Gå til innhold

Hvorfor blir noen så utrolig fyllesyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir nesten alltid veldig fyllesyk. Inntil en halv flaske vin går bra, men mer enn det så er det garantert at jeg ligger med huet i dass og spyr i timesvis dagen etter. Det samme skjedde i går. Jeg drakk veldig mye vann, spiste middag og følte meg i ganske grei form inntil 1-tiden i natt da jeg ble veldig trøtt. Drakk 3 store glass vann og la meg, våknet tidlig og spydde i 4 timer. Helt grusomt! Mens kjæresten var i helt fin form som vanlig. 

Har jeg bare et lavt toleransenivå for alkohol? Skal ta meg en god pause fra fylla nå for det ødelegger jo helga mi + mandagene blir utrolig slitsomme. Noen tips for å ikke bli så dårlig? Kan legge til at jeg drikker mest cider, prosecco og vin, og i går avsluttet jeg kvelden med en sterk drink. Mistenker at sprit ikke er så lurt sånn sent på kvelden. 

 

Anonymkode: 7bef6...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god del av oss har lite av et enzym som bryter ned acetaldehyd fra alkoholforbrenningen, til ufarlig eddiksyre. Disse blir mye mer fyllesyke, og det er ingenting å gjøre med.

En annen forklaring er at du drikker for lite væske sammen med alkoholen. Selv blir jeg av denne grunn mye mer fyllesyk av vin enn av øl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri fyllesyk da jeg var yngre, men da jeg rundet 20 ble det bare verre og verre... Sist jeg drakk var jeg småuggen en uke, relativt uvel de første 3 dagene og HELT SYKT dårlig dagen derpå. Det var 4 år siden, og jeg har ikke planer om ny fest med det første :P 

Anonymkode: 32c75...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, isw skrev:

En god del av oss har lite av et enzym som bryter ned acetaldehyd fra alkoholforbrenningen, til ufarlig eddiksyre. Disse blir mye mer fyllesyke, og det er ingenting å gjøre med.

En annen forklaring er at du drikker for lite væske sammen med alkoholen. Selv blir jeg av denne grunn mye mer fyllesyk av vin enn av øl.

Det har sikkert noe med det. Men jeg syns ikke det hjelper å drikke masse vann sammen med vinen heller. Dårlig blir jeg uansett. Blir også helt vilt tørst dagen derpå, men det er hvertfall bedre enn å spy! Da jeg bodde i England drakk jeg noe som het Lucozade, det var helt genialt mot fyllesyke. Synd det ikke fins i Norge. 

Anonymkode: 7bef6...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker

Når du blir 30 blir fyllesyken erstattet med fylleangst. Det er enda verre. Forklaringen er nok den som isw kommer med, at du mangler enzymer til å bryte ned etanolen. Dette kalles også «asian flush». Selv er jeg bortimot allergisk mot alkohol og merker at kroppen kommer i ulage etter et halvt glass vin. Dette blir verre med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nesten alltid veldig fyllesyk. Inntil en halv flaske vin går bra, men mer enn det så er det garantert at jeg ligger med huet i dass og spyr i timesvis dagen etter. Det samme skjedde i går. Jeg drakk veldig mye vann, spiste middag og følte meg i ganske grei form inntil 1-tiden i natt da jeg ble veldig trøtt. Drakk 3 store glass vann og la meg, våknet tidlig og spydde i 4 timer. Helt grusomt! Mens kjæresten var i helt fin form som vanlig. 

Har jeg bare et lavt toleransenivå for alkohol? Skal ta meg en god pause fra fylla nå for det ødelegger jo helga mi + mandagene blir utrolig slitsomme. Noen tips for å ikke bli så dårlig? Kan legge til at jeg drikker mest cider, prosecco og vin, og i går avsluttet jeg kvelden med en sterk drink. Mistenker at sprit ikke er så lurt sånn sent på kvelden. 

 

Anonymkode: 7bef6...01f

Forskjellig hvor mye man tåler.

Personlig blir jeg aldri kvalm og må spy dagen derpå, men ofte blir det uutholdelig hodepine. Så jeg holder meg til en grense hvor jeg vet at alt går fint dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nesten alltid veldig fyllesyk. Inntil en halv flaske vin går bra, men mer enn det så er det garantert at jeg ligger med huet i dass og spyr i timesvis dagen etter. Det samme skjedde i går. Jeg drakk veldig mye vann, spiste middag og følte meg i ganske grei form inntil 1-tiden i natt da jeg ble veldig trøtt. Drakk 3 store glass vann og la meg, våknet tidlig og spydde i 4 timer. Helt grusomt! Mens kjæresten var i helt fin form som vanlig. 

Har jeg bare et lavt toleransenivå for alkohol? Skal ta meg en god pause fra fylla nå for det ødelegger jo helga mi + mandagene blir utrolig slitsomme. Noen tips for å ikke bli så dårlig? Kan legge til at jeg drikker mest cider, prosecco og vin, og i går avsluttet jeg kvelden med en sterk drink. Mistenker at sprit ikke er så lurt sånn sent på kvelden. 

 

Anonymkode: 7bef6...01f

Ikke legg deg på stigende rus. Stopp alltid å drikke 2-3 timer før du legger deg. 

Anonymkode: 65047...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nesten alltid veldig fyllesyk. Inntil en halv flaske vin går bra, men mer enn det så er det garantert at jeg ligger med huet i dass og spyr i timesvis dagen etter. Det samme skjedde i går. Jeg drakk veldig mye vann, spiste middag og følte meg i ganske grei form inntil 1-tiden i natt da jeg ble veldig trøtt. Drakk 3 store glass vann og la meg, våknet tidlig og spydde i 4 timer. Helt grusomt! Mens kjæresten var i helt fin form som vanlig. 

Har jeg bare et lavt toleransenivå for alkohol? Skal ta meg en god pause fra fylla nå for det ødelegger jo helga mi + mandagene blir utrolig slitsomme. Noen tips for å ikke bli så dårlig? Kan legge til at jeg drikker mest cider, prosecco og vin, og i går avsluttet jeg kvelden med en sterk drink. Mistenker at sprit ikke er så lurt sånn sent på kvelden. 

 

Anonymkode: 7bef6...01f

Det er sukkeret som gjør deg så dårlig har jeg hørt. Drikk noe som ikke har så mye sukker i seg så kan du bli mindre dårlig.

Anonymkode: 51b9e...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne drikke en flaske vin eller to alene uten problemer. På fest kan jeg drikke en sekspakk med øl + kaffe baileys feks. Det er uhyre sjeldent st jeg blir dårlig. Kan våkne å føle meg litt redusert, men jeg aner ikke hvor lenge det er siden jeg faktisk kastet opp. Kroppen min nekter meg å drikke mer når jeg har nådd grensa mi så jeg tror hjernen min hjelper meg ganske mye :P 

Anonymkode: e5b02...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite sukker i sprit.  Fyllesyk.. hva er det?:laugh: Det er heldigvis lenge siden jeg har merka noe ubehag dagen derp, men så holder jeg meg hovedsaklig til vodka eller whisky da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tåler alkohol dårligere enn andre, og noen tåler enkelte typer alkohol dårligere enn andre. Når jeg var i 20-årene kunne jeg drikke øl og sprit uten større problemer (med mindre jeg drakk meg ganske full, selvsagt), men rødvin tålte jeg nesten ikke i det hele tatt. Jeg kunne dele en flaske rødvin til maten i hyggelig lag, og spy halve dagen etter. Samtidig kunne jeg drikke meg god og full på øl eller sprit, og bare være litt små uggen neste dag. Etter hvert måtte jeg bare innse at jeg ikke tålte mer enn et glass rødvin. 

Med årene har dette gått over, nå tåler jeg alt like godt/dårlig. 

Anonymkode: 5bfe0...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Letet litt på nettet etter dette for en tid tilbake av nysgjerrighet, og det jeg egentlig kom frem til var at det visstnok var avhengig av gener. Noe kan kanskje påvirke i større eller mindre grad; inntak av vann, mat, alder, type drikke osv., men jeg har aldri noen sinne vært fyllesyk. Jeg har tilogmed gått inn for å prøve å bli dårlig, bare for å se om det var mulig. Stod opp dagen derpå og dro på joggetur :fnise:

Anonymkode: 368bc...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...