Gå til innhold

2018 er året - jeg har blitt mamma!


sullå

Anbefalte innlegg

29+0 i dag, og 80 dager til termin!

Herlig å ha ferie hjemme nå, jeg får tatt igjen en del søvn. De neste 3 dagene er det meldt varmt her, og jeg krysser fingrene for at det ikke varer lenger enn det er meldt! 

På mandag tok jeg forresten glukosebelastningstesten. Det gikk greit, selv om det måtte gjøres fastende, drikken var ufyselig søt, og jeg måtte vente i 2 timer. Foreløpige resultater så fine ut, men de skulle sendes til sykehuset også. Håper at jeg ikke trenger å ta testen flere ganger. Nå måtte jeg ta den fordi jeg er over 25 år og førstegangsgravid. Ved en eventuell neste graviditet er jeg jo ikke yngre... Men hvis jeg ikke har svangerskapsdiabetes nå, og de ikke finner sukker i urinen da, slipper jeg kanskje?

Jeg har også endelig fått sendt inn søknad om foreldrepenger til NAV, greit å få krysset av det på lista!

20180726_100050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott mage! 3 trimester er rett rundt hjørnet, altså 😊 

Tok den testen selv, men det gikk overraskende bra selv om drikken smakte som melis blandet med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja den er fæl den testen. Men nå er den overstått, så bare å nyte alle gode dager ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få ta av meg hatten og bøye meg i støvet for de av dere som har hatt over 30 grader flere dager i sommer. I Sverige hadde vi 25-30 grader hver dag, men så lenge jeg satt i skyggen gikk det fint. Om natta klarte jeg meg greit med vifte, selv om jeg ikke sov særlig godt.

Så kom det plutselig 2 dager med over 30 grader her hjemme! Uten å overdrive for mye lurte jeg faktisk på hvordan jeg skulle overleve. Det. Var. Så. Varmt. Overalt. Heldigvis har vi varmepumpe i kjelleren, og ved å stille den på 18 grader overlevde jeg der nede. Måtte sove i kjellerstua, hadde ingen sjanse på soverommet. Jeg har aldri opplevd maken! 

I går kveld ble det i tillegg værskifte. Fra 32 grader og sol til 20 grader og pøøøsregn og torden i løpet av 1 time. Da ble jeg kvalm og skikkelig dårlig, det var ikke så herlig. Nå er gradestokken heldigvis nede på 22 grader igjen, og det takker jeg for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30+0 :hoppe:

Termin: 14. oktober

Igjen til termin: 73 dager

Kjønn: Gutt

Navn: Ikke klart. Veldig vanskelig å finne guttenavn!

Neste kontroll: Jordmor 17. august. 

Liv i magen: Masse liv.

Vektøkning: 10 kg...

Plager: Ingen store plager. Merker det i korsryggen når jeg står og går for lenge, men foreløpig går det fint om jeg tar det med ro når jeg kjenner antydninger til vondt i ryggen. Er veldig varm. Bruker shorts og t-skjorte selv om det er 20 grader. Forstår ikke hvordan jeg overlevde dagene med 30+...

Cravings: Ingen cravings 

Søvn: Stort sett greit. Nærmer seg slutten på ferien. Nå får jeg sovet ut om morgenen, men det blir spennende å se hvordan det blir å jobbe igjen.

Humør: Godt og stabilt humør. Litt følsom for kommentarer om magen.

Utålmodig: Begynner å glede meg til å møte lillemann, men vil fortsatt ha ham inni magen en god stund til!

Innkjøp: Har fått ganske mye på plass. Mangler litt til stellebordet, og babycall. Muligens litt klær, kommer helt an på hvor mye klær vi får... Lurer på om jeg trenger ammepute og/eller pumpe.

Barnerom: Skal ligge hos oss de første månedene, men barnerommet er klart etter litt maling.

Sykehusbagen: Selve bagen ligger klar, men har ikke lagt noe særlig oppi ennå.

Tanker om fødselen: Tenker at det forhåpentligvis er en stund til, og at det kommer til å gå greit. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gakkepus skrev:

Tar og stjeler den fra deg :)

Ja, det må du bare gjøre! Synes det er gøy med sånne oppdateringer innimellom! :)

2 timer siden, plastfolien skrev:

Hurra for 30 uker!! Ikke lenge igjen nå❤️

Takk! 30+0, bare 10 uker og 3 dager igjen, hjelpes! Tiden flyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 30 uker!! Det er gøy å ha kommet så langt altså! :) gøy med oppdatering og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 23.20, blomst12 skrev:

Hurra for 30 uker!! Det er gøy å ha kommet så langt altså! :) gøy med oppdatering og:)

Ja, føler egentlig at 30 uker er ganske stort! 

På 2.8.2018 den 23.31, -Mala- skrev:

:yvonne: for 30 uker! 

:hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

31+5, og akkurat 2 måneder til termin!

Har nå jobbet to dager etter en lang og herlig ferie. Foreløpig har det gått veldig fint, men jeg kjenner jo at jeg ikke har særlig med energi om kvelden. Det er uansett godt å ha noe å gjøre på, da går tiden rimelig fort! Blir spennende å se om jeg holder ut med 100% jobb frem til permisjonen (5,5 uker igjen!). Heldigvis blir dagene lagt godt til rette for meg, og jeg føler at jeg har muligheten til å tilpasse arbeidsmengden ved behov. 

Jeg var veldig spent på mage-kommentarene fra kollegaene. Heldigvis jobber jeg med hyggelige og oppegående mennesker, så jeg har bare fått koselige kommentarer! Verdens beste kollegaer❤ Ble så irritert på "stor mage"-kommentarer fra enkelte i familien i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tiden frem til permisjon går både raskt og knirkefritt 😊 

Og hyggelig med positive magekommentarer, jeg var spent på det selv - og det var over all forventing. Godt vi jobber med oppegående folk, ja! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+2 😍

I går var vi på kontroll hos jordmor igjen. Jeg har vært så i tvil på hvordan lillegutt ligger i magen, men det kunne jordmor hjelpe meg med! Som jeg trodde har han rumpa ca midt på magen på høyre side. Og det stemmer bra at det er en fot jeg kjenner under høyre bryst innimellom. Mer overrasket ble jeg over at hodet ligger langt nede i bekkenet, og at det til og med er festet! Er ikke det tidlig? Kanskje det varierer en hel del... Betyr det at han ikke kan snu på seg nå, da? 

Sf-målet mitt har hele tiden vært på nedre del av normalen. I går syntes hun at det var litt lavt, og vil ha meg tilbake på kontroll om 2 uker. Mest sannsynlig er sf-målet litt lavt fordi han ligger langt nede i bekkenet, og fordi han er litt liten (slekter nok på mammaen), så hun er ikke bekymret. Men for sikkerhets skyld blir det en ny kontroll. Hvis magen ikke vokser tilstrekkelig til neste gang, vil hun henvise meg til ultralyd. Så vi får se hva som skjer!

Ellers har første uka på jobb gått veldig fint. Bare 5 uker til permisjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så godt baby har hodet ned og festet. Aner ikke om det er tidlig eller hva det er, men jeg hadde vært glad for at det ikke var rompa eller at han lå på tvers :nigo:

Fint at jordmor vil ha deg tilbake på sjekk, det er så deilig å føle seg ivaretatt! 5 uker til permisjon ja, tiden flyr :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, plastfolien skrev:

Så godt baby har hodet ned og festet. Aner ikke om det er tidlig eller hva det er, men jeg hadde vært glad for at det ikke var rompa eller at han lå på tvers :nigo:

Fint at jordmor vil ha deg tilbake på sjekk, det er så deilig å føle seg ivaretatt! 5 uker til permisjon ja, tiden flyr :sjokkert:

Ja, jeg er veldig fornøyd med at han ligger riktig vei! Og glad for at jordmor tar vare på oss❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33+0 i dag!

Har skjedd litt på magefronten, synes jeg. Tok et bilde både i speilet og med selfie-kameraet.🤰

I går var vi på fødselsforberedende kurs, med omvisning på sykehuset og barselhotellet. Veldig greit å ha med meg mannen på kurset. Da har vi fått samme informasjon, og det er lettere for meg å fortelle ham hva jeg ønsker og tenker i forbindelse med fødselen. 

I dag sendte jeg skjema for innskriving i fødejournal i posten til sykehuset. Det begynner virkelig å nærme seg! 52 dager til termin, 12 dager til jeg er høygravid. 😍

Har snart jobbet i 2 uker etter ferien, og har 4 uker igjen til permisjon. Det går fortsatt greit på jobb, men jeg kjenner at jeg blir ganske sliten av det. Det skal bli godt med helg igjen i morgen! :)

20180823_181828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på ny kontroll hos jordmor. Jeg ble født 6 uker for tidlig (i uke 34, som jeg er i nå!) på grunn av manglende næring fra morkaken. Med den historien, og fordi sf-målet mitt fortsatt er litt lavt (30 i uke 34, på nedre del av normalen, så ikke farlig lavt) valgte jordmor å henvise meg til ultralyd med vekstkontroll. De hadde selvsagt stengt på kontoret da jeg ringte for å bestille time, men jeg satser på at de har tid til meg en dag i neste uke. Jordmor regner ikke med at noe er galt, da sf-målet har vært jevnt lavt hele tiden, og fordi jeg er liten, men better safe than sorry!

Ellers er det 3 uker til permisjon, og det skal bli herlig. Det går fint å jobbe, men jeg har 0 energi om kvelden. Håper han kommer ca. til termin, sånn at jeg får ladet opp litt før vi endelig får møte ham ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...