Gå til innhold

Er det bra å være konfliktsky slik nordmenn er?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nordmenn-og kvinner flest er konfliktsky i forhold til andre folkeslag.

- Hva kan grunnene til dette være?

- Hvorfor er det så ille å starte en konflikt dersom f.eks. dersom loven viser at kunden har rettog ikek bilselgeren.

Hva er det verste som kan skje når man står opp for seg selv og forteller at man faktisk har rettigheter?

Hvorfor er nordmenn - og kvinner så engstelige og redde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konfliktsky? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Jeg mener; jeg elsker å krangle, for det er så deilig å bli venner igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nordmenn er absolutt ikke konfliktsky - det er bare dét at vi har det så godt at vi har glemt hvorfor folk egentlig har konflikter.

Derfor er det enkelte som tror at det er kjempeviktig å klage på forsvarsministeren, for eksempel. eller hevde at Clemet og Clemet alene raserer skolen, for dét har en lærervenninne sagt. Eller støtte streikende heismontører, selvsagt - det skulle jo bare mangle at alle uten både utdannelse og allmenn dannelse tjener over 500 000,- å å ha monopol.

Viktige konflikter, derimot - dét har vi vel egentlig ikke sett stort til siden våren 1945. Jeg ser her selvsagt bort fra de utrolig avgjørende EU-debattene, homofilisaker, abortspørsmål og debattene for elle mot Lidl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nordmenn er absolutt ikke konfliktsky - det er bare dét at vi har det så godt at vi har glemt hvorfor folk egentlig har konflikter.

Derfor er det enkelte som tror at det er kjempeviktig å klage på forsvarsministeren, for eksempel. eller hevde at Clemet og Clemet alene raserer skolen, for dét har en lærervenninne sagt. Eller støtte streikende heismontører, selvsagt - det skulle jo bare mangle at alle uten både utdannelse og allmenn dannelse tjener over 500 000,- å å ha monopol.

Viktige konflikter, derimot - dét har vi vel egentlig ikke sett stort til siden våren 1945. Jeg ser her selvsagt bort fra de utrolig avgjørende EU-debattene, homofilisaker, abortspørsmål og debattene for elle mot Lidl.

Vi snakker nok om ulike ting her, Trøffelhelten.

Jeg mener "konfliktsky" i sammenehng svigerforeldre, venner, kjærester, ektemenne-og kvinner, barna våre, lærerne til barna våre, naboene, damene på butikken, elektrikeren, snekkeren, tannlegen, legen, frisøren, overfor intervjuere/journalister, media, osv.:

Hvorfor er nordmenn så opptatt av å hele tiden virke så fredelige? Det kan jo til tider bli utrolig kjedelig når det ikke finnes fnugg av temperament i de tusen hjem.

Det er ikke kultur og aksept for å bli sint på folk vi er nær / kjenner / ikke kjenner i Norge.

Det er jo fryktelig synd, for det er sunt å få ut raseriet. Så er det over etterpå.

Jeg synes nordmenn bør tåle å både gi og få noen skyllebøtter av og til. Det er jo en del av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i generaliseringen din. Opplever ikke at nordmenn er konflkktsky. Nå har vi riktignok ikke det latinske lynnet man kan finne sørover i europa, så vi roper og skjeller kansje ikke så mye, men der jeg kommer fra klager vi på frisøren om vi er misfornøyde, vi krangler med svigerfar og er uenige med mekanikeren om det er grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nordmenn er det vet jeg ikke, men vet med meg selv at jeg skyr konflikter som ilden.Og det er i grunnen veldig synd for de få gangene jeg haver opp i dem så er jeg stort sett den som bli fullstendig overkjørt og til slutt ender opp med å holde kjeft, om jeg i det hele tatt har åpna den.

Synd men sånn er det.Men jeg har blitt flinkere og værre skal det bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi snakker nok om ulike ting her, Trøffelhelten.

Jeg mener "konfliktsky" i sammenehng svigerforeldre, venner, kjærester, ektemenne-og kvinner, barna våre, lærerne til barna våre, naboene, damene på butikken, elektrikeren, snekkeren, tannlegen, legen, frisøren, overfor intervjuere/journalister, media, osv.:

Hvorfor er nordmenn så opptatt av å hele tiden virke så fredelige? Det kan jo til tider bli utrolig kjedelig når det ikke finnes fnugg av temperament i de tusen hjem.

Det er ikke kultur og aksept for å bli sint på folk vi er nær / kjenner / ikke kjenner i Norge.

Det er jo fryktelig synd, for det er sunt å få ut raseriet. Så er det over etterpå.

Jeg synes nordmenn bør tåle å både gi og få noen skyllebøtter av og til. Det er jo en del av livet!

OK - da er jeg bare grunnleggende uenig med deg i generaliseringen. I husstanden min, for eksempel, legger vi ofte inn heftige krangle bare for å kunne ha ordentlig make-up-sex etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rimfrost

Elsker å krangle jeg.

Fin terapi liksom... får ut masse innestengte greier. Desuten er jeg altfor hissig av meg til å sitte og høre på masse dustetefolk lira av seg den ene dritten etter den andre.

Så det gjør vel meg til en ikke-typisk nord"mann" ?

"Å.. SÅ trist ! " :roll:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hvorfor er nordmenn så opptatt av å hele tiden virke så fredelige?

Tror ikke det er våre iboende diplomatiske ferdigheter som er årsaken. Jeg tror heller det har noe å gjøre med vår iboende beskjedenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...