Gå til innhold

Om å øve seg på nødstilfeller og glatta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake var det en kjerring her inne som beklaget seg over at mannen hennar drev å skli på isen for moro skyld. De fleste svarte at det var lurt å lære bilen å kjenne under noenlunde kontrollerte omstendigheter.

Så det ble en inspirasjon for meg. Har satt bilen min i snøkanter noen ganger, men etter litt øving og noen timer på YouTube får jeg det til. Jeg har også øvd meg på bråbremsing, og det er utrolig hvordan veiens beskaffenhet påvirker retningen bilen drar i.

Med hånden på hjertet må jeg si at jeg er uendelig takknemlig for den impulsen jeg fikk her. Om jeg nå skulle komme opp i en nødsituasjon så vil jeg kanskje bli overrasket over at bilen ikke gjør akkurat det den skal. Men, og det er gull verdt, jeg har en idé om hvordan jeg får kontroll over bilen likevel!

Takk for det!

Anonymkode: dec86...790

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

På 19.2.2018 den 9.06, AnonymBruker skrev:

For en stund tilbake var det en kjerring her inne som beklaget seg over at mannen hennar drev å skli på isen for moro skyld. De fleste svarte at det var lurt å lære bilen å kjenne under noenlunde kontrollerte omstendigheter.

Så det ble en inspirasjon for meg. Har satt bilen min i snøkanter noen ganger, men etter litt øving og noen timer på YouTube får jeg det til. Jeg har også øvd meg på bråbremsing, og det er utrolig hvordan veiens beskaffenhet påvirker retningen bilen drar i.

Med hånden på hjertet må jeg si at jeg er uendelig takknemlig for den impulsen jeg fikk her. Om jeg nå skulle komme opp i en nødsituasjon så vil jeg kanskje bli overrasket over at bilen ikke gjør akkurat det den skal. Men, og det er gull verdt, jeg har en idé om hvordan jeg får kontroll over bilen likevel!

Takk for det!

NAF har åpen dag to ganger i året på sine baner. Da kan man ta med egen bil og oppleve å miste kontroll. De har vel også noen som underviser der. Anbefaler sterkt å bruke dette framfor å herje på parkeringsplasser og offentlige veier. Lappen kan ryke og man kan skade seg selv eller andre. 

Tidligere hadde vi "glattkjøring" som handlet om å gjennvinne kontroll når man skrenser og å kjøre sikksakk mellom fotgjengere i 60. Nå lærer vi elevene å roe ned farten for å unngå slike situasjoner. Gode dekk, defensiv kjøring og fart tilpasset forholdene vil sørge for at du aldri havner i slike situasjoner.

Dog er det nyttig å se hvordan stabilitetsprogrammene fungerer. De vil gjøre alt for deg. Du bare holder rattet i ro og venter. De bremser og styrer bilen dit den skal. Å prøve å rette opp en skrens i moderne bil med å ratte er ikke anbefalt. Å se hvor lang bremsestrekningen er og hvor vanskelig det er å stoppe for en fotgjenger er nyttig. Man må ha god avstand eller lav fart når man passerer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dessverre ikke antiskrens og antiulykke på bilen min. Jeg er alenemor med gammel bil, og for meg er det rett og slett litt trygghet i det å beherske bilen bedre. Skulle gjerne ha skjønt dette da jeg tok førerkortet. Med det sagt så har du selvsagt rett i at dette er ikke noe man skal gjøre i trafikken. Øvde på vei til pappas hytte, mange ganger. Ikke trafikk der og vi er der mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, abrasiveRefraction said:

Tidligere hadde vi "glattkjøring" som handlet om å gjennvinne kontroll når man skrenser og å kjøre sikksakk mellom fotgjengere i 60. Nå lærer vi elevene å roe ned farten for å unngå slike situasjoner. Gode dekk, defensiv kjøring og fart tilpasset forholdene vil sørge for at du aldri havner i slike situasjoner.

Dette visste jeg ikke. Glattkjøringsdagen var jo kjempemorsom!

Anonymkode: 364a4...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...