Gå til innhold

Pusse opp soverom men gulvet er så skjevt :-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i murblokk og har lyst til å pusse opp to soverom. Men akkurat der rommene er så har hele bygningen sunket litt ned og jeg kan merke at hodet heller litt bakover når man sover "rett vei" i senga. Pluss at hvis jeg har høye møbler som står side ved side så risikerer jeg at de ikke står ordentlig inntil hverandre fordi den ene heller mot venstre og den andre mot høyre. Og så er jeg redd for at det kan bli vanskelig å legge nytt gulv fordi det kan vri seg eller man ser skjøtene mellom hver planke på "bakketoppene" i gulvet hvis jeg legger over uten fikse gulvet. Og det er såpass skjevt at det ikke går an å bare ta flere lag med sånn grå papp under.

Men så er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre. Har ingen handy venninner eller bekjente til å hjelpe meg, og jeg synes det virker så vanskelig å skulle ta sement på gulvet og få det rett og glatt. Jeg er redd for at jeg bare heller ut sementen og ikke klarer å få den jevn, og at denne styrkner slik at rommet blir ødelagt og jeg bare kan flytte til et nytt sted!

Så det jeg lurer på er om det finnes en væske som er nesten like flytende som en bøtte med vann som jeg bare kan helle utover og at det da blir helt flatt uten at jeg trenger å hjelpe den utover og glatte den selv. Og at det etterpå styrkner nesten til is og blir flott og glatt som en skøytebane. For da vil jo tyngdekraften fordele det og det blir helt fint. Finnes det? Hva gjør jeg?

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avrettingsmasse er enklare å jobbe med enn sement, men kan vere greit å ha nokon å hjelpe seg/leige ein snekkar om ein ikkje har gjort det før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, prt90 skrev:

Bruk avrettingsmasse (har aldri gjort dette selv, og har egentlig ikke peiling på slikt)

http://www.heydi.no/produkt.asp?vdaid=122

 

Av erfaring anbefaler jeg ukyndige som TS (og meg :P) å bruke en avrettingsmasse som flyter bedre ut og kan legges tynnere, f.eks. denne. Det er dyrere, men det får TS absolutt igjen i resultat og brukervennlighet. Jeg snakker av erfaring, har brukt begge typer, og stuegulvet ble bedre enn kjøkkengulvet, for å si det mildt. 

Anonymkode: 35b36...405

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du leie inn en med erfaring til å bruke avrettingsmasse. Det hjelper ikke å spare noen tusenlapper ved å gjøre det på egenhånd hvis resultatet blir dårlig. Koster sikkert ikke så mye heller

Anonymkode: 6d7ab...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bør du leie inn en med erfaring til å bruke avrettingsmasse. Det hjelper ikke å spare noen tusenlapper ved å gjøre det på egenhånd hvis resultatet blir dårlig. Koster sikkert ikke så mye heller

Anonymkode: 6d7ab...ae0

Ja og nei - man trenger erfaring for å få godt resultat med de grovere avrettingsmassene. Men den jeg linker til gir supert resultat også for oss amatører, om vi går inn for å gjøre det riktig og leser bruksanvisningen skikkelig. :) 

Anonymkode: 35b36...405

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme hva sementen koster, jeg vil bare ha det som fungerer best og er lettest å få utover. Det var derfor jeg lurte på om det var noe som var nesten like tynt som bare vann. Det er bare et lite hjørne/en grop som skal fylles og ikke hele gulvet så det er ikke mye jeg trenger, så vil ikke bruke masse tid og energi hvis jeg kan betale litt ekstra for en bedre masse. Trenger bare en eller to bøtter vil jeg tro

Jeg vil ikke ha snekker eller murer her, de koster nesten mer enn selve oppussingen i seg selv og så må jeg sikkert vente lenge på de. Tror jeg skal klare meg selv selv om dette er manne arbeid. Kan jo ikke være SÅ vanskelig å få det fint hvis det flyter bra hallo. Gjelder bare å finne den som flyter tynnest av alle.

Jeg har allerede kjøpt ting på byggevareforretning. Jeg kjøpte sånn underlagsrull som er litt skumaktig, laminat, lister, gipsplater, sparkel og maling til veggene og taket. Skruer til gipsen og kompressor og spikerpistol til listene. Og litt verktøy og maleutstyr. Men jeg klarte ikke å få med gipsplatene så de ligger igjen hos obs bygg som de sa jeg kunne hente senere. Tror kanskje de blir umulig å bære opp trappene her og så kan være jeg må bytte de og kjøpe mindre plater eller kutte de der ute. Kanskje sånne mdf plater men jeg synes ikke mdf egentlig er fint i leilighet. Jeg liker best glatte vegger i leilighet, mens mdf går fint i hus.

Burde jeg levere tilbake laminaten og kjøpe parkett? Jeg synes gulvet er litt kaldt fordi de under aldri har varme på. De er så gnitne på strøm at de nesten bare har et stearinlys som brenner for å få litt lys og spiser skalker og drikker kaldt vann. Er det ikke sånn at parkett ikke føles like kaldt å trakke på? Varmekabler blir for mye styr.

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett føles absolutt varmere enn laminat.

Det finnes varmefolie man kan legge under laminaten, dette er mindre styr enn varmekabler.

Anonymkode: b8fe7...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt gammel tråd men hva kan man bruke for å tette små spikerhull og slikt så de blir mindre synlige? Altså når man har skutt fast hvite lister så blir det bittesmå hull der stiftene står inni. Mener å ha hørt at snekkere har noe som er veldig kjapt og enkelt å bruke, og virker nesten som blanco eller neglelakk. Kan selvfølgelig bruke hvit akryl, men er redd det ikke er så lett å få inni de små hullene så det dekker godt nok.

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt gammel tråd men hva kan man bruke for å tette små spikerhull og slikt så de blir mindre synlige? Altså når man har skutt fast hvite lister så blir det bittesmå hull der stiftene står inni. Mener å ha hørt at snekkere har noe som er veldig kjapt og enkelt å bruke, og virker nesten som blanco eller neglelakk. Kan selvfølgelig bruke hvit akryl, men er redd det ikke er så lett å få inni de små hullene så det dekker godt nok.

Anonymkode: a5b62...e4b

Sparkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh jeg skal prøve den, takker. 🙂

Og så lurte jeg på. Hvis jeg skal kjøpe ny dør til badet, kan det være en hvilken som helst dør akkurat som de som går til soverom og slikt? Eller må det være dør av heltre eller noe som tåler litt fukt?

Den døren jeg har er ødelagt fordi den har svelt opp. Folk har tatt i den med våte hender, og den har svelt opp helt nederst når det har blitt spylt vann på gulvet. Eller hvis det har ligget vann på dørstokken.

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det på gulvet nå? Furu plank?

Anonymkode: bc01b...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

åh jeg skal prøve den, takker. 🙂

Og så lurte jeg på. Hvis jeg skal kjøpe ny dør til badet, kan det være en hvilken som helst dør akkurat som de som går til soverom og slikt? Eller må det være dør av heltre eller noe som tåler litt fukt?

Den døren jeg har er ødelagt fordi den har svelt opp. Folk har tatt i den med våte hender, og den har svelt opp helt nederst når det har blitt spylt vann på gulvet. Eller hvis det har ligget vann på dørstokken.

Anonymkode: a5b62...e4b

Vi har nybygd hus, og her har de satt inn lik dør til badet som til soverom osv.

Hvordan ble gulvene på soverom? Hva brukte du for å rette de ut? 

Anonymkode: 61746...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avrettningsmasse er kjempelett å bruke. Regner med det er betonggulv under? hvis ikke, er det jo bare å legge lekter tilskjært i forhold til skjevheten å legge gulvspon over, eller skal dere ha skikklige tregulv kan de legges rettmpå lektere.

Badromsdører skal ha lufting i seg. så vanlige dører fungerer som oftest ikke.

Anonymkode: 9fb3d...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gikk fint med gulvet. Hadde min onkel her som mente at det ikke var nødvendig med avretting så han brukte bare noe fliselim til å rette av. Så det var ikke nødvendig med avrettingsmasse.

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også nybygg, og dørene er like bortsett fra at det er et gitter som det kan komme luft gjennom nederst på døra. :)

Anonymkode: ba71a...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ny dørkarm som er med flat dørstokk nederst og da blir det kanskje 1 - 1,5 centimeter åpent under. Lurer i tillegg på å kanskje lage det til slik at det er lufting bak listverket øverst på karmen på en slik måte at luftingen ikke blir synlig.

Men det jeg er redd for med døren er at den vil svelle opp på nytt hvis det kommer vann på akkurat slik som den jeg har. For den jeg har er sikkert laget av spon med et tynt lag av laminat eller maling. Ser ut som en helt vanlig dør. Lurer derfor på om det går an å få en lik dør laget av et annet materiale. Enten med tykkere maling utenpå eller at sponet er skiftet ut med ekte tre som tåler mer vann. Er ikke vits i å kjøpe ny hvis den også blir ødelagt.

Anonymkode: a5b62...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...