Gå til innhold

Lov å legge seg til venstre i denne rundkjøringen for å unngå kø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på plassering i denne rundkjøringen:

Det er 4 utkjørsler. Hjem fra jobb så skal jeg "rett frem" i rundkjøringen (andre avkjørsel). I hovedsak skal man vel da ligge i høyre fil? Men om man ligger i høyre fil så kan man også ta første avkjørsel til høyre. Dvs. at mange biler står i høyre fil fordi de SKAL til høyre med en gang (første fil). Dette har jeg merket skaper unødvendig kø, fordi ca 1/10 biler skal rett frem slik jeg gjør, mens resten skal ta til høyre i første avkjørsel. Vi som skal rett frem må da vente lenge (er jo noen idioter som kommer kjørende inn i rundkjøringen og aldri slakker farten bittelitt så andre kan komme inn i den...). 

Derfor legger jeg meg noen ganger i venstre fil (aldri kø der) og sjekker godt at det ikke ligger noen på utsiden av meg når jeg blinker ut. Det er ingen anvisninger på skilt/vei med piler om hvor en skal ligge. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 18dcd...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bryter reglene for rundkjøringer, og om det skjer en ulykke er det din feil. 

Jeg ville lagt meg i riktig felt, altså høyrefeltet. At du ikke liker å stå i kø er ikke gyldig grunn for å bryte reglene og øke faren for ulykker. 

Anonymkode: aa0b8...252

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva viser pilene i kjørefeltet før rundkjøringen?

det er ikke forbudt å bytte fil midt i rundtkjøring, men du har da vikeplikt for de som ligger i høyre fil

Anonymkode: 6ad9c...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva viser pilene i kjørefeltet før rundkjøringen?

det er ikke forbudt å bytte fil midt i rundtkjøring, men du har da vikeplikt for de som ligger i høyre fil

Anonymkode: 6ad9c...f8a

Det er ingen piler. Så umulig å si. 

Anonymkode: 18dcd...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen piler, er det du gjør feil. Det er selvsagt ikke ulovlig å bytte fil i rundkjøringa, men det er din skyld hvis det oppstår farlige situasjoner eller ulykker. Det er ikke "umulig å si" når det ikke er piler. Når det ikke er piler betyr det at de som skal ut på utkjøring 1 og 2 skal ligge til høyre, og de som skal på nr 3 eller helt rundt skal ligge til venstre. Det er trafikkreglene, ikke umulig

Anonymkode: 9f58d...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Når det ikke er piler betyr det at de som skal ut på utkjøring 1 og 2 skal ligge til høyre, og de som skal på nr 3 eller helt rundt skal ligge til venstre. Det er trafikkreglene, ikke umulig

Anonymkode: 9f58d...65e

Det er ingen regler som sier at man skal kjøre på den måten, det er bare vanligvis det mest praktiske for alle. Dette tilfellet er et unntak fra det, og han bryter ingen regler ved å kjøre rundt køen så lenge han følger reglene for feltskifte.

Anonymkode: 8e893...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 13.2.2018 at 12:25 PM, AnonymBruker said:

Du bryter reglene for rundkjøringer, og om det skjer en ulykke er det din feil. 

Jeg ville lagt meg i riktig felt, altså høyrefeltet. At du ikke liker å stå i kø er ikke gyldig grunn for å bryte reglene og øke faren for ulykker. 

Anonymkode: aa0b8...252

 

On 13.2.2018 at 3:38 PM, AnonymBruker said:

Hvis det ikke er noen piler, er det du gjør feil. Det er selvsagt ikke ulovlig å bytte fil i rundkjøringa, men det er din skyld hvis det oppstår farlige situasjoner eller ulykker. Det er ikke "umulig å si" når det ikke er piler. Når det ikke er piler betyr det at de som skal ut på utkjøring 1 og 2 skal ligge til høyre, og de som skal på nr 3 eller helt rundt skal ligge til venstre. Det er trafikkreglene, ikke umulig

Anonymkode: 9f58d...65e

Kan dere henvise til disse trafikkreglene som brytes? 

At man har lært noe som lurt å gjøre betyr ikke nødvendigvis at det er lovregulert. ;)

Anonymkode: d0203...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville lagt meg i høyre og tatt en runde og kjørt ut 😉

Anonymkode: a7fb4...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville lagt meg i høyre og tatt en runde og kjørt ut 😉

Anonymkode: a7fb4...7f4

Regner med at du mener venstre.

Anonymkode: 4b6de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ville lagt meg i høyre og tatt en runde og kjørt ut 😉

Anonymkode: a7fb4...7f4

Hvorfor ikke bare kjøre ut ved første anledning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på plassering i denne rundkjøringen:

Det er 4 utkjørsler. Hjem fra jobb så skal jeg "rett frem" i rundkjøringen (andre avkjørsel). I hovedsak skal man vel da ligge i høyre fil? Men om man ligger i høyre fil så kan man også ta første avkjørsel til høyre. Dvs. at mange biler står i høyre fil fordi de SKAL til høyre med en gang (første fil). Dette har jeg merket skaper unødvendig kø, fordi ca 1/10 biler skal rett frem slik jeg gjør, mens resten skal ta til høyre i første avkjørsel. Vi som skal rett frem må da vente lenge (er jo noen idioter som kommer kjørende inn i rundkjøringen og aldri slakker farten bittelitt så andre kan komme inn i den...). 

Derfor legger jeg meg noen ganger i venstre fil (aldri kø der) og sjekker godt at det ikke ligger noen på utsiden av meg når jeg blinker ut. Det er ingen anvisninger på skilt/vei med piler om hvor en skal ligge. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 18dcd...142

Det er vel ikke tilfeldigvis den første rundkjøringen i Schweigaardsgate etter at man kjører ut av rundkjøringen utenfor Oslo Plaza du prater om, vel? Identisk problemstilling der i rushtrafikken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...