Gå til innhold

Føler du deg norsk, skandinaver eller europeisk?


sint og etnisk nor

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
6 minutter siden, sint og etnisk nor said:

 men please, . Så please, 

 

Her legger du ned en ypperlig innsats for å bevare det norske, ser jeg. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, sint og etnisk nor skrev:

Jeg er etnisk-norsk, men jeg er først å fremst skandinaver. norsk og skandinavisk kultur er det eneste jeg kjenner, selvsagt vett jeg hva hollywood er men for meg er det litt anderledes tror jeg. Mitt fedreland Norge er der jeg har slekt å blod fra, Skandinavia er der jeg har kulturen, identiteten og selv religionen min fra. Personlig så er jeg opptatt av Åsatru og protestantisme som er tradisjonelle religioner i Skandinavia blant nordmenn, svensker, dansker, finner og samer. Religon for oss etniske er tabu, få av oss som driver med religion idag i 2018 men jeg gjør det. Mitt håp for "eksotiske-nordmenn""eksotiske-skandinavere" er at de gjør det mye bedre en oss og inspirerer oss andre til å bli like hardtarbeidende som våre nye landsmenn er. men please, ikke forsøk å hindre oss i å elske aa tilbe Norge og skandinavia. ikke bli sure på oss eller tro at vi er en trusel fordi vi har politikere som Listhaug, Sverigedemokraterna og dansk-folkeparti jeg synes virkelig at vi etniske skal ha rett til å fortsatt styre Norge og Skandinavia slik vi idag gjør i Danmark og Norge, i Sverige der er det ikke svenner som sitter med makten i Sverige forsøker de å drepe hele kulturen, utvanne historien og undertrykker sveriges etniske befolkning. Å jeg som etnisk å ung, jeg vil gjøre alt jeg kan for at Norge ikke skal havne i en slik situasjon som sverige der vi mister makten over vårt hjemland. Så please, ikke hat oss men Listhaug er en nødvendighet. det handler om vår trygghet,

 

Nå er det jo sånn at jeg bor i Sverige for øyeblikket, eller de siste 2,5 årene og har sett veldig til dette med "svenske tilstander".

Men skal vi begynne å diskutere dette, så får det bli en annen tråd :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på meg selv som norsk, så skandinavisk, så nordisk, så Europeisk. Muligen en viss tiltrekning til alle kristne land også. Ellers har jeg ingen følelse av samhørighet.

Til dere som sier at dere ikke har en nasjonsfølelse. Årsaken til at vi har nasjoner er at de som etnisk sett er like deg (basert blant annet på gener), ikke skal bli utryddet av andre folkeslag.

Anonymkode: 6e3b1...255

utryddet? dette er det dummeste jeg har lest, alle som er mennesker er lik oss. glad jeg ikke har no nasjonalfølelse gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

injoy, jeg har personlig ingen planer om å flytte fra Norge. jeg har heller ikke merket noe vondt med multikulturen men det er fordi jeg bor i en bygd der de eneste utlendingene vi har er tyskere og nederlendere. du kanskje selv bor med svenner som naboer? 

Kultur, religion, språk det spiler stor rolle i menneskers liv. hvorfor skal egentlig vi bry oss, vi sitter med superflertall i nord-europa å nyter fred, velstand og sikkerhet. Men er et resultat av flere hundre år med krig, tårer og seire. For meg er Dronning Margrethe den første symbolet på den skandinaviske ånden som motsatte seg england, russere og tyskere som alle forsøkte å erobre skandinavia, https://no.wikipedia.org/wiki/Margrete_I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det valgår, dette forteller meg ikke at Sverige er wondershon, det forteller meg at Sverige er ute av svennenes kontroll å jeg mener etniske-svensker gjennom demokratiet og lovene våre må ta tilbake makten over hjemlandet sitt. Det er svenskenes suverene rett til å bestyre Sverige i trygghet, fred og orden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Europeisk er betegnelsen på alle som er fra det europeiske kontinentet. norsk og skandinavisk går under disse.

Skandinavisk er betegnelsen for alle som er fra Skandinavia. Norsk går under dette.

 

Jeg er norsk født og oppvekst med forfedre generasjoner tilbake. Men ser ikke helt hvorfor jeg skal føle noe spesielt fordi jeg er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alle grunner til å føle takknemlighet, stolthet og kjærlighet for det norske fedrelandet. og det skandinaviske moderlandet som består av 3 skandinaviske riker med skandinavisk språk, kultur, historie, identiet osv. bare prøv å føl deg frem å nyt fruktene av våre forfedres strev, tro meg det er gøy

10 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Europeisk er betegnelsen på alle som er fra det europeiske kontinentet. norsk og skandinavisk går under disse.

Skandinavisk er betegnelsen for alle som er fra Skandinavia. Norsk går under dette.

 

Jeg er norsk født og oppvekst med forfedre generasjoner tilbake. Men ser ikke helt hvorfor jeg skal føle noe spesielt fordi jeg er norsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg kanskje som skandinavisk... sikkert litt fordi min mann er svensk og vi derfor tilbringer mye tid der, og har mye familie og venner der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ts, siden du elsker og tilber det skandinaviske og norske, hva med å lære seg norsk språk? Du skriver som en dårlig integrert innvandrer. Siden du tydeligvis vil verne og beskytte alt det norske, begynn der. Og-å regelen, egennavn-fellesnavn, stor og liten bokstav. Når du har det på plass, kan du begynne å studere historie, religion og samfunnskunnskap. Så skal du se du kan bidra i samfunnsdebatten på en litt mer konstruktiv måte.

Selv om jeg føler meg og er norsk, betyr ikke det at jeg ønsker noen maktendring i samfunnet i dag, eller er bekymret for noe, eller bryr meg om etnisitet blant mine nære og fjerne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
25 minutter siden, Lou Salome said:

Du ts, siden du elsker og tilber det skandinaviske og norske, hva med å lære seg norsk språk? Du skriver som en dårlig integrert innvandrer. Siden du tydeligvis vil verne og beskytte alt det norske, begynn der. Og-å regelen, egennavn-fellesnavn, stor og liten bokstav. Når du har det på plass, kan du begynne å studere historie, religion og samfunnskunnskap. Så skal du se du kan bidra i samfunnsdebatten på en litt mer konstruktiv måte.

Selv om jeg føler meg og er norsk, betyr ikke det at jeg ønsker noen maktendring i samfunnet i dag, eller er bekymret for noe, eller bryr meg om etnisitet blant mine nære og fjerne.

Et utmerket råd. Man bør slutte å ødelegge det nydelige, norske språket ved å sitte på KG og bare vrøvle og vrøvle i timesvis ved bruk av en usammenhengende og ulogisk språkføring, oppdiktede ord og elementære feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aller mest norsk, deretter skandinaver og europeer :) Ser for øvrig heller ingenting galt med å være glad i og fremme egen kultur 

Anonymkode: f6ab6...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk og skandinavisk, jeg har ingen identitet som "europeer." Føler ikke jeg har noe mer til felles med en person fra for eksempell Moldova, enn en amerikaner...

Anonymkode: 0ab45...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler meg norsk, men følelsen blir svakere og svakere for hvert år. Jo flere folk fra hele verden som får norsk pass og kaller seg norske, jo mer utvannet blir norskheten.

Anonymkode: a6581...885

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lou Salome skrev:

Du ts, siden du elsker og tilber det skandinaviske og norske, hva med å lære seg norsk språk? Du skriver som en dårlig integrert innvandrer. Siden du tydeligvis vil verne og beskytte alt det norske, begynn der. Og-å regelen, egennavn-fellesnavn, stor og liten bokstav. Når du har det på plass, kan du begynne å studere historie, religion og samfunnskunnskap. Så skal du se du kan bidra i samfunnsdebatten på en litt mer konstruktiv måte.

Selv om jeg føler meg og er norsk, betyr ikke det at jeg ønsker noen maktendring i samfunnet i dag, eller er bekymret for noe, eller bryr meg om etnisitet blant mine nære og fjerne.

Skulle til å kommentere det samme. "Føler du deg skandinaver" (jfr. overskrift) - hva er det for noe? "Føler du deg skandinavisk" ville vært riktig, evt. "føler du deg som en skandinav" (for det heter altså skandinav i entall, skandinaver er flertall). 

Ironisk nok er det ofte sånn at jo mer nasjonalistiske folk er, jo dårligere norsk skriver de. Norsk språk er den viktigste bæreren av norsk kultur, og hvis man er opptatt av norsk kultur, så lærer man seg å skrive norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke norsk men er født her og norsk foreldre  den andre delen foreldre  er finsk svensk  lapp. Så mye av mine tradisjoner er mye derfra. Trives best med folk fra Europa da mye av deres verdier er mye mere lik mine. Som familie og hvordan leve livet.  Jeg er stolt av den norske historien og byen jeg er i . 

Anonymkode: a7c89...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er islending og bosatt i Norge. Jeg føler meg f.o.f islandsk, så nordisk og så europeisk. Men samtidig oppfatter jeg ikke nordmenn som "utlendinger" lenger, dere er blitt som litt mer dannede og byråkratiske "islendinger" for meg 😛

 

Anonymkode: 6e091...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...