Gå til innhold

2018 er året - jeg har blitt mamma!


sullå

Anbefalte innlegg

Det var noe vi snakket om før jeg ble gravid. Svangerskapet og tiden etter bare bekreftet det vi snakket om... jeg personlig har aldri hatt et drøm om å ha en stor familie. Jeg beundrer kvinner som har 3 eller 4 barn, og det at de får det til å gå rundt. For meg - personlig -  det vi har nå, er nok. 

Føler meg veldig maktløs til tider og, men jeg håper og tror det gir seg etterhvert.  Det er en stor endring som krever tilvenning. ❤ 

 

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,man skal aldri si aldri...

Jeg sa jeg aldri skulle ha fler enn dattern,men her sitter jeg nå,plutselig snaart høygravid,og gullet mitt rekker såvidt bli storesøster før tenåring.

Altfor tidlig å bestemme dere for det nå,din er jo enda bitteliiten😍 ta vare på deg selv og kom over den harde starten så blir det nok lettere😘 og om så det blir enebarn...får det nok godt uansett😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går fremover med føttene til E! Etter 3 uker med gips, og 4 uker med skinner 24/7, bruker han nå skinner kun om natten. Om 3 måneder er det ny kontroll, hvis vi ikke føler at det er behov tidligere. Jeg regner med at vi må få nye sko en gang, hvis føttene hans vokser såpass. Ortopeden er optimistisk, og tror at vi kan slippe skinner helt om 3 måneder! 🤞🤞🤞

Ellers vokser E som bare det, særlig i lengden! Herlighet. Han brukte størrelse 50 i 6 uker. Men det er nesten som om han kan hoppe videre til 62 snart. 8 uker har han blitt. Jeg velger likevel å tviholde på noen av 56-klærne, det er jo så kjipt å aldri få brukt dem. Mye lettere med bukser på dagtid uten skinnene nå, og endelig kan han bruke strømpebukse. :)

Han er midt i utviklingstrinn 2, og det er slitsomt for både ham og foreldrene. Han er ofte sulten, og hvis han ikke er på puppen, skal det lite til før han blir misfornøyd. På dagtid sover han knapt, og om kvelden er han ofte utrøstelig. Han roer seg ved bruk av støvsugeren, så den sviver ofte! Nettene er nokså forutsigbare. Som regel sover han i 3-4 timer før første amming. Deretter sover han i 2 timer. Resten av natta er det mat hver time. De fleste ammerundene er heldigvis korte, 15-30 min. Selv om han spiser lenger, sover han ikke lenger, så jeg har gitt opp å prøve å holde ham våken.

Han sover fortsatt oppå/inntil meg. Rekorden i å sove alene (om morgenen hvis jeg sniker meg ut, eller hvis han mot formodning sovner i løpet av dagen), er hele 30 minutter. Nå kan vi endelig begynne å bruke bæresele, nå som han slipper skinner på dagtid. Med litt mer øving kommer jeg jo snart til å ha ledige hender igjen! ;)

Nei, nå skal jeg prøve å legge oss. Han sover i armene mine. Må flytte ham over til mannen mens jeg gjør meg klar for senga. Det er lørdagen sin det; i seng før 20:30! Jeg våger ikke å vente, for jeg håååper at vi kan slippe gråt og skrik i kveld! Tror nesten han våkner nå... 🤪😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 13.05, sullå skrev:

Jeg har liksom alltid sett for meg "minst to, maks tre" barn. Fra 10 min før han var ute har det plutselig vært helt greit med kun 1 barn. Håper at det endres med tiden, da. Tror at søsken kan ha mye glede av hverandre!

Vurderer å kontakte jordmor for en prat. Til nå har jeg bare sagt at det går fint når de har spurt, men kanskje det kan gjøre godt å få satt ord på følelsene og tankene!

Ble dere enige om kun 1 barn før graviditeten? Tenker dere fortsatt det samme? 

Jeg har jo hørt at livet snus på hodet av å få en baby, jeg trodde bare ikke at jeg skulle føle meg så maktesløs og udugelig... Håper at det går seg til. 

Heldigvis roer han seg hos pappaen, hvis han ikke er sulten eller helt utrøstelig. I går måtte mannen få ham til å sove, det var helt umulig hos meg. Han maste etter pupp, men ble så sint da jeg la ham til brystet! Slitsomt på dagtid mens mannen er på jobb, jeg får virkelig ikke gjort noen ting. Glad om jeg får i meg litt mat og gått på do...

Nei, å tenke på baby nr. 2 får vi vente litt med. Jeg skjønner ikke de som får lyst på nestemann mens de har en nyfødt på brystet. Eller de som får to tette ;)

Ja, godt å lufte tankene litt. Merker at mannen også synes at det er tøft, så vi burde egentlig vært flinkere til å snakke sammen også. Vi gjør det litt, altså, men det er så liten tid...

Jeg vet ikke hvor mange det er som ombestemmer seg når det gjelder å få flere barn. Det blir verken kastrering eller sterilisering i hus liksom, men jeg må si at jeg er spent på hva fremtiden vil vise...

 

***

Takk for at dere tar dere tid til å svare meg ❤😘

Gratulerer :)
Jeg forstår godt at det tar på særlig når barnet ditt gråter endel og når han har disse innovervendte beina med først gips, så skinner som ligner litt på klumpfot men er noe annet. 
Det tar 9mnd å lage en baby ferdig og før det må du jo få menstruasjonen og eggløsning på plass.

Vi har selv hatt noen TØFFE TØFFE måneder med vår lille som kom for 8mnd siden. Vi hadde 3mnd heftig kolikk som viste seg å komme av kumelkproteinallergi, vi har stramt tungebånd, mulig stille refluks, motorikken har vært måneder forsinket pga kolikken i starten og dermed problemene med å ligge i mage leie (veldig mye utvikling skjer når barnet i våken tilstand tilbringer tid i mageleie på babygym, treningsmatte med teppe over eller i lekegrind eller eventuelt i sengen sammen med mamma). Jeg fikk også prolaps i underlivet (i tillegg til at jeg revnet litt og noen sting -veldig stort barn i hodeomkrets og vekt). 

Vi ble for ca 1 ukes tid siden gitt ENDELIG tilbakemelding på fin motorisk fremgang, fin vektkurve, greit mat/drikke inntak osv og skal nå fortsette i samme løp (skal sis at baby spyr opp til 3ganger pr dag) med ny kontroll om 3mnd og med vektmål hver 2uke.

Har enda oppfølging med fysio. Har hatt oppfølging med spiseteam, ernæringsfysiolog, barnelege osv osv osv i tillegg. Har også allergikost.

Så jeg skjønner følelsen av utmattelse og tvil om du makter flere. Jeg kan fortelle deg at neste baby kan være kjempe lett og alt går perfekt osv. Her var vår første veldig enkel og lå foran i alt og perfekt på alt og bare skryt og smilte og sov og spiste etter klokken. Så siden jeg hadde erfart det så var det lettere og se at vi bare hadde vært maks uheldig. Hehe.. 

Nå er vi på vei med vårt tredje barn vi. Spennende skal det bli men jammen håper jeg det blir et heller enkelt tilfelle ;) hehehe.. Vi ble på vei for 3+mnd siden men jeg tenkte at innen det har gått 9mnd så er nok ting mye bedre likevel ;) hehe 

Jeg ønsker det lykke til og styrke og energi til å takle dagene. Hvis du føler deg veldig sliten og sånn så kan det være greit å ta blodprøver hos legen på alle vitaminer og jernlagre osv. Her viste det seg å være mangel på en rekke vitaminer som krevde tilskudd. 

Det er bare å spørre om ting om du lurer på noe eller noe.

Hvordan går det med stingene da?
Underlivet ellers?
Har blødningene opphørt?
Har du god melkeproduksjon?
Har baby fin vektkurve?
Drikker baby bra fra brystet?

Jeg anbefaler bruk av vippestol eller at du tar liggedelen til vognen med deg inn på badet da kan du sitte på toalettet og trøste baby samtidig. Eller dusje og baby ser deg og du kan prate beroligende under dusjen. Anbefaler også white noise lyder til iphone o.l som virker beroligende på babyer ;) Tutt er også en fin ting ;) 

Hilsen snart 3 barns mamma ;)

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @kvinne35+!

Jammen har dere hatt litt å stri med. Og nå venter dere nr. 3 allerede! Godt at du er optimistisk, det kan jo bli en ny sovebaby! Blir ganske tette barn, da.

Jeg ble klippet, og fikk dyp vaginal rift. Det går fint med stingene, men merker litt til dem ennå. Særlig etter klippet. Blødningene var over etter ca. 2,5 uker, så den delen gikk veldig fint!

E legger godt på seg. Han har en fin vekstkurve, heldigvis. Han spiser ofte, og jeg føler at melkeproduksjonen er grei. Har ingen overproduksjon, men nok til å mette babyen. 

Vi har en vippestol som han kan sitte i uten å gråte, i alt fra 5 til 30 minutter. Den er elektrisk, og for stor til at jeg kan ta den med meg. Jeg vil ikke gå fra ham for lenge mens han ligger/sitter der, fordi han ikke er stor nok til å få en ligge/sitte-stilling som er trygg nok. Han beroliges ikke av å vite at jeg er der. Begynner han å gråte, hjelper det bare å ta ham opp ;) White noise funker ofte. Støvsuger funker alltid. Smokk tar han når det passer ham. Han blir med meg på do i bilstolen 😂

Endret av sullå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sullå skrev:

Nei, nå skal jeg prøve å legge oss. Han sover i armene mine. Må flytte ham over til mannen mens jeg gjør meg klar for senga. Det er lørdagen sin det; i seng før 20:30! Jeg våger ikke å vente, for jeg håååper at vi kan slippe gråt og skrik i kveld! Tror nesten han våkner nå... 🤪😴

Vel. Han våknet, ja. Men det ble likevel ikke så ille i går kveld! En del frustrasjon fra hans side, men etter kun (!) 1 time sov han. Beste kvelden så lenge jeg kan huske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sullå, så godt å lese at det går fremover med dere! Og det er jo absolutt rette veien 💝 Om enda en måned eller to, så er det mer rutiner og mer rutine på spising - iallfall mest sannsynlig! Den første tiden forstår jeg at har vært tung. Godt at han vokser seg til og at dere snart kan bruke sjal/sæle og du kan bli litt mer mobil sånn sett.

Snart "snur sola", vi er på vei mot lysere tider og absolutt nye utfordringer - men på en annen måte. For min del er det nå 2 uker til termin, og alt ligger til rette i kroppen for at hun melder sin ankomst om ikke så lenge.

Ønsker dere en helt fantastisk førjulstid 💫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg kommet inn i dagboken din igjen - har fått feilmelding i Chrome hver gang jeg har prøvd :klo: 

Godt å lese at det går bedre med dere, både med føttene og med soving. Håper det bare fortsetter den veien! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første jul med baby i hus er overstått. Det har medført besøk i en uke, middagsgjester her på julaften, og vi var på et middagsbesøk 2. juledag.

Kort oppsummert: Herlig med mye hjelp, men herlig at besøket nå har dratt. 

E er vant til ganske fredelige dager, og det er tydelig at han har blitt overstimulert disse dagene. Selvfølgelig vil besteforeldre og tanter kose og leke masse med babyen, og det er hyggelig det. Men det har blitt for mye, stakkar. Han har krevd mye disse dagene, og på en måte har det vært fint at han har vært "seg selv". Da forstår de jo hvorfor vi er så slitne for tiden, og at vi ikke overdriver. 

Julaften gikk overraskende fint. Han var mett og god før vi skulle spise. Vi byttet på å gå med ham mens vi spiste mat. Han sov omtrent hele tiden, ca. 1,5 time. Mens vi pakket opp gaver, var han våken og fornøyd. Gikk fra fang til fang og storkoste seg. Helt til han ikke gjorde det lenger ;) Men da gikk vi bare på soverommet for å amme og legge oss.

Håper at alle har hatt en fin jul. ❤

Endret av sullå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...