Gå til innhold

Jeg reiser til Dubai snart, noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i Dubai for to år siden. Hvis dere ikke allerede har bestilt hotell så anbefaler jeg å legge litt penger i det. Vi bodde på et 4 stjerners hotell og der var det et kjempefint bassengområde hvor de delte ut gratis vann og frukt til alle som var der. Det sto taxi klar utenfor hotellet hver gang vi skulle et sted, og alt var skinnende rent hele tiden. De fylte også på med gratis vannflasker på rommet hver gang de gjorde rent.

Av opplevelser anbefaler jeg Burj Khalifa, verdens høyeste bygning. Der får man se hele byen, og det ble servert kaffe og litt småkaker og drikke. Vi var også å så på Burj al Arab, et 7 stjerners hotell. Vi var dog ikke inne i hotellet, da det var veldig dyrt og fullbooket mange uker i forveien. Jumeira Beach var veldig fint, og så lenge vi var i turistområdet eller på hotellområdet av stranda var det ingen som reagerte på at man gikk i bikini. Hvis dere vil shoppe må dere sette av en hel dag på Dubai mall. Vi var der en gang på dagtid og en gang på ettermiddag/kveld, men rakk likevel bare å se en tredjedel av butikkene.

Husker ikke så mye av restaurantene vi spiste på, men ene dagen var vi på Fridays på Dubai mall og fikk bord på verandaen. Da kunne vi se fonteneshowene mens vi spiste. Det var litt venting for at det skulle bli ledig bord ute, men nok å gjøre på kjøpesenteret mens vi ventet.

Til de som sier at Dubai er utrygt: Så lenge man kler seg fornuftig og ikke er synlig beruset i gatene er det ingen som bryr seg om hva du gjør. Vi havnet til og med midt i en flokk med menn på vei ut av en moske uten at noen brydde seg noe særlig om oss. Den eneste gangen vi møtte på menn som var ufine mot oss, var da vi møtte 3 fulle norske menn i en hotellbar.... 

Anonymkode: a463f...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lei bil og reis rundt. Det er så mye fint å se.

Anbefaler dere å ha en dag i Wild Wadi badeland. Det ligger på Jumeriah Beach, rett ved 7 stjerners hotellet Burj Al Arab. Det er kjempefint der, må oppleves. Dere kan også kjøpe en voucher til dette hotellet og ta en øl i skybaren. Fantastisk utsikt. Da jeg var der så kostet voucheren ca 250.- og vi bruke den til å kjøpe drinker. Da de 250.- var brukt opp kunne vi selvfølgelig kjøpe for mer ved bruk av penger eller kort.

Shoppingsentrene er en opplevelse i seg selv. Gå inn i en butikk som selger disse svarte «kjolene» som damene der nede bruker. De er utrolig flott broderte, noe jeg ikke klarte å se før inne i en slik butikk.

Jeg har vært det flere ganger, både jenteturer og familietur. Jeg opplevde overhode ikke noe ubehageligheter av noe slag. Vi gikk i helt vanlige klær som t-shirt og shorts.

Det er utrolig mye å oppleve. Jeg har vært de hhv 1 uke og 14 dagers turer. Blir ikke lei, Dubai og de andre Emiratene.

Vær obs på at ikke alle hoteller selger alkohol, men for oss var ikke det noe problem.

Jeg tar gjerne turen igje og igjen og igjen 😊

God tur 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke lov å banne. Så om man sier "oh my god" i begeistring er det å bryte loven. Har dessverre sett noen snapper av bekjente som drar tid, hvor de sier oh my god ofte. Jeg tenker bare "shit.." :fnise:

Anonymkode: a3c0a...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er visst ikke lov å holde hender, kysse eller dele hotellrom med det motsatte kjønn om man ikke er gift. Noe usikker på om man kan klemme hverandre.

Anonymkode: a3c0a...ec7

Andre regler for turister enn lokalbefolkningen. Samme gjelder f.eks alkohol hvor turister får drikke på turiststedene, men det ikke er lov for lokalbefolkningen.

Anonymkode: 81dbb...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie bil? Nja.. Kjørekulturen der nede er noe helt annet enn hva vi har her. Leie bil hadde jeg ikke gjort. Taxi er rimelig. 

Anonymkode: bea8b...5f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre regler for turister enn lokalbefolkningen. Samme gjelder f.eks alkohol hvor turister får drikke på turiststedene, men det ikke er lov for lokalbefolkningen.

Anonymkode: 81dbb...a75

Jeg mener å ha lest at dette også gjelder for turister! Eventuelt er det noen uskrevne regler.

Anonymkode: a3c0a...ec7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er like strengt lengre, men jeg leste om et engelsk par som hadde kysset inne i en taxi og de hadde blitt tauet inn. 

Anonymkode: 9b3ce...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Dubai for tre år siden på besøk hos en venninne som jobbet der. Trivdes ikke noe særlig, stedet hadde ingen sjel. Føltes helt umulig for meg å gå rundt som en europeisk priviligert person og nyte flotte hoteller, luksuskjøpesenter og shopping når jeg visste hvor jævlig de såkalte gjestearbeiderne som driftet hele sulamitten hadde det. Føltes uetisk.. Svære bygninger og masse bling bling, men helt uten særpreg eller mening. Det inntrykket jeg satt igjen med var at det er et sted som fullstendig mangler kultur. Alt handler om penger.

Men for all del, hver sin smak.

Anonymkode: 177ee...9b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken i år er vel i månedsskiftet mars/april?  Da er det varmt, men levelig i Dubai, er min erfaring.

Om dere ikke har booket hotell anbefaler jeg Jumeirah Creekside Hotel.  Det er et femstjerners hotell i samme kjede som Burj Al Arab.  Det ligger i nabolaget Al Garhoud, ca 10 minutters kjøring fra flyplassen og fra takbaren er det flott utsikt mot Dubais skyline - mange av rommene har tilsvarende utsikt.  Det er flere spisesteder på hotellet.  To bassenger, et på takbaren og et større på bakkeplan.  Som gjest på hotellet har dere fri, ubegrenset adgang til Wild Wadi Waterpark (en dagsbillett koster ca 300 AED, altså ca 650 kr, så det er jo verdt en del).  Dere får også et dagspass til Jumeirahs private strand (verdt 370-580 AED, avhengig av om dere besøker stranda i helg eller på en ukedag.

I "bakgården" til Jumeirah Creekside Hotel ligger The Irish Village Pub.  Trivelig irsk pub med god mat og stort utvalg øl.  Prisene der er ganske "fornuftige" i Dubai målestokk.  Internasjonalt klientell, bl.a. mange Emirates ansatte da Emirates Training College ligger rett over gata.

Dubai Mall er ENORMT og dere trenger mer enn en dag der om dere skal rekke over alt.  Det er ikke billig å shoppe der.  Det er også litt artig å ta en tur utenfor og se på alle luksusbilene som står på rekke og rad der.  Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Lamborghini, Bugatti, McLaren...jeg har aldri sett så mange så dyre biler samlet på et sted.

Det er mange spisesteder på Dubai Mall og flere av dem har uteservering med utsikt mot fontenen og Burj Khalifa, men husk at ingen av dem har alkoholservering.  Om dere ønsker et glass vin eller en øl til maten er det bare å gå over brua til Souk Al Bahar. Der er det masse forskjellige spisesteder og de fleste av dem har flott utsikt mot fontenen.  Det er også butikker der.

Burj Khalifa har jeg ikke vært oppe i, men det lønner seg å kjøpe billett i på nett på forhånd fremfor i døra om dere ønsker å gjøre det.

De tradisjonelle markedene (soukene) i gamlebyen er verdt et besøk, men stålsett dere for pågående selgere som ikke går av veien for å lure turister til å kjøpe ting til ågerpris.  Ta gjerne en abra fra den ene til den andre siden av Dubai Creek.  Da jeg var der i 2016 kostet det 1 AED. Man kan også leie en abra for et lite "cruise" i creeken.  Det er også flere museer i området, bl.a. Traditional Architecture Museum.

Et annet område som kan være verdt et besøk er Souk Madinat.  Det er en del av hotellkomplekset Madinat Jumeirah og er bygget med en tradisjonell souk som inspirasjon.  Masse spisesteder og shoppingmuligheter.  Siden det er en del av et hotell er det alkoholservering der.

Om dere ønsker å besøke Burj Al Arab må dere ha en reservasjon på et av spisestedene eller baren der, man får ikke lov til å komme inn der bare for å se seg rundt.

Det er i alle fall to selskaper som kjører sightseeing busser der og det kan være en grei måte å få sett en del ting på uten å bruke masse tid på det.  Husk at på dagtid kan trafikken være helt forferdelig i Dubai.

Taxi er billig og greit.  Ellers kan også Metroen anbefales, rent pent og sikkert.  

Det er ganske store avstander i Dubai, så vær forberedt på å bruke tid på å bevege dere rundt.  Planlegg gjerne aktiviteter etter område så dere slipper å forflytte dere så mye rundt i løpet av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle, og da mener jeg bokstavlig talt alle jeg kjenner ønsker å besøke Dubai. Og de jeg kjenner som har vært der sier det er helt AMAZING! 

Anonymkode: b98fc...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt pris på om noen seriøse, ikke dømmende som har vært i Dubai kan svare på spørsmålene jeg egentlig spør om 😊 Tusen takk på forhånd! ❤️

Anonymkode: b98fc...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var mange fordomsfulle svar. Kjenner så mange som reise til Dubai på nytt og på nytt. 2 stykker jeg kjenner som bor der... Har ALDRI hørt at de har opplevd noe negativt.....

Anonymkode: 2b31a...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 8.33, Sirah skrev:

Kan noen spørre om det TS faktisk spør om? Dette er jo helt utrolig 😳 Så lenge man oppfører seg er Dubai et rimelig trygt land å reise til. Kjenner mange som har vært der og de kunne gjerne tenkt seg tilbake.

De har iallefall skrytt av det store kjøpesenteret (Dubai Mall ?) og et stort vannland som skulle være veldig bra :) 

Sikkert bare en feil, Dubai er vel en by i emiratene... som er et land:p 

Hørt det er skikkelig luksus der forøvrig, man slipper å gå ut av bilen når man skal handle:) Det er som en drive thru

Anonymkode: cabea...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert bare en feil, Dubai er vel en by i emiratene... som er et land:p 

Hørt det er skikkelig luksus der forøvrig, man slipper å gå ut av bilen når man skal handle:) Det er som en drive thru

Anonymkode: cabea...b04

Skriveleif så klart 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var mange fordomsfulle svar. Kjenner så mange som reise til Dubai på nytt og på nytt. 2 stykker jeg kjenner som bor der... Har ALDRI hørt at de har opplevd noe negativt.....

Anonymkode: 2b31a...3c9

Ja, det er desverre mange fordomsfulle mennesker der ute. Men det er lett å være det når man gjemmer seg bak anonym.

Så godt å høre 😄 Jeg håper vi får en skikkelig bra opplevelse av stedet, noe jeg egentlig har skikkelig trua på 🌸

Anonymkode: b98fc...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert bare en feil, Dubai er vel en by i emiratene... som er et land:p 

Hørt det er skikkelig luksus der forøvrig, man slipper å gå ut av bilen når man skal handle:) Det er som en drive thru

Anonymkode: cabea...b04

Spennende 😄

Anonymkode: b98fc...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mye fjas det er i denne tråden. Må jo bare le av enkelte her.

Det går fly daglig fra Norge til Dubai, så hvis alle de som reiser er folk som støtter sharia lovene, rasisme og gudene vet hva. Ja, da er det mange av de her i Norge og egentlig veldig rart vi ikke ønsker sharia selv her hjemme.

Fremmedarbeiderne i Dubai har iallefall en jobb og tjener mye bedre enn i feks Bangladesh. 

Bare kos deg på turen, TS. Jeg skal også tilbake dit flere ganger.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...