormonforandringene man går gjennom i syklusen. 

Jeg syntes rett og slett at feritilitetscomputere er en utrolig underrated metode for prevensjon, og at ikke nok jenter vet hva det går utpå og derfor hevder at det er altfor lett å bli gravid på det og ikke noe å stole på.. isåfall så er det deg som ikke er til å stole på, eller at man rett og slett ikke er klar over hvordan ens egen kropp og fertilitet forandrer seg i løpet av syklusen som er veldig trist.

Funker for meg i allefall og er det beste jeg kunne ha gjort for megselv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...