Gå til innhold

Leieboer krever å få nøkler til vår bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså hvis sikringen aldri har gått før så er det veldig merkelig at leieboer vil ha nøkler til deres hus. Men hvis sikringen har GÅTT FLERE GANGER så må derr fixe det på en eller annen måte sånn at leieboer har strøm når han trenger der. 

Anonymkode: 42904...152

Nei, det er ikke veldig merkelig. Selv om leieboer ikke har opplevd at sikringen har gått, vet alle at sikringer kan gå. Og det er veldig kjedelig å være uten strøm i dagesvis.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dreier seg ikke bare om å bli rundstjelt, men også om privatliv. Så jeg forstår TS sin side av saken selv om leietaker bør ha tilgang til egne sikringkurser.

Det kan f.eks. ligge fremme brev med sensitive opplysninger, ting som står oppe på PCen som man ikke vil at andre skal se, masse sexleketøy fremme etter nattens herjinger som man planlegger å rydde bort når man kommer hjem etter arbeid, litt unormalt ekstra overflaterot eller noe ekkelt stinkeboss som man ikke har fått ut akkurat den dagen, og da er det litt ubehagelig å vite at noen plutselig kan låse seg inn på kort varsel. Da er det greit å bli varslet så man får tid til å "pynte fasaden" og rydde litt først.

Anonymkode: 058ef...8dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er ikke dette noe leietaker kan kreve rent formelt, men det er jo veldig upraktisk at leietaker ikke har tilgang til sikringsskapet. At det "aldri skjer likevel" er ikke en god nok begrunnelse syntes jeg. Plutselig skjer det en dag, og da er det veldig upraktisk hvis dere f.eks. er bortreist og aldri har tenkt på en løsning rundt det, og leietaker ikke får strøm på dager eller i verste fall uker. Det kan medføre erstatningsansvar for deres del. Selv moderne sikringer kan gå en gang i blant, f. eks. under matlaging om vinteren der man typisk bruker mye strøm på en gang.

Jeg ville satset på en av disse løsningene:

- Installer eget sikringsskap hos leietakers del av boligen
- Flytt sikringsskapet til en del av boligen med en inngang, der man kan ha låst mellomdør til resten av boligen, slik at leietaker kun har nøkkel til ytterdøra for å komme seg til sikringsskap. 
- Allier dere med slekt eller venner som har nøkkel og kan komme til unnsetning. Men da MÅ faktisk den dere har slik avtale med stille opp hvis sikringen går, siden det kan bli dyrt å ikke gjøre det.
- Installer elektronisk dørlås av noe slag, f. eks. Yale Doorman. På noen modeller så tror jeg man kan generere gjestekoder, så da kan dere gi en gjestekode hvis behovet oppstår. 

Anonymkode: 995b1...03a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følger ikke dere regler, som mange sier over, har hun rett på eget sikringsskap.

Nummer to. Dette er en person som der leier ut til og sikkert tjener mange tusen på i måneden. Kanskje har dere valgt nettopp henne ut av mange som svarte. Det må jo være noe ved jenta som gjorde at dere stolte på at hun skulle ta vare på eiendommen deres.

Ser ikke problemet med at hun skal ha ekstranøkkel.

Kaste henne ut? Med husleiekontakt i orden er det meget vanskelig og dere har ikke gyldig grunn.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dreier seg ikke bare om å bli rundstjelt, men også om privatliv. Så jeg forstår TS sin side av saken selv om leietaker bør ha tilgang til egne sikringkurser.

Det kan f.eks. ligge fremme brev med sensitive opplysninger, ting som står oppe på PCen som man ikke vil at andre skal se, masse sexleketøy fremme etter nattens herjinger som man planlegger å rydde bort når man kommer hjem etter arbeid, litt unormalt ekstra overflaterot eller noe ekkelt stinkeboss som man ikke har fått ut akkurat den dagen, og da er det litt ubehagelig å vite at noen plutselig kan låse seg inn på kort varsel. Da er det greit å bli varslet så man får tid til å "pynte fasaden" og rydde litt først.

Anonymkode: 058ef...8dd

Alt dette er det mulig å gjøre noe med. Brev med sensitive opplysninger lar man ganske enkelt ikke ligge fremme, ting som eventuelt står på skjermen på en påslått pc kan man enkelt unngå ved å sette timer på skjermlåsen - da må den som har logget seg inn taste passordet for å komme inn. Man trenger jo heller ikke å rydde hele boligen hvis man sørger for at leietaker får tilgang til gangen (man kan flytte sikringsskap dit). Så kan man låse mellomdør. 

Anonymkode: 995b1...03a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oppdatering fra TS: 

 

Vi har en fullt lovlig og godkjent utleiedel. Også løsningen på strømmen er lovlig og godkjent. 

Sikringsskap og strømmåler er i samme skapet, med en minusmåler for utleiedelen. Slik at leieboer ikke leser av strømmen, elelr har andre grunner til å skulle inn i sikringsskapet. Anlegget er nytt og sikringene går aldri. 

Leieboer fremstår plutselig som meget vanskelig. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Dette er jo så JÆVLIG enkelt.

Kan du vennligs skissere en god løsning for leietaker, hvis strømmen går når dere er bortreist? Kanskje på langweekend? Eller til og med en langtur i 1-2 uker?

Du mener altså at leietaker da bare må finne seg i, å sitte en helg, eller en hel uke? Uten strøm, uten varme, uten lys, uten TV, PC, nett, lademuligheter for tlf osv?

Fordi dere var så korttenkte å IKKE montere eget sikringsskap i utleiedelen, da denne ble bygd?

Igjen, kan du vennligst skissere en god løsning for leietaker?

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dreier seg ikke bare om å bli rundstjelt, men også om privatliv. Så jeg forstår TS sin side av saken selv om leietaker bør ha tilgang til egne sikringkurser.

Det kan f.eks. ligge fremme brev med sensitive opplysninger, ting som står oppe på PCen som man ikke vil at andre skal se, masse sexleketøy fremme etter nattens herjinger som man planlegger å rydde bort når man kommer hjem etter arbeid, litt unormalt ekstra overflaterot eller noe ekkelt stinkeboss som man ikke har fått ut akkurat den dagen, og da er det litt ubehagelig å vite at noen plutselig kan låse seg inn på kort varsel. Da er det greit å bli varslet så man får tid til å "pynte fasaden" og rydde litt først.

Anonymkode: 058ef...8dd

Jeg skjønner utleiers synspunkt. Men når man leier ut en bolig har man ansvar for at ting er i orden. Det er ikke holdbart om leietager skal måtte være uten strøm fordi sikringen er gått og hen ikke har tilgang til tørkeskapet. Leietager bør også ha tilgang til stoppekran.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme huset dette gjelder tro?☺️

 

Anonymkode: 3abe4...050

Det høres ikke helt likt ut slik som det forklares i den tråden med huseier som er mye borte og feil på sikringsskap.

Anonymkode: e5376...0df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig merkelig utleieløsning. Jeg flyttet mye rundt i ungdommen og hadde flere hybler i studietiden. Kan ikke huske en bolig jeg har leid der det ikke har vært eget sikringsskap for utleiedelen. Det var riktignok ytterst sjelden jeg hadde bruk for dem (kan ikke huske en eneste gang jeg måtte legge inn sikring igjen,men det må jo ha skjedd) men muligheten hadde jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette er det mulig å gjøre noe med. Brev med sensitive opplysninger lar man ganske enkelt ikke ligge fremme, ting som eventuelt står på skjermen på en påslått pc kan man enkelt unngå ved å sette timer på skjermlåsen - da må den som har logget seg inn taste passordet for å komme inn. Man trenger jo heller ikke å rydde hele boligen hvis man sørger for at leietaker får tilgang til gangen (man kan flytte sikringsskap dit). Så kan man låse mellomdør. 

Anonymkode: 995b1...03a

Selvsagt kan man holde det ryddig, men da er vi igjen tilbake på det med at man faktisk ikke har et privatliv og ikke kan være seg selv i sitt eget hjem om man kanskje er litt "rotekopp" eller lar ting skli ut innimellom. Man skal kunne føle seg privat i sitt eget hjem, ikke føle at man sitter på do med en ulåst dør. Derfor forstår jeg TS sin problemstilling.

Å flytte et sikringsskap er ikke bare-bare. Det er ikke et møbel. Hvis alt er nyoppusset og alt av ledninger er skjult i veggen og man må ned med gipsplater for å legge om kablene kan det fort koste over 80000 - 150000kr alt etter hvor omfattende arbeidet blir.

Anonymkode: 058ef...8dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier det er et problem fordi strømmen går sjelden/aldri:

Jeg har aldri opplevd verken brann eller innbrudd, men låser og har brannslukkingsapparat og røykvarsler. Selvsagt vil leieboeren ha tilgang til sikringsskapet, i tilfelle. 

TS, siden du sier det er minusmåler mot leieboers enhet, betaler leieboer denne strømmen? Iallfall er det bare rett og rimelig at leieboer har tilgang til å se denne/lese målerstand. 

Anonymkode: 4cd21...c3a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man holde det ryddig, men da er vi igjen tilbake på det med at man faktisk ikke har et privatliv og ikke kan være seg selv i sitt eget hjem om man kanskje er litt "rotekopp" eller lar ting skli ut innimellom. Man skal kunne føle seg privat i sitt eget hjem, ikke føle at man sitter på do med en ulåst dør. Derfor forstår jeg TS sin problemstilling.

Å flytte et sikringsskap er ikke bare-bare. Det er ikke et møbel. Hvis alt er nyoppusset og alt av ledninger er skjult i veggen og man må ned med gipsplater for å legge om kablene kan det fort koste over 80000 - 150000kr alt etter hvor omfattende arbeidet blir.

Anonymkode: 058ef...8dd

Hvis man ikke er en harry rotekopp, så er det faktisk ikke så vanskelig å holde det noenlunde ryddig. Jeg har ofte 12+ timers arbeidsdager og mange private forpliktelser, men jeg klarer nå et minimum av renhold/vedlikehold likevel. Når man legger opp til at leietaker ikke har eget sikringsskap, så er det ganske enkelt bare noe en får finne seg i, hvis man ikke gidder å ta kostnaden for annen løsning. 

Anonymkode: 995b1...03a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
1 time siden, NotNaomi skrev:

Hm.Jeg tenkte ikke langt nok.Istedenfor å bli flau nå,så velger jeg å være glad for å ha avslørt at jeg ikke er en duganes tyv.Eller tyv i det hele tatt.

Si ikke det, er det ikke sånn at gjerningsmannen alltid er den du mistenker minst? :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke er en harry rotekopp, så er det faktisk ikke så vanskelig å holde det noenlunde ryddig. Jeg har ofte 12+ timers arbeidsdager og mange private forpliktelser, men jeg klarer nå et minimum av renhold/vedlikehold likevel. Når man legger opp til at leietaker ikke har eget sikringsskap, så er det ganske enkelt bare noe en får finne seg i, hvis man ikke gidder å ta kostnaden for annen løsning. 

Anonymkode: 995b1...03a

Neida, vi er forsåvidt enige der. Men jeg ville bare tilføye i tråden at det også er et privatlivaspekt av dette, siden veldig mange var innpå at man er paranoid om man tror at leietaker vil rundstjele noen mens man er bortreist.

Jeg har det også ryddig, men likevel hender det at jeg våkner om morgenen, har det travelt, kjenner en ekkel snek etter en sur kyllingemballasje fra kjøkkenet når jeg er på vei ut for å ta på meg skoene og løpe, men ikke rekker å ta det ut der og da. Kommer hjem igjen og det første man tenker er "UFFF, ja, det var den bossposen ja.." og er glad at ingen andre kom inn og tenkte at det er slik det er til vanlig. Altså, man har aldri noe garanti for at det passer 100% av tiden at noen plutselig kan låse seg inn.

Anonymkode: 058ef...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går strømmen mens dere er borte i 3 uker på utenlandsferie, da kan det bli veldig dyrt for dere, da hun kan måtte ta inn på hotel, og dere får regningen. Ville latt en ekstra nøkkel være hos familie eller venner, hvis jeg dro bort, og informert leieboer om det. Da er det en nødløsning på plass.  

Anonymkode: 0e074...5f0

Ny oppdatering fra TS. 

 

Vi er ikke borte i tre uker i strekk. Og vi har alarm med uttrykning der nøkler og innlåsning er en del av avtalen dersom noe skjer. Dersom strømmen går så går den ikke bare i utleiedelen men i hele huset. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppdatering fra TS. 

 

Vi er ikke borte i tre uker i strekk. Og vi har alarm med uttrykning der nøkler og innlåsning er en del av avtalen dersom noe skjer. Dersom strømmen går så går den ikke bare i utleiedelen men i hele huset. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Det kan bare gå en sikring også.

Anonymkode: 28c1e...638

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Du kan gi nøkkelen til to naboer du kjenner godt og gi leieboer deres tlf. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å gi nøkkel til leieboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering fra TS: 

 

Vi har en fullt lovlig og godkjent utleiedel. Også løsningen på strømmen er lovlig og godkjent. 

Sikringsskap og strømmåler er i samme skapet, med en minusmåler for utleiedelen. Slik at leieboer ikke leser av strømmen, elelr har andre grunner til å skulle inn i sikringsskapet. Anlegget er nytt og sikringene går aldri. 

Leieboer fremstår plutselig som meget vanskelig. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Altså, strømmen kan gå selv om anlegget er nytt.. 

Anonymkode: 69c55...dc3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppdatering fra TS. 

 

Vi er ikke borte i tre uker i strekk. Og vi har alarm med uttrykning der nøkler og innlåsning er en del av avtalen dersom noe skjer. Dersom strømmen går så går den ikke bare i utleiedelen men i hele huset. 

Anonymkode: 2a64e...2ce

Hva om bare en sikring går? 

Anonymkode: 69c55...dc3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...