Gå til innhold

Føler du deg norsk, skandinaver eller europeisk?


sint og etnisk nor

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg norsk, og nordisk. Har jeg vært i utlandet, og mellomlander i Danmark på vei hjem, føler jeg at jeg har kommet "hjem" der. Det samme gjelder egentlig flere vestlige land som Tyskland, Nederland m.fl.

Likevel føler jeg mer samhørighet med en somalier/amerikaner/kineser/polakk som deler mine verdier og holdninger, enn f.eks den typiske pappagutten, bimboen eller rasisten. Det er hvem en person er på innsiden som er avgjørende, ikke alder/opprinnelse/status. Men sånn er det vel for de fleste? Like barn leker kanskje best, men hvordan man definerer likhet varierer.

Anonymkode: 3e8be...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg skandinavisk fordi jeg har blå øyne og mørk blondt hår naturlig.  Jeg er også 9 cm høyere enn gjennomsnittkvinner i Norge, og har middels lys hud.  Trekkene mine derimot er ikke så norske, med veldig høye kinnben og små øyne så skrår nedover mot nesa. Jeg tipper jeg er 90 % skandinavisk og 10 % noe østlig.  Lyst å ta en DNA test, hadde vært moro og visst det genetiske opphavet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, så spørsmålet handler om hvor mye av «jeg’et» du anser som norsk (eller annet).

Anonymkode: de1fa...2ee

Sikkert mindre enn det faktisk er. Mitt "jeg" er selvfølgelig preget av at jeg er norsk, men det er også preget av min familie, mine venner, mine opplevelser, med mer, som ikke norsk kultur alene, men miljøkultur og erfaringer. Jeg identifiserer meg mindre som nordmann enn som totalen i den JEG er. Hvor mye av det som er "norsk" er vanskelig å måle. På noen måter er jeg typisk norsk, på andre måter ikke. Dersom man kan kalle noe typisk norsk, så forskjellige som nordmenn er. Vi har en trygghet i bakhånd, som i verdenssammenheng er ganske unik, og mine reiser i verden har lært meg at (ikke absolutt, men mer enn i mange andre kulturer) en tillit til at folk sier sannheten når de ser deg i øynene, og en forventning om dette, som gjør at jeg som nordmann blir skuffet når jeg opplever at folk (ut fra sin oppfatning av høflighet) har snakket deg etter munnen, heller enn å si sannheten. Jeg tar det også som en selvfølge at jeg er velkommen i alle land jeg kunne tenke meg å reise til. 

Anonymkode er egentlig det som er typisk norsk som jeg har oppdaget på mine reiser. Ellers er folk folk. Forskjellige! Nordmenn og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg føler meg skandinavisk fordi jeg har blå øyne og mørk blondt hår naturlig.  Jeg er også 9 cm høyere enn gjennomsnittkvinner i Norge, og har middels lys hud.  Trekkene mine derimot er ikke så norske, med veldig høye kinnben og små øyne så skrår nedover mot nesa. Jeg tipper jeg er 90 % skandinavisk og 10 % noe østlig.  Lyst å ta en DNA test, hadde vært moro og visst det genetiske opphavet mitt. 

Siden når ble nasjonalfølelse avhengig av utseende..?

Kan ikke jeg føle meg like norsk som deg fordi jeg ikke er blond og blåøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Siden når ble nasjonalfølelse avhengig av utseende..?

Kan ikke jeg føle meg like norsk som deg fordi jeg ikke er blond og blåøyd?

Jeg vil tro at å ha et skandinavisk utseende vil gjøre at en føler seg mer norsk ja. Definitivt.  Jo selvfølgelig kan en føle seg norsk hvis en har mørk hud og brune øyne, men de vil skille seg ut fra den store hvite hopen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Peonjenta skrev:

Jeg vil tro at å ha et skandinavisk utseende vil gjøre at en føler seg mer norsk ja. Definitivt.  Jo selvfølgelig kan en føle seg norsk hvis en har mørk hud og brune øyne, men de vil skille seg ut fra den store hvite hopen. 

Hva er "et skandinavisk utseende"? Det er da helt normalt å ha brune øyne selv om man er hvit..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er først og fremst menneske, deretter européer. Jeg har aldri følt meg norsk. Da jeg flyttet til Frankrike, følte jeg at jeg kom hjem.

Anonymkode: d8be9...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13. februar 2018 den 21.34, Peonjenta skrev:

Jeg føler meg skandinavisk fordi jeg har blå øyne og mørk blondt hår naturlig.  Jeg er også 9 cm høyere enn gjennomsnittkvinner i Norge, og har middels lys hud.  Trekkene mine derimot er ikke så norske, med veldig høye kinnben og små øyne så skrår nedover mot nesa. Jeg tipper jeg er 90 % skandinavisk og 10 % noe østlig.  Lyst å ta en DNA test, hadde vært moro og visst det genetiske opphavet mitt. 

Det er jo ikke bare skandinavere som har blondt hår og blå øyner. Høye kinnben og små øyner er ikke så uvanlig i Norden/vest-europa, så det er ikke bare øst-europeere som har de trekkene. :)

Anonymkode: 0d627...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare skandinavere som har blondt hår og blå øyner. Høye kinnben og små øyner er ikke så uvanlig i Norden/vest-europa, så det er ikke bare øst-europeere som har de trekkene. :)

Anonymkode: 0d627...978

Nei, vet det.  Forbinder likevel blå øyne og blondt hår med Norge.  De fleste genetisk etniske nordmenn har blå/grå øyne.  Og det er flott, vi utgjør bare omtrent 8 % av verdens befolkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på trådens tema er for meg avhengig av kontekst.

Når jeg er i Oslo, så er jeg fra indre by vest. Befinner jeg meg andre steder i Norden, så er jeg fra Oslo.

Oppholder jeg meg i Europa utenfor Norden, så er jeg norsk. Hvis jeg er over dammen eller i Asia så er jeg fra Europa.

 

Edit: Glemte å legge til at dersom jeg en dag møter marsboere, så vil jeg si at jeg er fra Jorden.

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du virkelig til en amerikaner i USA at du er europeisk?  Det er jo ørten land i Europa og det sier svært lite om hvor du er fra.   Det tror jeg ikke er vanlig blant nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Sier du virkelig til en amerikaner i USA at du er europeisk?  Det er jo ørten land i Europa og det sier svært lite om hvor du er fra.   Det tror jeg ikke er vanlig blant nordmenn.

Nå tror de fleste amerikanere at Europa er et land. Så man kan like godt si man er europisk..

Anonymkode: b04b1...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror de fleste amerikanere at Europa er et land. Så man kan like godt si man er europisk..

Anonymkode: b04b1...a99

Det tror jeg er en myte. Tror uansett svært få nordmenn først og fremst kaller seg europeere i USA.   Milevis forskjell på Norge og f.eks Tyrkia.  Sammenligner meg ikke veldig med tyrkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Peonjenta skrev:

Sier du virkelig til en amerikaner i USA at du er europeisk?  Det er jo ørten land i Europa og det sier svært lite om hvor du er fra.   Det tror jeg ikke er vanlig blant nordmenn.

 

15 minutter siden, Peonjenta skrev:

Det tror jeg er en myte. Tror uansett svært få nordmenn først og fremst kaller seg europeere i USA.   Milevis forskjell på Norge og f.eks Tyrkia.  Sammenligner meg ikke veldig med tyrkere.

Hvem har sagt at man kaller seg det selv? Handler vel mer om hva man føler seg som, i møtet med amerikanere i USA. Da jeg hadde et lengre opphold i USA så sa jeg at jeg var norsk, men det var likevel Europa som ble min "identitet" der borte siden det var slik mange amerikanere kategoriserte meg automatisk. Amerikanere flest vet ikke så mange detaljer om Norge, men de vet at det i Europa er mange velferdsstater, hvite mennesker, historiske byggverk, Tour de France, skigåing, mye nakenhet på film/TV og den slags generelle betraktninger. Når det er sagt så forbinder amerikanere flest den vestlige, nordlige og sentrale delen av kontinentet med "Europa". De færreste ville assosiert Tyrkia med det de tenker på som Europa, selv om det teknisk sett er samme kontinent.

Anonymkode: 7f1bd...08a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Peonjenta skrev:

Sier du virkelig til en amerikaner i USA at du er europeisk? Det er jo ørten land i Europa og det sier svært lite om hvor du er fra.

Ikke nødvendigvis. I tilfeller hvor pass er invollvert (hotellskranke, passkontroll på flyplass etc.) vil jeg sikkert si norsk med en gang, men i utgangspunktet så vil jeg svare en amerikaner i USA at jeg er europeisk. Den naturlige responsen vil åpenbart være å få et oppfølgende spørsmål med hvilket land (hvorpå jeg typisk svarer "Norge i Skandinavia"), akkurat på samme måte som at jeg spør en "amerikaner fra USA" om hviken stat vedkommende er fra. Du vet, det er jo ørten stater i USA så det sier svært lite om hvor de er fra. :ninja:

Enig i at stereotypen om amerikanere med geografiske skylapper som knapt har vært på utsiden av egen stat er noe overdreven, men jeg har også møtt nok av dem som ikke aner forskjell på Sverige og Sveits eller Østerrike og Australia, så derfor synes jeg Europa er et langt bedre utgangspunkt for samtalen. Dersom de ikke spør tilbake om hvilket land, så er det et ganske godt signal på at europeisk geografi som tema ikke vil bære frukter.

 

11 timer siden, Peonjenta skrev:

Det tror jeg ikke er vanlig blant nordmenn.

Beklager, jeg trodde vi skulle svare på vegne av oss selv. Jeg var ikke klar over at vi skulle svare det som er vanlig blant nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Peonjenta skrev:

Det tror jeg er en myte. Tror uansett svært få nordmenn først og fremst kaller seg europeere i USA.   Milevis forskjell på Norge og f.eks Tyrkia.  Sammenligner meg ikke veldig med tyrkere.

De fleste tyrkere er fra Asia ikke Europa.

Anonymkode: b04b1...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare skandinavere som har blondt hår og blå øyner. Høye kinnben og små øyner er ikke så uvanlig i Norden/vest-europa, så det er ikke bare øst-europeere som har de trekkene. :)

Anonymkode: 0d627...978

Hva med oss nordmenn med brune øyne, da? Ikke norske nok? Jeg er så vidt jeg vet 100 % norsk, men har mørkebrune øyne. Det har de fleste på morssiden av familien min også. Synes det er trist om man er liksom annenrangs nordmann om man ikke er blåøyd :( 

Anonymkode: 2a93e...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste tyrkere er fra Asia ikke Europa.

Anonymkode: b04b1...a99

Det vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...