Gjest Axl Rose Skrevet 3. februar 2018 #41 Del Skrevet 3. februar 2018 Nei hele vestlandet sier boss. De fleste i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 3. februar 2018 #42 Del Skrevet 3. februar 2018 3 timer siden, Pås skrev: Noreg?? 😂 Forbanna nynorsken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chouette Skrevet 3. februar 2018 #43 Del Skrevet 3. februar 2018 Bodd i Bergen i 17 år og får meg ikke til å si "boss". Det er så fælt! Sier søppel og avfall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #44 Del Skrevet 3. februar 2018 På 2.2.2018 den 10.39, AnonymBruker skrev: Ja, det er bare bergenesere som ikke kan norsk, ja. Derfor heter det, "eg e ikkje frå noreg, eg e frå Bergen". Anonymkode: 505b4...25a Bergensere sier ikke Noreg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #45 Del Skrevet 3. februar 2018 På 2.2.2018 den 10.55, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er ikke fra østlandet og sier "søpla" Anonymkode: 62757...bec Har du en "søplabøtte" inne kanskje, og en kommunal "søpladunk" ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 3. februar 2018 #46 Del Skrevet 3. februar 2018 24 minutter siden, Axl Rose skrev: Nei hele vestlandet sier boss. De fleste i hvert fall. At vi vet hva det betyr, betyr ikke at vi bruker ordet selv. Jeg er fra Nordfjord - det vanlige her er "søppel", men lenger sørover i fylket sier de gjerne "boss", og det kan nok gjelde de nord for oss også. Men som sagt - at ordet finnes betyr ikke at det er det mest utbredte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #47 Del Skrevet 3. februar 2018 29 minutter siden, Axl Rose skrev: Forbanna nynorsken! Jeg har inntrykk av du er i opposisjon til det meste og hater det meste, enda du snart er 30 år. Du får det mye bedre med deg selv om du trener på å roe deg ned. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #48 Del Skrevet 3. februar 2018 4 timer siden, Peonjenta skrev: Bosset og båså, som i "hive du det i båså?" i Stavanger. Der jeg kommer fra sier vi syppel, syplå, Heter vel båse ikke båså? Med e på slutten Anonymkode: b0072...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #49 Del Skrevet 3. februar 2018 35 minutter siden, toothfairy skrev: Bodd i Bergen i 17 år og får meg ikke til å si "boss". Det er så fælt! Sier søppel og avfall. Jeg synes boss er mye penere å si enn søppel, men jeg misliker ord med ø. Avfall er helt ekkelt, jeg orker ikke tenke det ordet engang. Anonymkode: f673e...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #50 Del Skrevet 3. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes boss er mye penere å si enn søppel, men jeg misliker ord med ø. Avfall er helt ekkelt, jeg orker ikke tenke det ordet engang. Anonymkode: f673e...cda Med andre ord har du språkproblemer og må virkelig tenke deg om før du sier noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 3. februar 2018 #51 Del Skrevet 3. februar 2018 13 minutter siden, Arabella skrev: Jeg har inntrykk av du er i opposisjon til det meste og hater det meste, enda du snart er 30 år. Du får det mye bedre med deg selv om du trener på å roe deg ned. Nynorsk er lov å hate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #52 Del Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, Axl Rose skrev: Nynorsk er lov å hate. Hvorfor? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 3. februar 2018 #53 Del Skrevet 3. februar 2018 1 minutt siden, Arabella skrev: Hvorfor? Jeg var dårlig i det på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. februar 2018 #54 Del Skrevet 3. februar 2018 1 minutt siden, Axl Rose skrev: Jeg var dårlig i det på skolen. Derfor går du nå mange år etter og hater den målformen? Snakk om bortkastet energi. Hvilke fag likte du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 3. februar 2018 #55 Del Skrevet 3. februar 2018 7 minutter siden, Arabella skrev: Derfor går du nå mange år etter og hater den målformen? Snakk om bortkastet energi. Hvilke fag likte du da? Gym var best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #56 Del Skrevet 3. februar 2018 I Sogndal seier me bås. Anonymkode: 8b12f...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #57 Del Skrevet 3. februar 2018 Trash. Anonymkode: 6616d...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #58 Del Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, Arabella skrev: Med andre ord har du språkproblemer og må virkelig tenke deg om før du sier noe. Ø sammen med p er verst! Ellers går det ganske bra. Anonymkode: f673e...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 4. februar 2018 #59 Del Skrevet 4. februar 2018 Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er bitte lite. Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #60 Del Skrevet 4. februar 2018 21 minutter siden, GauteS skrev: Grunnbetydningen av bos/boss er "smått avfall av høy og halm". Dette var avfall som ble brukt til å strø med for husdyra..Uttales også "bys". Dette er et levende ord. "Bøss" ("ikke det bøss"), er samme ordet, det er også noe som er bitte lite. Dere som bruker boss om søppel, henger litt av forestillingen om at det er smått igjen? Tenk deg en skrotnisse som har stående gamle biler, brøyteploger o.l. på eiendommen. Jeg vil kunne si at det står fullt av søppel der, men vil du kunne si at det står mye boss der? Eller er de gjenstandene for store? Har ingenting med størrelsen å gjøre. Anonymkode: 3140f...bbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå