Gå til innhold

Er det kun i Bergen man sier boss om søppel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et dumt spørsmål :sjenert: Dere som sier boss, hva sier dere i stedet for søppelbøtte/søppelkasse/søppelcontainer/søppelsjakt? Er det bossbøtte/bosskasse/bosscontainer/bossjakt?

Anonymkode: 2ea3f...be2

Bossbøtte, bosspann, søppelkasse vet jeg ikke hva er, bosscontainer, bossjakt - og noen ganger avfalls-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, GauteS skrev:

Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er  bitte lite.

Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store?

Størrelse er irrelevant. I gamle dager hadde man ikke like mye boss som nå, kanskje det er noe av forklaringen.

Anonymkode: da2c3...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Størrelse er irrelevant. I gamle dager hadde man ikke like mye boss som nå, kanskje det er noe av forklaringen.

Anonymkode: da2c3...596

Hvor MYE avfall det fins, har i hvert fall ingen ting å si. Det som jeg tenkte KUNNE ha betydning, er størrelsen på bosspartiklene; opprinnelig fra frø på 2 mm til strå som er 2 cm lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GauteS skrev:

Hvor MYE avfall det fins, har i hvert fall ingen ting å si. Det som jeg tenkte KUNNE ha betydning, er størrelsen på bosspartiklene; opprinnelig fra frø på 2 mm til strå som er 2 cm lange.

Hva, skal vi måle da hver bosspartikkel..? For å se om vi kan kalle det boss eller ei?

Anonymkode: 3140f...bbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GauteS said:

Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig.

Anonymkode: 320dc...014

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 320dc...014

Piffe opp hverdagen litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingenting er vanskelig her, det var bare et enkelt spørsmål om hvordan DU bruker et bestemt ord. Ikke engang for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GauteS skrev:

Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er  bitte lite.

Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store?

Interessant! 

Jeg sier søppel om det meste, unntatt støv/sand o.l. som kalles bøss.  "Så mye bøss det er på gulvet, nå må vi støvsuge".

Anonymkode: 9ba64...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2018 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Vi sier boss på Sunnmøre også. (Men jeg synes ordet er så stygt, at jeg heller bruker ordet søppel)

Anonymkode: e228b...3a2

Egentlig skal vi seie "bås" på Sunnmøre.

Anonymkode: aa002...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, GauteS skrev:

Ingenting er vanskelig her, det var bare et enkelt spørsmål om hvordan DU bruker et bestemt ord. Ikke engang for deg.

Vi sier boss på samme måte som noen sier søppel. Enkelt og greit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger er / var det "pent", damete og høystatus å si "båss" (og "båss-bøtten") og folkelig, arbeiderklasse å si "bås" (og "bås-byttå").

"Søppel" var det ingen "fine" som brydde seg om å si, for det var dansk ("skraldespand, nogen"?) som var normgivende, ikke østnorsk.

Endret av femme_folle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Egentlig skal vi seie "bås" på Sunnmøre.

Anonymkode: aa002...1fe

Bøs sa vi, på Sunnmøre.

Anonymkode: f673e...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes boss er et komisk ord for søppel.

Anonymkode: b9fa4...a4a

Det er fordi Bergensere ikke kan Norsk. :P 

Anonymkode: 2eb03...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 03/02/2018 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har et dumt spørsmål :sjenert: Dere som sier boss, hva sier dere i stedet for søppelbøtte/søppelkasse/søppelcontainer/søppelsjakt? Er det bossbøtte/bosskasse/bosscontainer/bossjakt?

Anonymkode: 2ea3f...be2

Bosspann. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Bosspann. :opplyser:

Så bøtte er "spann" på Bergensk? Hva er da "bøtta" på Bergensk? "Spannana"? "Spanna"? "Tå mæd dæg spannana"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bøtte er "spann" på Bergensk? Hva er da "bøtta" på Bergensk? "Spannana"? "Spanna"? "Tå mæd dæg spannana"?

Nei, en bøtte er en bøtte, og et bosspann er et bosspann. Sånn er det. 
Og det er ingen i Bergen som sier "Tå med dæg..." :ac: Det er "Ta med deg..." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi Bergensere ikke kan Norsk. :P 

Det kan så være, men de vet iallfall at bergenser og norsk skal skrives med liten forbokstav. Hvem var det som ikke kunne norsk, mente du?

Anonymkode: 5db18...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 den 8.24, GauteS skrev:

Det er vel det en skrotnisse har? Mye Skrot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...