Gå til innhold

Sliter med matten - hvordan lære å forstå det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har startet på min utdanning, og jeg sliter veldig med å forstå matten. Jeg skal ha fire forskjellige økonomifag, og jeg er på mitt første nå (som også visstnok skal være det enkleste).

Jeg prøver å lese hvert kapittel til hver time, tar notater, spør og bruker lang tid på å lese og tolke formlene i boka. Mitt eneste mål i dette faget er å ikke stryke, sånn at jeg blir ferdig med det.

Hvordan kan jeg lære meg dette grunnleggende? Jeg trenger det forklart som at jeg var et barn. Har hørt mye bra om boka "Hvordan fatte matte", men da jeg dro for å kjøpe den så jeg at den kun er for elever (grunnskolenivå). Jeg er student på univeritetet, så den ble ikke kjøpt :P

Dette er matte i forbindelse med logistikk. Noen med noen gode tips til meg? Noen fine videoer på dette, kanskje? :)

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør masse oppgaver :)

Jeg har aldri klart å forstå mattefag gjennom kun lesing. Men gjennom oppgaver faller det ofte på plass. 

Anonymkode: 1fa67...b6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til de fleste som sliter med matte er at de ikke jobber NOK. Ofre noen helger, ferier osv, så skal du se forståelsen kommer. 

Anonymkode: 5e4b8...ae2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjør masse oppgaver :)

Jeg har aldri klart å forstå mattefag gjennom kun lesing. Men gjennom oppgaver faller det ofte på plass. 

Anonymkode: 1fa67...b6d

De er altfor vanskelige :/ Trenger det grunnleggende først.

Oppgavene er laaaange, full av bokstaver jeg aldri klarer å huska hva betyr og en del symboler jeg ikke vet hva er. Boka tar for gitt at vi kan det grunnleggende.

Det er nå jeg blir straffet at jeg var "too cool for school" som 17-åring :P Det er nok der vi lærte det jeg burde kunne, 10 år senere.

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i skoleløpet var det du datt av? Dette an hjelpe deg med å finne ut hva du må lære for å forstå det du holder på med nå. 

Anonymkode: bf20a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dårlig i matte. Fikk 2 på videregående. Men fikk A på høyskolen. Gjorde bare masse oppgaver. Tilslutt så forsto jeg det bare. Så det beste er bare å gjøre masse oppgaver.

Anonymkode: f007e...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i skoleløpet var det du datt av? Dette an hjelpe deg med å finne ut hva du må lære for å forstå det du holder på med nå. 

Anonymkode: bf20a...7b7

Jeg har aldri hengt med. Men så er det gått bare en måned, da.
Nå som vi begynner å komme langt i boka, er jeg redd for at jeg ikke skal klare å ta igjen. Må lære meg dette asap, sånn at jeg får nytte av undervisningen.

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få tak i en som  kan hjelpe deg med matte et par ganger i uken? :) Sånn i starten? Gjør masse oppgaver, isoler deg hjemme med matteboka og konsentrer deg bare om dette til du forstår. Dropp uteliv og gøyale ting for en periode

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er et inkrementelt fag - dvs. at du ikke kan hoppe over noe, og så jobbe videre, i alle fall ikke på et helt basic nivå. 

Først og fremst må du lære deg algebra til det sitter i fingertuppene. Jeg mistenker at det er dette du sliter med, når du nevner formler? 

 

Anonymkode: 8b86b...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig i matte, nettopp fordi jeg ikke gjor lekser i det hele. Heldigvis har jeg en mor som er ekstremt god(revisor og regnskapsfører). De 2 siste månedene av 10ende klasse satt hun med meg i utallige timer å jobbet med matten. etter det har jeg kun fått 6 ere i matte. Så mitt beste tips er å spør noen som er veldig god i matte(venn, familie, lærer), om hjelp. Det aller lureste er nok å ansette en hjelpelærer. Du kan finne det på foreksempel finn.no eller https://www.privatundervisningen.no/

Med bra hjelp går det raskt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt udredet for dyskalkuli? Dette er dysleksi for tall, og da hjelper det ikke å “bare ofre noen helger for å sitte å gjøre matte”

Anonymkode: 99d71...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper er å gjøre masse oppgaver. Grunnen til at mange sliter med matte er nettopp fordi de ikke forstår det grunnleggende. Derfor ville jeg faktisk kjøpt den boka, selv om det står "grunnskolenivå". Jeg har hatt matte på et mye høyere nivå enn deg, og jeg mangler også noen av de grunnleggende kunnskapene fra grunnskolen. Ingen skam i det

Anonymkode: 36c74...92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matte er et inkrementelt fag - dvs. at du ikke kan hoppe over noe, og så jobbe videre, i alle fall ikke på et helt basic nivå. 

Først og fremst må du lære deg algebra til det sitter i fingertuppene. Jeg mistenker at det er dette du sliter med, når du nevner formler? 

 

Anonymkode: 8b86b...845

Usj, jeg måtte google algebra (ja, jeg er der), men er fortsatt litt usikker. Her er et formelark. Er det algebra? :) Haha
 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Skjermbilde 2018-02-13 kl. 16.54.14.png

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

UDL.no 😊

Anonymkode: 8c9e1...04e

Tusen takk for link! Skal sjekke ut videoene! :D

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Usj, jeg måtte google algebra (ja, jeg er der), men er fortsatt litt usikker. Her er et formelark. Er det algebra? :) Haha
 

Skjermbilde 2018-02-13 kl. 16.54.14.png

Anonymkode: 66ed0...7e4

Men hvorfor i alle dager vil du ikke kjøpe en grunnskolebok i matte når du ikke forstår grunnskolematte? :fnise:   Det magiske med matte er at man ikke kan hoppe over ting, ref AB 845 over meg her. Du må rett og slett starte på det nivået du er, og jobbe deg oppover. Det betyr at noen i klassen din, som kanskje er gode i matte fra vgs, starter litt høyere opp på "stigen" enn deg. Det er ikke nødvendgvis negativt.

Kanskje du kan spørre dem om hjelp? Du kan altå ikke forstå den matten du skal gjøre på høyere utdanning, uten å ha grunnskolematten i bunn. Det er som å lære å lese. Det er svært svært svært vanskelig å starte rett i femte klasse om du ikke har lært å lese... Bare fordi du er gammel nok til å gå i femte, betyr det ikke at du kan gå i femte! (jeg sier ikke at du ikke kan lese - det er bare en metafor altså!)

Dette kommer til å gå bra - men du må virkelig sette i jernet og begynne. På det nivået du er. Det går ikke an å ta snarveier til matteforståelse, rett og slett. Erkjenn at du er på et lavere nivå. Finn ut hvor du er. Jobb deg oppover. Ikke vær redd for å spørre om hjelp, gjør så mange oppgaver at det etter hvert (spesialt algebra er mengdetrening!) sitter i hendene, spør og grav og vær nysgjerrig. Bruk google, bibliotek, ring en vgs-lærer, altså det er bare fantasien som setter grenser. Det er mulig å få til.

Det mest fantastiske med matte er at det er SUPERLETT å måle progresjon. Det vil si at du legger fort merke til når du forstår mer. Det gjør det også lettere å fortsette å kjempe for å komme seg oppover på "stigen", man ser fort hvor høyt man klatrer. Men det er umulig å hoppe over trinn i stigen, så du må rett og slett begynne klatringen med en gang som du skal ta igjen de som har et forsprang.

 

Jeg har trua!!!

Anonymkode: 3f943...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnskolematten håper jeg da er grei, men det er nok videregåendematten jeg har feila på. Vet ikke om det finnes en "matte for dummies"-bok på det nivå? :P

Anonymkode: 66ed0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matematikk.org, og Finn oppgaver på ditt nivå. 

Anonymkode: 68232...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta for deg en og en oppgave, og ett og ett tegn eller konstruksjon i oppgaven, og finn ut akkurat hva du ikke forstår. Spør her eller i et annet forum hvis ikke du finner ut av det.

Anonymkode: dfc19...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...