Gå til innhold

Sytråden, for oss som syr eller har lyst til å sy.


absinthia

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Pantoten skrev:

Er det noen spesielle kanaler du kan anbefalef or en nybegynner? :) 

Nei, egentlig ikke, dessverre. Jeg søker bare på det jeg vil lære meg. 

Den øverste her var veldig hjelpsom for meg. Jeg bruker den ofte!

Nå har jeg nettopp vært på ebay og bestillt strykelapper som jeg skal ha på kjolene mine; blomster og insekter. 

 

Anonymkode: e2b27...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, egentlig ikke, dessverre. Jeg søker bare på det jeg vil lære meg. 

Den øverste her var veldig hjelpsom for meg. Jeg bruker den ofte!

Nå har jeg nettopp vært på ebay og bestillt strykelapper som jeg skal ha på kjolene mine; blomster og insekter.

 

Anonymkode: e2b27...359

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er 10 gratis mønster om du har litt ekstra fyllmasse på kroppen

http://www.sewyourtv.com/10-free-plus-size-summer-dress-patterns/

Anonymkode: e2b27...359

Tusen takk for tips dere! Det er vel bare å hive seg uti det :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er 10 gratis mønster om du har litt ekstra fyllmasse på kroppen

http://www.sewyourtv.com/10-free-plus-size-summer-dress-patterns/

Anonymkode: e2b27...359

Tusen takk! Syns nr 7 var fin, må bare få en mor i jentungens klasse til å hjelpe meg med litt oversetting siden det sto på russisk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syr ikke veldig mye, siden strikkingen ofte vinner, siden jeg syns det er mer avslappende på kvelden. Men har sydd litt diverse nå og da, mest praktiske ting til huset, klær til meg selv, ullbukser til barna (fra Janus sin ull på rull) og noen babytepper. Det siste jeg sydde var en vegglomme til å henge i gangen, med en stor lomme til hvert familiemedlem, som vi kan ha luer, votter o.l. i. Har også sydd noen enkle prosjektposer til strikketøy nå nylig. Jeg har to bøker av Marit Mellilot, en om barneklær (egentlig alt fra babyklær til gravidklær- og utstyr) og en om søm til hjemmet. Syns de er greie å ta utgangspunkt i. Kjøpte også en bok av Tilly (?) i fjor, hvor planen var å sy noen klær til meg selv, men så ble jeg gravid før jeg rakk å begynne, så da utsatte jeg det litt.

Men jeg håper å få sydd litt til den nye babyen som er ventet til våren. Har lyst til å sy et babyteppe, trekk til babykurv, en lue i Liberty-stoff e.l. og kanskje en jakke? Har bl.a. sett på denne. Jeg syns generelt Purl soho har mye fin syinspirasjon.

Og så har jeg alltid syns det største problemet med å sy er å finne stoffer jeg liker. Og har sett mange fine stoffer på nett som er vanskelig å få tak i i Norge, som Liberty, Kokka, Nani Iro, Birch, men har bestilt disse på etsy.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt kult stoff som jeg nok skal bestille, bare jeg får sydd opp mer av det jeg har. https://www.equilter.com/product/231530/farm-selfies-silly-barnyard-smiles-green

https://www.equilter.com/product/235431/john-deere-farm-fresh-rainbows-hot-pink

Disse minner meg om barndommen, hadde matboks og en hengemappe med denne på https://www.equilter.com/search?p_filter_keyword=Holly+hobbie&p_search_type=all&p_func=live

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.2.2018 den 13.37, Vera Vinge skrev:

Jeg syr ikke veldig mye, siden strikkingen ofte vinner, siden jeg syns det er mer avslappende på kvelden. Men har sydd litt diverse nå og da, mest praktiske ting til huset, klær til meg selv, ullbukser til barna (fra Janus sin ull på rull) og noen babytepper. Det siste jeg sydde var en vegglomme til å henge i gangen, med en stor lomme til hvert familiemedlem, som vi kan ha luer, votter o.l. i. Har også sydd noen enkle prosjektposer til strikketøy nå nylig. Jeg har to bøker av Marit Mellilot, en om barneklær (egentlig alt fra babyklær til gravidklær- og utstyr) og en om søm til hjemmet. Syns de er greie å ta utgangspunkt i. Kjøpte også en bok av Tilly (?) i fjor, hvor planen var å sy noen klær til meg selv, men så ble jeg gravid før jeg rakk å begynne, så da utsatte jeg det litt.

Men jeg håper å få sydd litt til den nye babyen som er ventet til våren. Har lyst til å sy et babyteppe, trekk til babykurv, en lue i Liberty-stoff e.l. og kanskje en jakke? Har bl.a. sett på denne. Jeg syns generelt Purl soho har mye fin syinspirasjon.

Og så har jeg alltid syns det største problemet med å sy er å finne stoffer jeg liker. Og har sett mange fine stoffer på nett som er vanskelig å få tak i i Norge, som Liberty, Kokka, Nani Iro, Birch, men har bestilt disse på etsy.no

Mitt problem er at jeg finner svært mange stoffer som jeg gjerne skulle eid, bare fordi de er så fine, men ofte er de ikke akkurat det jeg kommer til å sy noe av der og da, så derfor bestiller jeg bare ganske standard stoffer. 

For tiden pønsker jeg litt på hvordan jeg skal implementere deler av oldemødrenes broderte duker i kjoler til familiens småjenter. - Har en del duker som gjerne har fått en misfarget flekk, som er umulig å fjerne.

Veldig fin jakke!

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 21.35, absinthia skrev:

Kjøpte meg boka: Heilt spesielt til liten og stor, på mammutsalg og fant oppskrift på boksershorts. Siden jeg for tiden rydder i familiens klær, fant jeg ut at jeg kan bruke gamle t-skjorter til dette, akkurat som her: http://sewastraightline.com/2010/02/25/little-boxer-briefs.html

På årets Mammutsalg?

Anonymkode: e2b27...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På årets Mammutsalg?

Anonymkode: e2b27...359

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, absinthia skrev:

Jepp

Leitet etter de, men fant de ikke. Fader!

Anonymkode: e2b27...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leitet etter de, men fant de ikke. Fader!

Anonymkode: e2b27...359

Kjøpte på nett hos adlibris, men nå er de oppe i vanlig pris igjen, så jeg. Veldig fin bok! Likte at det også va noe der som kunne passe til 12 årringen og oss voksne. Skal sy noe til sommergarderoben derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 22.15, absinthia skrev:

Kjøpte på nett hos adlibris, men nå er de oppe i vanlig pris igjen, så jeg. Veldig fin bok! Likte at det også va noe der som kunne passe til 12 årringen og oss voksne. Skal sy noe til sommergarderoben derfra.

Jeg var nok for seint ute.

Har ønsket meg til bursdagen min

Anonymkode: e2b27...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her som er flinke på overlockmaskin? Jeg kjøpte meg en for halvannet år siden, og hadde store planer om å lære litt før vesla kom til verden, men da ho ble født prematur forsvant den tida fort og maskinen har bare blitt stående 😝 i dag tok jeg den fram for å prøve litt. Har sydd mye på vanlig symaskin, men aldri på overlockmaskin før. Likte den veldig godt, men er en ting jeg ikke helt får dreisen på... Jeg sydde en fleecebukse med ribbekant i livet og beina. Men når man feks da syr på ribben i livet så starter jeg å sy midt bak, syr rundt hele kanten, og når jeg kommer dit jeg startet syr jeg et par cm oppå der jeg startet sømmen.  Men når jeg gjør det kommer jo starten på sømmen min fort inntil kniven og jeg ender opp med å skjære opp sømmen samtidig som jeg syr over den. Klønete forklart... er det noen som skjønner hva jeg mener og kan forklare meg hvordan jeg skal løse det?😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å holde buksa i akkurat samme stilling i forhold til maskinen, hele veien, så kommer ikke starten på sømmen under kniven.  

( Går ut fra at du bruker metoden med å sy ribben til en ring, før du syr den på buksa)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, absinthia skrev:

Jeg pleier bare å holde buksa i akkurat samme stilling i forhold til maskinen, hele veien, så kommer ikke starten på sømmen under kniven.  

( Går ut fra at du bruker metoden med å sy ribben til en ring, før du syr den på buksa)

Ja, bruker den metoden. Kanskje jeg rett og slett bare må sikte litt bedre da😝 takk for svar! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syr ikke på overlockmaskin, men har oberlocksøm på maskina mi

Nokon som har gode videoer eller sider der de forklarer hvordan en får sydd en jerseylomme på feks en jerseykjole ugen at lommen kryoer sammen. Er det fordi jeg ikke bruke rviselin(eller hva det heter)?

Anonymkode: e2b27...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syr ikke på overlockmaskin, men har oberlocksøm på maskina mi

Nokon som har gode videoer eller sider der de forklarer hvordan en får sydd en jerseylomme på feks en jerseykjole ugen at lommen kryoer sammen. Er det fordi jeg ikke bruke rviselin(eller hva det heter)?

Anonymkode: e2b27...359

Beklager skrivefeila!

Anonymkode: e2b27...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har sydd fra Heilt spesiell: står det noe sted om hvor mye stoff man trenger til de forskjellige plaggene? Prøvd å se men fant ikke ut av det...så kjøpte sånn at jeg har alt for mye stoff. (ikke at det egentlig gjør noe siden jeg likte stoffet og det da sikkert kan brukes til andre prosjekter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, labine skrev:

Dere som har sydd fra Heilt spesiell: står det noe sted om hvor mye stoff man trenger til de forskjellige plaggene? Prøvd å se men fant ikke ut av det...så kjøpte sånn at jeg har alt for mye stoff. (ikke at det egentlig gjør noe siden jeg likte stoffet og det da sikkert kan brukes til andre prosjekter)

Kan ikke huske om det gjorde det, men jeg pleier bare å se på mønsteret og ta et noenlunde overslag på mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...