Gå til innhold

"Motgang gjør deg sterkere". Jeg har aldri skjønt det, er det bare jeg som er svak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, GoldenLioness skrev:

Jeg lurer bare: hvordan havnet barnet ditt i en situasjon der det ble misbrukt?

Det har vel ingenting med temaet å gjøre, har det vel? 

Anonymkode: 73f02...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har vel ingenting med temaet å gjøre, har det vel? 

Anonymkode: 73f02...44f

Nei, derfor jeg skrev at jeg lurte på det.

Med den bakgrunnen så tenker jeg at man gjerne er mer obs på barn og misbruk og den nysgjerrige biten av meg lurer da på hvordan barnet kunne bli utsatt for det samme som mor.

Mener absolutt ikke noe med spørsmålet annet en ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Er planen din sjelevandring hvis du blir syk, havner i en bilulykke eller blir voldtatt mens du er bundet fast i en kjeller?

Anonymkode: 73f02...44f

Eksteme tilfeller du nevner, men man kan faktisk klare å "flytte fokus sjelsmessig" og klare det på den måten. Vet om en som overlevde dr Mengeles forsøk i Austwizh som gjorde det slik.

Enkelte er bare psykisk sterke.

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig psykisk sterk selv, MEN hvis det kommet til mitt eget barn... der kan alt knekke meg, morskjærlighet er desidert det mest sårbare her i livet, hadde gått i døden for barnet på flekken dersom det kunne reddet han.

Anonymkode: 72a80...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Nei, derfor jeg skrev at jeg lurte på det.

Med den bakgrunnen så tenker jeg at man gjerne er mer obs på barn og misbruk og den nysgjerrige biten av meg lurer da på hvordan barnet kunne bli utsatt for det samme som mor.

Mener absolutt ikke noe med spørsmålet annet en ren nysgjerrighet.

Hvor obs man enn er så vil barn på et eller annet tidspunkt måtte forholde seg til barnehage/dagmamma, skole (og eventuelt SFO), fritidsaktiviteter og/eller helsevesen alene uten mor og/eller far hengende over skuldrene. De vil dra på leirskole alene, gå hjem fra skolen/ta skolebussen alene, besøke venner, være hjemme alene noen timer her og der... Man kan ikke hindre barna sine i å være alene med andre uten foreldrene til stede resten av livet og da vil sjansen alltid være til stede for at noe kan skje. 

 

Anonymkode: 73f02...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksteme tilfeller du nevner, men man kan faktisk klare å "flytte fokus sjelsmessig" og klare det på den måten. Vet om en som overlevde dr Mengeles forsøk i Austwizh som gjorde det slik.

Enkelte er bare psykisk sterke.

Anonymkode: 72a80...d57

Å bli syk er et ekstremt tilfelle? Kanskje du burde se deg litt rundt. 

Anonymkode: 73f02...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror Det ligger i hode. Hatt en barndom jeg ikke unner noen. Og veldig mange tunge år pga traumer. Men 1 dag tok jeg å begynte i det små. Prøvde å se gleder og få år etter er jeg positiv og takler det meste. Og det vonde livet har jo formet meg til den jeg nå er. Så om ikke sterkere så bedre rustet til å ta motgang og viten om at ting faktisk blir bedre med tiden

Anonymkode: b7409...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange som har opplevd voldtekt, vold eller andre forferdelige ting vil ha seg frabedt tanken om at andre vet akkurat hva de har vært gjennom. En viss ydmykhet skal man ha. 

Anonymkode: df329...101

De er sjelden de som har lest seg til kompetanse som påstår dette. Langt oftere er det de med egne erfaringer som vil påstå dette og kunne slite med å virkelig se pasienten.

Anonymkode: ec831...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksteme tilfeller du nevner, men man kan faktisk klare å "flytte fokus sjelsmessig" og klare det på den måten. Vet om en som overlevde dr Mengeles forsøk i Austwizh som gjorde det slik.

Enkelte er bare psykisk sterke.

Anonymkode: 72a80...d57

Dette er ikke "styrke", det er en klassisk forsvarsmekanisme som heter dissosiasjon og kan oppstå under traumer. Vedvarer den lenge etter traumet, kalles det en psykisk lidelse.

Anonymkode: ec831...ea1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i NATUREN med hele gjengen! 

der høres SÅ OVEFLADISK ut, men det er faktisk sant. 

Naturen gir deg soloppganger, ekorn, fjell, frisk luft, bær, stjernehimmel, nordlys, måne... så mye vakkert at det kan stimulere den mest knuste sjel. 

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke "styrke", det er en klassisk forsvarsmekanisme som heter dissosiasjon og kan oppstå under traumer. Vedvarer den lenge etter traumet, kalles det en psykisk lidelse.

Anonymkode: ec831...ea1

JO, det kan være en enorm styrke i et menneske, det heter recelisens.

Hvis du sjekker ut Eva kor historie på youtube, så forstår du hvorfor jeg sier dette, hun bestemte seg for og overleve, og det var FØR traumene oppsto.

Anonymkode: 72a80...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

JO, det kan være en enorm styrke i et menneske, det heter recelisens.

Hvis du sjekker ut Eva kor historie på youtube, så forstår du hvorfor jeg sier dette, hun bestemte seg for og overleve, og det var FØR traumene oppsto.

Anonymkode: 72a80...d57

Kjære vene, nei det heter ikke resiliens, det heter dissosiasjon. Du forstår ikke begrepene her. Dissosiasjon kan likevel være høyst nødvendig for å overleve et traume når man er midt oppe i det, men det kan også på sikt utvikle seg til en dissosiativ lidelse. Hilsen en med psykologistudier bak seg

Anonymkode: ec831...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 21.17, WubWub skrev:

Jeg har spurt to psykologer om dette tidligere.

Begge svart at mye motgang i livet ofte vil bryte en ned å gjøre en svakere.

Omtrent alle mennesker som blir psykisk syke har blitt det pga for mye motgang og negative opplevelser. 

Ta en tur til hvilkensomhelst psykiatrisk avdeling å spør pasientene der om historien deres - uten unntak vil tilnærmet alle skildre et liv fylt til randen med motgang. 

Det er kjærlighet, trygghet , varme, stabilitet , mestring og ros som gjør en sterk og robust. Ikke nederlag, overgrep, mobbing, omsorgssvikt

Det er fint å vite at du har det klart for deg. 

Anonymkode: a9fa9...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2018 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Enig med deg TS, jeg har heller aldri skjønt de som sier "Motgang gjør deg sterk". For mye motgang i livet kan knekke et menneske fullstendig...

Anonymkode: 3007c...3c1

Veldig enig med deg og ts. I mitt tilfelle har alle mine opplevelser bare lagt seg utenpå meg, om du skjønner. Jeg har jo oppnådd mange ting, men sliter enormt med selvfølelsen :/ Tåler ikke å få personlige spørsmål, og blir så nervøs at jeg går i forsvarsposisjon.. Alle mine opplevelser har ødelagt gnisten min og gjort meg ordknapp og innadvendt. Er så vant til å få dritt, samme hva jeg sier og gjør..

Anonymkode: f98df...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg og ts. I mitt tilfelle har alle mine opplevelser bare lagt seg utenpå meg, om du skjønner. Jeg har jo oppnådd mange ting, men sliter enormt med selvfølelsen :/ Tåler ikke å få personlige spørsmål, og blir så nervøs at jeg går i forsvarsposisjon.. Alle mine opplevelser har ødelagt gnisten min og gjort meg ordknapp og innadvendt. Er så vant til å få dritt, samme hva jeg sier og gjør..

Anonymkode: f98df...d1b

Det skal du virkelig heve deg over!!!!!!

Sjekk ut Leo Gura sine videoer på youtube, han hjalp meg, kanskje det kan hjelpe deg? Hvis vi lærer og virkelig forstå andre mennesker, ikke minst oss selv kan vi bli fri fra nervøsitet og forsvarsposisjoner, det heter "å jobbe med personlig utvikling"

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, nei det heter ikke resiliens, det heter dissosiasjon. Du forstår ikke begrepene her. Dissosiasjon kan likevel være høyst nødvendig for å overleve et traume når man er midt oppe i det, men det kan også på sikt utvikle seg til en dissosiativ lidelse. Hilsen en med psykologistudier bak seg

Anonymkode: ec831...ea1

Lærte om motstanskraft og menneskelig psyke på høyskolen...

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror absolutt at visse typer motgang kan gjøre en sterkere eller klokere, men så finnes det også motgang som kan knekke mennesker helt. Og da spesielt dersom man konstant opplever motgang. Folk som til slutt knekker er ikke svake, for det går grenser for hva man som menneske kan tåle. Vi er mennesker, ikke maskiner. 

Anonymkode: f7040...1e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærte om motstanskraft og menneskelig psyke på høyskolen...

Anonymkode: 72a80...d57

Du har likevel ikke forstått noe særlig av det, ut fra det jeg ser du skriver her.

Anonymkode: ec831...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har likevel ikke forstått noe særlig av det, ut fra det jeg ser du skriver her.:sulosi::sulosi:

Anonymkode: ec831...ea1:link::link:

Spar deg

Anonymkode: 72a80...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lærte om motstanskraft og menneskelig psyke på høyskolen...

Anonymkode: 72a80...d57

Man lærer om resilens på vgs nivå også , på høyskoler og universiteter. Resilens er ikke det samme som dissosiasjon. Resilens brukes for å betegne ett materiales (et menneskes) evne til å finne tilbake til sin opprinnelige form (seg selv) etter å ha blitt påført en skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...