Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2018 #61 Del Skrevet 4. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et dumt spørsmål Dere som sier boss, hva sier dere i stedet for søppelbøtte/søppelkasse/søppelcontainer/søppelsjakt? Er det bossbøtte/bosskasse/bosscontainer/bossjakt? Anonymkode: 2ea3f...be2 Bossbøtte, bosspann, søppelkasse vet jeg ikke hva er, bosscontainer, bossjakt - og noen ganger avfalls-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #62 Del Skrevet 4. februar 2018 35 minutter siden, GauteS skrev: Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er bitte lite. Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store? Størrelse er irrelevant. I gamle dager hadde man ikke like mye boss som nå, kanskje det er noe av forklaringen. Anonymkode: da2c3...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 4. februar 2018 #63 Del Skrevet 4. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Størrelse er irrelevant. I gamle dager hadde man ikke like mye boss som nå, kanskje det er noe av forklaringen. Anonymkode: da2c3...596 Hvor MYE avfall det fins, har i hvert fall ingen ting å si. Det som jeg tenkte KUNNE ha betydning, er størrelsen på bosspartiklene; opprinnelig fra frø på 2 mm til strå som er 2 cm lange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #64 Del Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, GauteS skrev: Hvor MYE avfall det fins, har i hvert fall ingen ting å si. Det som jeg tenkte KUNNE ha betydning, er størrelsen på bosspartiklene; opprinnelig fra frø på 2 mm til strå som er 2 cm lange. Hva, skal vi måle da hver bosspartikkel..? For å se om vi kan kalle det boss eller ei? Anonymkode: 3140f...bbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #65 Del Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, GauteS said: Hvor MYE avfall det fins, har i hvert fall ingen ting å si. Det som jeg tenkte KUNNE ha betydning, er størrelsen på bosspartiklene; opprinnelig fra frø på 2 mm til strå som er 2 cm lange. Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig. Anonymkode: 320dc...014 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #66 Del Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig. Anonymkode: 320dc...014 Piffe opp hverdagen litt Anonymkode: 3140f...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 4. februar 2018 #67 Del Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig. Ingenting er vanskelig her, det var bare et enkelt spørsmål om hvordan DU bruker et bestemt ord. Ikke engang for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #68 Del Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, GauteS skrev: Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er bitte lite. Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store? Interessant! Jeg sier søppel om det meste, unntatt støv/sand o.l. som kalles bøss. "Så mye bøss det er på gulvet, nå må vi støvsuge". Anonymkode: 9ba64...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #69 Del Skrevet 4. februar 2018 På 2.2.2018 den 10.42, AnonymBruker skrev: Vi sier boss på Sunnmøre også. (Men jeg synes ordet er så stygt, at jeg heller bruker ordet søppel) Anonymkode: e228b...3a2 Egentlig skal vi seie "bås" på Sunnmøre. Anonymkode: aa002...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #70 Del Skrevet 4. februar 2018 14 minutter siden, GauteS skrev: Ingenting er vanskelig her, det var bare et enkelt spørsmål om hvordan DU bruker et bestemt ord. Ikke engang for deg. Vi sier boss på samme måte som noen sier søppel. Enkelt og greit Anonymkode: 3140f...bbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 8. februar 2018 #71 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) I Stavanger er / var det "pent", damete og høystatus å si "båss" (og "båss-bøtten") og folkelig, arbeiderklasse å si "bås" (og "bås-byttå"). "Søppel" var det ingen "fine" som brydde seg om å si, for det var dansk ("skraldespand, nogen"?) som var normgivende, ikke østnorsk. Endret 8. februar 2018 av femme_folle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #72 Del Skrevet 12. februar 2018 På 4.2.2018 den 9.44, AnonymBruker skrev: Egentlig skal vi seie "bås" på Sunnmøre. Anonymkode: aa002...1fe Bøs sa vi, på Sunnmøre. Anonymkode: f673e...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #73 Del Skrevet 21. februar 2018 Synes boss er et komisk ord for søppel. Anonymkode: b9fa4...a4a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #74 Del Skrevet 21. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes boss er et komisk ord for søppel. Anonymkode: b9fa4...a4a Det er fordi Bergensere ikke kan Norsk. Anonymkode: 2eb03...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 21. februar 2018 #75 Del Skrevet 21. februar 2018 På 03/02/2018 den 15.42, AnonymBruker skrev: Jeg har et dumt spørsmål Dere som sier boss, hva sier dere i stedet for søppelbøtte/søppelkasse/søppelcontainer/søppelsjakt? Er det bossbøtte/bosskasse/bosscontainer/bossjakt? Anonymkode: 2ea3f...be2 Bosspann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #76 Del Skrevet 21. februar 2018 1 minutt siden, Chiyo skrev: Bosspann. Så bøtte er "spann" på Bergensk? Hva er da "bøtta" på Bergensk? "Spannana"? "Spanna"? "Tå mæd dæg spannana"? Anonymkode: 2eb03...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 21. februar 2018 #77 Del Skrevet 21. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så bøtte er "spann" på Bergensk? Hva er da "bøtta" på Bergensk? "Spannana"? "Spanna"? "Tå mæd dæg spannana"? Anonymkode: 2eb03...ccd Nei, en bøtte er en bøtte, og et bosspann er et bosspann. Sånn er det. Og det er ingen i Bergen som sier "Tå med dæg..." Det er "Ta med deg..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #78 Del Skrevet 21. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fordi Bergensere ikke kan Norsk. Anonymkode: 2eb03...ccd Det kan så være, men de vet iallfall at bergenser og norsk skal skrives med liten forbokstav. Hvem var det som ikke kunne norsk, mente du? Anonymkode: 5db18...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavendela Skrevet 28. februar 2018 #79 Del Skrevet 28. februar 2018 På 4.2.2018 den 8.24, GauteS skrev: Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er bitte lite. Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store? Det er vel det en skrotnisse har? Mye Skrot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #80 Del Skrevet 28. februar 2018 Er fra stavanger-området, sier bås Anonymkode: 0e183...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå