Gå til innhold

Sytråden, for oss som syr eller har lyst til å sy.


absinthia

Anbefalte innlegg

Kjøpte mitt første mønster i går :)  og har en gammel mekanisk maskin som jeg tenkte å oppgradere.

Ser på mønsteret at det er noen huller, som jeg forstår har med trådretningen å gjøre, men også at det er en kant som er brettet på mønsterarket, det forstår jeg ikke noe av. Dette er en enkel kjole, der fremme og bakstykket er nesten på millimeteren like lange, om en måler når den er brettet 2 cm på toppen. Hvorfor har Stoff og Stil laget en brett der, skal jeg hensynta den på noe måte? 

Håper noen kan hjelpe meg med mitt nybegynner spørsmål :) 

Anonymkode: c6e67...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.3.2018 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Kjøpte mitt første mønster i går :)  og har en gammel mekanisk maskin som jeg tenkte å oppgradere.

Ser på mønsteret at det er noen huller, som jeg forstår har med trådretningen å gjøre, men også at det er en kant som er brettet på mønsterarket, det forstår jeg ikke noe av. Dette er en enkel kjole, der fremme og bakstykket er nesten på millimeteren like lange, om en måler når den er brettet 2 cm på toppen. Hvorfor har Stoff og Stil laget en brett der, skal jeg hensynta den på noe måte? 

Håper noen kan hjelpe meg med mitt nybegynner spørsmål :) 

Anonymkode: c6e67...cc9

Hva er nummeret på mønsteret så kan jeg søke det opp?

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er nummeret på mønsteret så kan jeg søke det opp?

Anonymkode: e2b27...359

Det er Stoff og Stil, nr 23122-36 Gr 2

Anonymkode: c6e67...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er Stoff og Stil, nr 23122-36 Gr 2

Anonymkode: c6e67...cc9

En kjole

Hva er det du ikke får til? Ser du skriver brett i mønsteret. Mener du at mønsteret du skal ligge på stoffet har brettet seg i konvolutten?

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at den brettede kanten er belegg til innsiden i halsutringningen? 

Anonymkode: e1f6c...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.3.2018 at 4:04 PM, AnonymBruker said:

Det er Stoff og Stil, nr 23122-36 Gr 2

Anonymkode: c6e67...cc9

Som nevnt så er fremstykket og bakstykket nesten på millimeteren like lange, om en måler når mønsteret er brettet 2 cm på toppen. Hvorfor har Stoff og Stil laget en brett der,alså på toppen på bakstykket, skal jeg hensynta den på noe måte? Eller skal alt alltid brettes helt ut, og en skal alltid klippe akkurat som mønsteret er helt utbrettet?

Anonymkode: c6e67...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 17.3.2018 at 1:34 AM, AnonymBruker said:

En kjole

Hva er det du ikke får til? Ser du skriver brett i mønsteret. Mener du at mønsteret du skal ligge på stoffet har brettet seg i konvolutten?

Anonymkode: e2b27...359

Som nevnt så er fremstykket og bakstykket nesten på millimeteren like lange, om en måler når mønsteret er brettet 2 cm på toppen. Hvorfor har Stoff og Stil laget en brett der,alså på toppen på bakstykket, skal jeg hensynta den på noe måte? Eller skal alt alltid brettes helt ut, og en skal alltid klippe akkurat som mønsteret er helt utbrettet?

Anonymkode: c6e67...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt så er fremstykket og bakstykket nesten på millimeteren like lange, om en måler når mønsteret er brettet 2 cm på toppen. Hvorfor har Stoff og Stil laget en brett der,alså på toppen på bakstykket, skal jeg hensynta den på noe måte? Eller skal alt alltid brettes helt ut, og en skal alltid klippe akkurat som mønsteret er helt utbrettet?

Anonymkode: c6e67...cc9

Du skal brette ut mønsteret helt utbrettet og klippe etter det. Den bretten du skriver om kan være en brett som er kommet når mønsteret har lagt i konvolutten. Du skal leggee mønsteret helt ut. 

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal brette ut mønsteret helt utbrettet og klippe etter det. Den bretten du skriver om kan være en brett som er kommet når mønsteret har lagt i konvolutten. Du skal leggee mønsteret helt ut. 

Anonymkode: e2b27...359

Ok, ja det høres jo riktig ut, da setter jeg igang :) 

Anonymkode: c6e67...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sydd votter her? Vurderer å sy et par til svogeren min som jobber i barnehage så de bør være gode, varme og ganske vanntette. Og helst ikke for dyre da han nok trenger mer enn ett par.

Anonymkode: 061ae...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har sydd votter her? Vurderer å sy et par til svogeren min som jobber i barnehage så de bør være gode, varme og ganske vanntette. Og helst ikke for dyre da han nok trenger mer enn ett par.

Anonymkode: 061ae...817

Stoffogstil har noen. Tror de koster 30 for mønsteret. Stoff er også billig. Jeg sydde i ull utenpå og fleece inni. Tror jeg kom under 50 lappen i stofg

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Ok, ja det høres jo riktig ut, da setter jeg igang :) 

Anonymkode: c6e67...cc9

Kan du ikke legge ut litt bilder av prosess og resultat? Syns dette er spennende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sydd hipstere til jenter/tenåringer her og som vet om et godt mønster?

Anonymkode: 061ae...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 23. mars 2018 at 9:38 AM, AnonymBruker said:

Noen som har sydd hipstere til jenter/tenåringer her og som vet om et godt mønster?

Anonymkode: 061ae...817

Finnes i Helt spesiell - mønster for liten og stor -boka. Boka er jo dyr men er mange fine mønstere i denne, om du syr, og kjøper denne, vil du ikke angre, vil jeg tro. Eller kan du låne den gratis på bibliotek.

Sjekk også "patterns for pirates", tror de hadde. Og etsy, på etsy finner man hvilken som helst mønster, men er jo på engelsk som oftest.

Anonymkode: 1a808...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Drar opp denne tråden og håper det er noen andre syglade her! :)

Noen andre her som syr?

Endret av Gulvplanke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også lyst til å sy :)

 

Hva kan man bruke nålefilt til, i tillegg til det som står i en produktbeskrivelse her?

Passer nålefilt til å sy et plagg av?

Og hvordan kombinerer man nålefilt med silke eller bomulsstoff? Syr man da ett lag med nålefilt og ett lag med silke eller bomull?

Er nålefilt i 100% ull?

"Nålefilt for fremstilling av tovede tekstiler. Leveres i en bredde på 1,93 m i pk på 1 m. Materialet er en 21,5 mikron forfilt med en vekt på ca 90 g pr m2. Nålefilten er meget velegnet til fremstilling av bekledning slik som kjoler, frakker, skjørt m.m. Den er også flott å kombinere med silke eller bomullstoff til nunofilt."

Anonymkode: d1a00...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har også lyst til å sy :)

 

Hva kan man bruke nålefilt til, i tillegg til det som står i en produktbeskrivelse her?

Passer nålefilt til å sy et plagg av?

Og hvordan kombinerer man nålefilt med silke eller bomulsstoff? Syr man da ett lag med nålefilt og ett lag med silke eller bomull?

Er nålefilt i 100% ull?

"Nålefilt for fremstilling av tovede tekstiler. Leveres i en bredde på 1,93 m i pk på 1 m. Materialet er en 21,5 mikron forfilt med en vekt på ca 90 g pr m2. Nålefilten er meget velegnet til fremstilling av bekledning slik som kjoler, frakker, skjørt m.m. Den er også flott å kombinere med silke eller bomullstoff til nunofilt."

Anonymkode: d1a00...82d

Aldri hørt om eller brukt nålefilt de 4 årene jeg har sydd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttmeisen skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om eller brukt nålefilt de 4 årene jeg har sydd:)

Takk for opplysning 💐 Kanskje  nålefilt ikke brukes så mye til å sy ting av da? Eller kanskje det stoffet også har et annet navn som brukes. 

Anonymkode: d1a00...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...