Gå til innhold

Ysera: ICSI - over 40


Ysera

Anbefalte innlegg

Som sagt er eg 40 år, snart 41 ;), medan mannen min er 37.

Min mann og eg har prøvd no i 7 år å bli gravid, men er vist det dei kallar uforklarleg barnlaus. eg har ein teori om at jobbane våre har komt i vegen for oss fleire gonger. ;)

Me har no endeleg tatt tak i ting og har vert til samtale/undersøkelse ved Hausken, og skal i gang alledrede i byrjinga av mars (eg har verkeleg begynt å føla på det at tida går i frå meg).

då eg satt her i går og lurte på mange forskjellege ting i forbindelse med IVF, kom eg over fleire av dykkar dagbøker og tok meg sjølv i å sitja og lesa gjennom fleire av dei frå begynnelse til slutt. I nokre tilfeller sat eg og grein når eg kom til deler av dagbøker der de mista frøet, og synst liksom litt (mykje) mindre synd i meg sjølv. 

etter å ha lest ganske mykje fann eg ut at kanskje eg og burde lage meg ei prøvedagbok, så kan eg kanskje ta alle spørsmål og rare greier med dykk, i staden for mannen som hadde gått på veggane om eg hadde skravla i veg om alt eg lurer på ;)

føler liksom Det minste eg kan gjera er å la dykk ta del i mine tankar, når de har gitt meg innpass i dykkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sitter her og lurer på hvordan dette blir. Informerte sjefen i dag om at vi skal prøve ved hjelp av prøverør, litt greit at hun vet om at jeg kan komme til å måtte gå glipp av noen møter osv. Knakk helt sammen da jeg fortalte det. Jeg må ha verdens beste sjef, for hun gav meg en klem og sa de håpte jeg kom til å få ønsket mitt oppfylt for var det noen hun virkelig mente burde ha barn så var det meg/oss.

Bemfola og orgalutran er bestilt og skal hentes på apoteket rundt 23 februar, så nå venter jeg bare på å få komme i gang.

Kjenner jeg sitter her med en god del spørsmål i forhold til prosessen, jeg vet ikke verdiene mine på AMH eller FSH, men legen så ca. 20 egg nå på den gynekologiske undersøkelsen. (jeg var på dag 10 i syklusen den dagen). 

Hva er det jeg/vi har begitt oss ut på nå? Kjenner jeg stresser litt i forhold til det å sette sprøyter på meg selv, og hvor nøyaktig i forhold til tidspunktet bør jeg være?

Jeg fikk beskjed om å ta Orgalutranen på kveldstid, sånn rundt 23.00... burde jeg kanskje bare flytte hele vitamin og sprøyte-regimet til rundt det tidspunktet? blir det litt lettere da?

Huff, føler jeg bare roter og at det ikke er noen orden i tankene mine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) 

Gratulerer med dagbok! Håper det blir mange oppturer her inne etter hvert!!! 

Så bra du har informert sjefen din, det var noe jeg også gjorde tidlig. Det gjør det noe lettere å forholde seg til jobb og evt. fravær som følge av prosessen. Har en veldig forståelsesfull sjef jeg også, heldigvis. 

Jeg har ikke peiling når det gjelder AMH/FSH eller hva som er "normalt" når det snakkes om antall egg. Meen, 20 egg på syklusdag 10 høres jo bra ut. 

Så er det spørsmålet du stiller om hva dere har gitt dere ut på da. Hvor skal jeg starte her, jeg kan jo bare svare ut i fra mine egne erfaringer. Først vil jeg bare si at jeg føler meg både takknemlig og heldig som får hjelp med det her, spesielt nå når situasjonen er som den er. Det er kjipt å ikke kunne bli gravid på egenhånd, men ja, takk og lov for at der er hjelp å få. Følelsesmessig er prosessen en real berg- og dalbane, med både opp og nedturer. Det som har hjulpet meg å håndtere disse er at jeg har venner og familie rundt meg som støtter og som vet om situasjonen. Det gjør ekstremt godt. Der er man selvfølgelig forskjellige, mtp hva man ønsker og dele og ikke. Men, for meg så har det vært ekstremt viktig å være åpen om prosessen.

Jeg kjenner meg igjen når du skriver at du er stresset ift det å sette sprøyter på deg selv. Men, ikke vær det! Det gjør ikke vondt og du kommer til å bli fort vant til det. Ang medisiner, tidspunkt, dose osv kommer du til å lære deg fort og etter hvert kommer du til å ta det på "automatikk" tipper jeg ;)

Hvor holder du til? Privat eller offentlig? Så utrooolig spennende at du snart er i gang!!! :)  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 18.34, Chickenwings85 skrev:

Hei :) 

Gratulerer med dagbok! Håper det blir mange oppturer her inne etter hvert!!! 

Så bra du har informert sjefen din, det var noe jeg også gjorde tidlig. Det gjør det noe lettere å forholde seg til jobb og evt. fravær som følge av prosessen. Har en veldig forståelsesfull sjef jeg også, heldigvis. 

Jeg har ikke peiling når det gjelder AMH/FSH eller hva som er "normalt" når det snakkes om antall egg. Meen, 20 egg på syklusdag 10 høres jo bra ut. 

Så er det spørsmålet du stiller om hva dere har gitt dere ut på da. Hvor skal jeg starte her, jeg kan jo bare svare ut i fra mine egne erfaringer. Først vil jeg bare si at jeg føler meg både takknemlig og heldig som får hjelp med det her, spesielt nå når situasjonen er som den er. Det er kjipt å ikke kunne bli gravid på egenhånd, men ja, takk og lov for at der er hjelp å få. Følelsesmessig er prosessen en real berg- og dalbane, med både opp og nedturer. Det som har hjulpet meg å håndtere disse er at jeg har venner og familie rundt meg som støtter og som vet om situasjonen. Det gjør ekstremt godt. Der er man selvfølgelig forskjellige, mtp hva man ønsker og dele og ikke. Men, for meg så har det vært ekstremt viktig å være åpen om prosessen.

Jeg kjenner meg igjen når du skriver at du er stresset ift det å sette sprøyter på deg selv. Men, ikke vær det! Det gjør ikke vondt og du kommer til å bli fort vant til det. Ang medisiner, tidspunkt, dose osv kommer du til å lære deg fort og etter hvert kommer du til å ta det på "automatikk" tipper jeg ;)

Hvor holder du til? Privat eller offentlig? Så utrooolig spennende at du snart er i gang!!! :)  

 

 

Takke, takk!

Er veldig fornøyd med å være i gang her inne, og kjenner at det hjelper allerede... har faktisk senket skuldrene flere hakk de siste dagene. Merker det er veldig godt å ha dere her inne som er i samme båt, det har også gjort at jeg ikke tenker høyt til gubben lenger (så dere skal ha en stor takk fra ham visstnok, for nå har han merket at han har fått litt mer fri fra alle spørsmål og tanker jeg har rundt temaet) ;) 

I forhold til eggene sa legen at det var et høyt antall egg for alderen, men han vet jo ingenting om kvaliteten på eggene enda... det får vi se på når det blir hentet ut noen. Vi går privat hos Hausken i Bergen og jeg tror vi tar sikte på pakketilbudet deres (3 forsøk for prisen av 2). For selv om de har en aldersgrense på 39 år på den, fikk vi det tilbudet (jeg tror det var fordi jeg hadde høye verdier og høyt antall egg, men jeg er ikke 100% sikker på det). 

Vi har sagt i fra til våre foreldre, men ikke resten av familien da vi vet at de såklart heier på oss og vil være nysgjerrige på hvordan prosessen går... kan bli litt mange spørsmål da. Men vi skal være åpne om hvordan det hele har gått til, fordi vi synes det er det mest naturlige og det vil i lengden hjelpe på å fjerne de stigmaene som fins rundt assistert befruktning. jeg vil si meg helt enig i den takknemligheten som du uttrykker, det at det faktisk er et håp for oss, selv om vi ikke har klart det selv. Det at vi kan få den ekstra hjelpen som kan gjøre det mulig for oss å bli gravide er bare helt utrolig fantastisk! Jeg gleder meg veldig til neste fredag, for da skal jeg hente ut bemfolaen og orgalutranen min, så er det bare å vente på at jeg kan få starte med "selvskadingen" hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med :) Vi fikk et barn for snart 4 mnd siden etter forsøk hos Hausken. Jeg er 34, men har lav AMH. Det høres jo ut som om eggreservene dine er veldig bra! Man vet jo aldri med kvaliteten, men den kan jo fortsatt være OK selv om du ikke er kjempeung i fertilitetssammenheng :) 

De fleste (kanskje minus de med veldig sprøyteskrekk) opplever at sprøytene går helt greit. Var litt skummelt første gangen, men etterhvert syntes jeg det var litt gøy faktisk :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, QBee skrev:

Her vil jeg følge med :) Vi fikk et barn for snart 4 mnd siden etter forsøk hos Hausken. Jeg er 34, men har lav AMH. Det høres jo ut som om eggreservene dine er veldig bra! Man vet jo aldri med kvaliteten, men den kan jo fortsatt være OK selv om du ikke er kjempeung i fertilitetssammenheng :) 

De fleste (kanskje minus de med veldig sprøyteskrekk) opplever at sprøytene går helt greit. Var litt skummelt første gangen, men etterhvert syntes jeg det var litt gøy faktisk :fnise:

Kjempekjekt at du vil følge med her! blir så glad over å ha flere å snakke med som både er og har vert i samme båt!!

Ååååh gratulerer så mye!!! Så kjekt at dere fikk det til! ;)

Ja, eggreservene mine virker bra, men som sagt... hjelper ikke på kvantitet om det lakker på kvalitet. ;) Men ja, såklart vi håper det skal gå fint så fort som mulig! Hadde vert deilig å få verdens beste julepresang i år ;) Krysser fingrene for at jeg er lik mine oldemødre som fikk barn sent i livet... hun ene fikk sin siste sønn etter at hennes første barnebarn var blitt 1 år gammel ;)

tror det skal gå bra med sprøytene til slutt, har bare denne standard aversjonen mot å stikke meg selv ;) går nok over etterhvert tenker jeg!

Endret av Ysera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar meg selv i å måtte minne meg selv på at det er fredag den 23. i morgen, den dagen jeg skal hente medisinene på apoteket. Valgte å ta bestille de til i morgen slik at jeg er helt på den sikre siden og vet at jeg har alt klart til den dagen jeg skal starte. :) Jeg har til og med laget en privat-avtale i jobbkalenderen og en påminning på telefonen slik at jeg ikke skal glemme det. Jeg er så distré til tider at jeg må minne meg selv på alt mulig. Bare glem å gå på butikken uten huskeliste, for når jeg gjør det kan jeg risikere å komme hjem igjen med alt mulig annet enn det jeg reiste til butikken for å kjøpe. ;)

gleder meg uansett til å gå på apoteket i morgen og blåse noen tusen kroner for å kunne stikke meg selv i magen i noen dager ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Azumarill skrev:

Lykke til med slunken lommebok og avansert hjemme-akupunktur! :nigo: 

Hei, forresten :vinke: Her vil jeg følge med, er også "voksen" prøver. Foreløpig på naturmetoden, men muligens med hjelp etter hvert da jeg har lav amh.

Hehehe, jo takk. Her fløy det ut 10 000 kr i en transaksjon gitt :) og så hadde jeg verdens blideste og hyggeligste apotektekniker/farmasøyt som hjalp meg i dag. Nå er det bare å vente på mensen... så jeg kan begynne med "avansert hjemme-akkupunktur" sammen med "vitamin-pillemisbruker" som jeg jo allerede er. :)

så kjekt med en annen "voksen" prøver og veldig kjekt om du vil følge med her inne hos meg! Imponerende at dere prøver på naturmetoden, både gubben og jeg hadde fått pliktsex godt opp i halsen nå, og kjenner vi igjen slapper helt av siden vi vet at vi nå får hjelp. ;) 

Her har vi vert aktive prøvere i både lengre og kortere perioder over 7 år, der begge har måttet være borte fra hjemmet i perioder i jobbsammenheng... så som jeg sa til min kjære bestemor som var veldig hissig på flere oldebarn: "vi må nok bare hive oss rundt og prøve IVF, for sånn som det er akkurat nå går det nok desverre ikke. Kjære mormor, unnskyld den følgende ordbruken, for gubben og jeg kan pule alt vi vil den ene dagen/kvelden (lørdagen) vi har mulighet til å være sammen, men det hjelper fint lite når jeg vanligvis har eggløsning midt i uken." Min kjære mormor slo seg selv på låret og skratt-lo, det var det morsomste hun hadde hørt den dagen og "jaggu kunne jeg få sagt det!" ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Azumarill skrev:

Vi har fått det til en gang før ved hjelp av naturmetoden, for noen år siden, så derfor lever i alle fall gynekologen i håpet om at det skal gå uten hjelp denne gangen også. Selv om jeg begynner å tvile :P 

Blir spennende tider fremover her da! Lykke til :duskedame: 

Ja, det var det de sa til meg hele tiden også, men så prøvde jeg å fortelle de om hvordan vi hadde problemer med timingen og dermed tenkte vi kunne få litt hjelp. Det fikk vi altså ikke, og er vel derfor jeg har dratt med gubben og bestemt at nå er det jaggu meg på tide!! ;)

Ja, er faktisk begynt å glede meg til at jeg skal begynne med "avansert hjemme-akkupunktur" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er dagen!! :alice: jeg gru-gleder meg til å stikke meg selv for første gang i dag! Gleder meg fordi jeg vet vi dermed er virkelig i gang med et skikkelig forsøk, og gruer meg fordi jeg kvier meg til å stikke meg selv.... noen tips i så henseende? Så kommer jo såklart også tankene hva om? Hva om så alt for mye..... hva om jeg ikke har egg selv om jeg har folikler? er det i det hele tatt mulig? Åh! Redd for å bli overstimulert, nervøs for å ha dårlige egg..... osv. osv. jeg vet at ikke burde tenke slik og bare være glad for at vi får hjelp, men jeg kan ikke noe for at disse tankene popper inn i hodet. GAH! Blir sprø av mindre, så det er godt å ha en plass der jeg kan spy alt dette ut, for gubben syns jeg bekymrer meg alt for mye (og han har rett), men jeg bare kan ikke la være!

Ble helt satt ut i dag da mensen kom, for da visste jeg at NÅ begynner og denne gangen har vi faktisk en mye større sjanse siden vi får hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, bare nyt at du ENDELIG er i gang og at du er ett skritt nærmere å bli mamma <3 Håper virkelig det går veien for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chickenwings85 skrev:

Åh, bare nyt at du ENDELIG er i gang og at du er ett skritt nærmere å bli mamma <3 Håper virkelig det går veien for deg!

ja sant? ENDELIG er sjansen reell ;) krysser fingrene for at denne gangen går det veien for oss begge!! <3 heia, heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ysera skrev:

ja sant? ENDELIG er sjansen reell ;) krysser fingrene for at denne gangen går det veien for oss begge!! <3 heia, heia!

Ja, HEIA HEIA! 😊 Begynner du på medisinene i morgen da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Ja, HEIA HEIA! 😊 Begynner du på medisinene i morgen da eller? 

Nei, jeg fikk faktisk beskjed om å begynne i dag siden jeg fikk mensen før klokka 12 i dag :) Har faktisk akkurat selvadministrert medisin ;)

Endret av Ysera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Ysera skrev:

Nei, jeg fikk faktisk beskjed om å begynne i dag siden jeg fikk mensen før klokka 12 i dag :) Har faktisk akkurat selvadministrert medisin ;)

Oioi, gratulerer med første stikk unnagjort ;)  hvordan syns du det gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Oioi, gratulerer med første stikk unnagjort ;)  hvordan syns du det gikk?

Takker! ;) Det gikk helt fint, kjente knapt stikket... det som var litt rart var presset jeg følte i den nedre mageregionen ca. 30 minutter etter at jeg hadde tatt sprøyten... er der fortsatt. bytter fra side til side med trykk i korte perioder. Det er ikke utålelig, kan nok leve med det. Bare litt uvanlig og ubehagelig siden jeg ikke har hatt det slik før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, du kjenner på det allerede? Sikkert helt normalt altså, jeg har sikkert bare blitt litt immun av alle sprøytestikkene 🙈 Men så spennende og gøy at du er i gang. Går alt etter planen på klinikken i morgen så er jeg er rett bak deg i prosessen. Vi kommer nok til å ha uttak/innsett på samme tid. Blir spennede å følge deg altså 😊 Når skal du på første kontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Åja, du kjenner på det allerede? Sikkert helt normalt altså, jeg har sikkert bare blitt litt immun av alle sprøytestikkene 🙈 Men så spennende og gøy at du er i gang. Går alt etter planen på klinikken i morgen så er jeg er rett bak deg i prosessen. Vi kommer nok til å ha uttak/innsett på samme tid. Blir spennede å følge deg altså 😊 Når skal du på første kontroll? 

Ja, dette blir jo kjempekjekt! spesielt nå når vi er to på ca. samme sted i prosessen ja ;) Jeg skal på første ultralyd nå den 7. mars og forhåpentligvis (krysser fingrene for det i allefall) uttak den 9. mars :) Det blir så utrolig spennende nå den neste tiden, og ekstra kjekt å kunne følge deg samtidig (både å følge med på hvordan det går med deg og at vi holder følge med hverandre i prosessen). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...