Gå til innhold

Barnevogn, forklar meg forskjell på "ergonomisk" og "flat"


Alvea

Anbefalte innlegg

Vi er på utkikk etter vogn og føler vi blir mer forvirra enn opplyst når vi er å titter. Det er alt for mye forskjellig og vanskelig å ta et valg. Heldigvis har vi god tid enda, men føler på at det hadde vært godt å fått bestemt seg.

Vi synes Bugaboo Fox og Emmajunga NXT vognene er veldig fine. Vi bor i storby og har en lang bratt bakke opp til leiligheten vår, ønsker derfor en lett og smidig vogn. Men den bør også være fin å trille i terreng da min samboer er golfentusiast og det sikkert blir noen runder på golfbanen med vognen.

Synes Bugaboo fox definitivt føltes bedre å trille de få metrene på butikkgulvet og nxt vognene kjentes litt stivere ut.

Bugaboo Fox - Her har du kun en hjultype og jeg er usikker på hvor godt denne fungerer i terreng. Jeg synes også sittedelen (ergonomisk om jeg har forstått det riktig), ikke ser spesielt god ut. Ellers virket den superlett og smidig og ser veldig fin ut, en drøm å trille innendørs i alle fall.

I NXT serien er det flere valgmuligheter, både hjul og størrelse. Du kan få NXT60F og NXT90F der sittedelen ser mye bedre ut den på fox. Mer romslig og lunere. I liggedelen kan du også løfte opp ryggen litt slik at barnet ligger/sitter mer oppreist. Minuset er at den virket litt stivere å trille enn foxen.

Kan noen hjelpe meg og komme med noen smarte innspill? Hva er egentlig fordelen med såkalt ergonomisk sittedel i forhold til flat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt og greit. Flat liggestilling = full liggestilling i sportsdelen. Med full liggestilling vil du få samme «greia» som i bagdelen. 

Ergonomisk liggestilling = det som er anbefalt. Beina får en naturlig knekk. Barn er myke er utrolig mye mykere i leddene enn oss voksne. Denne stillingen skal visstnok være både behagelig og foretrukket. 

Jobber i barneforetning. Kanskje vil noen andre her gå dypere inn på hvorfor du bør velge enten eller, men det kan du google deg til også! Eventuelt oppsøke Babyshop eller Barnas hus. Hvor jeg jobber sier vi det på enklest mulig måte, alla noe jeg skrev her oppe.

Lykke til med kjøp av vogn! 

Anonymkode: 42c76...61c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er på tynn is her, men mener jeg har hørt at de ergobomiske er sånn passe ergonomiske (dette er ikke et beskyttet ord btw) siden de bare blir sittende i en stilling. I en «flat» vogn varierer barnet stillingen sin mer (setter seg opp, legger seg ned) mens den ergonomiske er mer statisk. Men ikke vet jeg 

Anonymkode: fae5e...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergonomiske sittedeler er ironisk nok ikke så ergonomiske å SITTE i. For barn som ikke kan sitte selv er de bedre enn enn vanlig sittedel, men for barn som kan sitte er de ikke like bra, fordi belastningen blir feil og det hemmer bevegeligheten. Leste en god post om det, men finner ikke linken. 

Men om du skal la det være avgjørende vet jeg ikke. Mange er jo fornøyde med de sportsdelene. 

Edit: fant linken http://www.learntomove.se/barnvagnar/

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelt og greit. Flat liggestilling = full liggestilling i sportsdelen. Med full liggestilling vil du få samme «greia» som i bagdelen. 

Ergonomisk liggestilling = det som er anbefalt. Beina får en naturlig knekk. Barn er myke er utrolig mye mykere i leddene enn oss voksne. Denne stillingen skal visstnok være både behagelig og foretrukket. 

Jobber i barneforetning. Kanskje vil noen andre her gå dypere inn på hvorfor du bør velge enten eller, men det kan du google deg til også! Eventuelt oppsøke Babyshop eller Barnas hus. Hvor jeg jobber sier vi det på enklest mulig måte, alla noe jeg skrev her oppe.

Lykke til med kjøp av vogn! 

Anonymkode: 42c76...61c

Så dette blir altså feil. Det som kalles ergonomisk er ikke nødvendigvis anbefalt. Et eksempel på at de i barnebutikk er selgere, men ikke ekspertise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nxt90f og er kjempe fornøyd. Bruker nå sportsdelen og den blir god å ligge i for babyen når vi legger den ned. Var litt urolig for overgangen fra bagdelen til sportsdelen siden vi bruker vognen mest til soving, men det gikk kjempe greit siden den kan legges helt ned. "Hetta" er og veldig god og stor og det følger med en god fotpose. Med disse to så ligger babyen kjempe godt nedi der 😊 

Anonymkode: 43381...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i butikken å kjøpe vogn i dag og forklaringen damen i butikken ga meg var at hun foretrekker den ikke-ergonomiske fordi den kan man legge ned sittedelen helt flat, så den er mye bedre å sove i for barnet. 

I den ergonomiske vil man ha knærne i knekk og det er ikke så godt å sove sånn. Det blir også veldig statisk for barnet i den stillingen. 

Vi kjøpte ikke-ergonomisk med Emmaljunga nxt90f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Kan hende jeg er på tynn is her, men mener jeg har hørt at de ergobomiske er sånn passe ergonomiske (dette er ikke et beskyttet ord btw) siden de bare blir sittende i en stilling. I en «flat» vogn varierer barnet stillingen sin mer (setter seg opp, legger seg ned) mens den ergonomiske er mer statisk. Men ikke vet jeg 

Anonymkode: fae5e...580

Nå er du på tynn is,ja :) 

Anonymkode: 027a5...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du på tynn is,ja :) 

Anonymkode: 027a5...049

Men likevel er @Sistiinne på det samme over 🤔

Anonymkode: fae5e...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...