Bahir Skrevet 7. februar 2018 #121 Skrevet 7. februar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er kjempebra. Jeg ser at mange sier at babyen da kommer til å være 6 mnd når mor er ferdig med perm. Dette er feil. Mor får 15 uker ETTER barnet er født, og kan i tillegg ta helle fellesperioden på 16 uker, altså 31 uker til sammen. Da er barnet passert 7 mnd før mor har brukt opp permen. I tillegg kan mor ta ferie i permen, og dermed har barnet da passert 8 mnd før mor må i jobb igjen. Da er barnet begynt med fast føde. Man kan pumpe, og far kan gi flaske, om det ikke lar seg gjøre å reise hjem/far reise til mors jobb i ammefritimen. Med mindre barnet ikke tar flaske, men det er uansett ikke et kjempeproblem siden barnet har begynt med fast føde. Så argumentet med "da blir det ikke fullamming i 6 mnd" er jo bare reinspikka vås. Dette med "bestemme selv" er også bare piss. Mange kvinner trumfer igjennom at de skal ha så mye perm som mulig "fordi de fortjener det", helt uten å tenke på at far også skal knytte relasjoner til barnet. Og så sutrer de i etterkant over at det er de som må ta alt ansvar i hjemmet.. ja, så klart, de har jo selv gjort det slik ved å ikke la far få prøve seg i lang nok tid som ansvarshaver! Det er også en pussig trend at mange menn lar arbeidsgivere presse dem til å kun ta pappapermen. Merkelig hvordan kvinner ikke lar seg presse på samme måten... Da er det nok vondt i viljen fra mannen sin side. Og så er det noen få som taper økonomisk på det, men det er også ganske mange etterhvert som taper økonomisk på at mor tar perm. Sånn er det hos oss, siden jeg ikke får dekket mellomlegget mellom 6G og full lønn, mens mannen får det. Vi taper nesten 10 000 i mnd hver måned jeg har perm, kontra om far hadde tatt permen. Anonymkode: 74d49...c02 Syns mye av det du skriver er piss jeg😉 Ikke alle kan "ta ferie i permen" så du kan ikke gå ut ifra at barnet er over 8mnd. "Da er barnet begynt med fast føde" De har kansje begynt å få i seg, men det skal være nok til 10timer++ Dette er tydeligvis en norm som alle barn følger eller? Det gjelder absoultt ikke alle!! "Man kan pumpe og far kan gi flaske" Really? Alle kan ikke pumpe og alle tar ikke flaske?! Jo det er faktisk et problem hvis barnet ikke får nok igjennom fast føde... "Da er det nok vondt i viljen fra mannen sin side" Javell, så da tvinger vi far til å være hjemme enda mer selv om han egentlig ikke har lyst. Og mor tvinges i arbeid selv om hun i mange tilfeller ønsker å være hjemme, hurra! Jeg oppfatter det heller slik at mødre ønsker å være hjemme med barnet slik at mating og avvenning av blant annet dette kan skje i et tempo som passer. Ikke fordi di "fortjener det" Å være hjemme med barn er ikke ferie.. Jeg tror også de fleste oppegående mødre (familier) bryr seg om tilknytningsprossen mellom far og barn, jeg ville likt å se noe bevis på at dette er noe som er et problem i dag. 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #122 Skrevet 7. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når ungen er 7 mnd skal den jo ikke fullammes uansett? At barnets måltider med fast føde er mens mor er på jobb ødelegger ikke ammingen. Anonymkode: 4e87c...bfb De som fullamme til 6 mnd har såvidt kommet i gang med smaksprøver når ungen er 7 mnd. Gutten min var veldig skeptisk til fast føde og han var ikke oppe i en porsjon(ett måltid) før han var 8 mnd. Og han var nesten 11 mnd før han var oppe i fire måltider med fast føde. Babyer er forskjellige rett og slett. Min slet mye er magen så vi måtte ta innføre av fast føde veldig forsiktig. Ikke ville ha ta flaske heller så her har puppen vært viktig det første året. Anonymkode: 8f78b...ad8 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #123 Skrevet 7. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal love deg at arbeidsgiver ofrer det en hel tanke og vel så det hvis det faltisk skjer, og fylkeslegen åpner tilsynssak og finner ut at arbeidsgiver ikke har sørget for god nok bemanning til å dekke opp for ansatte som tar permisjon de har rett på i henhold til lov og tariffavtale. Noe arbeidsgiver vet utmerket godt. Anonymkode: 99e78...62d Jeg er også sykepleier og hos oss er det en belastning når noen tar ut ammefri. Det blir ikke satt inn vikar da det er en spesialisert avdeling som krever lang opplæring. Vi har ingen ekstravakter eller avtale med bemanningsbyrå. Når noen går ut i mammaperm blir det ansatt en vikar i stillingen men denne personen får 3 mnd opplæring. Jeg har heller tatt ut ulønnet perm i 4 mnd enn å belage meg på ammefri. Det er bedre for kollegaene mine å ha vikaren der 100 % og så kommer jeg tilbake 100% uten ammefri. Man kan ha rett på ammefri og får det men for noen passet det dårlig å komme sent og gå tidlig eller generelt forsvinne fra jobben to timer om dagen. Anonymkode: 8f78b...ad8 6
Frøken fjong Skrevet 7. februar 2018 #124 Skrevet 7. februar 2018 Helt forkastelig og trist. Kvinnen har gått 9 mnd gravid, født barnet og ammer. Kroppen trenger tid til å komme seg og barnet trenger pupp. Myndighetene anbefaler amming frem til barnet er ett år. Nå fratar de mor en svært sårbar og viktig tid. Familier er bør kunne få bestemme hva som passer dem. Selv verdens beste pappa kan ikke erstatte mors bryst.. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #125 Skrevet 7. februar 2018 Uff.. tenk på alle barna som kommer til å sulte i hjel hvis pappa blir TVUNGET til å ta permisjon... Anonymkode: 135c9...879 10
Mnjah Skrevet 7. februar 2018 #126 Skrevet 7. februar 2018 11 timer siden, Cyndaquil skrev: Ja pålagt. Istedenfor valgfrihet. Nok en tvangsregel, og klage man på kvinneguiden blir man kalt sprengt eller bortskjemt. Ikke alle regelverk har noe godt for seg. Han er jo ikke PÅLAGT. Han kan la være. Dette er et velferdsgode, og folk sutrer. 12
Mnjah Skrevet 7. februar 2018 #127 Skrevet 7. februar 2018 14 minutter siden, Frøken fjong skrev: Helt forkastelig og trist. Kvinnen har gått 9 mnd gravid, født barnet og ammer. Kroppen trenger tid til å komme seg og barnet trenger pupp. Myndighetene anbefaler amming frem til barnet er ett år. Nå fratar de mor en svært sårbar og viktig tid. Familier er bør kunne få bestemme hva som passer dem. Selv verdens beste pappa kan ikke erstatte mors bryst.. Kroppene klarte fint å komme seg på bare noen måneder på 80-tallet. 8
Gjest Klara_36 Skrevet 7. februar 2018 #128 Skrevet 7. februar 2018 Veldig provoserende at staten skal overstyre den enkelte families liv uten hensyn til individuelle behov. Vi vet da ubestridt hva som er best for mor, far og barn. Da blir det å spe på ulønnet permisjon for min del. Heldigvis har jeg god inntekt, men fryktelig urettferdig at det skal være avgjørende for barnets beste. Finnes det en underskriftskampanje mot dette?
Gjest Klara_36 Skrevet 7. februar 2018 #129 Skrevet 7. februar 2018 26 minutter siden, Frøken fjong skrev: Helt forkastelig og trist. Kvinnen har gått 9 mnd gravid, født barnet og ammer. Kroppen trenger tid til å komme seg og barnet trenger pupp. Myndighetene anbefaler amming frem til barnet er ett år. Nå fratar de mor en svært sårbar og viktig tid. Familier er bør kunne få bestemme hva som passer dem. Selv verdens beste pappa kan ikke erstatte mors bryst.. Siterer denne!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #130 Skrevet 7. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg vi foreldre skal få bestemme selv. Samboer driver eget firma, derfor har han ikke mulighet til å ta ut pappaperm. Prøvde med å forlenge pappapermen til jenta vår sist (1 dag pappaperm per uke). Tror vi kan telle på en hånd de dagene han faktisk var hjemme i permisjon. Så for oss betyr dette at nestemann får fem uker mindre tid hjemme før barnehagestart (da vi ikke benyttet oss av pappaperm sist heller). Som kronisk syk har jeg faktisk behov for disse ukene til å komme meg ordentlig før jeg skal tilbake på jobb. Løsningen for oss blir nok ulønnet permisjon, selv om vi strengt tatt ikke har råd til det. Anonymkode: 5f84e...ed0 Det blir det samme her hos oss. Sender faen ikke ungen i barnehage når han ikke er et år en gang, da blir det ulønnet permisjon. Helt sykt at staten skal bestemme over voksne, oppegående mennesker. Anonymkode: 74bcf...148 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #131 Skrevet 7. februar 2018 31 minutter siden, Mnjah skrev: Han er jo ikke PÅLAGT. Han kan la være. Dette er et velferdsgode, og folk sutrer. Da går jo ungen på 7 mnd rett i barnehagen, i beste fall. Anonymkode: ef7a8...790 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #132 Skrevet 7. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da går jo ungen på 7 mnd rett i barnehagen, i beste fall. Anonymkode: ef7a8...790 Eller mor kan ta ulønnet permisjon, eller spe på permisjonen med ferie... Så nei, ungen trenger ikke begynne i barnehage fra 7 mnd. Og både mor og far har rett på å ta gradert perm, samt til å jobbe redusert så lenge man har småbarn. Anonymkode: 74d49...c02 5
solmåneogstjerner Skrevet 7. februar 2018 #133 Skrevet 7. februar 2018 Ammefri funker selvsagt for noen. Når man har lang vei til jobb funker det ikke så bra. Skal far bruke halve dagen på å komme seg til og fra mors arbeidsplass? 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #134 Skrevet 7. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller mor kan ta ulønnet permisjon, eller spe på permisjonen med ferie... Så nei, ungen trenger ikke begynne i barnehage fra 7 mnd. Og både mor og far har rett på å ta gradert perm, samt til å jobbe redusert så lenge man har småbarn. Anonymkode: 74d49...c02 Er ikke alle som kan spe på ferie etter endt perm. For eksempel lærere. Og det er heller ikke alle husholdninger som har råd til å gå ulønnet, for eksempel nyetablerte par. Anonymkode: ef7a8...790 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #135 Skrevet 7. februar 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Ammefri funker selvsagt for noen. Når man har lang vei til jobb funker det ikke så bra. Skal far bruke halve dagen på å komme seg til og fra mors arbeidsplass? Man kan ta den når som helst på dagen. Altså ta en halvtime før man går på jobb, og gå en halvtime tidligere fra jobb. Man kan også bruke tiden på å pumpe på jobb, og man kan ferdigpumpet melk hjemme (om barnet tar flaske, og man får til å pumpe). Ammefri betyr ikke at man er nødt til å faktisk amme midt på dagen. Anonymkode: 74d49...c02 3
solmåneogstjerner Skrevet 7. februar 2018 #136 Skrevet 7. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan ta den når som helst på dagen. Altså ta en halvtime før man går på jobb, og gå en halvtime tidligere fra jobb. Man kan også bruke tiden på å pumpe på jobb, og man kan ferdigpumpet melk hjemme (om barnet tar flaske, og man får til å pumpe). Ammefri betyr ikke at man er nødt til å faktisk amme midt på dagen. Anonymkode: 74d49...c02 Nei jeg vet det. Men litt vanskelig å opprettholde amming med baby som er seks måneder, dersom man skal la være å amme i løpet av (nesten) hele arbeidsdagen (+reisetid) 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #137 Skrevet 7. februar 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Nei jeg vet det. Men litt vanskelig å opprettholde amming med baby som er seks måneder, dersom man skal la være å amme i løpet av (nesten) hele arbeidsdagen (+reisetid) Men du trenger jo ikke begynne når babyen er 6 mnd. Med mindre babyen blir født 4 uker på overtid omtrent, får du med mammaperm (15 uker) og fellesperioden (16 uker) 31 uker perm, og da er babyen over 7 mnd. I tillegg kan du jo pumpe på jobb, om du får til å pumpe, eller håndmelke. Anonymkode: 74d49...c02 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. februar 2018 #138 Skrevet 7. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du trenger jo ikke begynne når babyen er 6 mnd. Med mindre babyen blir født 4 uker på overtid omtrent, får du med mammaperm (15 uker) og fellesperioden (16 uker) 31 uker perm, og da er babyen over 7 mnd. I tillegg kan du jo pumpe på jobb, om du får til å pumpe, eller håndmelke. Anonymkode: 74d49...c02 Skal ikke ha flere babyer... men husker fra når jeg holdt på. Klarte ikke å pumpe på jobben... Og 7 måneder, da var det fortsatt bortimot fullamming. Ikke pga at jeg ønsket det 😉 3
Mnjah Skrevet 7. februar 2018 #139 Skrevet 7. februar 2018 Dere snakker om at der er anbefalt å amme til ett år, og tviholder på den "anbefalingen" som om det er en lov - dette er av staten. Mens et velferdsgode, der kvinnene nå må gi 5 av ukene til far, ja da er man plutselig "pålagt", "tvang" osv. Make up your minds. Det er snakk om 5 uker... 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #140 Skrevet 7. februar 2018 47 minutter siden, Klara_36 skrev: Vi vet da ubestridt hva som er best for mor, far og barn. Dette blir like bastant som mye annet i denne tråden. Det som er best for dere er ikke nødvendigvis best for min familie. Og mitt barn har andre behov enn ditt. Anonymkode: f3394...3ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå