Gå til innhold

Alvorlig psykisk lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker skremmende stor forskjell på hvordan jeg blir møtt og behandlet når jeg jobber med angsten vs min ustabile personlighetsforstyrrelse. Med angsten så blir jeg møtt som det mennesket jeg er, blir rost oppi skyene og har til og med fått gaver av behandlere fordi jeg har vært flink. (Usikker på om det er greit?) Ganske leit, har utviklet en frykt for å søke hjelp med borderline problematikken. Noe er riv ruskende galt, og det er jeg ikke alene om å mene. 

Noen som vet hvorfor borderline går under som alvorlig lidelse? Er det pga det høye lidelsestrykket eller selvmordsstatistikken? Det har jo blitt en diagnose med god prognose. 

Anonymkode: cd3bc...ae9

Fordi det er en alvorlig personlighetsforstyrrelse, som påvirker funksjonsnivået på flere arenaer i stor grad, over lang tid. Pluss lidelsestrykket er høyt, og på grunn av selvmordsstatistikken. I tillegg til dette så krever det en lang og omfattende behandling å bli "frisk". 

Anonymkode: 1e0c8...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, aiba skrev:

Å våkne fra mani er verdens verste fylleangst sa de på bipolarskolen!!!

Det kan jeg godt forstå. Har ikke psykisk sykdom selv men synes at det er viktig å være oppdatert på område. De fagbøkene som jeg har er ikke så informative og jeg lærer mer av å høre / lese andres historier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ichiko said:

 

Men med et offentlig helsevesen handler det om å holde kostnader nede på et absolutt minimum, derfor er medikamentbruk det som iverksettes for alle psykiske tilstander, helt uavhengig av årsken bak tilstanden. 

Dette er en vrangforestilling uten rot i virkeligheten. Medikamentell behandling er ikke betinget ut fra økonomi, men fra evidens. Vil du tilbake til den tiden da psykiatriske diagnoser innebar årelange innleggelser uten mulighet for pasientautonomi? Medikamentell behandling har revolusjonert psykiatrien i den grad at ekstremt mange pasienter som tidligere ville vært dømt til et liv i institusjon nå kan bo i egen bolig og mange kan også klare å jobbe og forsørge seg selv og sin egen hverdag.

Det er egentlig alvorlig at du sprer slike løgner. Det er mye man kan kritisere psykiatrien for, men her bommer du grovt.

Anonymkode: d8850...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har borderline og har fått vite at det ikke regnes som en alvorligpsykisk lidelse med mindre man har andre tilleggslidelser som påvirker hverandre.

Anonymkode: 9c2fb...cad

Generelt sett blir alvorlige personlighetsforstyrrelser sett på som alvorlige psykiske lidelser. Men i forhold til tvangsinnleggelser blir det ikke alltid sett på som "en alvorlig sinnslidelse"her er det alvorlig depresjon, alvorlig angst, alvorlig anoreksi, mani, psykose etc som gjelder. Dog vil heller ikke "bipolar lidelse, aktuell episode moderat depresjon" heller bli regnet som en "alvorlig sinnslidelse" til tross for at det regnes som en alvorlig psykisk lidelse.

Anonymkode: 1e0c8...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carol80
34 minutter siden, aiba skrev:

Å våkne fra mani er verdens verste fylleangst sa de på bipolarskolen!!!

Fyfader det skal jeg love deg. Fylleangst i form av en trakkaseringssak a la #metoo og dertil tap av jobb. Mens du sitter der i fullstendig villrede med vrangforestillinger friskt i minne. Eller prøv å gå på fylla i psykose, hvor alt svartner etter noen glass hvitvin, og du drømmer i våken tilstand hvor du tror du ser parallelle verdener😬Bra man har galgenhumor sier jeg bare, ellers hadde jeg ikke giddet mer😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carol80 skrev:

Fyfader det skal jeg love deg. Fylleangst i form av en trakkaseringssak a la #metoo og dertil tap av jobb. Mens du sitter der i fullstendig villrede med vrangforestillinger friskt i minne. Eller prøv å gå på fylla i psykose, hvor alt svartner etter noen glass hvitvin, og du drømmer i våken tilstand hvor du tror du ser parallelle verdener😬Bra man har galgenhumor sier jeg bare, ellers hadde jeg ikke giddet mer😅

Jeg kledde meg naken og onanerte med en pute foran pleierne, samt knuste en dør. Skjønner de beltelegging når jeg knuser en dør, men ikke når jeg ligger rolig i senga under dyna bare fordi jeg har kledd meg naken tidligere

for så nekte løsne beltene så jeg får tisset på do

men må ligge der foran pleierne og tisse ut meg selv mens de drar ned buksa og legger et bekken under meg som jeg ikke treffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ga meg medisiner som gjorde at jeg siklet og ikke kunne prate rent og ble kjempetørst, så nektet de meg nok melk til å slukke tørsten så klikka jeg og vipps belter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carol80
Akkurat nå, aiba skrev:

De ga meg medisiner som gjorde at jeg siklet og ikke kunne prate rent og ble kjempetørst, så nektet de meg nok melk til å slukke tørsten så klikka jeg og vipps belter

Høres ut som du var veldig syk. Får håpe du føler deg bedre, evt justere medisinene hvis ikke. Jeg gjorde ikke noe seksuelt ift den personen på jobben, men veldig mye kontakt pluss at vi kysset v en anledning. Så jeg mistet ikke alle hemninger, ifølge psykiatikeren min. Som hun sa "du voldtok han jo ikke, akkurat". Men det er rart altså, hvordan man oppfører seg, som om man gir helt faen liksom. Man lever etter andre sosiale regler enn samfunnet har skapt. Man skaper sin egen lille boble hvor alt er lov, eller til en viss grad. Absurd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carol80 skrev:

Høres ut som du var veldig syk. Får håpe du føler deg bedre, evt justere medisinene hvis ikke. Jeg gjorde ikke noe seksuelt ift den personen på jobben, men veldig mye kontakt pluss at vi kysset v en anledning. Så jeg mistet ikke alle hemninger, ifølge psykiatikeren min. Som hun sa "du voldtok han jo ikke, akkurat". Men det er rart altså, hvordan man oppfører seg, som om man gir helt faen liksom. Man lever etter andre sosiale regler enn samfunnet har skapt. Man skaper sin egen lille boble hvor alt er lov, eller til en viss grad. Absurd men sant.

Jeg endte med å kjøpe sex av en tyrker jeg va forelsket i og det strider helt mot min moral, derfor kortsluttet hjernen og jeg ble svin psykotisk

trodde tyrkeren styrte et spill alle var med i og jeg måtte spille riktig for å få han

et mirakel at jeg kom meg på flyet hjem til Norge igjen

 

men spillet bare fortsatte og fortsatte

trodde bestevenninna mi skulle være i leiligheten og stjele bankkodene mine , tømme kontoene mine og gi til han. Så ville hun drepe meg

 

på sykehuset fortsatte spillet

pleoerne var med på spillet trodde jeg

 

helt vridd i huet

 

om man bare kunne bli frisk etterpå.. men bare kaos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlige psykiske lidelser er i utgangspunktet sykdommene der virkelighetsoppfattelsen forsvinner. Altså psykoselidelser (inkl. schizofreni) og bipolar 1 med mani. 

Men alle psykiske lidelser kan jo være alvorlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aiba skrev:

Jeg endte med å kjøpe sex av en tyrker jeg va forelsket i og det strider helt mot min moral, derfor kortsluttet hjernen og jeg ble svin psykotisk

trodde tyrkeren styrte et spill alle var med i og jeg måtte spille riktig for å få han

et mirakel at jeg kom meg på flyet hjem til Norge igjen

 

men spillet bare fortsatte og fortsatte

trodde bestevenninna mi skulle være i leiligheten og stjele bankkodene mine , tømme kontoene mine og gi til han. Så ville hun drepe meg

 

på sykehuset fortsatte spillet

pleoerne var med på spillet trodde jeg

 

helt vridd i huet

 

om man bare kunne bli frisk etterpå.. men bare kaos

Du her også? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carol80
6 minutter siden, aiba skrev:

Jeg endte med å kjøpe sex av en tyrker jeg va forelsket i og det strider helt mot min moral, derfor kortsluttet hjernen og jeg ble svin psykotisk

trodde tyrkeren styrte et spill alle var med i og jeg måtte spille riktig for å få han

et mirakel at jeg kom meg på flyet hjem til Norge igjen

 

men spillet bare fortsatte og fortsatte

trodde bestevenninna mi skulle være i leiligheten og stjele bankkodene mine , tømme kontoene mine og gi til han. Så ville hun drepe meg

 

på sykehuset fortsatte spillet

pleoerne var med på spillet trodde jeg

 

helt vridd i huet

 

om man bare kunne bli frisk etterpå.. men bare kaos

Det høres ikke bra ut. Jeg var også paranoid mot slutten. Uansett masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carol80 skrev:

Det høres ikke bra ut. Jeg var også paranoid mot slutten. Uansett masse god bedring!

Det er flere år siden men takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Syns det argumentet var helt forbanna trangsynt. En som jobber med psykiatri burde da vel vite at enhver psykisk lidelse kan få alvorlige konsekvenser, til tross for at lidelsen i seg selv ikke regnes som det. Merket jeg ble veldig provosert av hele personen og dens uttalelser!

 Men nå lurte jeg ikke på hva du mener.

Anonymkode: 102e2...c50

Eh jo det gjorde du

Anonymkode: dc045...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo det gjorde du

Anonymkode: dc045...d9a

Nei? 

Jeg lurte på hva som var, ifølge faglige retningslinjer/kategorisering, en alvorlig psyksik lidelse. Ikke din mening. 

Anonymkode: 102e2...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er en vrangforestilling uten rot i virkeligheten. Medikamentell behandling er ikke betinget ut fra økonomi, men fra evidens. Vil du tilbake til den tiden da psykiatriske diagnoser innebar årelange innleggelser uten mulighet for pasientautonomi? Medikamentell behandling har revolusjonert psykiatrien i den grad at ekstremt mange pasienter som tidligere ville vært dømt til et liv i institusjon nå kan bo i egen bolig og mange kan også klare å jobbe og forsørge seg selv og sin egen hverdag.

Det er egentlig alvorlig at du sprer slike løgner. Det er mye man kan kritisere psykiatrien for, men her bommer du grovt.

Anonymkode: d8850...836

Selvfølgelig er det et spørsmål om økonomi. Hvis de som bestemmer her til lands hadde vært opptatt av pasientenes ve og vel hadde de hjulpet dem og ikke bare medisintert bort symptomene. At man bor ute er ikke ensbetydende med et godt liv.

Anonymkode: e155e...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en vrangforestilling uten rot i virkeligheten. Medikamentell behandling er ikke betinget ut fra økonomi, men fra evidens. Vil du tilbake til den tiden da psykiatriske diagnoser innebar årelange innleggelser uten mulighet for pasientautonomi? Medikamentell behandling har revolusjonert psykiatrien i den grad at ekstremt mange pasienter som tidligere ville vært dømt til et liv i institusjon nå kan bo i egen bolig og mange kan også klare å jobbe og forsørge seg selv og sin egen hverdag.

Det er egentlig alvorlig at du sprer slike løgner. Det er mye man kan kritisere psykiatrien for, men her bommer du grovt.

Anonymkode: d8850...836

Det var da voldsomt. Egentlig alvorlig at du - anonymt, såklart - angriper meg med beskyldninger om løgn, samt å ville ha tilbake gamledagers psykiatri - noe jeg ikke én eneste gang har gitt uttrykk for.

Hvis du er ute etter evidens mot effektiviteten av utstrakt medikamentbruk i psykiatrien, samt evidens for gunstig effekt av forskjellige terapimetoder som alternativ/supplement til kun medikamenter, kan du ta en titt på linkene nederst her. Det finnes massevis av forskning etterhvert - ikke minst fra USA, lykkepilleland nr. 1. Det er bare å Google, eller ta en tur på bilbioteket.

Mener du at folk ved NTNU og den norske psykologforeningen sprer løgner? At deres konklusjoner ikke har rot i virkeligheten? Det må du i så fall ta opp med dem.

Jeg vil også anbefale boken "Drøm i våken tilstand" (2012), en bok skrevet av en gruppe pasienter fra psykiatrien.

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det et spørsmål om økonomi. Hvis de som bestemmer her til lands hadde vært opptatt av pasientenes ve og vel hadde de hjulpet dem og ikke bare medisintert bort symptomene. At man bor ute er ikke ensbetydende med et godt liv.

Anonymkode: e155e...71e

Nettopp! Heldigvis skjer det mye positivt også, men det er fortsatt et godt stykke igjen. Med dagens mangel på gode psykologer, psykiatere og andre kvalifiserte behandlere, og de lange, lange køene bare for å få sjansen til terapeutisk behandling, er det vanskelig(for å si det mildt) å være pasient. Men det fins håp.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/20/unges-bruk-av-antidepressiva-fortsetter-a-oke/

https://www.dagsavisen.no/innenriks/eksplosiv-okning-i-bruk-av-adhd-medisin-hos-voksne-1.1093967

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0ahUKEwi977e10MHZAhWEFSwKHXySA68QFghlMAY&url=https%3A%2F%2Fwww.psykologforeningen.no%2Fcontent%2Fdownload%2F39949%2F399216%2Fversion%2F2%2Ffile%2FFakta%2B-%2Bmedisinfri_depresjon_2017.pdf&usg=AOvVaw1YlNThEEK9HdOjhU85mOFj

https://forskning.no/2016/12/bedre-terapi-mot-sosial-angst/produsert-og-finansiert-av/ntnu

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/11/30/langt-storre-effekt-av-terapi-alene-enn-medisin-og-terapi/

https://psykiskhelse.no/bladet/2015/anoreksi-spill-som-behandlingsmetode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...