Gå til innhold

Hvordan har det seg at noen blir avhengig av pepsi max?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det stadig er folk som skriver at de er helt avhengig av pepsi max. Men hva er det da man er avhengig av? Inneholder brusen et spesielt stoff som folk blir veldig avhengig av? Den inneholder vel koffein, men er det nok til å bli så avhengig? 

Har selv noen i nær slekt, som jeg er ofte på besøk hos, og der er de avhengige av denne brusen, men der kan det gjerne gå i cola zero også. Tror kanskje det er lettbrus generelt? Men går da stort sett i pepsi og cola. Etter en god del år med å nesten bare drikke denne ekstremt søte brusen hver gang jeg er der, har jeg gått uendelig lei av det, kan så vidt ta noe til maten. Så nå holder jeg meg til vann eller saft. Men disse slektningene drikker jo da dette hver eneste dag, og over alle disse årene som jeg har kjent dem.. Hvordan blir man ikke lei?? 

For all del, folk må få drikke det de foretrekker. Jeg blir bare nysgjerrig på hva som gjør det så avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 730a9...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stoffet aspartam som gjør enn avhengig. Det finnes både i cola zero og pepsi max.

Anonymkode: 6627d...f52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke avhengige, de er bare late. De kunne tatt seg sammen og sluttet, men det er vel for ubehagelig.

Anonymkode: 89f30...474

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er noe i pepsi max som gir en større avhengighet enn hos annen brus! 

Jeg har drukket cola i lange perioder, og gjerne litt hver dag, men aldri på jobb. Så gikk vi over til cola light og drakk det også hver dag, men klarte meg fint uten. Gikk tilbake til cola, og drakk det litt nå og da før jeg drakk cola zero. Den drakk jeg svært sjelden på grunn av smaken. Så kom pepsi max... Fullstendig avhengig etter kort tid, har med på jobb hver eneste dag! MÅ ha... Merkelige greier! 

Anonymkode: b018d...75d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med avhengighet? Pepsi max har null kalorier og aspartam er bevist å ikke ha noen helsemessig risiko.

Drikker ikke pepsi max selv, syns Cola Zero er mye bedre. Spesielt den nye med sitronsmak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stoffet aspartam som gjør enn avhengig. Det finnes både i cola zero og pepsi max.

Anonymkode: 6627d...f52

Har du noen troverdige kilder på at aspartam skaper en fysisk avhengighet i folk? Og hva er det da som skiller de som mener de er avhengige og de som ikke er avhengige?

Anonymkode: 4f2b0...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spekulasjoner her. Så her skal dere få svaret:

Pepsi Max inneholder mer enn dobbelt så mye koffein som noen annen cola. 

Alle andre sorter. Coca cola, zero, light osv inneholder rundt 34mg. koffein I en boks. Mens Pepsi max har hele 69mg. koffein i en boks. 

Koffein er et av de mest vanedannende og avhengighetsskapende stoffene vi har i Norge. Alle kjenner mange folk rundt seg som bare må ha kaffe hele tiden. Det første som står i hodet på når de står opp er å få i seg morge kaffen. Kaffe, kaffe!!!! 

Får de ikke i seg koffein regelmessig blir de helt fra seg. 

Så der her dere grunnen til at Pepsi max er mye mer vanedannende enn noen annen brus. Det har samme virkning på folk som erhengig av kaffe.

Ellers inneholder den det samme som alle andre lettbrus. Aspartam, fargestoffer osv. Men det er den meget høye konsentrasjonen av det vanedannende stoffet koffein som gjør at den skiller seg ut og blir såpass avhengighetsskapende i forhold til annen brus. 

Værsågod! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morpheus skrev:

Mye spekulasjoner her. Så her skal dere få svaret:

Pepsi Max inneholder mer enn dobbelt så mye koffein som noen annen cola. 

Alle andre sorter. Coca cola, zero, light osv inneholder rundt 34mg. koffein I en boks. Mens Pepsi max har hele 69mg. koffein i en boks. 

Koffein er et av de mest vanedannende og avhengighetsskapende stoffene vi har i Norge. Alle kjenner mange folk rundt seg som bare må ha kaffe hele tiden. Det første som står i hodet på når de står opp er å få i seg morge kaffen. Kaffe, kaffe!!!! 

Får de ikke i seg koffein regelmessig blir de helt fra seg. 

Så der her dere grunnen til at Pepsi max er mye mer vanedannende enn noen annen brus. Det har samme virkning på folk som erhengig av kaffe.

Ellers inneholder den det samme som alle andre lettbrus. Aspartam, fargestoffer osv. Men det er den meget høye konsentrasjonen av det vanedannende stoffet koffein som gjør at den skiller seg ut og blir såpass avhengighetsskapende i forhold til annen brus. 

Værsågod! :)

Jeg er like avhenig av både pepsi max og cola zero.

Anonymkode: 6627d...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde pepsi max forsvunnet fra markedet, hadde jeg sluttet med brus. Det er noe spesielt med den, og forbruket har bare økt og økt. Eneste forklaringen tror jeg er koffeinet. Før jeg begynte med pepsi max var brusforbruket mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fort det kan være en kombinasjon av god smak + innhold av koffein + vane. Vi mennesker er vanedyr og det blir fort en vane å drikke mer p-max når vi både syns at smaken er god, og vi får et "kick" av det. Koffeinet sørger for flere reaksjoner i hjernen, og har virkning på belønningssystemet og dopaminmengden i lystsenteret.

Så ja, jeg tror det er en skummel kombinasjon for mange.

Anonymkode: b6fe2...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Morpheus said:

Mye spekulasjoner her. Så her skal dere få svaret:

Pepsi Max inneholder mer enn dobbelt så mye koffein som noen annen cola. 

Kan du dokumentere dette? Jeg mener, hvem som helst kan jo påstå noe slikt, men...

Jeg tror også folk blir avhengige av Pepsi Max pga koffeinet, jeg tror ikke søtningsmidlene har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør noen som er "avhengige", mange vil si at det er den mest sprudlende og friskeste brusen de noensinne har drukket.

Anonymkode: 53f2b...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min teori er basert på min egen opplevelse. Jeg drikker mye cola zero, ikke fordi jeg synes det er den beste brusen men jeg er veldig glad i søte ting, men siden den har null kalorier kan jeg drikke mye av denne brusen med mindre dårlig samvittighet og frykt for å bli enda mer overvektig enn om jeg fylte opp med is og sukkerbrus isteden.

Anonymkode: e8455...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke engang hvordan man blir avhengig av pepsi, synes det smaker papp i forhold til cola. Men er heller ikke avhengig av brus.

Anonymkode: ad2bf...4be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brunhilde skrev:

Kan du dokumentere dette? Jeg mener, hvem som helst kan jo påstå noe slikt, men...

Jeg tror også folk blir avhengige av Pepsi Max pga koffeinet, jeg tror ikke søtningsmidlene har noe å si.

Selvfølgelig. Tar ikke tallene ut i fra bare lufta. 

Koffeininnhold i Pepsi Max,  69mg:

https://www.caffeineinformer.com/caffeine-content/pepsi-max

 

Koffeininnhold i tilsvarende brus, Coca Cola Zero 34mg:

https://www.caffeineinformer.com/caffeine-content/coke-zero

 

Artikkel om avhengighet og symptomer ved koffein fra Wikipedia:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Koffeinisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes heller ikke det. Jeg har smakt Pepsi Max én gang, aldri mer. Fytterakker'n for noe skvip! :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok koffeinet.  Folk blir avhengige av kaffe også. Kjenner selv at jeg ikke liker meg hvis jeg ikke får kaffe om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Morpheus said:

Selvfølgelig. Tar ikke tallene ut i fra bare lufta. 

Koffeininnhold i Pepsi Max,  69mg:

https://www.caffeineinformer.com/caffeine-content/pepsi-max

 

Koffeininnhold i tilsvarende brus, Coca Cola Zero 34mg:

https://www.caffeineinformer.com/caffeine-content/coke-zero

 

Takk! Jeg fant det ikke da jeg forsøkte å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok koffeinet, ja. Selv synes jeg Pepsi Max er noe av det beste jeg kan få. Jeg drikker verken alkohol, te eller kaffe, så for meg er Pepsi Max også en måte å få i seg koffein på. Men jeg drikker det først og fremst fordi det smaker fantastisk godt, jeg kunne ha drukket litervis hver dag om jeg kunne. ;) Men, jeg er heldigvis ikke avhengig, så det blir vann på jobb. Men akk så deilig det er å sette seg ned med middag og et kaldt glass med Pepsi Max etter endt arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...