Gå til innhold

Slik gikk det med NAV-Line som måtte spa grus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange har engasjert seg i bloggen jeg skrev om Line Holen (28) som ble sendt på tiltak av NAV og måtte spa grus for 13 000 kroner måneden. Senere ble hun sendt for å bygge bruer på en fjelltopp. Nå skal Line på sitt fjerde tiltak: NAV vil at tobarnsmoren skal jobbe i butikk en times togtur unna – på nattetid.

http://helsetine.no/gikk-nav-line-matte-spa-grus/

Nylig fulgte  TV2 i hælene på henne da hun for få dager siden ble bedt om å dra i et jobbintervju en togtime unna: En butikk der hun kan få fast jobb, lokket NAV. Det viser seg i følge Line å være en butikk der en annen naver har vært i lang tid – UTEN å bli tilbudt jobben. Hun føler hun blir servert løgn og er skuffet.

Etter intervjuet var hun enda mer ute av seg:  «De vil at jeg skal jobbe på natta fra klokken 02.00 om morgenen,» skrev hun til meg på messenger og beklaget skrivefeil: Hendene var stivfrosne fordi det var en times ventetid på toget hjem.

«Hallo, NAV! Hallo, Anniken Hauglie og Erna Solberg: Om natten skal denne mammaen være hos sine to små barn. Og hvordan skal hun komme hit 0200 på natten uten bil? Får hun egen sjåfør?»

...

Er det virkelig greit at NAV herjer slik med folk bare for å få fine statistikker over alle som er i «tiltak»?

 

Anonymkode: 63f89...54c

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er vel også på et lite sted uten bussforbindelse? helt utrolig. vi betaler altså skyhøye skatter for at folk skal herse med de mest ressursfattige i stedet for å hjelpe. 

Anonymkode: 2c0cf...547

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sosial dumping! Det ender jo bare med at hun blir syk om de fortsetter sånn. Umenneskelig.

Anonymkode: 56af7...3d7

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alenemødre kan ikke jobbe natt nei. Ærlig talt. De må vel klare å finne en jobb i hennes bosted vel?? 

Anonymkode: 32313...096

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun ikke lat så vil hun gjøre det hun kan for å komme seg til jobb.

Anonymkode: bd44a...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sosial dumping! Det ender jo bare med at hun blir syk om de fortsetter sånn. Umenneskelig.

Anonymkode: 56af7...3d7

typisk høyrepolitikk. dette er jo et resultat av at nav blir strengere. det var akkurat dette jeg skjønte kom til å bli resultatet av at folk må flytte det jobbene er. det betyr ikke bare at de må være villig til å ta betalt jobb i en annen by, men at de også må ut i praksis i andre byer. fullstendig utnytting. hun kommer seg aldri ut i jobb etter dette. med 1 time ventetid og 1 time reisetid to ganger om dagen vil hun bruke 12-13 timer hver dag bare i jobb. dette på nattestid, så la oss si 23: 00 til 12 om dagen, det hun da må i seng rundt 4, altså er hun helt isolert fra ungene og familien sin. også skal hun stå på å vise at hun duger i jobb i samme sleng, til en arbeidsgiver som allerede har utnyttet noen i navsystemet. dette er jo i praksis mye mer frihetsberøvende og psykisk nedbrytende enn en soning

Anonymkode: 2c0cf...547

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre noe som har pågått i alle år, fra lenge før det het NAV. Det er som om NAV og deres tiltaksarrangører har tunnelsyn på at alle skal i aktivitet, samme hva slags, og enten klienten kan eller ei. Arbeidsgivere har ofte visst å utnytte dette ved å forespeile overfor NAV "gode muligheter for fast jobb", men det NAV-klienten blir møtt med er noe annet: nemlig å være gratis vikar eller ekstraarbeider.

Arbeidsgiveres argumenter kan være at de burde fått betalt av NAV "for å drive med opplæring av NAV-klienter", eller si "ja, jeg har jo tross alt betalt arbeidsgiveravgift i alle år, så det skulle bare mangle at ikke NAV sender noen folk til å jobbe her!" Klienten skal da være gratisarbeider, gjerne på fulltid; med null sikkerhet eller klarhet om framtiden. Slik kan de holde på i åresvis, med stadig utsettelser og trenering av en endelig avgjørelse, til klienten plutselig må gå "da det ikke er mulig å ansette likevel." Årsaken blir ikke sjelden begrunnet med "uforutsigbart marked for bedriften", for ikke å nevne at det er klienten selv, som "ikke duger her." Etter to og et halvt års jobbing ble dét plutselig klart.

På klientens CV står det ikke annet enn at vedkommende har vært under NAV, for det gis ikke noen attest for år med arbeidspraksis. Hvem går det ut over i framtiden ved jobbsøking? Klienten.

Jeg snakker av egen erfaring, og vet om adskillige fler tilfeller. Fy søren, som jeg har jobbet for slike folk, i håp om fast ansettelse; og jeg har flere ganger sagt fra til de på NAV om denne utnyttingen av klienter. Det har aldri hjulpet.

Endret av Ichiko
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Ichiko skrev:

Dette er dessverre noe som har pågått i alle år, fra lenge før det het NAV. Det er som om NAV og deres tiltaksarrangører har tunnelsyn på at alle skal i aktivitet, samme hva slags, og enten klienten kan eller ei. Arbeidsgivere har ofte visst å utnytte dette ved å forespeile overfor NAV "gode muligheter for fast jobb", men det NAV-klienten blir møtt med er noe annet: nemlig å være gratis vikar eller ekstraarbeider.

Arbeidsgiveres argumenter kan være at de burde fått betalt av NAV "for å drive med opplæring av NAV-klienter", eller si "ja, jeg har jo tross alt betalt arbeidsgiveravgift i alle år, så det skulle bare mangle at ikke NAV sender noen folk til å jobbe her!" Klienten skal da være gratisarbeider, gjerne på fulltid; med null sikkerhet eller klarhet om framtiden. Slik kan de holde på i åresvis, med stadig utsettelser og trenering av en endelig avgjørelse, til klienten plutselig må gå "da det ikke er mulig å ansette likevel." Årsaken blir ikke sjelden begrunnet med "uforutsigbart marked for bedriften", for ikke å nevne at det er klienten selv, som "ikke duger her." Etter to og et halvt års jobbing ble dét plutselig klart.

På klientens CV står det ikke annet enn at vedkommende har vært under NAV, for det gis ikke noen attest for år med arbeidspraksis. Hvem går det ut over i framtiden ved jobbsøking? Klienten.

Jeg snakker av egen erfaring, og vet om adskillige fler tilfeller. Fy søren, som jeg har jobbet for slike folk, i håp om fast ansettelse; og jeg har flere ganger sagt fra til de på NAV om denne utnyttingen av klienter. Det har aldri hjulpet.

utnyttingen er ikke noe nytt. utbredelsen derimot og hvordan dette begynner å bli en fast form for arbeidsdeltagelse har vi aldri tidligere sett før. også dette med at folk også må må flytte der bedriftene er så de enda lettere kan skyves ut i praksis er også typisk høyrepolitikk og uverdig behandling av mennesker. fengselsinnsatte har bedre forhold enn denne jenta.

Anonymkode: 2c0cf...547

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt morsomt(misforstå meg rett) at hvis nav ser du har bil blir du bedt om å selge den for at du skal frigjøre mer penger slik at nav kan betale deg litt mindre. Så rett etterpå kommer nav med en fantastisk jobb til deg! Den er en time med tog unna på et sted med dårlig kollektivtilbud og det er i tillegg nattarbeid.. 

Hallo!? 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange har engasjert seg i bloggen jeg skrev om Line Holen (28) som ble sendt på tiltak av NAV og måtte spa grus for 13 000 kroner måneden. Senere ble hun sendt for å bygge bruer på en fjelltopp. Nå skal Line på sitt fjerde tiltak: NAV vil at tobarnsmoren skal jobbe i butikk en times togtur unna – på nattetid.

http://helsetine.no/gikk-nav-line-matte-spa-grus/

Nylig fulgte  TV2 i hælene på henne da hun for få dager siden ble bedt om å dra i et jobbintervju en togtime unna: En butikk der hun kan få fast jobb, lokket NAV. Det viser seg i følge Line å være en butikk der en annen naver har vært i lang tid – UTEN å bli tilbudt jobben. Hun føler hun blir servert løgn og er skuffet.

Etter intervjuet var hun enda mer ute av seg:  «De vil at jeg skal jobbe på natta fra klokken 02.00 om morgenen,» skrev hun til meg på messenger og beklaget skrivefeil: Hendene var stivfrosne fordi det var en times ventetid på toget hjem.

«Hallo, NAV! Hallo, Anniken Hauglie og Erna Solberg: Om natten skal denne mammaen være hos sine to små barn. Og hvordan skal hun komme hit 0200 på natten uten bil? Får hun egen sjåfør?»

...

Er det virkelig greit at NAV herjer slik med folk bare for å få fine statistikker over alle som er i «tiltak»?

 

Anonymkode: 63f89...54c

:opplyser:

Ingen noterer seg her at NAV bruker Line, og ts skor seg på Lines elendighet?

Hvert klikk på linken i hovedinnlegget hvilke fordeler får ts av det? Og hva tilfaller Line av disse fordelene? 

Snakk om å tråkke på folk som ligger nede for selv å komme høyere opp! 

Anonymkode: 2792a...35d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig :angry: Vet om 1... NAV mener han skal leve på 2000kr pr mnd i livsopphold + at han skal jobbe fulltid på en stall men får ikke mer utbetalt. 2000kr fordi han bor hos sin uføre mor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ichiko said:

snip

På klientens CV står det ikke annet enn at vedkommende har vært under NAV, for det gis ikke noen attest for år med arbeidspraksis. Hvem går det ut over i framtiden ved jobbsøking? Klienten.

snip

Jeg har skrevet opp stedet jeg var i praksis hos på CV, og har satt opp sjefen min der som referanse. Flere andre jeg kjenner som har gjort det sånn og.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

:opplyser:

Ingen noterer seg her at NAV bruker Line, og ts skor seg på Lines elendighet?

Hvert klikk på linken i hovedinnlegget hvilke fordeler får ts av det? Og hva tilfaller Line av disse fordelene? 

Snakk om å tråkke på folk som ligger nede for selv å komme høyere opp! 

Anonymkode: 2792a...35d

Jeg leser ikke blogger, men følte for å kommentere her likevel. Er det ikke bra at Line ikke blir glemt, at folk fortsetter å snakke om det så det kanskje fører til en endring for flere? Eller i det minste Line?

Anonymkode: a7405...05e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

utnyttingen er ikke noe nytt. utbredelsen derimot og hvordan dette begynner å bli en fast form for arbeidsdeltagelse har vi aldri tidligere sett før. også dette med at folk også må må flytte der bedriftene er så de enda lettere kan skyves ut i praksis er også typisk høyrepolitikk og uverdig behandling av mennesker. fengselsinnsatte har bedre forhold enn denne jenta.

Anonymkode: 2c0cf...547

Jeg må dessverre si meg enig.

7 minutter siden, Duckie said:

Jeg har skrevet opp stedet jeg var i praksis hos på CV, og har satt opp sjefen min der som referanse. Flere andre jeg kjenner som har gjort det sånn og.

 

Ja, hvis sjefen der har vært grei, så! Men temaet i mitt innlegg var alle de sjefene som ikke er så greie. Det er liten vits i bruke en tidligere sjef som referanse hvis h*n ikke vil si noe til din fordel; f.eks. om hvorfor du "sluttet", les: ikke fikk jobbe der lenger.

P.S. Og før noen kommer med historier om udugelige NAV'ere som kan takke seg selv for elendigheten: ja, jeg vet de finnes; men det gjør det òg utallige andre tråder om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite

Mange mennesker spar grus. Mange mennesker bygger veier på fjellet. Mange mennesker arbeider natt. Er det riktig at bl.a. disse menneskene skal sponse hennes livsopphold bare fordi hun var idiot nok til å pule på seg en unge med en fyr som ikke evner å stille opp? Om hun er så fisefin på det, burde hun skaffe seg en jobb på egenhånd, noe mer passende.

Hun kan ikke forvente at NAV skal holde henne i hånda hele veien, og at alt samtidig skal bli akkurat sånn som hun vil ha det. Sorry, men det er normalt å ofre noe for en jobb, spesielt når noen andre har fiksa jobben for deg. Sier seg selv at NAV aldri kan skaffe en jobb det er rift om å få. Det vil alltid være snakk om lite attraktive jobber, noe som er helt normalt å ha som første, andre og kanskje tredje jobb.

Stiller meg også tvilende til at arbeidsgiver har garantert videre jobb helt uavhengig av kompetansenivå til den forrige naveren som var innom der. Man kan selvsagt ikke gi fast jobb til noen som viser seg å være komplett udugelig heller. En dose takknemlighet over at noen har gitt henne muligheten til å komme seg inn på arbeidsmarkedet hadde gjort seg her.

Endret av PeleWasShite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det er så rart at NAV som er et av de mest sosiale tiltakene vi har i dette landet, er så usosialt for så mange. Mange opplever NAV som en klamp om foten. Arbeidsavklaringen fungerer ikke, og først når de får innvilget uføretrygd blir de i stand til å jobbe for å bli bedre, og deretter komme seg ut i arbeidslivet for egen maskin. Når mennesker blir sykere av NAV-mølla er det jo virkelig noe som ikke fungerer. 

Ja, vi er kjempeheldige som har dette sosiale tiltaket, at vi har muligheten til å få uføretrygd, ledighetstrygd og arbeidsavklaringspenger. Men systemet er ineffektivt når det gjelder å hjelpe mennesker å bli friske, og god helse er vel den beste markøren også for å komme seg ut i arbeidslivet igjen raskere. Kanskje man må gi folk tid til å være syk, de færreste blir vel friskere fordi noen krever det av dem? Økonomisk utrygghet gjør bedringsprosesser langsommere. 

Og når det gjelder de som ikke er syke men arbeidsledige og blir satt på tiltak etter tiltak, jeg synes det er et under at ikke flere blir suicidal og deprimert av hele greia, eller evt. bare syke. Å leve årevis og gjøre 100% jobb uten å få betalt som andre må være en forferdelig psykisk påkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...