Gå til innhold

Stakkars jenta mi:-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en jente på 10 år som over tid har lagt til seg en lei uvane. Det begynte med at hun blåste luft gjennom nesen med korte mellomrom. Over tid har hun gjort dette oftere og oftere, og nå gjør hun det konstant. det lager lyd og virker jo rart på andre. Er vell en form for ticks... Noen som har erfaring med dette, og hvordan vi kan få henne til å slutte med denne uvanen? Hun har begynt å få kommentarer på skolen og fra venner. Syns så synd på henne, hun klarer virkelig ikke å la vær. Nesten som at hun har funnet en ny måte å puste på.

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden hun bare er 10 år så er det heldigvis ikke SÅÅÅÅ vanskelig å få vekk uvanene :)   Kanskje du kan kommentere hver gang hun gjør det og så kan du vise henne den «riktige» måten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen og få henvisning til øre-, nese- og halsspesialist for å sjekke om det kan ha fysiologiske årsaker.

Dersom hun feks har en polypp eller annet som irriterer, vil jo mas om å la være å blåse i nesen bare gjøre vondt verre. En ØNH-lege vil kanskje også ha erfaring med fenomenet og ha tips for avvenning. 

Anonymkode: 55c65...789

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt masse tyggis til henne nå, da jeg merker at når hun tygger klarer hun ikke gjøre det like hyppig. Har også bedt om at hun ikke sitter ved siden av noen i klasserommet etter hennes eget ønske.

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fastlegen og få henvisning til øre-, nese- og halsspesialist for å sjekke om det kan ha fysiologiske årsaker.

Dersom hun feks har en polypp eller annet som irriterer, vil jo mas om å la være å blåse i nesen bare gjøre vondt verre. En ØNH-lege vil kanskje også ha erfaring med fenomenet og ha tips for avvenning. 

Anonymkode: 55c65...789

Hun gjør ikke disse lydene når hun sover, derfor tenker jeg det er mer som ticks?

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt masse tyggis til henne nå, da jeg merker at når hun tygger klarer hun ikke gjøre det like hyppig. Har også bedt om at hun ikke sitter ved siden av noen i klasserommet etter hennes eget ønske.

Anonymkode: 06b2b...370

Det må da være bedre å finne ut om det finnes en årsak til at hun gjør det, enn å begynne å isolere henne fra andre, selv om det er etter eget ønske? Hvis hun begynner med unngåelsesstrategier uten å få hjelp til å slutte kan det fort bli veldig vanskelig for henne å bygge sosiale relasjoner. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå til fastlegen og få henvisning til øre-, nese- og halsspesialist for å sjekke om det kan ha fysiologiske årsaker.

Dersom hun feks har en polypp eller annet som irriterer, vil jo mas om å la være å blåse i nesen bare gjøre vondt verre. En ØNH-lege vil kanskje også ha erfaring med fenomenet og ha tips for avvenning. 

Anonymkode: 55c65...789

Tror du må slå opp ordet fysiologisk....🙄

Anonymkode: 2b872...dd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente på 10 år som over tid har lagt til seg en lei uvane. Det begynte med at hun blåste luft gjennom nesen med korte mellomrom. Over tid har hun gjort dette oftere og oftere, og nå gjør hun det konstant. det lager lyd og virker jo rart på andre. Er vell en form for ticks... Noen som har erfaring med dette, og hvordan vi kan få henne til å slutte med denne uvanen? Hun har begynt å få kommentarer på skolen og fra venner. Syns så synd på henne, hun klarer virkelig ikke å la vær. Nesten som at hun har funnet en ny måte å puste på.

Anonymkode: 06b2b...370

Når hun begynner å isolere seg fra andre, så er det et varsel på at dette har gått for langt, og for lenge uten at det har blitt gjort noe. Ta kontakt med legen, ta med barnet og få henne sjekket. Legen kan henvise videre til aktuelle steder/personer/behandlinger. Ring legen nå, og be om en time, så fort som fy :) 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en voksen mann som gjør akkurat dette. Lurt å ta tak i problemet mens hun er ung og det kan fikses på :)

Har dere snakket om det, slik at hun er bevisst på det? Føler hun at hun "må" gjøre det for det er ekkelt å la være, eller er det noe hun gjør helt ubevisst?

Jeg har selv en datter som sitter med fingrene i nesa omtrent hver gang hun tror vi ikke ser. Det har blitt en kjempeekkel uvane. Jeg sier ifra hver gang jeg ser det, og ber henne gå og vaske hendene med en gang, før hun tar på noe annet i stuen, og pusse nesen i en serviett hvis det klør. Hun synes det er et veldig mas om å vaske hendene, men gjør det, og jeg tror det hjelper (håper). Lurer veldig på om hun sitter slik på skolen også...

Anonymkode: 322b2...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gått så langt at fagfolk må koples inn.

Ikke gi tyggis hver dag, det skader tannhelsen og gir økt syreproduksjon i magesekken. 

 

Anonymkode: 0ec1d...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensomotorisk OCD? Det hadde jeg da jeg var liten. Måtte puste på en bestemt måte og hvis det ble "feil", noe det alltid ble måtte jeg gjenta det i det uendelige. Google det :)

Anonymkode: e5c59...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sensomotorisk OCD? Det hadde jeg da jeg var liten. Måtte puste på en bestemt måte og hvis det ble "feil", noe det alltid ble måtte jeg gjenta det i det uendelige. Google det :)

Anonymkode: e5c59...815

Sånn hadde jeg og det :) Vokste det av meg, men det påvirket meg en del i hverdagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillesky skrev:

Sånn hadde jeg og det :) Vokste det av meg, men det påvirket meg en del i hverdagen... 

Har prøvd å google sensomotorisk ocd men finner lite da. Hva slags behandling kan man få, går man til fastlegen, og hvor lenge hadde du det sånn?

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en voksen mann som gjør dette. Han sa han blåste ut fordi han så for seg at han "blåste ut" forurensning og støv. Det er skikkelig irriterende og ekkelt. Hørest ut som man har buser som man vil få ut :P 

Anonymkode: 0069b...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente på 10 år som over tid har lagt til seg en lei uvane. Det begynte med at hun blåste luft gjennom nesen med korte mellomrom. Over tid har hun gjort dette oftere og oftere, og nå gjør hun det konstant. det lager lyd og virker jo rart på andre. Er vell en form for ticks... Noen som har erfaring med dette, og hvordan vi kan få henne til å slutte med denne uvanen? Hun har begynt å få kommentarer på skolen og fra venner. Syns så synd på henne, hun klarer virkelig ikke å la vær. Nesten som at hun har funnet en ny måte å puste på.

Anonymkode: 06b2b...370

Er det tvangshandling tro? Da farmoren min døde,så fikk jeg det.Måtte gjøre visse "ritualer"fordi ikke andre skulle dø.Alle syns jeg var litt snål,men jeg ble hverken erter eller mobbet takk og pris.De ler av det enda Jeg kunne stoppe opp på skoleveien for å gå to skritt tilbake.Ellers måtte jeg slikke på leppene og svelge x antall ganger.

En kan jo le av det i ettertid,men det var jo strevsomt som 6-åring.Har hun opplevd noe som gjør at hun føler at hun har kontroll på den måten?

Eller så mange interessante teorier her som kan være like sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Blåser luft gjennom nesen? Når ble det "forbudt"?

Anonymkode: f873c...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan love deg at hvis du kommenterer ticsene konstant, som foreslått lenger opp, så blir det ikke bedre, heller verre. Selv utviklet jeg angst pga kommentarer om ticsene fra andre barn og voksne. Få henvisning til BUP og ta det derfra :)

Anonymkode: c4289...878

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bedre om det konstant skal kommenteres. Å tyggis hele tiden er ikke bra, hverken for tenner eller magesekk. 

Ta kontakt med fagfolk.

Anonymkode: 2a3b1...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påpeke tics gjør bare ticsene verre.

Har en gutt som i lange perioder har hatt svært hyppig kremting som tics. Har vært ganske bekymret for hvordan det skulle gå når han begynte på skolen, for vi merket jo at vi hjemme holdt på å bli gal av konstante kremtelyder. Heldigvis har han ha ikke hatt slike tics på lenge.

Han har andre tics også som «hard» blunking og en bestemt repetitiv håndbevegelse, men det er jo ikke noe som «plager» andre. Synes også at det er blitt færre av disse ticsene.

Sønnen min er 7 år.

Anonymkode: addff...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen.

Kan være hun har Tourettes Syndrom! :)

Jeg har de samme ticsene som det det du skriver her!

Om det er tourettes/tics så er det INGEN uvane, men noe hun ikke klarer å slutte overhode. :)

De første symptomene får man som regel når man er barn. Eventuelt en utredning på BUP. ;)

Anonymkode: 9d233...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...